handdator

Visa fullständig version : Val av 433mhz?



Fredda
2014-10-25, 10:07
Börjar bli dags att prova nån frekvens som klarar lite kuperad terräng, då man bor mitt uti skogen.

Flyger idag med Aurora 9 till samtliga fpv-modeller.

Funderar på vad det finns för alternativ att börja med.

Smidigast skulle väl vara att byta modul i min befintliga radio, men har inte direkt hittat nåt som är kompatibelt.
Andra alternativ skulle kunna vara Frsky eller Turnigy med ezuhf eller orangemodul.
Den sistnämnda verkar dock lite meckig att få o fungera?

Vad har ni för tips o ideer?

McRegor
2014-10-25, 12:07
Lite osäker på just Aurora men övriga Hitec-sändare med utbytbar HF-modul använder ju Futabas gamla modul-standard - alltså samma som till t ex Futaba 9C. Har nåt minne av att Auroran möjligen har en något annorlunda modulplats men det kan vara "minnesfel" hos mig...:) Funkar Futaba-standarden så borde det väl finnas 433-moduler som fungerar kan man tycka.
Roger

Kenneth E
2014-10-25, 13:24
Prova Dragonlink, bara går och går. Ställ in en gång och glöm.

Fredda
2014-10-26, 08:01
Ser ut som det får bli dragonlink. Verkar ju fungera med dom flesta radiostyrningar, bra om man får för sig byta radiosystem. Gott om info och åf med.

Ålänning
2014-10-26, 09:03
Inte så insatt i 433Mhz för RC-länken (förutom 3DR APM Telemetrin som jag använder), byter man alltså ut modulen (jag har en Futaba T10CP med modul)? Hur är mottagarna och antennerna i jämförelse? EZUHF, är det någon grej som heter så, eller är det frekvensbandet? Någon som kan förklara kort så man får hum om man ens i nuläget vill fördjupa sig i länkar och googla... =) Tänkte på just det med att flyga i "skog" jag med, inte längre avstånd eller höjd. Men ändå vara laglig, men det kanske man inte är med 433...

UndCon
2014-10-26, 09:23
433 kräver egna antenner och du byter ut hela kedjan

sändarmodulen i radion, sändarantennen samt mottagarantenn och mottagare.

Jag kör med hembyggda antenner på radio och mottagare beroende på hur jag skall flyga men oftast kör jag med Nagoya 771 (köp rätt kontakt)

433mHz är inte reglerat på samma sätt som 2.4 eller 5.8. Det är ett friare radioband (se PTS frekvenslista för mer info)


Själv använder jag Orange 433mHz på 100mW (OpenLRSng firmware) och jag har aldrig haft problem med räckvidden på flyg eller quad.

Detta kör jag fortfarande på min gamla 9X som är modifierad för att få in telemetrin i radions display.

Kenneth E
2014-10-26, 11:38
Gör du en bra installation så är alla räckviddsproblem borta, det som begränsar är videolänken. Skall du ha bra penetrering blir det till att satsa på 1.2 till video överföringen vet de som också kör med immersion dual receiver med riktad och klöver i kombination på 5.8 bandet. Fast jag kör hellre med 100mW 1.2 än 600mW 5.8, vilket ppverkar övrig utrustning mindre.

Ålänning
2014-10-26, 12:07
Hur är det med att köra 433 på RC-länken om man har 433 på telemetrin? Det funkar väl inte alls? Kanaler? När vi testade häromdagen med att använda en dator med Mission Planner för APM med telemetri mot ett flyg och en multirotor samtidigt så låg den och pendlade mellan dem. Helt opraktiskt och omöjligt köra samtidigt. Dessutom såg jag i morse att min väderstation kör 433MHz (samt mina två anda trådlösa temptryckluftfuktighetsmätare). Stör de? Finns säkert mer som kör på samma frekvens.

Är det digital eller analogt över 433 för RC?

UndCon
2014-10-26, 12:26
Nej det skall du inte göra - problemet med 3dr's telemetri är valet av 433mhz eller 900mhz då 900 är helt förbjudet att använda här...

433mhz är som sagt ett fritt band och alla fjärrkontroller till tex bilar kör på dessa - vilket också gör att det är väldigt lätt att sniffa dessa signaler, spela in dem och sedan spela upp dem igen.

Det är bara att parkera på en stor parkering vid ex Maxi och registrera alla bilar i närheten :D

simonarvestrand
2014-10-26, 12:30
Tillex ezuhf är frekvenshoppande och bunden precis som ett 2.4 system så andra 433 källor ska inte vara några problem. Sen är det väl alltid bättre att vara ensam utan störande frekvenser oavsett band

MagnusStrömqvist
2014-10-26, 13:11
Eller köp en 9xr på HK (som är en billig kinesradio, men förvånansvärt stabil (futaba annars) och har mycket funktioner. Sedan är det Dragon Link aaaaaall the way. Har inget att jämföra med men support, enkelhet, stabilt, extrem räckvidd, tillbehör finns. Har inte haft ett större problem och känner att jag är supernöjd.

Kenneth E
2014-10-26, 13:45
Ja, ett tips är att ha bilarna upplåsta innan du börjar flyga annars kan det bli så att ingen kommer in i sin bil om du inte landar och stänger av UHF systemet. Så har det blivit för mig när killarna flugit och jag skall hem då har jag inte kommit in i bilen.

neu
2014-10-26, 15:31
Tur att man har det helt värdelösa ir systemet på bilen :p
9x och allt vad det heter hade jag hållt mig så långt från det går. Så kass kvalitet så man vill börja gråta när man öppnar den.

