handdator

Visa fullständig version : Inomhuspylon med liten multicopter - vilken modell tror ni på ?



McRegor
2014-10-31, 16:40
Eftersom vi kör inomhuspylon med vanliga kärror under våra inomhus-kvällar så har vi börjat spåna lite om att kanske göra ett försök även med små multikoptrar.
Skall vi få nån acceptans så skall det nog vara nåt tämligen billigt men ändå tåligt. FPV kan väl i sig vara kul men ingen nödvändighet när man flyger bara några meter ifrån där man står. Den normala inomhuspylon-banan består av två stolpar med 20 m mellanrum så även om det är enkelt att ändra måttet så kan vi ju ändå utgå ifrån detta. Ni som har massor av erfarenheter - tror ni att en simpel Hubsan X4 skulle fungera eller är den alltför liten eller har nån annan nackdel ? Fördelen är ju helt klart att den är såpass billig att dom flesta inte skulle behöva överväga speciellt många sekunder innan ett köpbeslut...:) Men vi tar som sagt tacksamt emot tänkbara förslag. Dock skall det nog vara RTF-utförande för dom flesta vill nog helst bara flyga och slippa byggandet. Sen måste det ju inte vara en entyps-klass men en relativt låg max flygvikt kommer vi nog att sätta för att göra racen lite mera rättvisa.
Roger

neu
2014-10-31, 16:53
Hubsan helt klart. Fpv inne är inte så roligt då man inte ser så bra om sig så lätt att sätta coptern i taket eller liknade. Hubsan är lätt att flyga, går fort (om man vill), man kan ställa expo osv så man kan ha den som man gillar, den är riktigt tålig (vad jag vet så är det bara jag som har lyckats knäcka ett chassi) och reservdelar är billiga.

darkling76
2014-10-31, 16:54
Eftersom vi kör inomhuspylon med vanliga kärror under våra inomhus-kvällar så har vi börjat spåna lite om att kanske göra ett försök även med små multikoptrar.
Skall vi få nån acceptans så skall det nog vara nåt tämligen billigt men ändå tåligt. FPV kan väl i sig vara kul men ingen nödvändighet när man flyger bara några meter ifrån där man står. Den normala inomhuspylon-banan består av två stolpar med 20 m mellanrum så även om det är enkelt att ändra måttet så kan vi ju ändå utgå ifrån detta. Ni som har massor av erfarenheter - tror ni att en simpel Hubsan X4 skulle fungera eller är den alltför liten eller har nån annan nackdel ? Fördelen är ju helt klart att den är såpass billig att dom flesta inte skulle behöva överväga speciellt många sekunder innan ett köpbeslut...:) Men vi tar som sagt tacksamt emot tänkbara förslag. Dock skall det nog vara RTF-utförande för dom flesta vill nog helst bara flyga och slippa byggandet. Sen måste det ju inte vara en entyps-klass men en relativt låg max flygvikt kommer vi nog att sätta för att göra racen lite mera rättvisa.
Roger

Hej.....
Blade mqx........går som ett skott inomhus å lagom storlek kanske?:)

McRegor
2014-10-31, 20:33
Finns det inga andra tänkbara alternativ ? Hubsan förstår jag är het i sammanhanget men det finns ju mängder av små-multisar så finns det verkligen inga andra än de 2 som hittills nämnts ? Fördelen med Hubsan är väl också en bra reservdelsförsörjning i den mån det kommer att behövas.
Roger

Kenneth E
2014-10-31, 20:39
Då du skall flyga LOS tror jag? Så kommer du bli imponerad av Hubsan att det verkligen fungerar så bra som det gör. Annars kan du väl bygga dig en 250 till mer pengar och säkert mer klydd för att få det att fungera. Vad hade du annars tänkt dig?

McRegor
2014-10-31, 20:49
Som jag skrev i första inlägget så efterfrågade vi RTF-multisar av mindre storlek och inte alltför dyra för att så många som möjligt skall komma att skaffa kärrorna. Det är alltså inte bara jag som skall flyga utan som rubriken antyder så funderar vi på att utvidga inomhus-pylonflygandet med just multikopter-pylon. Men är det så att Hubsan är outstanding i den lägre prisklassen så får vi testa med ett par sådana. Det vara bara så att jag i min enfald trodde att det fanns flera alternativ i rimlig prisklass. Och främst är det nog LOS-flygning som kommer att gälla i racen.
Roger

Xermalk
2014-10-31, 20:51
H107D med en påklistrad vidvinkellins är helt underbar att busflyga med.
Annars finns där en halv miljon olika multirotorer att välja bland från kina.
Typ köp en 20pack via klubben, och betala lite extra för snabbfrakt.

