handdator

Visa fullständig version : Propellerfråga (Uppgradering)



Flygsmurfen
2014-11-15, 20:39
Hej på er, har en Turnigy D2826-62200/12919 med TGS Sport 6x4E propeller på min Bixler 2.
Den flyger hyfsat men man märker att proppen släpper vid drygt ½ gas. Det blir mer ljud men inte mycket mer effekt. Kör på 3s/ 2,2 Ah.
Tänkte prova en 7X4E i stället.
Beställde fr HK.
Då jag packar upp den är den betydligt större än den gamla?? Kan detta fungera?
Har inte möjlighet att mäta just nu så jag vänder mig till forat och frågar innan jag monterar och eldar upp något.
Vad säger ni?? Tuta och kör?

// Mats W

freddan_6
2014-11-16, 04:19
Om det brinner eller ej beror på om du kan vara försiktig på gas och / eller om du kör på 2S LiPo. Det blir troligen för mycket. Jag förstår inte riktigt vilken motor du har men jag antar D2826-6 med kV 2200.

McRegor
2014-11-16, 11:09
Gissar liksom Fredrik att det är denna motor - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12919__D2826_6_2200kv_Outrunner_Motor.html
Skall ju tåla rätt hög belastning enligt specen så om fartreglaget också tål belastningen så är det väl bara att testa - men helst skall du ju mäta strömförbrukningen samtidigt.
Roger

Fluf
2014-11-16, 13:15
Det blir nog väl mycket. Kör med precis en 7x4E på mina 2822 - 1480kv och de blir rätt varma om jag stressar dem med för mycket motstånd (full spetta i stigning med tungt plan), så en 2200kv med annars snarlika dimensioner kommer nog inte vara en god idé.

Skulle snarare föreslå att experimentera med olika 6x4 och 5x5 propellrar som är styvare och har olika bredd på bladen för att hitta bra balans för ditt plan och din flygstil.

Se om du tex kan få tag på äkta APC 6x4 och 5x5 (gärna carbon för extra styvhet).

http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1438063517/Register-free-shipping-font-b-Apc-b-font-font-b-propeller-b-font-knife-horse-paddle.jpg

McRegor
2014-11-16, 14:58
Nåja - om motorn verkligen klarar ca: 350 w inmatat så borde det kunna fungera men det riktiga svaret har man inte förrän man testat och mätt. Sen torde den knappast gå på fullt skaft speciellt många sekunder åt gången i en Bixler så antagligen är det inget större problem om man håller sig under 350 W max och har ett fartreglage som pallar belastningen - förslagsvis ett 40 A reglage för att ha lite marginaler speciellt som reglaget är inbyggt i "termos-kroppen" i Bixlern. Med vettig kylning och kortare fullgasrepor så fungerar säkert också ett hyfsat 30A-reglage. Jag kan se en fördel att proppa upp Bixlern lite och det är inte främst för att kunna nyttja högre effekt, för det ändamålet finns det bättre kärror än Bixler, utan för att kunna sänka varvet lite vid normala "cruising-farter" och med sån användning är det ju oproblematiskt att välja lite större propp.
Roger

henke2
2014-11-16, 15:02
Propellrar är kul. Det blir en himla skillnad mellan olika märken och storlekar. Att gå upp i storlek och behålla pitchen gör man om man växlar motorn, annars behöver du minska pitch för att gå upp i diameter.

Ofta gör det inget om propellern är stallad statiskt eftersom man sällan behöver dragkraften stillastående. Hög pitch gör att du kan hålla samma fart med lägre gaspådrag så att säga.

Inte självklart någonting men jag tror mer på 5x5 än 7x4 som någon sa.

Jag bytte från direktdrivet till växlat i min Extra 300, dubblade flygtiden och dubblade prestandan, ganska så mycker skillnad på 18x8 och 20x13 :-)

http://www.rcuniverse.com/forum/attachment.php?attachmentid=54284&d=1375299938

Flygsmurfen
2014-11-16, 18:35
Hej på er, många bra svar och synpunkter:
Har fartreglage som siter i fria luften med god kylning så jag får väl testa och se?
Kärnfrågan var väl egentligen om den stora skillnaden på proppar av samma fabrikat är normal eller om jag missat något?
Tycker att de borde ha varit mer lika??
Propellrarna som Fluff visar bild på är ju väldigt lika mellan storlekarna.

Henke: Hur löste du växeln på Extran? Det är ju grym skillnad i prestanda som du uppnått.

// Mats W

Fluf
2014-11-16, 19:03
Just de HK propellrarna är lite speciella. Använder exakt samma till olika ändamål, de är uppenbarligen från olika serier från producent men inköpta och listade under samma namn/serie.

De där 7x4E är riktigt nice på 1500-ish 28-storlek motorer. Favorit kombo på hemmabyggda flygande vingar till exempel ;)

Det är väldigt mycket skovelyta på dem så de har bra grepp i luften. Du kan testa att mäta effekten när du kör dem, men spontant är det nog en rätt dålig idé till din motor. På 2200kv 3s är ofta 6x4 väldigt mycket sweetspot för effekt och funktion.

Lek gärna med olika proppar, men mät noga på effekt hur belastningen blir. Och mät när du flyger inte på backen för att få realistiska värden.

Vid inflygning och koll av belastning kör jag med denna;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25703__Turnigy_2_in_1_Power_Meter_Servo_Meter_1_ 5_TFT.html

Lite stor och klumpig men ger bra data, även fin att kolla hur mycket servona drar när de belastas i högre hastigheter.