handdator

Visa fullständig version : Linda om 3s motor till 4s



eAk
2014-11-09, 16:15
Suttit och sökt lite men hittar inget vettigt.
Funderade på om man skulle göra som experiment att linda om en motor för att fungera på 4S istället för 3S

Om man nu skulle försöka sig på detta ska man då gå på något tjockare lindnings tråd och bara lägga på 15-20% fler lindnings varv?

UndCon
2014-11-09, 18:33
Om du lägger på tjockare tråd får det väl inte rum mer varv? eller är utrymmet så generöst?

simonarvestrand
2014-11-09, 19:23
fler varv så blir det väl en annan spec på motorn ? isoleringen tror jag är det viktigaste

eAk
2014-11-09, 19:24
Ingen aning det är bara en generell fråga.
Funderar på att göra det med någon billigare 2204 motor eller t-motor 2206
Men jag antar man kommer behöva något tjockare tråd för att den ska klara av ökad effekt av att köra 4S? och fler varv för att inte varva för mycket.
Tråd tjocklek det bör väl finnas trådar som är bara tiondels milimetrar tjockare.

simonarvestrand
2014-11-09, 19:36
tjockare tråd har mindre resistans och det blir en effektivare motor, mer drag och mindre värme så helt rätt tänkt.
och ja helt rätt tänkt med kv bara jag som inte tänker tillräckligt långt.

här minns en tråd med diverse länkar för att få mer info om motorlindning .
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993

henke2
2014-11-10, 09:29
Ingen aning det är bara en generell fråga.
Funderar på att göra det med någon billigare 2204 motor eller t-motor 2206
Men jag antar man kommer behöva något tjockare tråd för att den ska klara av ökad effekt av att köra 4S? och fler varv för att inte varva för mycket.
Tråd tjocklek det bör väl finnas trådar som är bara tiondels milimetrar tjockare.

Väldigt grovyxat: Det är motorns storlek som avgör effekten, inte lindningen. Generellt så säger man att strömmen ger värmen. 3S och 100watt blir 10A, 4S och 100watt blir bara 7,5A. Du kan alltså gå ner i tråddimension på din motor och fylla på med flera varv.

Vill man behålla 10A och gå upp till 4S så behövs samma tjocklek på tråd OCH fler varv, det får inte plats och du behöver en större motor. Med större motor är 4S och 10A inga problem och du har nu en motor som ger 130watt istället för 100watt.

Du lindar alltså om för att få en motor som beter sig som bäst utefter batteri och propeller, inte för att öka effekten.

__________________________________________________ _____

Sen finns det dem som är väldigt duktiga på att bygga motorer, då kan dem få in mer material eller bättre material på samma yta och få upp verkningsgraden. Då kan man öka effekten i en motor av samma storlek. Men det handlar om förhållandevis små förändringar trots allt och ofta är det plånboken som styr och erkänt duktiga tillverkare får stå tillbaka till förmån för exempelvis Delayking.

__________________________________________________ ______

Avslutat med en kanske brutal sanning hehe. Har man sökt om omlindning och inte hittat så behöver man träna på att söka, för det är nog nästan det område som varit störst och mest på tapeten genom tiderna innan multikoptrarna tog över...

eAk
2014-12-22, 00:49
Airbot micro titan 2300kv
Lindade 16varv
Tråd troligast 0.18 då jag fått det mät verdet flest gånger. Men 0.18-0.20mm diameter
Antal trådar 4st

Så om jag ersätter med 2st 0.4 trådar istället borde jag få bättre plats till att linda och bättre jämnare lindning eller(då jag bör förlora mindre yta då eller.) Eller om jag bara tar 1st 0.8mm (kanske tillockmed kan få dit en 0.85 tråd på samma antal lindningar då?).

Tänker jag rätt?