Tittar man enbart på kavliten på gyrot/kontroller så är walkeras multis helt underbara. Problemet är bara att de verkar lämna dom halvfärdiga helt tiden vilket är riktigt surt.
Eller ja, det var förra året. Inte införskaffat något från walkera på ett tag.

darkling76
2014-10-31, 21:04
Såg att Lindinger har kampanj på blade Nano qx....
Rtf för 69 euro..alltså komplett med sändare å rubbet:-)

McRegor
2014-10-31, 21:21
Nån speciell fördel med Nano jfr Hubsan ?
Xermalk: Vilken lins använder du och hur mycket förändras FOV ? Har förstått att det är alltför liten bildvinkel som standard på Hubsan FPV. Fast nu kanske det inte är så lämpligt att flyga pylon via FPV men FPV-lösningen kunde ju vara intressant för andra "flygövningar".
Roger

Kenneth E
2014-10-31, 21:24
Det finns de som är typ en tredjedel av en Hubsan, då behöver inte lokalen vara så stor. Vi körde race med micro cars på mitt förra jobb och det var mycket roligt, bana stor som ett pingisbord.

darkling76
2014-10-31, 21:30
Nån speciell fördel med Nano jfr Hubsan ?
Xermalk: Vilken lins använder du och hur mycket förändras FOV ? Har förstått att det är alltför liten bildvinkel som standard på Hubsan FPV. Fast nu kanske det inte är så lämpligt att flyga pylon via FPV men FPV-lösningen kunde ju vara intressant för andra "flygövningar".
Roger

Känns som nanon spelar i en annan liga lite Men jag vet inte....den har as3x tror jag och safe....mer än dubbla priset normalt sett mot hubsan!
Man får vad man betalar för heter det ju och det brukar stämma i de allra flesta fall;-)

FinnbyFraggel
2014-10-31, 22:44
HiSky FF120 är billig och och flyger helt perfekt, den levereras dessutom med egen modul så man flyger med sin vanliga sändare.
/ Jonas

McRegor
2014-10-31, 23:16
Som sagt - Hubsan är på intet sätt för stor utan snarare tvärtom för utrymmen finns och blir över för denna typ av farkoster.
Jonas - nån uppfattning om HiSky 120 kontra Hubsan X4 ?
Har kollat lite jämförelser mellan Nano och X4 och på det stora hela spelar dom nog i samma liga skulle jag tolka det som. Den ena är lite bättre på en sak och den andra på nåt annat. Nano verkar dock mera tystgående och lite mera "energi-effektiv" och troligen ännu mera stryktålig.
Roger

Dithes
2014-10-31, 23:21
Hubsan har så vitt jag vet inget "acro" läge vilket jag tror nanon har?

jocke1963
2014-10-31, 23:51
Finns det inga andra tänkbara alternativ ?

Jodå....
https://www.youtube.com/watch?v=GBBiuh8UhiQ#t=23

FinnbyFraggel
2014-11-01, 07:46
Jag har inte koll på Hubsan men HiSky är 120mm diagonalt mellan motorerna.
/ Jonas

Zallisen
2014-11-06, 10:45
Funkar det med hubsan så funkar det nog med alla små leksaksmaskiner. Tyvärr är hubsan den mest kända som marknadsförs mycket så alla vet om namnet men av alla små quads jag testat har hubsan med råga de sämsta flygegenskaperna, nästan alla andra är roligare och mer lärorika att flyga.

McRegor
2014-11-06, 11:17
Funkar det med hubsan så funkar det nog med alla små leksaksmaskiner. Tyvärr är hubsan den mest kända som marknadsförs mycket så alla vet om namnet men av alla små quads jag testat har hubsan med råga de sämsta flygegenskaperna, nästan alla andra är roligare och mer lärorika att flyga.
Hej,
Ge gärna exempel på nån som är relativt billig och likaså relativt enkel att få tag i (inkl reservdelar), hållbar, gärna något större än Hubsan samt som skulle kunna fungera till huvudändamålet nämligen flyga inomhuspylon runt en bana med ca: 20 m mellan pylonerna... Avancerade flygegenskaper är på intet sätt viktiga - snarare skall den vara enkel att flyga för alla oss om är nybörjare inom multikopter-flyg men gärna vill testa att köra inomhusrace.
Roger

