handdator

Visa fullständig version : Nyfrälst



Redrobjem
2014-11-24, 18:41
Hej jag heter Robban är 37 år och har köpt en Hubsan X4 för ett par veckor sen och är helt såld på denna hobby. Jag har tyvärr en tendens att snöa in på allt möjligt och omöjligt. Det kommer kanske komma med en massa dumma nybörjarfrågor och är inte omöjligt att det i framtiden blir en lite dyrare (än Hubsan) FPV kanske en Parrot Bebop med Skycontroller vad har ni att säga om den?

En annan fråga är om det är stor skillnad i flygtid mellan de olika X4 modellerna eftersom dom lär vara tyngre med kamera så gissar jag att det borde skilja några minuter?

Jorgen
2014-11-24, 21:14
Välkommen ner i träsket ;)

Flyg så mycket det går med din X4, det ger bra träning. Tänk på vad du vill uppnå med hobbyn. Vill du mest flyga runt och ha kul, vill du köra med eller utan FPV? Vill du fotografera och göra snygga filmer? Vill du lära dig mer om tekniken under locket?

Jag är lite tveksam till Parrots prylar eller andra saker som använder WiFi för radiolänken. Jag tycker i så fall att man får mer för pengarna om man tex köper en DJI Phantom om man skall hålla sig i de rena RTF prylarna. Där är det åtminstånde riktiga RC prylar under locket.

Om du vill bygga själv så är tex en F450 klon eller en liten 250 busquad ett mycket bra första steg. Nu när priserna börjar komma ner på de billigare 250 quaddarna så lutar jag nog åt att de är ett bra val.

Jörgen

Xermalk
2014-11-24, 21:37
Detta verkar vara rätt oslagbart när det gäller pris. Dock inget för nybörjare samt jag har ingen aning om de skeppar utanför usa.

http://multirotormania.com/multirotor-packages/488-100-carbon-fiber-mini-quad-bundle.html

250 multis är för övrigt helt underbara små rackare.

Man kan bygga dom för att flyga runt inomhus i en hall, alternativt till överdrift och få små ufon med videolänk på.

https://www.youtube.com/watch?v=vCH-XIdA0SI

McRegor
2014-11-24, 22:40
Nu har jag ingen aning om hur just denna quad är men det behöver ju inte vara speciellt dyrt att handla en 250 i Sverige heller - http://www.autopartner.se/helikopter/multicopter-arf/xbird-250-carbon-quad-supercombo
Kostar alltså ca: 1600 kr inkl controller. Den Xermalk länkade till kan ju mycket troligt kosta ca: 1300 kr exkl controller innan man har den i handen så prisskillnaden är ju inte så stor...
Roger

Jorgen
2014-11-24, 23:25
Enormt bekvämt att det börjar gå att köpa kompletta kit för vettiga pengar här i Sverige.

Jörgen

neu
2014-11-24, 23:45
Nu har jag ingen aning om hur just denna quad är men det behöver ju inte vara speciellt dyrt att handla en 250 i Sverige heller - http://www.autopartner.se/helikopter/multicopter-arf/xbird-250-carbon-quad-supercombo
Kostar alltså ca: 1600 kr inkl controller. Den Xermalk länkade till kan ju mycket troligt kosta ca: 1300 kr exkl controller innan man har den i handen så prisskillnaden är ju inte så stor...
Roger

0 i lager och av egen erfarenhet så vad fan ni än gör beställ inte då för det är inte säkert att ni får det någonsin. Handlar hellre i utlandet av proffsiga säljare som vet vad det handlar om än en svensk som inte kan något.

Redrobjem
2014-11-25, 06:12
Tack för alla svar anledningen till att jag spana in Parrot var att med Skycontroller så ligger räckvidden på 2000 meter. Hur lång räckvidd kan man få med riktiga RC transmitter? Vet inte om jag vågar ge mig på att bygga själv känner mig lite för osäker för nått sånt men man lär sig kanske. Tips på bra fysisk butik i Stockholm?

McRegor
2014-11-25, 06:58
neu - nu är ju inte Autopartner nån obskyr källarfirma så det går faktiskt att kontakta dom och kolla när nästa sändning beräknas komma in. Även jag såg att det var 0 o lagersaldo men det behöver ju inte betyda speciellt mycket för större och seriösa hobbyföretag som AP får ju ständiga inleveranser så det är ju inte svårare än att maila eller ringa och kolla. Sen kan man fråga sig vad din "egna erfarenhet" av AP är - har dom alltså lurat dig på leverans och pengar ? Jag tillåter mig tvivla på att du blivit av med pengar och inte fått nåt från den firman...
Roger

Flygsmurfen
2014-11-25, 07:41
0 i lager och av egen erfarenhet så vad fan ni än gör beställ inte då för det är inte säkert att ni får det någonsin. Handlar hellre i utlandet av proffsiga säljare som vet vad det handlar om än en svensk som inte kan något.

Nu finns den igen.
Hur är CC3 jämfört med t.ex KK"? Bättre/ sämre?
Vad kan man få för flygtid på en sådan?
Jag har ackar på 2.2 Ah liggandes. Det borde väl en 250 kunna lyfta?

