handdator

Visa fullständig version : 2, 3 eller 4-bladigt?



Bertone
2014-10-26, 19:56
Hej
Håller på att bygga en lätt quad som skall kunna vara i luften länge. Några generella "regler" är låg kv o stora propellrar. Vad händer om man istället för större propellrar har fler blad än två? Misstänker att det innebär någon nackdel, annars hade man nog sett fler multicoptrar med 3- eller 4-bladiga propellrar.
Jag provade på min quad och tyckte den flög mycket mjukare, men det var en mycket kort tur i trädgården och i blåsigt väder.
Vad tror/vet ni om detta?

Xermalk
2014-10-26, 20:22
Skall den flyga så länge som möjligt så skall man ha stora 2 bladiga propellrar. Du får förvisso ut mer lyftkraft med fler blad, men de är mycket mer ineffektiva än en större 2 bladig.

neu
2014-10-26, 20:40
Som xermalk säger så är det sjukt ineffektivt med fler blad. Det är därför som EDF fläktar är så sjukt ineffektiva och drar så mycket ström vs vad dom get i drag (EDFer med mindre blad är oftast mer effektiva men låter hemskt).

Bertone
2014-10-26, 21:22
För experimenterandes skull kommer jag testa skillnaden - om det bara kunde sluta blåsa!

Kenneth E
2014-10-26, 21:29
Man kan se det som om att man kör mer en kniv i smöret, om du kör ner tre knivar samtidigt blir motståndet större så fungerar bladen på en propeller. Det rör sig om ett par procent i förlorad effekt, i flygplan använder man med fördel fler blad för att bromsa in modellen i dykningsmanövrar. Prova och låt oss för höra vad du kom fram till. Lycka till.

Du har inte funderat på enkelbladig prop?

Bertone
2014-10-26, 21:36
Har testat enkelbladigt, plötsligt och i mid-flight...inge bra. Eller har du någon idé med ett blad och motvikt i andra änden?

neu
2014-10-26, 21:37
Du har inte funderat på enkelbladig prop?

Istället för en 28'' prop så kör man en 56''? :D

Kenneth E
2014-10-26, 21:45
Nej, jag har ingen källa när det gäller enkelbladigt.

Bertone
2014-10-26, 21:57
"Kniv i smör" - då borde ju samma regel gälla större propeller. En stor kniv ger ju mer motstånd än en liten. Handlar det om att bladen stör luften för varandra? Jag försöker förstå anledningen till att 2 blad är bäst.

finnen
2014-10-27, 07:49
Exakt. Kniv I smör-analogin är inte sp bra, utan det handlar om att tätare blad gör att de får jobba i mer turbulent luft

Fluf
2014-10-27, 08:57
Har testat enkelbladigt, plötsligt och i mid-flight...inge bra. Eller har du någon idé med ett blad och motvikt i andra änden?
NightFLyer har hållt på med helis läääänge, en riktig RC pionjär. På den nivån att Kyosho köpte lösningar av honom på 80talet.

Här är ett exempel när han flyger en heli med ett blad... totalt 1st blad. Fungerar utmärkt med motvikt.

https://www.youtube.com/watch?v=AD9juUWL5iU

Så de multirotor nissar som jagar maximal effektiv flygtid bör överväga singelblad proppar :)

Bertone
2014-10-27, 11:59
Helt galet! Har aldrig flugit helikopter, men torque steer verkar ju ett intressant sätt att hålla den i rätt riktning. Men det funkar väl inte om man hoovrar?

Fluf
2014-10-27, 16:33
Helt galet! Har aldrig flugit helikopter, men torque steer verkar ju ett intressant sätt att hålla den i rätt riktning. Men det funkar väl inte om man hoovrar?
Hovrar gör du bara om det är motvind med denna ;)

henke2
2014-10-28, 06:28
Har testat enkelbladigt, plötsligt och i mid-flight...inge bra. Eller har du någon idé med ett blad och motvikt i andra änden?

Ja, det är vanligt förekommande i andra RC-grenar så som pylonflyget.

Enda anledningen till flerbladigt är om effektbehovet är så stort att en tvåbladig propeller blir opraktiskt att montera på flygplanet. Turbopropflygplan skulle behöva extremt höga landställ med tvåbladiga propellrar.