handdator

Visa fullständig version : MBS J-35 med Kolibri



Sebbe
2014-10-23, 18:06
Tjo!

Tänkte bara lägga upp lite bilder på mitt vinterbygge. En MBS Draken som kommer flygas med en T15 kolibri.
Det har krävts lite modifieringar för att få in tankar m.m. men inga större problem än så länge.
2 280CC tankar samt en urgullig hopper tank från GBR jets på 80CC (som förövrigt beställdes en fredag kväll och på måndagen, detta från England, WOW!) Tankarna hamna vid TP så förhoppningsvis kommer jag inte ha problem med detta.
Gjorde ett ordentligt insugsrör av glasfiber och 2 remsor kolfiber så luften kommer få en fin slät vägg att färdas i!

Motorspantet laminerades med kolfiber för att motstå flammor och värme bättre. Förhoppningsvis ett någorlunda brandskydd om bränsle läcker ut bakom motorn..

Dock så lutar utblåset uppåt om man följer de utskurna spanten bakåt, jag är lite osäker om jag ska behålla denna lutning eller minska ner den så jag har nästintill 0grader mot kroppslinjen..

Kommer nog inte ha ställ på den tyvärr, med kolibrimotorn blir den ca 200-300g tyngre än med EDF, visserligen lättare vid landning men modellen är lite för liten för att ha landställ plus all extravikt med luckservon m.m.


//Sebbe48357483584835948360

Pekkala
2014-10-23, 19:35
Kul!! detta kommer att följas med intresse!:applouse:

henke2
2014-10-23, 20:58
Oj oj, det kommer gå undan. En T15 motsvarar ledigt en 2.5kW EDF och det är nog svårt att klämma in i en MBS Drake :)

Uno
2014-10-26, 04:37
Hej!
Ser ut som Du löst tankplaceringen bra mht tp. Fråga Magnus om han avsiktligt riktat EDF-röret av någon anledning. Gör en lucka på ovansidan i stället för på undersidan vid turbinen. Så gjorde jag på min Hunter och det visade sej vara väldigt värdefullt. Måla all balsa som kan komma i närheten av soppa med tvåkomponent. Kul med bilder. Ser fram emot fler. Med vänlig hälsning Uno.

Sebbe
2014-11-30, 14:49
Bygget går framåt, plankning pågår för fullt samt börjat bygga så huven är avtagbar. Snart dags att testinstallera motorn innan man klär botten. Detta för att se så inte modellen brinner upp vid motorkörning.. Tankarna har testfyllts och tömts, de fyller upp lika och tömmer sig lika så systemet fungerar.
Ska även börja förstärka upp lite mot vingspetsarna som jag tycker är för klena. En plyfabalk längst bak mot rodrerna hade varit kanon!

Dock det enda jag funderar på är längden på bränsleslangarna för pumpen, finns det någon MAX längd som pumpen orkar med? Jag tror jag har ca 1m slang från tankarna fram till motorn. Jag har testpumpat med bränslepumpen och det har inte visat sig vara några problem men vill inte att pumpen ska slita ihjäl sig.. Har för mig jetcats p20 hade tvång på 1.2m slang innan motorn? Blir ju lite mer motstånd för min pump då den suger från 2 tankar som går ihop i en Y-koppling och sedan in i hoppertanken..


//Sebbe

49168

henke2
2014-11-30, 16:48
På trycksidan finns typ ingen begränsning, på sugsidan får man passa sig dock.

Sebbe
2015-02-08, 12:35
Nu har motorn körts och inget brann upp så nu ska kroppsundersidan plankas och sen är den redo att kläs med glasfiber!
Men jag undrar hur jag ska lägga dräneringsröret till tankarna. Tänkte att det ska sticka ut under kroppen men ska det peka rakt ner eller vara riktat framåt eller bakåt. Framåt borde man få övertryck i i tanken så inget bränsle rinner ut?


