handdator

Visa fullständig version : Är detta en ny modell av Phantom



Matfarsan
2014-11-24, 15:32
Hej!
Första inlägget :)
Har planer på att köpa en quadcopter och har då tidigare tittat på DJI Phantom FC40 då den låg bra i pris och med en kamera.
Var in på Dandrones hemsida idag och såg att denna hade försvunnit, den var även borta från DJI´s hemsida så jag antar att den utgått.
Dandrone hade dock en "ny?" modell jag inte sett tidigare
http://www.dandrone.se/shop/dji-phantom-5-172p.html

Vad är detta, då jag inte hittar den på DJI´s hemsida heller.

Har för övrigt beställt och nyss fått hem en Hubsan X4 som ska tränas på :)
/Anders

Stiffe
2014-11-24, 17:18
Det verkar vara en efterföljare till FC 40 , Phantom i lite enklare utförande och radion på 5,8 istället för 2,4 som den vanliga är

Ålänning
2014-11-24, 18:21
Dessa känner jag till:
DJI Phantom 1 slät eller med GoPro eller nåt
DJI Phantom FC40 med "äggkameran"
DJI Phantom 5.8GHz = ? men ser ut som efterföljare till FC40 som Stiffe säger
DJI Phantom 2 slät eller med GoPro eller nåt
DJI Phantom 2 Vision (tiltbar äggkamera)
DJI Phantom 2 Vision+ (3-axlad nån bättre kamera, månne den heter FC200) <---- har två såna här på bordet nu, de har 5.8GHz RC och 2.4GHz video, om jag förstått rätt. ?

Matfarsan
2014-11-24, 19:30
Även om det kanske är/var en skitkamera i FC40 så hade det ju varit bättre att få en sån än den "nya".
Om jag förstår det rätt så är dock 5.8 bättre än 2.4GHz?

Förövrigt så var Hubsan X4 mindre i verkligheten än på bild :)
Och microquaden jag beställde åt dottern pytteliten.

Ålänning
2014-11-24, 23:39
5.8GHz = lite känsligare för hinder och kortare räckvidd. Normalt.

Med tanke på att de står två st DJI Phantom 2 Vision+ med 3-axliga på mitt bord med enorma problem att få kontakt mellan Extenders och Phantoms så skulle jag säga "köp inte Vision-skräp!!!". Har lagt ner 20timmar på skrotet denna helg. Funkar inte än. Men när jag får det att funka kanske jag ändrar mig. ;-) Soptunnan är nära...

Matfarsan
2014-11-25, 08:09
Är det Vision som är en sämre modell eller är Phantom överlag dåliga?
Låter spontant som att det är bättre att försöka få tag på en FC40 än den "nya" 5.8GHz?

Ålänning
2014-11-25, 19:48
Fråga inte mig, idag. =) Jag har enorma problem just nu med två åbäken. Men många andra funkar det bra för. Har inte lokaliserat felen på dessa två än. www.phantompilots.com verkar vara ett forum där det finns sjuka mängder diskussioner om Phantom.

Skulle jag personligen vilja skaffa en Phantom hade jag skaffat en DJI Phantom 2 med 2- eller 3-axlig gimbal för GoPro 3. Och nån lösning på de dumma benen som är i vägen. Då hade jag även använt egen videolänk och inte nån WLAN-idioti som i mitt fall är helt värdelöst.

Matfarsan
2014-11-26, 10:06
Tack för hjälp, svar och tips :)

Matfarsan
2014-11-26, 13:35
En till fråga som kommer upp.
Vi har en Gopro2 om man köper en Phantom FC40 eller Phantom 2 och vill koppla på Gopro på en billigare gimbal finns det någon möjlighet att sända den inspelade videon ner och kunna se på marken eller är vi låsta till att se detta när man landat?

Kenneth E
2014-11-26, 15:12
Du kan skaffa dig en Wifi modul, har för mig att det går till GP2, då får du ett par 10-tals meters räckvidd som du kan nyttja.

Stiffe
2014-11-26, 23:17
En till fråga som kommer upp.
Vi har en Gopro2 om man köper en Phantom FC40 eller Phantom 2 och vill koppla på Gopro på en billigare gimbal finns det någon möjlighet att sända den inspelade videon ner och kunna se på marken eller är vi låsta till att se detta när man landat?

Skulle inte rekommendera wifi då Phantom haft problem med styrningen i vissa fall då , det enklaste är väl att hänga på en videolänk ? till en monitor