handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om denna?



1991
2014-11-05, 20:31
Hej!

Vad tror ni om denna?

http://www.hobbyequipment.se/minicars-produkter-osorterat/cessna-182-skylane-rtf-24g.html

Någon med erfarenhet av tillverkaren eller modellen?

Tack på förhand!

McRegor
2014-11-05, 20:37
Kan mycket väl flyga bra men undvik kärror i denna prisklass med nosställ för dessa brukar tyvärr vara klent utförda och ge upp rätt omgående. Sen om den är bra eller inte för dig beror ju på dina egna flygfärdigheter - frånsett problemen med nosstället.
Roger

simonarvestrand
2014-11-05, 20:38
sett den flyga och den verkade helt ok , piloten va nöjd iallafall.
Dock tror jag den är billigare på andra ställen

1991
2014-11-05, 20:46
Okey!
Har kört arttech wingdragon och ett annat cessna 182 innan (från annan tillverkare). Dessa är nu krashade och jag behöver ett nytt! Det är framhjulet som går av menar du då eller? Det märkte jag på mitt förra cessna också. Det gick dock att limma osv ett antal gånger innan planet var skrot :p

1991
2014-11-05, 20:47
sett den flyga och den verkade helt ok , piloten va nöjd iallafall.
Dock tror jag den är billigare på andra ställen


Okey :)
Jaså? jag har inte sett den någon annanstans!

McRegor
2014-11-05, 21:32
Vad har du för flygfält ? Har du redan radio, laddare m m - kanske också batterier ? Har du en vettig radio så skippa RTF-kitten och köp istället en ARF eller PNF - till den sistnämnda kategorin behöver du bara komplettera med mottagare och batteri.
Det finns mängder av trevliga kärror om du kan flyga, har bra fält och en vettig radio och laddare. Och undvik denna typ av kärror med klena, styrbara nosställ. Det finns nosställ som håller - t ex på Parkzones T-28 Trojan - men då är det ett icke-styrbart ställ men det fungerar bra att styra på marken med sidorodret.
Roger

1991
2014-11-06, 09:23
Vad har du för flygfält ? Har du redan radio, laddare m m - kanske också batterier ? Har du en vettig radio så skippa RTF-kitten och köp istället en ARF eller PNF - till den sistnämnda kategorin behöver du bara komplettera med mottagare och batteri.
Det finns mängder av trevliga kärror om du kan flyga, har bra fält och en vettig radio och laddare. Och undvik denna typ av kärror med klena, styrbara nosställ. Det finns nosställ som håller - t ex på Parkzones T-28 Trojan - men då är det ett icke-styrbart ställ men det fungerar bra att styra på marken med sidorodret.
Roger

Kör mest över åkrar och isar (på vintern). På isar är det ju inga problem att starta/landa. Men åkrar blir det tufft, tror ni det går att kasta igång denna modellen?

Jag hade 2,4gh utrustning, men det ballade ur nyligen, så tänkte det kunde vara bra när man får med nya grejer ( så kan man göra som du föreslår med PNF nästa gång)

McRegor
2014-11-06, 10:01
Om du tror att du tänker fortsätta med denna hobby så köp en "riktig" radio redan nu - sen är du fri att köpa i stort sett den kärra du vill ha. Men - ditt "flygfält" begränsar ju en hel del och är det inte absolut slätt så glöm kärror med noshjul. Kärror med sporrställ och stora hjul på huvudstället kan kanske acceptera en aning ojämnare fält men generellt så krävs bra underlag om man skall starta och landa från marken. Skall du flyga på isen så rekommenderar jag även i det fallet en sporrställs-kärra för då behöver du bara byta huvudställets hjul mot ett par skidor. En bra "buskärra" för den som passerat nybörjarstadiet är Bushmaster från Hobbyking - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__58009__HobbyKing_Bushmaster_Sport_Plane_EPO_1550 mm_PNF_EU_Warehouse_.html?strSearch=bushmaster
Men måste du handkasta kärrorna så är det väl egentligen mera elseglare i olika former som passar bäst - om du vill ha lite större kärror.
Roger