Zallisen
2014-11-06, 13:39
Den jag brukar tipsa de flesta som bra inomhusmaskin och bra för nybörjare innan de fixar en "riktig" multirotor är LaTrax Alias som är en lite större maskin och är enda leksaks-multirotorn jag vet som har ett riktigt manual/rate mode så man kan lära sig flyga på riktigt med den. Tror den har rätt mycket bättre hållbarhet och batteritid än de flesta andra också.
Den kostar dock lika mycket som Hubsan FPV(kring 1,500:-), det går att köpa kamera till den också. Annan fördel är väl att den kör med vanlig röd JST-kontakt på batteriet så man kan ladda den lätt med sin befintliga laddare också antar jag.

http://www.hobbyequipment.se/quadcopter/latrax-traxxas/latrax-alias-quad-rotor-helikopter.html
(OBS! Jag har inte testat denna själv men hade jag varit nybörjare igen hade jag köpt den direkt. :) Känner flera nybörjare som börjat med denna nu.)

Den jag tränade med innan jag gav mig på riktiga är lika liten som hubsan men jag tycker den har goare flygkänsla och kan göra mjukare kurvor och sådant, inget speciellt dock, den bara flyger.
UFO quad på clasohlsson: http://www.clasohlson.com/se/R-C-quadrocopter/31-5337

McRegor
2014-11-06, 13:51
Classe-varianten verkar ju vara anpassad för pylonflyg med sina ordentliga skydd...:)
Denna - http://www.der-schweighofer.at/artikel/127406/hb_ominus_uav_quadcopter_rtf_rot - kanske påminner en aning om LaTrax Alias - lite större och dessutom klart överkomligt pris så att flera kan tänkas köpa den. Sen är frågan hur den fungerar...
Roger

Zallisen
2014-11-06, 14:08
hehe ser att den fanns på den svenska sidan också:
http://www.hobbyequipment.se/quadcopter/ovriga/dromida-ominus-quadcopter-rod-rtf.html

samt en del intressanta väldigt billiga alternativ:
http://www.hobbyequipment.se/quadcopter/ovriga/nano-3d-6-axis-gyro-quad-24g.html
http://www.hobbyequipment.se/quadcopter/ovriga/quadricopter-micro-q4.html

Thullen
2014-11-07, 11:37
På jobbet är vi nu 7 st som har varsin CX-10, den lille krabaten som teknikmagasinet säljer för 279:-.
Den flyger riktigt bra och i läge 3 på utslagen är den riktigt snabb och rolig.
Stryktålig också, ingen har hittills råkat ut för någon större skada trots fullgaskrasher i golv och väggar.
De väger dessutom under 12g så skulle man få den på sig är det föga troligt att det knappt skulle göra ont.
Reservdelar finns det gott om på ebay, och man får med en uppsättning propellrar när man köper den.

http://usb.brando.com/prod_img/zoom/UTOYS000600_03_L.jpg

Xermalk
2014-11-07, 12:07
CX-10an må vara trevlig. men den är inget jag skulle rekommendera till pylon racing, då den är alldeles för liten.
Eventuellt om man slängde på fpvhobbys sub-nano fpv kombo.

Skulle nog inte använda något med mindre än 10 cm mellan motorerna.

McRegor
2014-11-07, 12:51
Har "läst på" lite mera om den Dromida Ominus som jag länkade till tidigare och den ser rätt lovande ut - och är klart större än Hubsan så att även vi äldre och skumögda har en chans art se farkosten..:) Fanns tydligen även hos Hobbyequipment i Sverige enl Zallisens länk men jag har inte sett den hos nån annan svensk leverantör.
Kan bli en sån för att testa lite...
Roger

Thullen
2014-11-07, 20:18
CX-10an må vara trevlig. men den är inget jag skulle rekommendera till pylon racing, då den är alldeles för liten.
Eventuellt om man slängde på fpvhobbys sub-nano fpv kombo.

Skulle nog inte använda något med mindre än 10 cm mellan motorerna.

vi flyger just pylon med dem, funkar klockrent.
8-10 meter mellan pylonerna så får man tighta och intensiva race :)

darkling76
2014-11-08, 09:32
Fasen.....detta låter kul!
Få ta upp detta i min flygklubb och se om det finns intresse för lite pylonrace:-)

//Pierre

McRegor
2014-11-08, 10:08
vi flyger just pylon med dem, funkar klockrent.
8-10 meter mellan pylonerna så får man tighta och intensiva race :)
...och hur f-n ser ni vad som är bak och fram på den lilla krabaten - och med samma färg på alla poppar....:stupid:
F ö är ju "konceptet" attraktivt - billigt, hållbart och enkelt att få tag i dom.
Roger

Xermalk
2014-11-08, 11:06
I och med att man rör sig framåt hela tiden så vet man vad som är bak / fram ;)
Stannar man så är man körd dock.

