handdator

Visa fullständig version : Taranis, Å, Ä och Ö i svensk inställning?



Gasman
2014-11-23, 17:12
Retar mig lite på att det inte går att skriva in Å, Ä eller Ö på modell- och mixernamn mm i Taranisen när man har svensk inställning. Översättningarna innehåller ju dessa tecken som också visas korrekt på displayen. Eller finns det något tjyvknep?

...och det funkar inte via PC:n heller! Namnfälten vägrar svälja våra prick-/ringtecken även om man försöker klistra in dem!

senmathal
2014-11-23, 19:18
På min ligger ÅÄÖ sist efter siffrorna och punkt och komma. Funkar i alla fall på modellnamnet.

/Mats

senmathal
2014-11-23, 19:23
Funkar även på mixernamn.

/Mats

senmathal
2014-11-23, 19:25
De svåra är att hitta en modell med Å, Ä eller Ö i :)

Gasman
2014-11-23, 19:27
Hmm... Vad kör du för version på sändarens firmware? Jag ligger kvar på ver 2940.

Gasman
2014-11-23, 19:30
De svåra är att hitta en modell med Å, Ä eller Ö i :)

Bläriå...

freddan_6
2014-11-23, 19:36
Svenska tecken har funnits från 2.0.0. "Höjd" heter min kanal för höjdroder.

senmathal
2014-11-23, 19:56
Bläriå...

:) Tänkte inte på den och inte på Sässna och Dåglas heller.

Gasman
2014-11-23, 20:27
Svenska tecken har funnits från 2.0.0. "Höjd" heter min kanal för höjdroder.

OK! Jag har fegat lite och inte gått över till ver 2 ännu. Den anges ju faktiskt fortfarande som "något osäker" och den tidigare versionen funkar ju faktiskt kanonbra.

Gasman
2014-11-23, 20:33
:) Tänkte inte på den och inte på Sässna och Dåglas heller.

Pajper Käråki, Vämpajer och Tajger Mått!

senmathal
2014-11-23, 21:25
Hur klarar dom sig utan Å, Ä och Ö egentligen? Dom som inte har dom alltså.

/Mats

Thomas
2014-11-23, 21:35
Hur klarar dom sig utan Å, Ä och Ö egentligen? Dom som inte har dom alltså.

/Mats

Man kan undra...
Sen finns det ju en massa annat jox, spanskans ¿ och ¡ FÖRE en mening, till exempel!

senmathal
2014-11-23, 21:47
Och tänk på alla bilmärken som dom har varit tvungna att krångla till stavningen på. Plajmått, Fård, Skervrolä, Våxhall, Tåjåta, Hånda och Märsedes för att bara nämna några.

/Mats

Gasman
2014-11-23, 22:34
Hur klarar dom sig utan Å, Ä och Ö egentligen? Dom som inte har dom alltså.

/Mats

Det var en fråga som vi aldrig fick svar på, när Karl-Bertil Jonsson gick och lade sig att sova. "Att ta från de rika, och ge åt de fattiga" tänkte Karl-Bertil Jonsson innan han törnade in...
"Hur fan ska man kunna skriva å, ä och ö" tänkte Bengt-Arne Gasman när han fryntligt gick och knoppade på söndagsaftonen....

dvogonen
2014-11-23, 23:26
Det är ingen bra idé att använda svenska tecken i modellnamn eller mixar. Anledningen är att specialtecknen bara är tillgängliga om man har valt "rätt" språk. Om man byter språk till Engelska så ersätts åäöÅÄÖ av tomrum. Byter man till Tyska så ersätts de av uochU med prickar. Om man exempelvis kallar en modell för "Tvåan" så kommer den att heta "Tv an" på Engelska och "Tvüan" om man väljer Tyska.

Nu är det kanske inte så vanligt att byta språk, men samma problem uppstår när man byter "major'-version och allt data automatkonverteras för att passa den nya versionen. Konverteringen håller inte reda på språk och går via Engelska, dvs ignorerar alla specialtecken. Automatkonversionen mellan 1 och 2 ersatte exempelvis mixernamnet "HÖJ" med "H J". Jag bytte default-namnet till "HJD" för att komma runt problemet.

Jag diskuterade saken med Bertrand någon gång för evigheter sedan och vi kom överens om att spärra specialtecknen i de båda editorerna. Jag tror dock att detta inte genomfördes. Jag gjorde det i alla fall inte i Companion. Möjligen finns det en spärr i Radion för modellnamnen.

Gasman
2014-11-24, 09:26
OK! Inget stort problem i och för sig.
I min companion är tecknen spärrade i respektive namnfält (oavsett språkval).