Fluf
2014-11-06, 10:14
Skulle föreslå att du kastar ett öga på Multiplex Funcub, lättflugen för nybörjare, stryktålig och kan flygas riktigt avancerat när man lär sig hantera den. Något att växa i helt enkelt :)

McRegor
2014-11-06, 10:22
Då får jag säga att Bushmaster är ett väl så bra alternativ som Funcub.
Roger

1991
2014-11-06, 10:36
någon gång kommer jag skaffa riktiga grejer! Men är nog inte helt ute från nybörjarstadiet ännu, känner att en krasch ofta står i farstun om man säger så. Därför håller jag gärna mera kostnaderna än så länge (är ju fattig studentjävel kan tilläggas :p).

Jag tackar för tips angående andra flygplan, uppskattas! Men om vi håller oss till den cessnamodellen, om man flyger på fotbollsplaner (plastgräs eller grus), funkar det? Eller är det enbart asfalt som gäller?

McRegor
2014-11-06, 10:51
Mycket jämnt underlag gäller men jag skulle ändå skippa den främst för att den har nosställ som absolut inte är lämpligt för dig. En Bushmaster med en enklare men ändå OK radio blir ju inte speciellt mycket dyrare men du får en betydligt bättre kärra. Om du handlar Bushmaster från HKs EU-lager så har du den hemma på bordet för ca: 1200 kr. Sen tillkommer ackpaket, laddare och radio men vill du hålla lågkostnadsprofil så finns det ju idag billiga men hyfsade alternativ även för dessa grejor. Den du är intresserad är väl denna kärra - http://www.flyzoneplanes.com/airplanes/flza4000/index.html Kolla bilden på nosstället och använd din fantasi..:)
Roger
Edit: Kollade HKs EU-lager och med en enkel med ändå hyfsad 6-kanalers sändare och mottagare, 2 st 4S ackar runt 3000 mAh samt en enkel 50 W AC/DC-laddare så får du lägga på ca. 1000 kr till - totalt alltså ca: 2200 kr om du beställer allt på en gång - att jämföra med den du tänkt dig som kostar 2.835 kr + frakt.. Och då har du en ack till, bättre laddare och likaså med all sannolikhet även en bättre sändare trots att den är billig...

mogge
2014-11-06, 11:31
Ett alternativ kanske kan vara H-K Wilga. Tycker den var prisvärd. Hade den hemma för 850:- ex acke mottagare. Kraftfull motor som går på 2S 1000mAh. Med lite klaff och knappt halvgas flyger den direkt ur handen. Tycker den var lite innovativt uppbyggd. Har flugit den ett antal gånger och med jämn motvind och full klaff landar den på näst intill Zero ground speed. Faktiskt så har två personer till beställt efter att sett den flyga. Den flyger även rent och stabilt. Eftersom den har en öppningsbar dörr och inte så stor så går den utmärkt in i bilen utan demontering.

1991
2014-11-06, 17:56
Kikat på alla modeller ni har rekommenderat nu, kollat lite youtube osv och de verkar onekligen bra. Anledningen till att jag är så fast vid cessnan är för att jag har hittat till väldigt bra pris. Men när det är krashar blir det något av de ni har rekommenderat (förhoppningsvis håller radioutrustningen från cessnat ett tag).

Någon av er som vet om det finns något bra ställe man kan flyga på i Göteborg-Borås området? Kanske till och med i bollebygd? :)