Man får helt enkelt flyga på känsla.

Thullen
2014-11-08, 12:09
...och hur f-n ser ni vad som är bak och fram på den lilla krabaten - och med samma färg på alla poppar....:stupid:
F ö är ju "konceptet" attraktivt - billigt, hållbart och enkelt att få tag i dom.
Roger

det är intensiva blå lysdioder fram och röda bak, syns rätt tydligt på håll :)

McRegor
2014-11-08, 13:54
Rätta mig om jag har fel Philip men den du visar bild på verkar helt riktigt vara en CX-10 men den har nog inte Teknikmagasinet utan Hobbex (299 kr). Teknikmagasinets motsvarande heter Easy2Fly Nano Color Quad och skiljer något i utseendet så jag vet inte om det är samma innandöme. Har dessa microsar s k 6-axliga kontrollers eller bara 3-axliga ? Specarna är ju inte så speciellt omfattande om man säger så...
Roger

Thullen
2014-11-08, 17:34
Det är exakt samma.
de säljs under olika namn men CX-10 är tillverkaren Chersons benämning, sen säljs den under ett par olika namn. Teknikmagasinet har dessutom bara datorrenderade bilder vilka ljuger lite om utseendet.
det enda som skiljer dem emellan är lite olika färger och trycket på ovansidan.
det finns två versioner av kretskortet i den, rött och grönt, varav det gröna är en nyare version bara.
de ska ha samma funktioner och prestanda oavsett vilken man köper, och jag kan inte svara för vilken version hobbex har, men teknikmagasinet säljer den nyare versionen med grönt kort.

Den har ett 6-axligt gyro och 100 mA lipo som är fast monterat.
den gör flips i alla riktningar och har tre utslagslägen, tripple rate typ, och på högsta läget gör den uppskattningsvis 15-20 km/h.
laddtid på en kvart typ (USB-laddare) och flygtid på 4-5 minuter.
upp till 80 st (specat på nån säljares hemsida, vi har bara kört upp till 4 st samtidigt hittils) ska kunna flygas samtidigt men man måste bindea dem en och en vilket man gör vid varje start, det är väl nackdelen jag kan se, den tappar trimmen man gjort när man stänger av den.
det finns trim på pitch och roll, men inte yaw, har dock inte saknat det på nån av mina.

får tyvärr inte filma på jobbet annars hade jag gjort en lite film på när vi flyger.

McRegor
2014-11-08, 18:56
Tack för den utförliga beskrivningen, Philip !
Med den flygtiden så kan man kanske bara räkna med max 3 heat innan det är dags att ladda men det är antagligen helt OK.
Har den olika "flygmode" - typ stabilt och lite vildare ?
Har också funderat på Blade Nano QX men denna litta "skit" är ju enklare att få tag i och även klart billigare.
Detta att man måste binda om den vid varje start och då främst att den tappar trimmen var ju lite tråkigt.
Roger

Thullen
2014-11-08, 20:36
Det den har är tre mode för olika utslag, den är rätt snäll och "långsam" i läge 1, och i läge 3 är den riktigt rapp, men den blir inte "vildare", bara känsligare och går fortare så att säga.

en hubsan x4 tex flyger säkert fortare och är kanske mer en "riktig" quad, men jag gillar dessa små just för dess storlek. Och nu när jag flugit dem säkert 200 laddningar och fortfarande bara haft sönder en propeller och böjt en motoraxel som enkelt böjdes tillbaka med en näbbtång, så måste jag säga att helhetsintrycket med CX-10 är oerhört mycket bang for the buck så att säga.

Trimmen lär man sig efter ett par flygningar att min tex behöver tre klick fram och två till höger innan jag flyger, så det är inget problem i mina ögon, och bindea gör man enkelt genom att dra gasen fram och tillbaka med quaden still på en plan yta, så det låter nog värre än det är.

några av kollegorna har aldrig flugit RC öht innan men lär sig fort med denna lilla skrutt :)

PinDuke
2014-11-10, 08:51
Har själv både CX-10 och Hubbsan X4.
Jag skulle välja Hubbsan X4 alla dagar före CX-10 för pylonrace.

Zallisen
2014-11-10, 23:11
Tittat på dendär CX-10 lite men eftersom den har integrerat batteri går den bort direkt. Skulle väl knappast kunna påstå att hubsan skulle kännas mer som en riktig quad, den kommer inte i närheten heller.