// Mats W

neu
2014-11-25, 09:27
neu - nu är ju inte Autopartner nån obskyr källarfirma så det går faktiskt att kontakta dom och kolla när nästa sändning beräknas komma in. Även jag såg att det var 0 o lagersaldo men det behöver ju inte betyda speciellt mycket för större och seriösa hobbyföretag som AP får ju ständiga inleveranser så det är ju inte svårare än att maila eller ringa och kolla. Sen kan man fråga sig vad din "egna erfarenhet" av AP är - har dom alltså lurat dig på leverans och pengar ? Jag tillåter mig tvivla på att du blivit av med pengar och inte fått nåt från den firman...
Roger

Tog orderna på faktura så därför som jag sket i det. Skulla ha en motor som dom hade i sin webbshop men med 0 i lagerstatus så ringde och fråga när dom skulle få in grejerna. Fick svar att det skulle ta 2-3 veckor så la en order och efter några månader så påminde jag dom och har fortfarandes inte sett motorn som jag beställde för över ett år sen. Finns mycket bättre butiker som readymaderc, team black sheep, rangevideo och en svensk som brukar va bra och inte överpris är rcflight. När jag har fått något som inte funkar av dom utländska butikerna så har jag aldrig behövt klydda med att skicka. Läger mycket pengar på rc och ska någon ha en del av dom pengarna så ska dom fan sköta sig och om man skulle behöva hjälp så ska dom känna till produkten bättre än sin egen hand.

Mer ont vill du flyga mer än 5min så tror jag inte att en 250 är något utan en 450 passar bättre.

Sen 2km räckvidd är inga problem med vanlig rc sändare och varför flyga så långt som nybörjare? Förövrigt så säger lagen att du måste hålla dig inom LOS.

Redrobjem
2014-11-25, 10:33
Mycket går över huvudet just nu eftersom jag inte har en susning vad som behövs om man ska sätta ihop en själv vilket verkar vara det ni menar med tex F450 klon osv. Hur Lång är den praktiska räckvidden på en RC sändare i luften skulle ni säga? Om jag ska ha en större vill jag nog ha FPV också så en DJI kanske skulle vara min grej?

McRegor
2014-11-25, 11:13
neu - jag har precis motsatt erfarenhet än vad du har av AP och jag har svårt att tro att ditt fall var ett normalfall hos den leverantören eftersom jag handlat rätt mycket där. Men var och en väljer den leverantör man gillar bäst så inga problem med det.
En komplett DJI F450 med Naza V2 + GPS finns ju till hyfsat pris här - http://www.quadcopters.co.uk/dji-naza-f450-artf-kit-inc-naza-v2-fc--gps-and-landing-legs-161-p.asp
Vill minnas att frakten inte heller var så blodig därifrån (runt 15£) när jag kollade för nån månad sen.
Roger

FinnbyFraggel
2014-11-25, 11:25
Mycket går över huvudet just nu eftersom jag inte har en susning vad som behövs om man ska sätta ihop en själv vilket verkar vara det ni menar med tex F450 klon osv. Hur Lång är den praktiska räckvidden på en RC sändare i luften skulle ni säga? Om jag ska ha en större vill jag nog ha FPV också så en DJI kanske skulle vara min grej?
Räckvidden är nog inget du behöver fundera över då den är längre än vad du kan se modellen. Och ska du hålla dig till gällande regler får du inte flyga längre än så.
Det går att få ihop en 450 för runt 1500 - 2000 som flyger fint, sen väljer man själv om man vill lägga till kamera, gimbal, videolänk eller kontroller med stöd för GPS.
/ Jonas

Redrobjem
2014-11-25, 13:35
FinnbyFraggel - Ok låter bra att räckvidden aldrig är ett problem. Såg någonstans 300 meter tyckte det lät lite men det kanske var bara på marken den siffran gällde. 2000:- för en bra quadrocopter låter ju taget hur lång flygtid har en 450? Hur gör jag för att lära mig bygga en? Bumpar frågan om någon bra fysisk butik i STHLM.

BTW råka köpa en till X4 så jag har en på jobbet också :).

FinnbyFraggel
2014-11-25, 14:21
Normal flygtid är tunt 7 - 10 minuter, men det är någon här på forumet som fick över 40 minuter med en maskin, jag vet inte vad han hade för setup i den men det står i tråden.
Sen finns en tråd som heter något med "Tips för nybörjare på quad" eller något liknande, titta i den så kan du få tips på hur du bygger.
Jag byggde min första quad med info från den tråden.
Och jag är osäker på om det finns någon bra butik i Stockholm för att köpa allt, vissa delar finns säkert men inte allt tror jag.
/ Jonas

Redrobjem
2014-11-25, 14:24
Tack ska kika i den tråden sen.

FinnbyFraggel
2014-11-25, 15:06
Här är direktlänk till tråden, jag såg att den inte var klistrad så den kan vara lite svår att hitta.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34931-Till-alla-nyb%C3%B6rjare-inom-multirotor

/Jonas

Redrobjem
2014-11-26, 14:28
Hur man kopplar på led lampor? Och finns det någon varning för att batteriet börjar tar slut i dessa färdiga byggkit?

Jag söker även efter en bra instruktionsvideo till 250 jag har hittat en till 450 http://myfirstdrone.com/tutorials/build-your-first-drone-mounting-motors-and-soldering-escs/. Det kanske är samma sak men undrar mest på hur man fäster de olika delarna då kroppen ser lite annorlunda ut.

Tillägg: Tog bort en fråga jag fått svar på

FinnbyFraggel
2014-11-26, 21:28
Det finns externa LiPo varnare att koppla in på balanseringskontakten på batteriet.
Flera flygkontroller har även lågbatterivarning som kan aktiveras och koppla in mot batteriet.
Om du väljer led-lister som är för 12V så kopplas dom in parallellt med fartreglagen under förutsättning att du kör 3S batteri.
/Jonas