Cinzano
2014-11-24, 20:01
version 2.13 dom förra veckan och anses vara den absolut stabilaste som dom producerat

Gasman
2014-11-24, 21:47
version 2.13 dom förra veckan och anses vara den absolut stabilaste som dom producerat

Verkar optimistiskt att påstå det för en alldeles ny release. Det brukar ju som bekant ta lite tid innan nya buggar och brister hittats och rapporteras. Speciellt som det på Open-tx.org står följande om de senaste releaserna:

Currently, the major versions of OpenTX are:
OpenTX 2.0 (public, stable)
OpenTX 2.1 (unstable, developers only)

Cinzano
2014-11-25, 00:06
Du får kolla denna tråden

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2178865

McRegor
2014-11-25, 10:23
Som "gammal" programmerare så måste jag nog hålla med Gasman. Sen kan ju ändå den senaste releasen vara bra men jag brukat vara "sunt skeptisk" till väldigt positiva utsagor om en helt ny programvarurelease.
Roger

dvogonen
2014-11-25, 23:45
Verkar optimistiskt att påstå det för en alldeles ny release. Det brukar ju som bekant ta lite tid innan nya buggar och brister hittats och rapporteras. Speciellt som det på Open-tx.org står följande om de senaste releaserna:

Currently, the major versions of OpenTX are:
OpenTX 2.0 (public, stable)
OpenTX 2.1 (unstable, developers only)

Nu är det ju 2.0.13 som uttalandet gäller för, dvs den senaste versionen i det stabila trädet. Jag har inte varit så aktiv på några månader och har inte riktigt koll på läget, men vad jag förstår är anledningen att uppdatera till 2.0.13 en synnerligen otrevlig bug som just hittades i den realtidskärna som används för Taranis (CoOS). Den kan i värsta fall leda till att man tappar kontrollen under en flygning. 2.0.13 släpptes omedelbart när buggen rättats.
Den intresserade kan följa buggjakten här:
https://github.com/opentx/opentx/issues/1834
bertrand35 och projectkk2glider är de aktiva programmerarna för OpenTX medan MikeBlandford är den som helt ensam sköter Er9x, ErSky9x och eepe.

Gasman
2014-11-26, 15:30
OK, 2.0.13 är lite skillnad mot 2.13 som jag tror det skrevs om i början av tråden!

Men följande "disclaimer" finns ju fortfarande:
"Please note that the 2.0 branch of OpenTX is not yet “stable”. Its features are still subject to changes in behavior, and some may added or removed in future updates which means it is essential to follow the release notes between versions to avoid surprises, and as it is not fully documented you might need to turn to forums for support. We recommend the general public to stay with the current stable version (companion9x v.1.52 and OpenTX firmware r2940). Switching to the 2.0 branch is only recommended for advanced users who want to be ahead of the curve and give feedback, or desperately need one of the new features and are ready to give away some stability for it."

dvogonen
2014-11-26, 18:30
Den disclaimern känns gammal nu när FrSky levererar TaranisPlus-sändare med 2.0 direkt från fabrik. OpenTX 2.0 är vid det här laget mycket stabil och några större förändringar vad gäller funktioner lär inte ske.

All nyutveckling just nu rör programvaran för korvlåde-modellen X9E som FrSky släpper härnäst. Det arbetet sker i 2.1-grenen.

Gasman
2014-11-26, 22:59
Den disclaimern känns gammal nu när FrSky levererar TaranisPlus-sändare med 2.0 direkt från fabrik. OpenTX 2.0 är vid det här laget mycket stabil och några större förändringar vad gäller funktioner lär inte ske.

All nyutveckling just nu rör programvaran för korvlåde-modellen X9E som FrSky släpper härnäst. Det arbetet sker i 2.1-grenen.

Så då kan jag tolka dig som att det är lugnt nu att knalla upp på 2:an?
By the way, -Är det några problem att gå tillbaks? Är det bara att flasha in den gamla firmwaren?

dvogonen
2014-11-27, 07:25
Det enda problemet är att det inte går att behålla sina modeller om man flashar gammal programvara över ny. OpenTX 2 har ett annat dataformat än tidigare version. Modellminnet kommer att detekteras som korrupt. Det raderas så snart sändaren startas.

I andra riktningen översätts modelldata automatiskt till 2-formatet. Vissa saker kan dock inte översättas. Alla mixar måste därför kollas noga.

Gasman
2014-11-27, 17:16
Kanske är läge att använda vintermörkret med lite glögg till att fortbilda sig på ver 2 då?. Även om jag tycker att ver 2940 funkar alldeles ypperligt. Är det stor skillnad så att man måste lära om alltsammans från början?

dvogonen
2014-11-27, 18:45
Nej, det är inte speciellt stor skillnad. Åtminstonde inte som syns på ytan. Lite fler finesser och möjligheter, men det mesta ser ut som tidigare.