Jag har så många brända sådana nu efter alla mina kiss reglage äter upp motorer på löpande band. när man ska byta batteri.

freddan_6
2014-12-22, 13:13
Är det diameter eller radie du pratar om i storlekar på trådarna?
Area av cirkel är pi*r*r.
Det är ledningsytan som är viktig och ska hållas samma. 4 stycken tråd med diameter 0,18mm ger en yta av 4*(pi*0,18/2*0,18/2)=0,10mm2

0,4mm-tråd har på samma sätt ytan 0,12mm2 och en 0,4mm tråd räcker

0,8mm-tråd har på samma sätt ytan 1mm2, och får sannorlikt inte plats

eAk
2014-12-22, 13:33
Det står diameter i mitt inlägg så ja.
Jag förstår inte riktigt varför du räknar arean. du måste väl räkna med all luft som hamnar imellan ledarna och allt annat som händer när du använder flera trådar? Jag satt och mätte på ledarna. Jag får mått mellan 0.5-0.7 i diameter på det jag lindat av från motorn. Beställde hem rullar med tråd i alla möjliga storlekar mellan 0.2 och 0.85 Jag läste att terminerar jag lindningarna på ett annat sätt krävs det 1.7gånger mindre lindnings varv för samma varvtal. Så då borde jag kunna använda en tjockare tråd få mindre motstånd och på så sätt vinna i effektivitet. Nu är inte målet längre som tråden säger gå från 3s till 4s utan bara att linda om ett gäng motorer som har brunnit till att få Förhoppninjgsvis bättre persetanda än dom hade från början med nogrannare lindad tråd.


Är det diameter eller radie du pratar om i storlekar på trådarna?
Area av cirkel är pi*r*r.
Det är ledningsytan som är viktig och ska hållas samma. 4 stycken tråd med diameter 0,18mm ger en yta av 4*(pi*0,18/2*0,18/2)=0,10mm2

0,4mm-tråd har på samma sätt ytan 0,12mm2 och en 0,4mm tråd räcker

0,8mm-tråd har på samma sätt ytan 1mm2, och får sannorlikt inte plats

freddan_6
2014-12-22, 17:39
Hur tjock tråd du än har (om den bara har en tjocklek och är rund) så gäller att andel tråd blir pi*r*r/2r*2r=pi/4=78%, dvs oberoende av diametern. Att använda tunnare trådar ger bara marginell förbättring, och den orsakas inte av att tråden är tunn utan att du lindar bättre med tunn tråd.

eAk
2014-12-22, 21:56
Hur tjock tråd du än har (om den bara har en tjocklek och är rund) så gäller att andel tråd blir pi*r*r/2r*2r=pi/4=78%, dvs oberoende av diametern. Att använda tunnare trådar ger bara marginell förbättring, och den orsakas inte av att tråden är tunn utan att du lindar bättre med tunn tråd.
Okej men då hoppas jag att med 0.6mm eller 0.7mm tråd bör jag kunna linda lika mycket och bättre än orginal lindningarna och få mycket större koppar massa och bättre effektivitet på motorn(då det verkar vara platsen de 4 0.18/0.17 trådarna tar upp när dom är ihop twinnade). Jag antar dom har flera tunnare ledare fört att det ska gå snabbare/enklare för maskiner/små barn att linda fler motorer per dag. på så sätt få ner priserna. Känns som det kommer vara enklare för mig att få ett så bra resultat som möjligt med bara 1tråd att pilla med så att den ligger så bra som möjligt.
Läste att man kunde uppnå bättre effektivitet om man hade flera tunna trådar igenom att elektronerna ville färdas ytterst vid hög ström men våra små borstlösa motorer hade någon testat att det var inte tillräckligt mycket ström som går igenom ledarna för att det skulle hända, så det var bättre med så tjock tråd man kunde linda såpas bra som möjligt för att kunna linda den bättre.

freddan_6
2014-12-22, 21:59
Vid 15-30kHz och uppåt måste man räkna med strömförträngning. Oberoende av strömstyrka

eAk
2014-12-22, 22:46
Vid 15-30kHz och uppåt måste man räkna med strömförträngning. Oberoende av strömstyrka

Hur fort switcher ett esc då. Inte alls i dom hastigheterna. Runt 8 kHz

freddan_6
2014-12-23, 07:54
Här ett räkneexempel från LTH
http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/courses/etef15/Flt-4.pdf, ingen effekt om ledaren har mindre än radie än 0.94mm vid 5kHz. Man räknar på sinusvåg. Vi har dock fyrkantsvåg.

