handdator

Visa fullständig version : Kraftlös quad med APM



Jorgen
2014-11-21, 17:55
För en tid sedan så jagade jag ett problem med min TBS discovery med APM 2.5 kort. När batterispänningen sjunker så blir den så orkeslös att man får flyga försiktigt för att den skall hålla sig flygande. När jag flög den på Naza så var det någorlunda klipp i den tills man landade för att inte köra sönder batterierna.

Många har haft samma problem om man kollar runt på forumen men jag har inte hittat någon som löst det på annat sätt än att gå upp till 4s.

Jag tänkte börja med att fulkalibrera ESCarna med radion nerdragen till 1000-1900 för att se om det hjälper.

Kan någon tipsa om något som känns mer rätt?

Firmware är 3.1.5.

Jörgen

Peter_L
2014-11-21, 19:44
Hovra en stund och ladda sen ner loggarna. Kolla där var du har för läge på trotteln i %. Den ska ligga under 70%, annars är koptern undermotoriserad eller har fel propellrar. Om den flög bra med Naza så är den väl förmodligen bara att kurvan är förskjuten. Om vi säger att du har 65% trottel vid hovring så kan du i mission planner justera ner den till 50% så känns det genast mycket bättre.
Jag har gjort exakt detta på en miniquad jag byggt. Den kändes seg och orkeslös först. När jag kollade loggarna så var hovringsläget på ca. 67%. Justerade ner det till 50% och nu känns den helt ok att flyga.

Ålänning
2014-11-22, 12:29
Håller helt med Peter om ovan nämnt svar. 50% helst utan att ändra något i softan, rätt proppar, rätt motorer för quaden.

Jorgen
2014-11-23, 01:28
Den ligger på ca 65% vid hovring med fullt batteri och jag har ställt om thr_mid för att matcha det. Lite bekvämare att byta flightmode då.

Det jag oroat mig över är den plötsliga förlusten av kraft och jag tror att jag hittat en bidragande orsak. När jag upplevde problemet så var det en mycket varm dag, när jag provade med Naza så var det ganska kallt. Idag var det ungefär fem grader varmt och den flög helt ok med APM, lite kraftlös men trots att jag körde ett batteri till skrotningsgränsen (9,5v obelastat efteråt) så var det klart flygbart lyft i den.

Om vi tänker oss att Naza kanske tillåter att använder några fler procent av kraften än APM så tycker jag att det verkar förklara skillnaden i prestanda och jag kan gå vidare och sätta i 4S som det var tänkt från början.

Jörgen

eAk
2014-11-25, 23:16
Den helikoptern har 10" propellrar eller?
och 900kv motorer?

Det är en stor tung ram. Den ska flyga dåligt.

Stoppa på pankaks motorer och 13" med 4s 700kv eller 6s 400kv (gissningsvis bör den flyga bra med detta. vet ej vad ramen väger) Inga simonK reglage på pankaks motorer!

Jorgen
2014-11-26, 17:24
900kV och 9X5 Graupner verkar vara det som rekommenderas för lite roligare flygning på Discoveryn, som du såg nu i lördags så var den flygbar ner långt under vad ett 3s batteri mår bra av på den setupen. Det blir nog utmärkt med ett 4S3800 då effekten nästan fördubblas mellan 3S och 4S när man lämnar resten orört.

Den är mest tänkt för mild FPV och lite autonom flygning och jag tror att flygtiden borde räcka till. Den flög trots allt över sju minuter på ett 3S2100 när jag körde autotune. Det gav 230-240mAh per minut utan FPV prylar. Det blev 260-270mAh per minut nu i lördags med allt utom gopro monterat.

Om man bara flyger quad så förstår jag att man vill ha mer drag än jag har i min lilla 2S Gekko eller min discovery. Men Jag får den kicken med helikopter och flyg än så länge.

Jörgen

eAk
2014-11-26, 17:55
Jag rekommenderar för endurance flygning