handdator

Visa fullständig version : lost in space



lekman
2014-12-08, 15:06
Hej
Har en Spektrum DX7s som jag är helnöjd med, men nu har jag upplevt tappad radiokontakt ett par gånger och vill gärna förstå varför, innan jag pajar fler plan på grund av detta.
Har en billig kina-modell, en guanli, som jag flyger mest med, man riskerar ju inte så mycket om den skulle falla i backen.
Första gången det inte funka så var jag på väg i en störtdykning när jag tappade kontakten med den, och fick tillbaka radiokontrollen just i sista sekunden.
Det jag gjorde då var att kolla kabel och kontakten till acken. Jag satte också dit en separat BEC och körde vidare.
Det gick bra flera gånger, men i lördags var det dags igen, ingen RC-kontakt och planer gick ner för landning fint och balanserat (det flyger kanon, detta billiga Kina-plan) rakt in i toppen av en stor tall. Tänkte först att detta var ju helt förlorat, ack, BEC o hela faderullan. Men, jag gick till grannen o köpte tallen, så nu är grejerna hemma igen.

Jag har en piratkopia-mottagare. den är märkt med Spektrum, AR500, men av priset att döma så måste det vara en piratkopia. Hur tar jag bäst reda på om jag har problem med sändaren, eller om det är mottagaren. ?

Att rada upp alla mina plan o köra räckviddskontroll, och hoppas att det bara är detta planet som har problem?

/Lars

pgrts
2014-12-08, 16:25
Antennproblem brukar vara det mest sannolika.
Man inser inte alltid att man kanske har böjt antennsladden.
Hur det egentligen kan fungera är rätt så obegripbart om man var med på tyratronrörens tid och räknade på radier för vågledare. Jag har själv varit illa ute och svurit över skit när det sedan visat sig att räckviddsproblemet berodde på att jag lett ut antennen via en stängbar lucka i planet så att antennen vikt sig lite mer än vad som är lämpligt.

Samma sak kan hända på sändarsidan med antennkabeln som går ut till antennen om antennen går att vika. Nu försöker jag att inte vrida antennsprötet mer än 45 grader för att inte av misstag riskera dålig räckvidd.
Men som du själv skriver på din sista rad - räckviddskontroll!

the_storm
2014-12-08, 16:26
Jag skulle ta och byta ut mottagaren omgående.. Om du inte vill lägga en massa hundralappar på en äkta spektrummottagare skulle jag iaf köpa en orangemottagare. Har kört en del sånna i mina billigare plan utan större problem...

Har du antennen på sändaren vinklad åt något håll eller pekar den rakt fram? Om det är mer än en antenn på mottagaren, hur är dom då vinklade? Jag rekommenderar att du har antennen på sändaren vinklad 90 grader i sidled samt om din mottagare har två antenner att dessa är vinklade 90 grader från varandra..

mvh
Mattias

Ted_B
2014-12-08, 18:16
Skippa kopian, jag har också gått på det där, fast med AR6200. Det tog ett antal tillbud och kraschade plan innan jag insåg att jag köpt kopior som inte funkade ordentligt, nu kör jag med original och har sedan dess inte haft tillstymmelse till radioproblem.

lekman
2014-12-08, 18:25
Jag har rättat till antennerna på mottagaren, och ska göra lite räckviddskontroll, o kan också tänka mej att köra denna billiga maskin igen med det... Men en tanke är u, att jag ju har ett par maskiner jag är betydligt mer rädd om, de borde ju få riktiga mottagare. Var köper man såna, o då den varianten med satellit, är det AR6200 ?
/Lars
En annan sak, mina kopior ser verkligen ut som original, exakt som original, hur veta vad man köpt?