//Sebbe50382

cmeijer
2015-02-09, 17:11
Snyggt bygge.
efter lite testande kör jag numer slangen vinklad så jag får lätt undertryck, det fungerar på mina små kärror.
på min stora f22 kör jag framåt riktat......så det går nog vilket som :-)

henke2
2015-02-10, 09:29
Dra ut slangen längst bak bakåt. Montera en liten festo snabbkoppling, sådan du har till påfyllningen, så kör du slutet system när du tankar. Luftningen går tillbaka in i dunken. När modellen är full så rinner det över in i dunken igen :-)

Evert
2015-02-10, 17:11
Oj, kan man bygga sånna modeller? Shit, det måste jag ju bara göra... Vilket vackert bygge!!

Sebbe
2015-02-10, 19:51
Blev att lägga 2 rör snett bakåt i kroppen!
Nu när motorn är provkörd i kroppen kan man börja planka undersidan och sist ta och montera fenan. Undrar hur bra drag det kommer vara i Draken med T15! 1.9kg dragkraft på denne lille modell.. Har sparat detta moment då man haft modellen upponer mycket, jobbigt med en fena i vägen.. Lucka för motorn kommer byggas
Skev/höjdrodrerna har varit redigt jobbiga att få till, de är tjocka och svårt att få till snygg lösning som fungerar.. Men inga linkage kommer synas utantill! Problemet är att jag måste montera klädda roder innan jag kan klä kroppen..
Sen blir det massa slipande för att sedan kläs med glasfiber! Men fan va sköj det ska bli att måla denna modell:D

Har valt att inte ha några ställ pga. vikt men har börjat skissa på någon slags vagga den ska ligga på och kunna starta med, klurigt att hitta något som kan funka.. Tänkte 3punkt ställ med noshjulsstyrning med en styrpinne fram som draken kan hålla sig fast i.. Någon som har tips? Funderat på bunge start men omständligt att lägga ut lina m.m. Hoppas få fram en enkel lösning som fungerar!

Skulle start rekomendera er som bygger en MBS drake att innan ni monterar yttervingspetsarna lägga en 3x1mm kolfiber list på fram/bakkant innan ni plankar så är det mycket mindre chans att vingspetsen drar sig åt något håll när ni plankar vilket hände mig, Har dock lyckats rikta upp den efter en massa försök..


//Sebbe
5040650407

Fluf
2015-02-11, 11:52
Har valt att inte ha några ställ pga. vikt men har börjat skissa på någon slags vagga den ska ligga på och kunna starta med, klurigt att hitta något som kan funka.. Tänkte 3punkt ställ med noshjulsstyrning med en styrpinne fram som draken kan hålla sig fast i.. Någon som har tips? Funderat på bunge start men omständligt att lägga ut lina m.m. Hoppas få fram en enkel lösning som fungerar!

//Sebbe
5040650407

Härligt bygge, skall blir spännande att se den flyga sedan. Hur blir vikten i förhållande till EDF, ifall du får en högre eller lägre vingbelastning än ursprungligen designats för?

För start, varför inte köra ramp med bungee? Mindre risk för att den rullar av startbanan eller träffar oönskat grus. ger dig dessutom bättre möjlighet att starta nästan var som helst.

Inspiration

https://www.youtube.com/watch?v=lDeXgiIgiwQ

henke2
2015-02-11, 15:12
Draken är en rätt stor pjäs som jag skulle säga ledigt kan handstartas. Dock är det alltid kritiskt innan man flugit in sig på modellen.

Turbineffekt * 2 = EDF effekt. 1.9kg motsvarar en EDF som statiskt ger 3.8kg dragkraft. Det vill jag säga är en mallig 8S setup. Kraft finns :-)

Sebbe
2015-04-19, 11:32
Första startförsöket gick inget vidare. Draken hoppade ur den styrbara startvaggan jag byggt (hade dock fungerat på asfalt). Pinnen som håller planet i främre delen var för kort så den hoppade ur. Jag vet inte hur lång jag vågar ha den, för lång så kan den riskera att åka med upp en bit vilket kommer gå åt hvete... Några ideer på en smart fungerbara lösning?

Har haft lite tankegångar på katapult men anledningen att jag byggde en startvagga var att slippa dra ut gummiband och släpa runt på katapultanordningen. Vill gärna undvika detta.

