handdator

Visa fullständig version : E-flite® Pro 30A brushless with Switch-Mode BEC



Itchi42
2014-10-16, 12:35
Hej,

Har lite problem med denna, tror att jag bränt den :banghead:

När jag kopplar in den så funkar den om jag bara har motorn ikopplad, men sätter jag i en servokabel (vilken som) så hoppar mottagaren tillbaka i bindmode. Jag har provat mottagaren på andra flyg och den funkar.

Jag höll på att "pilla" lite med mottagaren och "råkade" :(få lite ström där man ska stoppa in Aileron servokabeln.

1, Kan man förstöra ett fartreglage genom mottagaren?
2, När jag öppnade upp fartreglaget så var det fullt med en klibbig massa som är som tandkräm, vad är det? (bifogar bild)

48245

Fluf
2014-10-16, 12:57
Ang bränd eller ej vet jag inte, men kan testas med en servotestare för att utesluta knas med mottagare.

"Tandkrämen" är kylpasta som skall hjälpa värmeöverföring mellan mosfetarna och kylflänsen.

andWho
2014-10-16, 15:50
Du kan mata mottagaren med ström på vilken servokontakt som helst. Kan inte skada vare sej Rx, ESC eller BEC.
Vad är det för Rx och servo? Har du mätt spänning på matningen ? Med och utan servo anslutet?

Läser man specen så verkar det vara en otroligt klen BEC i det reglaget, bara 700mA. http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLA1030 . Ett stort servo kan mycket väl dra mer än så, och dra ner matningsspänningen.
Du behöver kanske en separat switchad regluator "BEC" som orkar försörja hela anläggnnigen.
/A

Itchi42
2014-10-17, 14:59
Grävde fram ett annat fartreglage och provade, då funkade alla servon samt motor.
På nåt sätt har fartreglaget gått sönder :( men det är väl inte mycket att göra åt. Bara köpa nytt.