mogge
2014-12-08, 19:07
Håller med Pgrts. En räckviddskoll tillhör definitivt. När det är så lätt. Spektrum varnar för sändarantennen. Den får man inte ens lyfta i. Ännu mindre bruka någon form av våld. Ska behandlas som okokta ägg. Varsamt. Egen erfarenhet. Kolla mottagarsladden. Vad gäller Orange mottagarna så har jag till dags dato haft 22 stycken. Inte någon som fallerat. Hade en på en seglare som jag tappat räckvidden på ett par gånger men då var den högt. Undrade varför. Hade råkat sätta i en parkflyermottagare så det löste sig vid byte. Samtidigt är deras longrange mottagarsladd inte lödd utan sitter med flatstiftshylsa. Råkar man dra lite i den sladden kan den dras ut. Även detta en egen erfarenhet liknande dina bekymmer. Kanske lika med din pirat.

the_storm
2014-12-08, 19:19
Finns diverse svenska sidor som säljer äkta spektrummotagare.. Alltid värt att investera i då dessa kan användas i framtida plan också... Sen är det ju inte bara trist att krascha egna plan, finns ju alltid en risk att man kraschar in i något eller någon när man tappar kontakten.

Jorgen
2014-12-08, 20:52
Jag har drabbat av problem på ungefär 300 meters håll med en Orange park mottagare. Efter det samlade på mig några AR6210 och AR8000 originalmottagare och jag flyger bara Orange park mottagarna på mindre plan som man inte flyger så långt bort med.

Försök om möjligt använda DSMX mottagarna, de är betydligt svårare att störa ut än DSM2.

Jörgen

lekman
2014-12-08, 20:59
Jag söker på DSMX-mottagare,....
Tänkte på det här med sändarantennen, jag brukar ha den vinklad uppåt, 90 grader, fast uppåt o inte åt sidan. Första gången jag tappade kontakten så låg jag i en kraftig dykning, med flit. Jag förmodar att det är kopplat till hur antennerna är på planet?

/Lars

mogge
2014-12-08, 22:46
Jag vill inte pusha för mkt men faktum är att H-K fullrange mottagare 6kanaler med failsafe är vi många som köper och jag vet då ingen som haft bekymmer. Man får väl ialla fall en3-4 stycken för samma pris som 1 original. Som sagt det är upp till var och en. Samtidigt kör jag med antennen vinklad samt åt en sida. Flytta mottagaren till annan plats(för nära motor, fartreglage?)
Vad vet jag men räckviddsprov före flytt och efter kanske löser problemet.

theailer
2014-12-09, 07:07
Jag brukar vara förespråkare för billiga kinesiska prylar,men man får inte glömma att dom inte har någon som helst kvalitetskontroll och att man faktiskt kan ha oturen att få en defekt vara någon gång i sitt liv.

lekman
2014-12-09, 14:21
Ja, original är ju inte billiga, men jag har ett par modeller, där det ändå kan vara motiverat, där det skulle vara jättetråkigt om det inte fungerade. Jag är tillbaka till att mina kopior ju är så väldigt lika originalen. Jag har en originalmottagare, som kom med sändaren. Ska ge mej på att verkligen jämföra dessa, för inte kan det väl vara så att det är samma sak, kopian och originalet?
/Lars

pgrts
2014-12-09, 14:51
Jag kan nog dementera det Mogge skriver att alla kinesmottagare är bra och bekräfta det lekman skriver att man nog kan räkna med att någon enstaka mottagare är helskum. Detta betyder inte att samtliga originalmottagare skulle vara perfekta. Missar kan nog ske i QC även om man betalar för att de ska vara testade.
Sedan är jag inte heller säker på om exempelvis de billiga AR500 är pirater eller enbart otestade enheter tagna från samma band som de dyrare. Rimligen finns det något sätt att avgöra saken.

I vilket fall så är det klart rimligt att man gör en räckviddstest så fort man satt in en mottagare i ett nytt plan oavsett om det är en dyr eller billig. Ändrade omständigheter som kolfiberförstärkning eller skadade böjda antennsladdar kan ge problem man inte upplevt innan.

Fluf
2014-12-09, 15:38
Jag söker på DSMX-mottagare,....
Tänkte på det här med sändarantennen, jag brukar ha den vinklad uppåt, 90 grader, fast uppåt o inte åt sidan. Första gången jag tappade kontakten så låg jag i en kraftig dykning, med flit. Jag förmodar att det är kopplat till hur antennerna är på planet?