1700g ligger planet på nu otankat och omålat. Räknar på ca 18++ när alla skaladetaljer/dekaler och färg är på plats. Vilket kommer ske efter första flygning




51879518775187651875


//Sebbe

Mr J
2015-04-19, 11:57
Om du ändå har radio i vaggan så kan du ju sätta en bogserkoppling för modellsegelplan i vagga, sen behövs bara en tunn, lätt ögla på själva kärran. På så sätt kan du släppa kärran när du själv vill via en brytare på sändaren.

Lycka till!

henke2
2015-04-23, 17:38
Jag är helt säker på att det går att kasta iväg maskinen. Men det är marigt att göra på premiärturen. Röstar nog också för bungee, det har varit det säkraste och smidigaste sättet jag sett genom tiderna, även om det som sagt tar ett par minuter att preppa

Boar
2015-04-23, 23:11
Kan flytta pinnen vara en ide? Så den hamnar nämare cg? Om du vill ha vaggan så kan ju en anledning vara att den lyfter lite med nosen strax innan den e redo att flyga kanske. Min EDF draken tenderar att pitcha uppåt lie väl tidigt i start..

Sebbe
2015-04-24, 19:31
Tjo!
Jo kasta maskin hade väl vart OK, men det finns inget att greppa undertill på draken! Sen har den ingen vinge så det krävs nog lite fart påt för att aerodynamiken ska verkar...

Flytta pinnen låter som en riktigt bra ide. Har dock förlängt den pinne jag har nu samt moddat lite, ska ge det ett försök annars blir det pinnflytt! Allt för att undvika katapult..


//Sebbe

Uno
2015-04-25, 23:17
Skulle inte rekommendera handkast. Magnus handfastare sin prototyp som väger 1100 gram. Min "lätta" som väger 1600 gram behöver katapultlinan sträckt så mycket man kan och ändå är det lite kritiskt. Ser med spänning fram mot en flygrapport. Har Du goda erfarenheter skall jag modda min MBS-Draken nr 1 till Kolobri.
Mvh Uno.

Sebbe
2015-04-27, 11:19
Gårdagens forsök gick inget vidare heller. Flyttade pinnen lite längre bak och modda lite diverse. Var Inga större problem att planet hoppa ur, däremot ville den inte lyfta alls nu. Kändes som när planet skulle lyfta så var vaggan för lång så stjärten inte trycktes ner eller nått. Men pinne som håller planet är ingen bra ide, lyckats göra många hål på undersidan nu, så den iden måste skrotas.

Sista iden är om man skulle ha 2 skenor framför luftintagen vinklade 40grader eller nått som ska se till att planet inte drar ur sig själv ur vaggan men ändå ska kunna lyfta, problemet är att den lättare kan hoppa ur.. Tänkte även kappa vaggan bakom huvudhjulen så den lättare kan pitcha upp utan något ivägen.

Svårt det där med vagga... Katapult är verkligen sista utvägen.. Och som Uno sager, den behöver spännas max för att få iväg draken, inte mycket vingprofil som genererar lyftkraft...


//Sebbe

henke2
2015-04-27, 13:28
Katapult är verkligen sista utvägen.. Och som Uno sager, den behöver spännas max för att få iväg draken, inte mycket vingprofil som genererar lyftkraft...


//Sebbe

Jag tror ni har lite fel teknik. Draken kan flyga nästan hur sakta som helst. Problemet är att man behöver bra knorr i motorn. Det har jetmodellen, men inte EDF:en. För bungee så är krokens pos A och O, längre bak ger mer anfallsvinkel och i drakens fall mer lyft för lägre fart.

Med rätt teknik är det en baggis att få iväg modeller som inte klipper. Men som sagt, det är alltid klurigt första gången.


https://www.youtube.com/watch?v=sqJVKjoPn9I

Boar
2015-04-27, 14:24
Att vinkla vaggan i framkant så du får högra anfallsvinkel är inte heller en ide? Om den hoppar ur för lätt så kanske det problemet uppstår även då. Antar att du kanske redan provat med högre afallsvinkel?