McRegor
2014-11-06, 18:42
Hej,
För att svara på trådens fråga väldigt tydligt- Nej, jag tror inte på modellen med de förutsättningar du har.
Men du verkar ju ha bestämt dig trots de svagheter vi påpekat så varför överhuvudtaget ställa frågan då kan man undra...
Du kastar tyvärr bort pengar helt i onödan istället för att satsa dom i nåt vettigare - det är i alla fall min åsikt. Och skall du betala det som står i din länkade annons så förstår jag inte alls varför du väljer denna modell. För 500 kr kan man ju alltid chansa men inte för det pris som står i länken... Men oavsett pris så lär du få strul med noshjulet om du inte är duktig att landa och har väldigt slätt underlag som är "lätt-rullat".
Roger

ibbe76
2014-11-06, 19:03
Säkert inget fel på Cessna men mycke pengar utan få något vettigt i behållning,En radio med modellminne är fördel i första hand annars bli man fast i RtF träsket.
HK har ju släppt en ny Radio som verkar potent till lågt pris
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__62710__Turnigy_TGY_i6_AFHDS_Transmitter_and_6CH_ Receiver_Mode_2_.html



Jag köpte också hem lilla Hk Wilgan till en polare, och med den en Turnigy 5x Radion som nu verkar vara borttagen,

Wilgan flyger lika fint på rygg som vanligt och har riktigt fina detaljer,Gjorde dock om den till 3cell

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=33605 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=33605)

48636

McRegor
2014-11-06, 20:57
Ibbe - det var den radion jag räknat in i min kalkyl på en Bushmaster som landade på ca: 2200 kr inkl kärra, radio, 2 st 4S-ackar och en AC/DC-laddare - och allt inhandlat från EU-lagret. Och Bushmaster är en välbyggd och robust kärra med bra flygegenskaper. Vi har redan ett par stycken i klubben och båda ägarna är synnerligen nöjda.
Roger

mogge
2014-11-07, 12:26
Tack IBBE men Buhuuu att inte fler upptäckt Wilgan. Blir ju super på snön med skidor. Håller för övrigt med Mc Regor för har man begränsad erfarenhet så är modeller med noshjul aja baja. Oavsett hur starka infästningarna är. Då talar jag av egen erfarenhet från 70-talet då Yamamoto Falcon-56 mm var allenarådande. Många tuber lim gick åt.

McRegor
2014-11-07, 12:45
Mogge - dock hade jag nog rätt bra hållbarhet på mitt styrbara noshjul på bl a Falcon 56 men det var en helt annan kvalitet och stabilitet på dessa nosställ kontra de klena leksaksgrejor som sitter på de flesta billiga modeller idag. De 2 senaste EPO-modellerna med styrbart ställ som har dykt upp på fältet (under hösten) har båda havererat i nosstället - och den sista gjorde det redan vid den första landningen och där talade vi inte om nån nybörjarflygare. En av kärrorna är ombyggd till sporrställ (en Cessna av nåt slag) och frånsett att den nu fungerar så blev den dessutom betydligt snyggare...:)
Men den ombyggnaden är inget som en nybörjare normalt fixar. F ö Mogge - vill du ha en stabil och trevlig bus/busk-flygkärra så skall du testa Bushmastern - det kan nog vara nåt för dig...:)
Roger

karstena
2014-11-15, 21:07
någon gång kommer jag skaffa riktiga grejer! Men är nog inte helt ute från nybörjarstadiet ännu, känner att en krasch ofta står i farstun om man säger så. Därför håller jag gärna mera kostnaderna än så länge (är ju fattig studentjävel kan tilläggas :p).

Jag tackar för tips angående andra flygplan, uppskattas! Men om vi håller oss till den cessnamodellen, om man flyger på fotbollsplaner (plastgräs eller grus), funkar det? Eller är det enbart asfalt som gäller?


Du tænker totalt fejl her. Det var akurat sådan jeg tænkte -for en idiot jeg var. Det blev meget dyrere at komme i gang og det virket aldrig skittet. De var ikke før jeg købte mig en ordentlig radio (dx7) jeg begynte at kunne få til det der med flyvningen. I sidste ende viste det sig at jeg havde brugt mindst 6 tusser mere end om jeg havde inset at det at købe ordentlig grai fra starten var det billigste. Even om det kostet 2 k mere at starte. Da haved jeg jo så sparet 4 nok til 2 gode fly mer. -Satans

senmathal
2014-11-15, 22:04
Tycker att jag känner igen detta fenomen. Någon har fastnat för en modell som man bara inte kan släppa oavsett hur mycket erfarenhet de finns av att den modellen inte passar förutsättningarna. Ibland tycks det som att endast det egna misslyckandet talar ett tillräckligt tydligt språk. Man vill ju så gärna att det ska fungera och man vill ju ha ett flygplan som ser ut som ett riktigt flygplan.