/Lars

Om antennerna pekar rakt emot varandra har du i princip ingen täckning.

Tänk dig att du trär en doughnut över antennen, det är så sändaren strålar. Som mest 90grader ut från pinnen på mitten och ingenting i pinnens riktning.

Samma gäller mottagaren låg mottagning i längsriktning och maximal mottagning i bredsida mot antennen.

Därför brukar man ha 2,4GHz antennerna på sändarna 90 grader sidledes då det är mest troligt att du riktar sändaren mot planet, eller är rimligt vänt mot det i alla fall.


Worst case, ha antennen jämsmed kroppen i planet, bakom batteri och motor, flygandes emot dig, och du pekar sändarantennen mot planet.

lekman
2014-12-09, 19:17
Den här mottagaren jag har har ju en lång o en kort antenn, hur är tanken där?
/Lars

the_storm
2014-12-09, 20:46
Ha antennerna i 90 graders vinkel.. T.ex. långa antennen längsmed planet och den korta 90 grader åt sidan..

49332
Tänk att pilarna motsvarar antennernas mottagningsförmåga. Den långa antennen har dålig förmåga att ta emot signal från vänster. Men eftersom den korta antennen är vinklad 90 grader så kan den ta emot signalerna från vänster som den långa antennen missar. De kompletterar därför varandra så att man inte ska tappa mottagning.

Det är på grund av denna princip som jag även har antennen på min sändare vinklad 90 grader åt t.ex. höger. Då man oftast står med sändaren riktad mot flygplanet kommer "pilarna" som strålar ut från antennen att nå planet.

Ålänning
2014-12-10, 17:38
Kompletterar Spektrums antenner varann? Futaba kör väl så att de kör den som har bäst signal, men deras antenner är likadana iofs.

McRegor
2014-12-10, 18:37
Under "normala" flygförhållanden (LOS på ett RC-fält) så har jag väldigt svårt att tro att man kan råka ut för några räckviddsbekymmer oavsett hur antennerna pekar - och kärran rör sig ju i olika riktningar hela tiden. Har flugit helt utan störningar under ca: 7 år med ett av marknadens "enklaste" system rent tekniskt (ingen frekvenshoppning och ingen diversity t ex) nämligen Assan och mottagarna har i praktiken 1 antenn - 1 cm lång på de mindre mottagarna och kanske 4 cm på de större (ja - hela längden är ju inte antenn). Så det finns minimala möjligheter att rikta antennstumparna i speciella ledder utan jag har bara satt fast mottagaren inne i kärrorna - och jag har flugit mycket under dessa år men bara eldrivet. Tror mera på att det är konstruktionen och tillverkningskvaliteten på mottagarna som kan ge problem än på hur antennerna placeras - i alla fall på "normala" flygavstånd. Vid långa flygavstånd eller med t ex kolfiberkroppar så är det säkert annorlunda.
Roger

the_storm
2014-12-10, 23:16
Jag har å andra sidan tappat kontakt med en funjet på ca 50 meters avstånd. Då vill jag minnas att alla antennerna på mottagaren var riktade åt mer eller mindre samma håll och att sändarens antenn var riktad rakt framåt. Om sändarens antenn och mottagarens antenn vid det tillfället var riktade åt samma håll kan det förklara varför jag tappade kontakten. Efter det började jag köra med sändarantennen vinklad åt sidan samt antennerna på mottagaren vinklade i 90 grader från varandra. Har inte haft några problem sedan dess.

Ålänning: Om futaba kör den som har bäst signal utav två möjliga antenner vid en given tidpunkt gissar jag på att antennerna kompletterar varandra? Om den ena antennen inte har bra signal, men den andra antennen har det, så används den antenn med bäst mottagning och vise versa.