Fyrkantsvågens formel Summa(4/(pi*k)*sin(2k*pi)) för k=1,3,5,....
Om vi har fartreglagets frekvens som 7kHz (vanligast)
fyrkantsvågen foriertransformerad:
1 har frekvensen 7kH <- ingen strömförträngning
1/3 har frekvens 21kHz <- här behöver vi egentligen räkna på strömförträngning på ledare större än 0.94mm
1/5 har frekvens 35kHz <- här behöver vi egentligen räkna på strömförträngning på ledare större än 0.94mm
1/7 har frekvens 49kHz <- här behöver vi egentligen räkna på strömförträngning på ledare större än 0.94mm
och så vidare i oändlighet

men t.o.m. tekniska högskolan tycker det är "besvärligt" i alla fall för överton 1 - 13, sen blir det exponetiell inträngning.
Slutsats låt bli att räkna på det i vårt fall det ger rätt lite merinformation.

eAk
2014-12-24, 02:14
Fick på 12 varv tjockare kabel om jag mins rätt skulle 9.5 varv ge mig 2300 varv. Men nu är klockan så sent att får vänta med provkörning tills imorgon.

eAk
2014-12-29, 23:13
12varv ger mig 1900kv
och motorerna drar hälften så mycket ström.
6.8A op full gas istället för 13A

T-motor 2206 2000kv drar lite mer än dessa 8.3A på full gas (den visade bara ~1850KV när jag mätte dessutom)

Så det var mig en ruskig skillnad på effekt förbrukning.
Ska linda klart alla motorerna och montera dom på min 250 så ska det bli spännande att se hur den flyger sedan.

Jorgen
2014-12-30, 13:13
Jag tycker att det skulle vara kul om du tog några bilder när du lindar och motorerna.

Kanske också lite jämförelser, du har säkert en tabell för proven?

Jörgen

eAk
2014-12-30, 14:59
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-TTY6ItZUf4BVL3Y6qW91GF0rTL049V1zNnUWbIiC3g/edit?usp=sharing
Här är mitt kalkylark.
Den senaste motorn hamnade på 1750kv. Vet inte om jag lindat den fel eller den första fel eller om det bara skiftar såpas på att man lindat trådarna bättre/sämmre.


Jag tycker att det skulle vara kul om du tog några bilder när du lindar och motorerna.

Kanske också lite jämförelser, du har säkert en tabell för proven?

Jörgen

eAk
2014-12-30, 15:25
49646
Sedär

eAk
2014-12-31, 13:09
Nya siffror. för 4S :D
Dock har jag inga varvtal för när jag skulle kolla varvtalen var den mätaren död hipp som happ. Får väl reklamera.

Men 1700kv motorn drar 8.45A med 6x3 hq prop på 4s Det ska ge ungefär samma varvtal som 2300kv orginal på 3s
Det betyder att dom drar ~4.5A mindre på fullgas än vad dom gör orginal. Så det kommer bli 4S för min del.

UndCon
2014-12-31, 15:14
Ohms lag gör att det blir lägre A med 4S än 3S oavsett om du lindar om motorn eller ej.

McRegor
2014-12-31, 15:21
Ohms lag gör att det blir lägre A med 4S än 3S oavsett om du lindar om motorn eller ej.
Öhhh - vad menar du egentligen ? Om du har samma belastning (propp) och ökar spänningen med 33 % så kommer garanterat ström och inmatad effekt att öka rätt rejält. Men om du minskar propp-storleken och bibehåller samma inmatade effekt som tidigare så kommer strömmen givetvis att minska eftersom spänningen ökar. Men det bygger som sagt på att den inmatade effekten bibehålles.
Roger

eAk
2014-12-31, 17:56
Allt jag ser är att jag drar 8.5A istället för 13A på samma varvtals område.
1700kv 4s vs 2300kv 3s
För mig betyder det att jag kan flyga längre med samma drag/bättre drag med samma propeller.
Synd jag inte fick något värde på mitt rpm vid fullgas så jag kunnat se om den låg högre samma eller lite lägre.

