handdator

Visa fullständig version : Afro 12A simonK lvc krasch



the_storm
2014-11-12, 16:35
Tjenare!

Har byggt ihop en 250 quad bestyckad med Afro 12a simonK reglage..
Än så länge har jag bara flugit med 1000mah 3s vilket inte ger speciellt lång flygtid.. MEN:
Har flugit ca 5 batterier varav vid två tillfällen så har jag flugit lite för länge..

Vad jag vet så ska fartreglagen aldrig slå ifrån när krämen börjar sina i batterierna.. Men vid båda tillfällen då jag dragit ca 800mah (dvs 80% av kapaciteten) så klipper fartreglagen strömmen till motorerna och quaden faller som en sten.

Som tur är har jag aldrig varit mer än en meter över marken när detta hänt, så, inga skador på quaden än så länge.. Men det känns väldigt olustigt. Givetvis kan man sätta en timer och landa i god tid.. även köra med en buzzer som larmar i god tid.. Men jag trodde verkligen att batteritypen på simonk-flashade reglage var ställd som nicd för att undvika detta problem...

Någon som varit med om liknande?

Jorgen
2014-11-12, 23:19
Vad är den obelastade spänningen efter 800mah? Inga av mina batterier har rätt kapacitet märkt på etiketten.
Jörgen

the_storm
2014-11-12, 23:33
Jorgen, det vet jag iofs inte... Men oavsett kan man tycka att quaden bara borde kännas trött när spänningen sjunker, tills dess att den inte ens orkar lyfta. Så som det är nu känns det som att kraften är oförändrad tills dess att den bara klipper strömmen och faller...

Dithes
2014-11-12, 23:51
Säker på att det är lvc? Låter som desync, jag hade det problemet med mina afros tills jag flashade senaste versionen då löste det sig.

the_storm
2014-11-13, 00:37
Dithes, nej jag är inte det minsta säker :) Helt ny på det här med multirotor... Får läsa på lite om desync... Tackar för input!

Dithes
2014-11-13, 01:04
Vad har du för motorer?

the_storm
2014-11-13, 02:54
Multistar elite 2204 2300kv.. På hobbykings hemsida står det iofs längst ner under infon om motorerna:
*Note: Some ESC may have sync issue if you are not running the latest software (SimonK or BLheli), Please make sure you update and configure your esc for this type of motor.Beställde fartreglagen i samma veva och räknade med att de skulle ha senaste firmware.. Men det kanske är problemen jag upplever som är vad de syftar på?

Dithes
2014-11-13, 09:25
Ser ut som dom motorerna är en kopia på sunnsky som också har sync problem.
Det låter som det, jag kunde flyga helt problemfritt ibland sen ibland bara dog nån av fartreglagen och quaden trillade rakt ner. Den senaste versionen är från i sommras så det är nog möjligt att dina är äldre än det. Jag hade iaf provat att uppdatera alla 4 till nyaste och sätt om de funkat.

the_storm
2014-11-13, 15:23
Du har nog rätt! Får ta och skaffa mig en såndär usb-programmerings-dongel från hobbyking och flasha om fartreglagen. Tack för hjälpen :)

Smajly
2014-11-13, 23:18
Har exakt samma grej med min gekko.
Kör den också med 12 amp afro och den bara slår av och trillar som en sten :)
Jag sätter timer på radion för att slippa att den plötsligt lägger av..

Alltid ett som lägger av först och det gör att quaden slår runt kvickt som attans o lägger sig på rygg..

Mina motorer är Tiger MT1306-10 KV3100.

the_storm
2014-11-13, 23:22
Har beställt en Turnigy USB linker idag.. Får den förhoppningsvis imorgon.. Blir att flasha till senaste simonK eller blheli och hoppas att det löser problemet.. Återkommer när detta är gjort

the_storm
2014-11-18, 18:23
Fick inte usb-linkern förrän idag, men nu har jag flashat om alla esc'arna med senaste simonK. Får hålla tummarna att detta löser problemet!

Gick för övrigt jävligt smidigt att flasha med usb-linkern och RapidFlash! Rekommenderas varmt :)

Dithes
2014-11-19, 12:01
Spännade och se om det var det :)

the_storm
2014-11-21, 14:09
Success!! Uppdaterad firmware gjorde susen.. Flög tre batterier precis utan problem :) Tackar för tipset!

Dithes
2014-11-21, 14:15
Najs! Skönt det löste sig. Jag svor en hel del innan jag fick rätt på mina, sjukt skönt när allt bara funkar tillslut.

the_storm
2014-11-21, 14:17
Japp :D