McRegor
2014-12-11, 05:02
Ålänning: Om futaba kör den som har bäst signal utav två möjliga antenner vid en given tidpunkt gissar jag på att antennerna kompletterar varandra? Om den ena antennen inte har bra signal, men den andra antennen har det, så används den antenn med bäst mottagning och vise versa.
Jo - det är denna funktion som av Futaba kallas diversity och som jag nämnde att mitt enkla Assan-system inte har - http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity
Visserligen har jag oftast sändarantennen vinklad åt sidan men ändå - inte en enda störning som jag uppmärksammat under ca: 7 års rätt intensiv flygning med att enkelt system så jag tror ändå att problemet till stor del ligger i t ex tillverknings- eller konstruktionskvaliteten på mottagaren - speciellt om det är en piratmottagare där man uppenbarligen tillämpat s k "reverse engineering" för att få den att fungera ungefär som originalet.. Men att veta med 100 % säkerhet går ju givetvis inte.
Roger

Jorgen
2014-12-11, 11:27
Det är nog inte riktigt rätt att beskriva det som en lång och en kort antenn. Snarare en kort antenn direkt vid mottagaren och en annan kort antenn som sitter på en bit kabel. Man ser normalt sett ganska tydligt att den yttersta delen av kabeln är skalad. Den oskalade delen är oftast skärmad och agerar alltså inte som antenn.

Men har Spektrum verkligen mottagare som är byggda så? Jag har fått för mig att spektrum bara får diversity genom att man kompletterar med en satellitmottagare. Den metoden har också fördelen att signalen kodas av helt och hållet och om det är en stark nonsense signal som en av antennerna ser så ignoreras den helt.

De äkta spektrummottagare som jag har på hyllan har en antenn eller en antenn åt varsitt håll och allt tyder på att de är konfigurerade som en dipol. De två korta snuttarna bildar alltså en ganska mycket bättre antenn tillsammans.

Om det är en analog diversity så kommer den starkaste signalen på en frekvens att gälla även om det är rent nonsense som kommer från en annan källa.

Om man ser på Orange RX mottagare som tex R800X som har två långa antenner så vet jag inte hur de är konfigurerade. Man får anta att det är analog diversity. När jag testade tillsammans med 1.3GHz så fick jag fick tex bedrövliga resultat med Orange R615X (två korta antenner i vinkel) jämfört med när jag hade en annan kinesisk mottagare som bara har en antenn.

Jörgen

lekman
2014-12-12, 10:13
Nu börjar jag dra örona åt mej när det gäller att återanvända den mottagaren som felat/trilskats. Eftersom det bara är toppen på den långa antennen som är verksam antenn innebär det att jag inte haft så fel i hur de varit konfigurerade. Bara att den korta varit lite krum o inte så utsträckt som den borde. Kan ju göra lite räckviddskontroller men sen kanske ändå bara att kasta bort. De borde ju förresten vara gjorda i ett material som håller sej rakt o fint o inte tillåter sej att rulla ihop sej till en krok....

/Lars

McRegor
2014-12-12, 10:57
Till bl a FrSky gå det att köpa antennen som reservdel som då kan se ut så här -
49363

Nu kanske antennen i din mottagare är lödd direkt på mottagarkortet men att det skulle vara nåt fel på antennstumpen, bara den sitter fast i kortet, känns väl inte alltför troligt även om givetvis allt kan hända. En bild skulle nog ge oss lite mera möjlighet att bedöma...
Roger

Jorgen
2014-12-12, 15:51
En sökning på AR500 ger ganska snabbt att man kanske inte skall använda den alls, äkta eller piratkopierad. Men man hittar mycket skit om alla gamla DSM2 mottagare.

Jag ser också att flera av de gamla DSM2 mottagarna hade långa antenner eller kombination av långa och korta.

Jörgen

lekman
2014-12-13, 07:03
Är AR400 en DSMX och oxå den bättre och säkrare, om man klarar sej med fyra kanaler? Det är ju stor skillnad på priset på en AR400 och en AR6210. Ja menar en 700 - 800 för varje mottagare. Till ett par plan kan man kanske kosta på det, ett par st alltså. Vet att hobbyn kan bli dyr iof, men ibland måst ju annat prioriteras


/Lars

Jorgen
2014-12-13, 11:06
Det är först på senare tid som jag börjat flyga med Spektrum mottagare den största delen av tiden, Spektrum mottagarna satt i modeller som inte fick så mycket flygtid. Fram tills nyligen så flög jag nästan bara med väl inslitna modeller med Orange mottagare.