Sebbe
2015-05-02, 19:22
3e försöket, lätt regn men ingen kommer ihåg en fegis! Full gas och han lyfte ur vaggan upp i den grå! Kändes precis som en drake, reagera bra på rodrerna, svängde riktigt draklikt. blev lite hackiga svängar (upptäckte att jag hade noll expo...) första landningsförsöket kom jag in lite fort, drog på och vänta 2 svettiga sekunder tills motorn varva upp, andra försöket bätte, lite svettig sista sväng men han landa hel! Leendet var uppe vid öronen i bilen hem!
Vaggan fungerar så nu jobbas det för fullt att lacka och dekala!
Lite grå film på detta!
https://www.youtube.com/watch?v=vyMhVwoJYuI&feature=youtu.be


//Sebbe

henke2
2015-05-02, 19:37
Snyggt! Grattis!

petera38
2015-05-02, 21:11
Grattis, fin, fin maiden.

Boar
2015-05-03, 22:04
Grattis! Snyggt jobbat! :)

Jag har alltid undrat varför folk kör extrem fisheye när dom skall filma flygningar. Tyvärr är ju allt åskådaren får se en prick, som kanske rör sig.

Hur fixade du vaggan? Vad moddade du för att det skulle funka?

Sebbe
2015-05-03, 22:27
Tackar!

På startvaggan kapade jag den bakom huvudställen så den planet kunde pitcha bättre. Höjde noshjulet så jag fick ännu mer anfallsvikel och tog bort den förbannade pinnen som gick upp i kroppen och satte istället 2 balsabitar lätt vinklade framåt på sidan av cockpit som höll den helt ok vid taxning!

tyvärr alltid svårt att hitta filmare när man ska flyga så det brukar bli gopro på huvet med världens fisheye, finns dock bra funktion i gopro studio som tar bort denna effekt... Får bli bra video när den är målad!


//Sebbe

Sebbe
2015-05-26, 17:13
Då var den färdiglackad, dekalad och linjemålad. Bara slänga på lite klarlack och på med IR nos plutten så kan man äntligen flyga sen!


//Sebbe

http://www.svensktmodellflyg.se/users/2929/20150526_170124.jpg

http://www.svensktmodellflyg.se/users/2929/20150526_170204.jpg

http://www.svensktmodellflyg.se/users/2929/20150526_170222.jpg

Boar
2015-05-26, 20:56
Snajdigt! Gillar den skarpt! Kanske får se den flyga nån dag.. Var håller ni till i borås?

mrfxcoupe
2015-05-27, 07:23
Mycket snyggt bygge.. :-)

henke2
2015-05-27, 07:28
Galet snygg!!! imponerad och avundsjuk!

Fluf
2015-05-27, 11:51
Kors i planeten vilken finnish! Mycket vackert!

puggen
2015-05-27, 12:06
Imponerad , fint bygge ☺

Baua
2015-05-28, 15:04
Ja den blev riktigt fin.
Många grattis till lyckad maiden :applouse:

Hils
Magnus

Sebbe
2015-06-05, 20:45
Jäkligt nervös idag, men det blev 3 härliga flygningar målad och klar! flyger riktigt bra, långsamt som fort. Man får passa sig lite så man inte svänger för hårt, man tappar gott med fart. Startvaggan funkar OK, start 2 och 3 hoppa han ur främre hållarna och la sig på men då draken lättar i hög alfa klara man sig. Tror han är lite nos tung, ska testa att slänga ut 10g nosvikten som sitter där fram. Det är gott om bränsle kvar efter 4-5min flygning!
Helnöjd med modellen!

Lite bättre film denna gång men inte optimalt ännu, man skulle filma själv om nån annan kunde flyga me planet...

//Sebbe

FILM:
https://www.youtube.com/watch?v=l7lPTXInjko&feature=youtu.be

Michael
2015-06-05, 20:52
Tjusigt bygge och flygning.Grattis till en lyckad premiär!

henke2
2015-06-05, 21:09
Med tanke på landningen så hade jag nog sagt att CG ligger rätt, men den är lite tung mot var man är van vid med depronflygen. Du landar ju dessutom riktigt sakta i jetflygsmått mätt.

Thomas
2015-06-06, 00:00
Himla tjusigt!!
Stooort Grattis!!