Eller har jag det här helt ombakfoten

McRegor
2014-12-31, 18:17
I runda slängar matar du in drygt 10 % mera effekt i din 3S-setup jämfört med din nya 4S-setup. Sen säger ju det inte speciellt mycket om man inte vet relationen på dragkraften mellan dessa två olika setuper. Om 3S-setupen hade ca: 10 % högre statisk dragkraft så är ju effektiviteten ungefär lika dem emellan. Och om du har ungefär samma vikt och energiinnehåll på 3S-acken som på 4S-acken så är ju slutresultaten inte långt ifrån varandra. Men som sagt - att inte veta dragkraften gör ju jämförelserna rätt ointressanta, tyvärr.
Roger

eAk
2014-12-31, 19:09
Aja ska bli spännande att se hur den går när jag fått beställt nya batterier och lindat klart alla motorer.

UndCon
2014-12-31, 23:39
Allt jag ser är att jag drar 8.5A istället för 13A på samma varvtals område.
1700kv 4s vs 2300kv 3s
För mig betyder det att jag kan flyga längre med samma drag/bättre drag med samma propeller.
Synd jag inte fick något värde på mitt rpm vid fullgas så jag kunnat se om den låg högre samma eller lite lägre.

Eller har jag det här helt ombakfoten


Det är exakt det som händer.
På 4S matar du in mer spänning (Volt) och förbrukar mindre Ström (Ampere)

Resultatet blir att om du har samma storlek på din acce (frånsett en Cell extra) så kommer den räcka längre.

Det är ett vanligt sätt att få ut mer flygtid på FPV -med tex Skywalkers som lätt går över 1 timme på 4S och 5000mAh

McRegor
2015-01-01, 01:47
UndCon - läs mitt svar till dig tidigare i denna tråd. Med samma propp på 3S resp 4S så drar en 4S-setup mera maximal ström. Visst - ökar du från t ex 3S4000 till 4S4000 och samtidigt drar ner proppstorleken eller minskar gaspådraget för att få samma inmatade effekt i båda fallen så ökar givetvis flygtiden men även vikten på acken (och den totala kapaciteten) har ju samtidigt ökat med runt 33 % så det vore ju märkligt annars. Det finns liksom inga fria luncher utan skruvar man på en parameter så får man också skruva på andra - i alla fall om önskemålet är längre drifttid. Alternativet till att öka från 3S4000 till 4S4000 kan ju vara att behålla samma proppdimension och gaspådrag men välja en större ack - kanske runt 3S5000--3S5500. Vikten torde vara ungefär densamma som 4S4000 och eftersom den inmatade effekten är densamma så torde slutresultatet i drifttid räknat också bli ungefär densamma. Men eftersom vikten på ekipaget ökat så kan man inte dra fördel av hela den ökade kapaciteten på acken eftersom effektbehovet kommer att öka något. Däremot så kan man öka verkningsgraden genom att proppa upp men då bör ju detta kombineras med lägre KV och kanske också lägre stigning. Men här måste man testa och mäta för att hitta det bästa svaret. I grunden så gav ju Henke svar på det flesta gåtorna i sitt tidigare inlägg i denna tråd. Men en sak är säker - ökar du från 3S till 4S med samma propp så ökar den maximala strömmen OCH därmed max inmatad effekt. Men behövs t ex 300 W för att flyga så förändras inte detta av en höjning av ackspänningen men ökar du samtidigt batteriets kapacitet (och vikt) med t ex 33 % (en cell till eller högre kapacitet med samma antal celler) så kommer du givetvis att få en längre drifttid - dock inte motsvarande hela höjningen av kapaciteten eftersom totalvikten också ökat.
Roger