handdator

Visa fullständig version : Nybliven flygplansägare önskar råd



Matwes
2014-11-28, 14:26
Hej,

Jag har nyss köpt mitt första flygplan. Är hyfsat rutinerad på RC helikopter, både el, nitro och bensin, men kan inte mycket om flygplan.

Kärran jag har köpt är en PT-17 Stearman 71" som är elkonverterad. Jag vill sätta en bensinmotor i den, fyrtakt ska det vara. Jag har förstått att 1.80 är bästa storleken till det flygplanet. Men, jag har ingen aning om vilken motor man skall leta efter och vilken man eventuellt inte skall leta efter.

Om någon skulle vilja komma med goda råd är det väldigt uppskattat.

Tack på förhand.

/Mats

PatrikE
2014-11-28, 15:17
En snygg modell.
Men börja med en enklare modell som studsar lite lättare utan att brytas sönder vid minsta misstag.
Fundera på om du inte ska skaffa en Easystar/Bixler liknande modell som träningsmaskin.

McRegor
2014-11-28, 15:39
Tanken med en Easystar är i o f s god men har du redan flygerfarenhet av helisar så borde du kunna fixa en lite roligare förstagångskärra - typ denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__58009__HobbyKing_Bushmaster_Sport_Plane_EPO_1550 mm_PNF_EU_Warehouse_.html
Lite mindre förlåtande än en Easystar/Bixler men mycket roligare så om du t ex kan få hjälp första gångerna så fixar du det säkert. Men flyg inte din Stearman som förstakärra...
Roger

Matwes
2014-11-28, 16:17
Tack för omtanken! :)

Jag tror inte att själva flygningen kommer att bli något större problem. Jag har testat tidigare och har flugit väldigt mycket flygplan i simulator de senaste åren. Och som sagt var, flygkunskaperna med helikopter är tämligen goda. Jag har dessutom hjälp med dubbelkommando när vi kommer så långt. Men, kanske skaffar jag en billig begagnad trainer som jag kan träna start och landing med, jag vet inte ännu.

Jag önskar mer lite goda råd kring det rent mekaniska för att kunna färdigställa min Stearman.

kay.krut
2014-11-28, 17:39
Jag flög min med en fyrtakts metanolmotor, OS- FT 120. Den räckte väl till för den modellen. Jag förmodar att du menar Great Planes Boeingmaskin. Den är lite tung men flyger förvånansvärt bra och ska nog inte ställa till med några problem för dig.
Kay krut

freddan_6
2014-11-28, 17:48
Jag har en ful tiger trainer som blir din för 950kr. Då ingår OS Max .46 ax och 4 servon.
Vingen är från en Graupner trainer. Jag bor i Lund.
Ska se om jag kan hitta nån bild på ekipaget. Här kroppen med en annan vinge
49135

Emil
2014-11-28, 18:13
Hej,

Jag har nyss köpt mitt första flygplan. Är hyfsat rutinerad på RC helikopter, både el, nitro och bensin, men kan inte mycket om flygplan.

Kärran jag har köpt är en PT-17 Stearman 71" som är elkonverterad. Jag vill sätta en bensinmotor i den, fyrtakt ska det vara. Jag har förstått att 1.80 är bästa storleken till det flygplanet. Men, jag har ingen aning om vilken motor man skall leta efter och vilken man eventuellt inte skall leta efter.

Om någon skulle vilja komma med goda råd är det väldigt uppskattat.

Tack på förhand.

/Mats

Jag kan komma två motorer som som borde bli lagom. Båda hittar du på www.aircpro.com (http://www.aircpro.com). Den ena är en OS GF40, den andra en NGH GF38. Själv hade jag valt en OS GF40.

Lycka till!

Emil

Matwes
2014-11-28, 18:18
Jag flög min med en fyrtakts metanolmotor, OS- FT 120. Den räckte väl till för den modellen. Jag förmodar att du menar Great Planes Boeingmaskin. Den är lite tung men flyger förvånansvärt bra och ska nog inte ställa till med några problem för dig.
Kay krut

Som sagt var jag har inte så mycket koll, men jag tror att det är en Great Planes modell jag har.
Hur är förhållandet mellan fyrtakt metanol och fyrtakt bensin, motsvar de varandra i effektuttag eller lämnar metanolmotorn mer effekt?

Tack för info!

Matwes
2014-11-28, 18:21
Jag har en ful tiger trainer som blir din för 950kr. Då ingår OS Max .46 ax och 4 servon.
Vingen är från en Graupner trainer. Jag bor i Lund.
Ska se om jag kan hitta nån bild på ekipaget. Här kroppen med en annan vinge

Tack för erbjudandet, men det är inte aktuellt just nu. :)

Matwes
2014-11-28, 18:23
Jag kan komma två motorer som som borde bli lagom. Båda hittar du på www.aircpro.com (http://www.aircpro.com). Den ena är en OS GF40, den andra en NGH GF38. Själv hade jag valt en OS GF40.

Lycka till!

Emil

Tack!
Jag har kikat på både OS GF-30 och GF-40. Båda tar 18x8 prop som sitter på kärran nu.

Gasman
2014-12-04, 11:54
Som sagt var jag har inte så mycket koll, men jag tror att det är en Great Planes modell jag har.
Hur är förhållandet mellan fyrtakt metanol och fyrtakt bensin, motsvar de varandra i effektuttag eller lämnar metanolmotorn mer effekt?

Tack för info!

För två likvärdiga motorer, oavsett 2- eller 4-takt, får du märkbart högre effekt med metanoldrift. Men samtidigt betydligt högre bränsleförbrukning.

Matwes
2014-12-10, 16:57
2T har jag bra koll på, åker bensin i helikoptern och har flugit nitro tidigare. Misstänkte att förhållandet var detsamma med 4T men var inte säker. Tack för info.