Jag flyger själv i en i en hästhage och med sporrhjul och jag kan säga att knappast någon ARF kärra har landningsställ som klarar det. Dom tar otroligt mycket stryk när de små hjulen slår emot tuvor och gropar. Ja har fått förstärka på ARF kärror och på egna byggen ägnas mycket tid till att få landningsställen att hålla. De flesta konstruktioner är gjorda för att tåla påfrestningar uppåt vilket är rätt på asfalt och golfgreener. På ett ojämnt underlag kommer ojämnheterna att slå stället bakåt och ta med sig en hel av det stället är infäst i.

Is och skare med skidor är nog det som är mest skonsamt mot landsstället. Dels är det ofta ganska slätt plus att den lite längre skidorna jämnar ut eventuella ojämnheter. Utöver det glider en skida lättare än vad ett hjul rullar på gräs.

/Mast

McRegor
2014-11-16, 10:31
Får hålla med i det mesta som Mats och Karstena skriver så många gånger frågar man sig verkligen varför vissa nybörjare överhuvudtaget frågar när man uppenbarligen ändå inte avser att ta till sig av andras eventuella negativa erfarenheter av deras egna val ? Och som en effekt av detta kan man fråga sig varför många av oss överhuvudtaget skall ägna tid åt att besvara dessa frågor ? Men - orsaken att vi fortsätter är nog att vi älskar vår hobby och vill att så många som möjligt skall komma in i den på ett så smärtfritt sätt som möjligt men ändå gnager det lite när det gång på gång visar sig att man inte tar till sig av råden utan tror att man vet bättre själv trots att man är nybörjare...
Men nu är det snart vinter och då kan man ofta göra som Mats säger nämligen sätta skidor på kärran och använda alla snöbelagda ytor som start- och landningsbanor. Men då är vi åter tillbaka till detta med det olämpliga med nybörjarkärror med nosställ för det är klart besvärligare att sätta skidor på en sån kärra - och definitivt för en nybörjare. Att rita långa spår i snön med skidorna en solig dag - det är härlig flygning det så ställ inte in grejorna bara för att snön lagt sig över fälten för nu börjat snart "skidflygningen"...:)
Roger

Ålänning
2014-11-16, 12:10
På Åland följde vi inte andras råd i början. Det blev en hel del krascher och vi hade sjukt kul. Sen började vi lära oss och lärde nya. Då blev det mer en seriös-by-the-book-hobby. Inte alls lika underhållande. Tycker det räcker med att informera om säkerheten. Själva valet av flyg, mjäh... folk köper ändå de de vill ha. Vem vill köpa nåt man inte gillar se på. =) Inte många som vill veta vad man ska köpa och hur man ska göra exakt för att kunna flyga det andra valt att man ska flyga på deras sätt. Då har inte hobbyn varit målet, utan tanken har varit "om man skulle börja RC-flyga" och målet har då varit "jag ska RC-flyga så billigt, enkelt och snabbt som möjligt, helst utan simulator för det tar bara tid och jag vill inte krascha".

McRegor
2014-11-16, 12:25
Problemet för många med att välja en olämplig förstamodell är att det inte blir mera än den modellen - sen är det inte så kul längre... Valde man istället en modell som man verkligen hade förutsättningar att klara av själv så kanske man istället upptäckt hobbyn på allvar.
Roger

karstena
2014-11-16, 12:40
Problemet för många med att välja en olämplig förstamodell är att det inte blir mera än den modellen - sen är det inte så kul längre... Valde man istället en modell som man verkligen hade förutsättningar att klara av själv så kanske man istället upptäckt hobbyn på allvar.
Roger


si si - Når 1000ingen falder ned fra himlen i 1 kr stykker hurtigere end den kom der op, så er det ikke kul længere -så er det bare dyrt