handdator

Visa fullständig version : Vad skiljer en flygmotor ifrån en multirotor?



Petfrogg
2014-10-22, 23:19
Sitter och tittar på motorer, esc och propellrar. Vad är skillnaden på en bra motor för ett flyg och vad är en bra för en multirotor?

Denna motor föreslås för ett plan av www.frcfoamies.com: (http://www.frcfoamies.com:)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21482__NTM_Prop_Drive_28_36_2700KV_595W.html

Men jag förstår inte varför den inte även skulle vara helt ultimat för en multirotor. Denna har ju extremt bra lyftkraft och med en liten propeller så kommer den ju snabbt kunna komma ned i varv och på så sätt kunna sjunka snabbt. Den enda nackdel jag ser är att man måste upp till XT90- ifrån XT60kontakter för att inte bränna ut dem.

Liten propeller
+ stannar snabbare
- lägre lyftkraft

Hög rotation
+ reagerar snabbare
- mindre dragkraft

neu
2014-10-23, 08:17
50A för att ge 1,2kg dragkraft vs 15a för en motor runt 900kv med en 10x5 prop ge samma dragkraft. Så rätt så mycket effektivare att köra stor propp med lägre kv (ofta vad en mk motor har).

Flygtid blir även rätt så mycket sämre. Kanske 2min vs 10min.

Sen så är en motor med lägre kv lättare att varva upp/ned och mer exakt än en motor på 2700kv vilket gör att den blir stabilare

Kenneth E
2014-10-23, 08:46
En multimotor är gjord för att vara igång hela tiden på cirka 50%, normala motorer kan bli överhettade om de inte trottlas.

Fluf
2014-10-23, 09:10
Effektivitet som neu säger.

Om du vill ha en liten agil busmaskin som du skall trickflyga med kan små propellrar vara intressant, men då skall hela maskinen vara liten och lätt vilket du inte får till med den motor du länkade till. 250-270 klass liten quad med 5-6" propellrar är mest effektivt för en busmaskin.

Om du är intresserad av att ha en plattform för foto eller FPV är du intresserad av att lyfta lite mer vikt och kunna vara i luften mer än ett par minuter, där är större=bättre för effektivitet. Mest flygtid eller lyftkraft per mAh så att säga. Stora propellrar med relativt låg stigning och stor paddelyta. Reaktionstid/snabbhet i att bromsa räcker och blir över. Dessutom, om det är sidroder/yaw som du är ute efter är trikopter avsevärt bättre annars har du mer vridmoment med en tung propeller än en lätt så det löser sig där med med stora propellrar.

Petfrogg
2014-10-23, 23:42
Tack för alla svar! Kul att när man gör en av sina första inlägg får så bra respons.

Det jag vill uppnå är en agil fpvmaskin att kunna flyga snabbt i skogen med. Jag vill gärna ha en hel del flygtid men möjligheten att kunna ta snabba svängar och "ducka" för grenar är i fokus. Orsaken till min fråga från början är att jag som alla andra nybörjare känner mig lite överväldigad av alla alternativ.

Och - det är en v-tail jag funderar mest på.

Jag har en annan jag maskin som jag kommer satsa på lyft, foto och mkt experiment med.

neu
2014-10-24, 08:19
Blandning mellan fart och flygtid är en quad i 450storlek. Med en 450 så får du bra med fart och kan ändå flyga 10min. En 250 kan du flyga med i ungefär 5min. Men ska du ha rejält med fart som jag har med min så tömmer du batteriet på 2-3min.

Kenneth E
2014-10-24, 08:51
Oftast får man bestämma sig för vad man är ute efter, fart eller flygtid. Kan du inte välja så får du ge dig in i det gråa träsket och prova dig fram som många av oss andra har gjort.
Personligen hade jag börjat med flygtid, de går rätt fort trots att de inte är optimerade för det! När du kan flyga som du tänkt dig kan det vara läge för uppgradering och då vet du redan vad du vill ha(mer kraft vid 50% eller mer fart vid 80%).