handdator

Visa fullständig version : Shutter-kabel för Canon?



Ålänning
2014-11-10, 22:03
Tjoh!

Är det någon som har koll på hur man med hjälp av en USB-kabel mellan APM och Canon-kamera (eller mellan RC-mottagare och Canon-kamera) kan fota?

Jag har sett att det finns USB-kabel för Canon PowerShot SX260 HS och för Samsung NX1000 (har en sån här).
NX1000 har ej stöd för CHDK, det har SX260. Bägge har micro-USB.

Men nu är det till min Canon Ixus 155 med mini-USB jag vill ha en kabel (till APM helst).

Hm?

UndCon
2014-11-11, 06:55
Är det inte samma typ av kabel som du kan använda för att fjärrstyra Canon med CHDK ?

http://chdk.wikia.com/wiki/USB_Remote

Ålänning
2014-11-11, 18:49
Det är det jag inte blir klok på. Jag hittar info hur man med hjälp av kabel och CHDK-scriptad kamera kan ta kort osv... men nu gäller det en Canon-kamera utan CHDK-stöd (som ska styras med APM).

UndCon
2014-11-11, 19:21
Har den IR?

Jag har styrt både Nikon och Canon systemkameror med IR och Arduino

koppla in en IR diod med ett motstånd till en av pinnarna på Arduino och kör en speciell kodsnutt som styr signalen på IR-dioden

Detta tex använder sig av multiCameraIrControl för kamerakoder

/*
Canon G5


*/
#include <multiCameraIrControl.h>

Canon G5(8);
int led = 13;
void setup(){
pinMode(led, OUTPUT);
}

void loop(){
G5.shutterNow();
digitalWrite(led, HIGH);
delay(5000);
G5.shutterDelayed();
digitalWrite(led, LOW);
delay(5000);
}

Ålänning
2014-11-11, 21:42
Ingen IR... http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/IXUS/ixus_155/
Har bara en Mini-USB.

Ålänning
2014-11-13, 22:07
Och denna Mini-USB är en 11-pins Mini-USB (HTC-style). Men översta raden är ändå samma, man kan plugga i en vanlig 5-pins Mini-USB. Där finns jord, +5, Tx och Rx.

Fortfarande inte hittat nåt på nätet angående en kabel som funkar utan att "CHDK" nämns.

På Canons supportsida för Ixus 155 står det att det inte finns extern avtryckare.

Så va sjutton, det ska väl inte gå då! Fast det finns kablar (för att ansluta till APM/RC-mottagre) för icke-CHDK-kameror... men inte till Canon?!