Jag har bara haft ett helt oväntat problem med Orange mottagare. Då var jag ca 300m bort med en Orange R610 mottagare som jag köpte för 20kr när Hobbyking hade rea. Problemen jag hade nyligen med 1.3GHz video och Orange R615X borde inte ha varit oväntade, tidigare prov hade visat att jag klarade ungefär 300 meter trots att 1.3 och 2.4 tillsammans är en mycket dålig ide.

Jörgen

lekman
2014-12-13, 14:34
Jag har haft två störningar med en o samma AR500, eller nån kopia möjligtvis. Skulle vara om nån granne har nån sändare som tar över kontrollen. Jag är ibland ute i naturen o kör, en sjö ute i skogen t ex. Där borde det ju inte kunna finnas nån stark störsignal, kan en felfri AR6200 kunna vara hyfsat säker, trots att det är en DSM2?

/Lars

lekman
2014-12-13, 15:54
Jag har ett par Walkie Talkie som jag ibland hör att det är nån annan som bryter in och alltså använder samma frekvens som mina walkie talk-sändare- Jag blirinte klok på de amerikanska och andras sätt att skriva stora tal, men kan frekvensen vara 1442 MHz, blir det isf 1,44 GHz? Är detta en risk, och isf, hur ofta är en kom-radio med och stör RC?
/Lars

McRegor
2014-12-13, 17:15
Jag förstår inte riktigt hur Walkie Talkies kom in i denna diskussion och skulle det finnas sådana som sänder på 2,4 GHz så skall du väl ha otur om sådana drabbat dig på olika platser... Och kör du vid en sjö i skogen så är det nog ingen risk för nån sån störning - men möjligen från din egen mobil. Inte speciellt vanligt det heller men det lär ska ha förekommit. Det är antagligen nåt problem med din mottagare så testa med en annan så kan du i alla fall komma en bit framåt - tror inte att diskussioner runt alla tänkbara andra utrustningar som använder radiokommunikation kommer att lösa dina problem. Så - in med en annan mottagare i modellen, gör räckviddstest och om den är OK så får du väl flyga och se hur det går.
Roger

pgrts
2014-12-13, 17:30
Förr var det så att Spektrum tog två "kanaler" när den band. Alltså var det två olika mottagare, en till var antenn. Varje satellit ökade med två nya. Jag kan ha förstått fel förstås. Hur det är med det mera hoppande DSMX har jag inte kollat upp. Jag kan inte säga att jag haft något problem med DSM2 annat än dåliga servosladdar, betterier och annat man inte kan skylla på radion. Min åsikt är att alla nya 2,4 är riktigt bra om det är kända fabrikat. Alla budgetversioner som de gamla 6-kanals från både Futaba och Spektrum hade betydligt sämre potar och annat än de dyrare burkarna.

dvogonen
2014-12-13, 19:02
Nja, riktigt så funkade det väl inte. Med ett DSM2-system låser sändare och mottagare två kanaler på 2.4-bandet och håller sig till dessa kanaler alldeles oavsett vilka störningar som uppstår efter låsningen. Att ha en eller flera slav-mottagare ger bara större chans att klara av störningar, men ökar inte bandbredden. Två mottagare på samma kanal är bättre än en. DSM2 fungerade utmärkt så länge som det inte fanns annat som störde och fungerar fortfarande bra i relativt ostörda miljöer. Med tiden har dock 2.4-bandet blivit mycket belastat i och med alla hemmanätverk etc som sänder på detta band.

Modernare protokoll, som DSMX, hoppar hela tiden runt på alla tillgängliga kanaler på bandet. Jag har för mig att Spektrum delat bandet i minst ett dussin delar. I och med att informationen som överförs är så liten så klarar man på detta sätt av extremt stora störningar. Det räcker med att ett enda meddelande kommer fram på någon av kanalerna för att överföringen skall upplevas som störningsfri. Återigen ökar inte en slavmottagare bandbredden, den minskar bara risken för att bli helt utstörd.

