handdator

Visa fullständig version : Nybörjar fråga, FRSKY D8R-II plus



nikke76
2014-10-28, 23:14
Hej!
Håller på att med mitt första bygge någonsin när det gäller quadcopters och RC vilket är skoj, men jag har ett problem som säkert är enkelt att förklara men jag har inte riktigt hittat mina svar.

Bygger en DJI F450 med APM 2,6 board och skall till den koppla en mottagare FRSKY D8R-II plus, frågan gäller om det är PPM eller "vanlig" inkoppling från denna FRSKY mottagare?
Oavsett vad det är för inkoppling (PPM eller vanlig) till input på APM:en så vilka plintar är vilka på FRSKY? är plint 8 på FRSKY PPM?

Hur ska jag enklast koppla in den alltså???

Tacksam för svar
mvh Niklas

ulwur
2014-10-28, 23:26
Till APM kan du bara använda 'vanlig' koppling med en sladd per kanal. Den gamla hårdvaran stöder inte ppm eller cppm.

Gissningsvis har du en taranis sändare, och i modellprofilen sätter du kanalordning. Att kanal ett är throttle osv. Ingångarna på APM måste sedan matcha kanalerna på mottagaren.

Edit: hade mixat ppm och pwm i huvudet och skrev rappakalja första försöket..

FinnbyFraggel
2014-10-28, 23:26
Som "standard" kör den inte CPPM men det går tydligen att byta firmware om du läser den här tråden http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1810499
/ Jonas

UndCon
2014-10-29, 00:17
Jag har APM 1.0 och på den går det enligt dokumentation att köra med PPM genom att bygla 2 ingångar...

"On both the APM1 and APM2 you can use PPM input by putting a jumper on the RC inputs for channel 2 and 3 (just the signal pins). PPM input should be fed into channel 1"


Det går bra att flasha om mottagaren så att du kan köra PPM med den. Jag har skaffat sakerna för det men aldrig tagit tag i det då det funkar som det är just nu med en kabel / kanal. Trots det har jag bara 3 servokablar mellan APM och mottagaren.

2st som sitter tvärs över 3 kanaler vardera och en som ansluter + och - också (som normalt)

ulwur
2014-10-29, 06:56
Ppm på APM, hur har jag missat det. Man lär sig något nytt varje dag..

nikke76
2014-10-29, 09:18
Jag har APM 1.0 och på den går det enligt dokumentation att köra med PPM genom att bygla 2 ingångar...

det är detta jag läst och försökt förstå, man ska tydligen bygla enligt https://code.google.com/p/arducopter/wiki/PPMsumRC det förstår jag, men från vilken bygel på FRSKY är det som skickar ut PPM signalen?


Gissningsvis har du en taranis sändare, och i modellprofilen sätter du kanalordning. Att kanal ett är throttle osv. Ingångarna på APM måste sedan matcha kanalerna på mottagaren.

jag kör med en Turnigy 9XR som sändare, är det samma procedur med att sätta kanal ordning? för det är detta som jag inte riktigt lyckas få igång...

FinnbyFraggel
2014-10-29, 11:27
Eftersom du måste byta mjukvara i mottagaren för att få ut CPPM gör du nog klokast i att börja med en normal inkoppling med en tråd per kanal.
/ Jonas

nikke76
2014-10-29, 12:13
Eftersom du måste byta mjukvara i mottagaren för att få ut CPPM gör du nog klokast i att börja med en normal inkoppling med en tråd per kanal.

Då har inte FRSKY D8R-II plus PPM i sig från början, utan jag måste alltså uppdatera FRSKY för att få PPM?

Eftersom jag är helt nybörjare på detta med egen bygge så är det kanske enkla frågor för vissa här.
Men jag kopplar en tråd per kanal och styr på sändaren (Turnigy) vilken kanal som ska styra vad, är det så det brukar gå till?

UndCon
2014-10-29, 13:01
Svaret är ja - du måste uppgradera firmware i den mottagaren för att det skall fungera.

Traditionellt är det en servokabel / kanal dvs -, + och signal

med PPM får man alla dessa kanaler genom en kabel.


Tyvärr måste jag säga så har jag haft glitchar med Turnigy och FrSky's PPM system så jag har inte kunnat köra alla kanaler fullt ut.

http://diydrones.com/profiles/blogs/why-frsky-cppm-signal-is-so-disappointing

FinnbyFraggel
2014-10-29, 16:12
Jag fick problem när jag körde en OrangeRX satellit från TGY 9X och löste det genom att sänka framerate från "standard" 22,5ms till 22ms.
Jag vet inte om det kan vara samma sak med FrSky när man kör CPPM.
/ Jonas

UndCon
2014-10-29, 16:21
Den nyare Firmwaren löser det genom att köra 27ms istället.
http://diydrones.com/profiles/blogs/frsky-s-cppm-at-27msec-firmware-update-with-ft-prog-and-ftdi-cabl