McRegor
2014-11-11, 06:07
Nu var ju inte kriteriet att den skulle kännas som en "riktig quad" utan snarare att mer eller mindre vem som helst av våra inomhusflygare, inte minst de utan quad-flygvana, skall kunna flyga den, att den är stabilt byggd, enkel att få tag i och till ett relativt lågt pris för att så många som möjligt kan tänka sig att köpa en. Men ännu är vi inte där men vi skall försöka sno ihop några olika och testa lite race för att se vart det kan leda.
Roger

Xermalk
2014-11-11, 10:45
Låter definitivt som att en hubsan x4 skulle passa bäst.
Annars finns ju alternativet att köra med enklare 4 kanals helis. Typ Nine eagles solo pro eller wltoys v911

Thullen
2014-11-11, 12:05
oavsett vad ni väljer så hoppas jag ni gör verklighet av planerna för det e sjukt kul lunch och fikaraster på jobbet ;)

McRegor
2014-11-11, 12:50
Tänkte handla en CX-10 i söndags på Teknikmagasinet för just lite lunch-lek på jobbet men lagret var helt tomt i deras båda butiker i stan så tji fick jag...:) Kommer nog också att testa en Blade Nano QX men sen får vi väl se hur många som nappar på pylon-idén under inomhusflyg-kvällarna.
Roger

Zallisen
2014-11-11, 14:01
Bara jag av nördarna som gillar leksaker på mitt kontor, de andra ska vara mogna och vuxna -_-

McRegor
2014-11-11, 16:10
Bara jag av nördarna som gillar leksaker på mitt kontor, de andra ska vara mogna och vuxna -_-
...tråkigt kontor, Zallisen..."mogna och vuxna...hmmm..."

PinDuke
2014-11-12, 08:56
Att bli gammal är oundvikligt att bli vuxen är valfritt :)

Zallisen
2014-11-12, 11:59
Mm jag vet, man ska leva efter mottor:
"Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka." :)

Zallisen
2014-11-12, 14:14
Nu har jag just fått hem och provat LaTrax Alias själv föresten och den verkar väldigt bra, den var mycket lättare än jag trodde dock, svävar fram som ett löv i jämförelse med en riktig quad men otroligt bra flygförmåga och många inställningar.

Zallisen
2014-11-16, 23:23
Testade köra LaTrax Alias med högsta rating i expert mode.(manual/rate mode) Funkar säkert jättebra för pylonracing. :)


https://www.youtube.com/watch?v=3dsGE46XFYc

Stiffe
2014-11-17, 17:00
Den ser lite stor ut för mindre lokaler iaf :) cx 10 kan man flyga betydligt tajtare , flyger själv hemma i vardagsrummet

neu
2014-11-17, 17:47
Fått hem en hel hög med cx-10or och den flyger bra men är nog lite för liten för att köra pylon med.

Xermalk
2014-11-18, 13:10
Kan du inte fästa lite färgade pappersremsor som vid aircombat? Då borde cx10'an synas bättre.

Du får dock använda en kort kolfiberstång så att de inte fastnar i propellrarna.

McRegor
2014-11-18, 13:31
Hmmm - pappersremsor på en multi som väger 12 g och är riktigt liten? Tveksam om det kommer att fungera.
Roger

Kenneth E
2014-11-18, 14:17
Ingen bra Quad, kraschade i slutet och med konstant störning under hela flygningen!




Testade köra LaTrax Alias med högsta rating i expert mode.(manual/rate mode) Funkar säkert jättebra för pylonracing. :)


https://www.youtube.com/watch?v=3dsGE46XFYc

zalsson
2014-11-18, 15:20
Ingen bra Quad, kraschade i slutet och med konstant störning under hela flygningen!

???

Zallisen
2014-11-18, 16:39
???

Jag tror han är sarkastisk. :)
Jag får väl försöka flyga den mjukare och filma med bättre kamera nästa gång. Men jag hade precis flugit liknande med min riktiga mini acroquad som nog är 2-3 gånger så tung och stark men i samma storlek ungefär och då känns dendär leksaken som ett fladdrande löv. :)

zalsson
2014-11-18, 16:59
Jag tror han är sarkastisk. :)
Jag får väl försöka flyga den mjukare och filma med bättre kamera nästa gång. Men jag hade precis flugit liknande med min riktiga mini acroquad som nog är 2-3 gånger så tung och stark men i samma storlek ungefär och då känns dendär leksaken som ett fladdrande löv. :)
Haha ja inte lätt på nätet :)