handdator

Visa fullständig version : EDF på isjakten?



erikfritzell
2014-10-14, 13:49
Håller på att bygga en modell av en isjakt.
Ibland behöver isjakter lite starthjälp, men jag vill inte ha en stor propeller monterad, så kanske går det att sätta dit en liten EDF? till exempel HK:s minsta billigaste
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__46836__HobbyKing_8482_50mm_Alloy_EDF_4800kv_3s_V ersion_EU_Warehouse_.html

Själva jakten är en meter lång men ska bli lättdriven, om jag lyckas..

Hur monterar man en sådan, behövs något runtikring, luftfilter eller rör eller något?
/Erik

Fluf
2014-10-14, 14:12
Möjligt att man kan lösa med EDF, men det känns lite fel. Då du behöver starthjälp är det mer intressant med moment och grepp i luften än med toppfart, och EDF är designat för toppfart snarare än "grepp" i luften.

Möjligt att det går att lösa med den du länkade, rör behöver du inte, det ökar toppfart men minskar moment, ett galler framför kan nog vara en god idé men filter skall du inte har så det minskar inluften och du tappar moment.

henke2
2014-10-14, 14:24
rör behöver du inte, det ökar toppfart men minskar moment,

Näe det är fel :) kona ner öka lufthastigheten, kona upp minskar den. Max 7 grader per sida för att inte luften ska släppa.

Håller dock med om att man har andra problem om man behöver en EDF på en annars vinddriven(?) isjakt.

Fluf
2014-10-14, 14:26
Näe det är fel :) kona ner öka lufthastigheten, kona upp minska den. Max 7 grader per sida för att inte luften ska släppa.
Ok, ökar du moment med 7 grader upprör jämfört med att köra rörlöst?

Xermalk
2014-10-14, 15:30
Den edf motorn du länkade verkade bara ha en dragkraft på ca 200g på 3s. Frågan är om det räcker som starthjälp.

Kör hellre en folding prop, eller en lite större edf, typ 60-70mm.

henke2
2014-10-14, 15:42
Ok, ökar du moment med 7 grader upprör jämfört med att köra rörlöst?

Ja

erikfritzell
2014-10-14, 18:02
Okej, det låter ju vettigt!
Och infästningen, jag tänkte ha den ovanpå s. a. s, inte inbyggd, räcker det med ett par "mounting straps"?

Tacksam för hjälp!
Erik