handdator

Visa fullständig version : Jag vill skära ut en vinge och behöver tips och ritningar



bob
2014-11-28, 07:12
Letar efter någon som har kunskap om var man kan köpa hotwire cutter och var man kan hitta ritningar till det. Har tänkt prova fpv flygning med en vinge. Har flugit mest multicoptrar men vill prova på vinge. Vill ha en modell som liknar ritewing och som man skala ner eller upp beroende på vad man vill ha för last. Tänkte börja och skära ut en vinge som är 120cm.

theailer
2014-11-28, 07:21
En sådan apparat är nog inte speciellt avancerad. Min laddare,powerlab 8, har till och med ett program för det.

bob
2014-11-28, 08:29
jag tror inte heller att det är avancerat men bäst att fråga proffsen som redan gjort felen så man inte behöver bygga hjulet igen. Här finns ju enorm kunskap och det är så skönt att folk vill och kan delge detta. Att köpa färdigt hela tiden blir ju så enormt dyrt och kraschar gör man ju för eller senare. Då är det skönt att kunna skära till en ny och köra igen.

Bertone
2014-11-28, 11:04
Jag använder en rostfri tråd som jag hade hemma. Vet tyvärr inte exakt vad det är. Kopplar den till en helt vanlig bilbatteriladdare. Tråden är ca 35cm lång. Hört att najtråd funkar bra. Biltema har säkert allt du behöver
Christian

Doorcracker
2014-11-28, 12:07
Kanthal tråd i nån lämplig tjocklek använder visst folk... finns massa trådar om det både här och på utländska forum.. tyvärr kan jag inte länka då jag skriver från luren.

bob
2014-11-28, 15:55
Ja jag har hittat en hel del trådar om hur man gör sin egen cutter. Det verkar simpelt så jag ska göra ett försök
http://highcap.se/product_search.php?search_query=v%C3%A4rmetr%C3%A5 d

http://www.jacobs-online.biz/nichrome/NichromeCalc.html

bob
2014-11-29, 09:00
Någon som har mallar liggande och kan göra till några extra till en ritewing. vill ha ett vinspann på 120cm och 3 delad för enklare transport. Vill ha stort utrymme I mittkroppen för pixhawk kamera mm.

Boopidoo
2014-12-04, 10:03
Jag har en färdigbyggt som jag just skrotade men delarna finns ju kvar. Dock väldigt enkel konstruktion, en träram med tre sidor varav en av sidorna är lös för att kunna spänna tråden. Tråden är ansluten till en kabel som jag ansluter till ett spänningsaggregat. Bra att tänka på är att tråden inte ska vara förzinkad då det bildas giftiga gaser när den upphettas. Kraftkällan bör även kunna reglera spänning för att få korrekt värme på tråden.

Om du kommer förbi Uppsala kan du få delarna för 50kr.

UrsaMayor
2014-12-04, 10:14
Min vingskärare driver jag med ett fartreglage för borstade motorer, en servotestare och en 3s eller 4s ack. Det blir ett hanterbart paket utan att vara sladdbundet.

/Anders

bob
2014-12-04, 17:59
ok bra förslag. Jag tittade på en ac/dc adapter och dra +- och tråd har jag. Jag har ramen för att skära till foamen. Deyt jag letar efter är en ving design att kunna skära ut. Tittade mycket på youtuben och några calculators på vinge men där finns ju Inga mallar så man kan printa och skära ut efter.