Ezuhf har en stor fördel som heter extreme hopping. Den kan hoppa på frekvenser mellan 433 och 450mhz vilket gör den tålig mot störningar. Men den har ett stort minus med. Den har inga låsbara kontakter så finns en risk att dom lossnar.

Kenneth E
2014-10-26, 15:39
Alla de fördelarna har DL och med den nya mottagaren som släpptes i fredags blir det många fler funktioner tillagda i framtiden, Becom, spårning av förlorad modell blir möjlig bara för att nämna något.

simonarvestrand
2014-10-26, 16:04
väljer man nån av sherrer Dl eller ez så tror jag man blir nöjd.
vet folk som haft problem med alla fabrikat men samtidigt folk som är väldigt nöjda.
vi är en hel hög i vår klubb som kör med ez nu och vad jag vet är alla riktigt nöjda. om det finns folk i klubben som kör på ett system så tycker jag man ska välja det så man kan låna prylar av varandra eller byta erfarenhet om de nu skulle strula.

nya funktioner tror jag kommer till alla . nån typ av spårning hade helt klart varit trevligt.

Ålänning
2014-10-26, 19:13
Var kan man köpa DragonLink-paket till min Futaba T10CP? Hopping låter modernare och klokare.
Jag "trådkaparen" Ålänning, blev att undra om detta när jag läste i TBS Caipirinha- och Discovery-manualen:
"Do not fly with a R/C frequency higher than the video frequency (e.g. 2.4GHz R/C, 900MHz video)"

neu
2014-10-26, 19:20
Var kan man köpa DragonLink-paket till min Futaba T10CP? Hopping låter modernare och klokare.
Jag "trådkaparen" Ålänning, blev att undra om detta när jag läste i TBS Caipirinha- och Discovery-manualen:
"Do not fly with a R/C frequency higher than the video frequency (e.g. 2.4GHz R/C, 900MHz video)"

Det är för att man ska få dålig bild innan radiokontakten fallerar. Tex om man flyger bakom något.

UndCon
2014-10-26, 20:35
Måste ju tillägga att OpenLRSng har frekvenshoppning det med - och du väljer själv över vilket spann och hur många hopp som skall vara möjliga

simonarvestrand
2014-10-26, 20:40
har inte sherr och dl hoppning?

2014-10-26, 20:48
Glöm inte Rangelink. Enkel uhf som bara fungerar.

$165 för ett komplett set

http://www.rangepiloting.com/rangelink-set-p-177.html?zenid=32un8rqca5sm6b9r2fst6faro2

Ålänning
2014-10-26, 22:57
Det är för att man ska få dålig bild innan radiokontakten fallerar. Tex om man flyger bakom något.
Spelar inte sändningseffekten nån roll?

neu
2014-10-26, 23:17
Spelar inte sändningseffekten nån roll?

egentligen ja men så ser tydligen inte TBS det. Har själv kört 1,2ghz video med 2,4ghz radio i 1,5år innan jag skaffa ezuhf och har kört fortfarandes några grejer som byggs sen så flygs dom en gång på 2,4ghz.

2014-10-26, 23:42
Att man vill ha en lägre frekvens på kontrollen än videon beror på dom harmoniska frekvenserna.

En 1.2g sändare kan störa ut en 2.4g radio eftersom den första harmoniska frekvensen då blir 1.2gx2=2.4g

Det blir inga harmoniska frekvenser som är lägre än huvudfrekvensen

neu
2014-10-27, 00:03
Välj rätt kanal och använd lowpass filter och en bra rc mottagare så är det inget problem. Har själv aldrig haft problem med det men en klubbkompis med FrSky mottagare och taranis hade sjukt dålig räckvidd på sin rc länk när han körde 1,3ghz video.

Impulze
2014-10-27, 00:59
https://www.youtube.com/watch?v=RFC9PDTjJ4E

//Matte

turmere
2014-11-06, 07:50
1.3 video och 2.4 till radio länken gav mig patetisk räckvidd. Körde då spektrum dx8 och en orange dsmx mottagare. Fungerade inte alls. Hade iof en bluetooth enhet på också . Tyckte kanske att räckvidden blev bättre när bluetooth enheten kopplades bort.

turmere
2014-11-06, 07:52
Ska kanske förtydliga. Bilden var klockren det var styrningen som helt försvann.

UndCon
2014-11-06, 07:54
Blåtand är 2.4 så den stör helt klart.

Jag har kört 1280 och 2,4 (Spektrum) och haft full täckning inom synhåll utan problem. Men då satt sakerna långt från varandra i en Skywalker.

Spektrum mottagare + satellit i lastutrymmet och videosändaren på hyllan på bommen. Klövern för 1,3 satt på T-stabben bak så det blir närmare en meter mellan 2.4 och 1.3 antennerna.

neu
2014-11-06, 08:33
Orange mottagare är nog redigt dåligt filtrerade om man jämför med en ar8000 som kostar 5gr mer. Prova och sätta dit en riktig spektrum så blir det nog bättre.

turmere
2014-11-06, 12:42
Ska nog moda något till lrs system och ha till quad terrängmaskiner annars gillar jag 2.4 till radio och 5.8 till video. Trevlig formfaktor.