Futaba, FrSky, Hitec etc kom efter Spektrum och gick direkt på att använda hoppande radiosystem och slapp därför problemen som DSM2 råkat ut för i och med att 2.4-bandet blivit så fullt.

lekman
2015-01-06, 09:26
Hej igen
Igen denna fråga om säker och trygg RC-kontakt. Om man vill ha DSMX för en billig penning, är då AR400 ett bra alternativ? Eller ska man anse att man inte klarar sej utan en satellitmottagare? Det är väl ivarjefall bättre än en AR500? Varje gång man flyger så tar man ju en risk att falla lite hårt ner igen, men vissa plan vill man ju vara lite extra rädd om, o inte köra på med DSM2, efter vad man får lära sej här.
Ja jag fattar, lite hypotetisk fråga kanske`?
/Lars

Ted_B
2015-01-06, 14:47
Jag kör numer med AR610, fullrange men utan satellit. Funkar kalasbra, ingen skillnad mot (original) AR6210 med satellit.

lekman
2015-01-07, 05:51
Jag har bjudit (Ebay)och en gång fått för ca 300 en ny AR6210, sån som ser ut som en original. Har inte testat, dock. De där Orange, de är allihopa DSM2, väl?

lekman
2015-01-07, 07:03
va sägs om OrangeRx R615X DSM2/DSMX Compatible 6Ch 2.4GHz Receiver w/CPPM
Vad är CPPM?

/Lars

FinnbyFraggel
2015-01-07, 12:55
CPPM är samma signal som du får ut på trainer kontakten på radion och används av FBL-gyron och multirotor kontroller.
/Jonas

Michael
2015-01-07, 14:46
Just så är det, alla servosignaler skickas i ett pulståg ut på CPPM-kontakten ( CPPM = combined pulse pulse modulation). Det är visserligenen frågan om en analog pulsbreddsmodulerad signal, men man kan ändå likna CPPM-utgången vid en ( gammal) dators serieport, medan de vanliga kanalutgångarna tillsammans närmast är att likna vid en parallellport.

andWho
2015-01-07, 15:00
Combined Pulse Position Modulation. Ordet "Combined" är egentligen överflödigt och används (bara?) av FrSky. Det räcker att säga "PPM" för pulståget med alla kanaler och "PWM" (Pulse Width Modulation) för de vanliga separerade servo signalerna.
/A

lekman
2015-01-08, 10:14
OK.
För mej, som inte känner mej så insatt blev det nog lite överkurs nu. Får jag DSMX med den mottagaren? Om jag har en tillräckligt modern Spektrumsändare? (OrangeRx R615X DSM2/DSMX Compatible 6Ch 2.4GHz Receiver w/CPPM)

/Lars

Jorgen
2015-01-08, 16:30
Ja, du får DSMX med den mottagaren.

PPM utgången stör inte på något sätt, alla kanaler fungerar som vanligt men du kan också ta ut PPM signalen på BIND kontakten.

lekman
2015-01-08, 17:48
verkar vara ett bra alternativ till Spekrummotagare. Beställer nog några såna.
/Lars

lekman
2015-04-06, 17:11
Hej
har fortsatt med mina Kina-kopior av DSM2-mottagare till billiga enkla modeller. h-ar gjort räckviddskontroll och allt är frid o fröjd. Men idag igen på samma plats o samma sak, plötsligt helt utan radiokontroll och planet rakt ner i backen. Jag säger nu ungefär som Cornelis sjöng -aldrig mer antabus, fast i mitt fall - aldrig mer DSM2, var sej det är Kina-mottagare eller original, som väl också är Kina?. Nä, aldrig mer DSM2, så får jag ju se om det funkar bättre....

/Lars

Ålänning
2015-04-06, 17:21
Kinestillverkat eller inte. Lågt pris brukar innebära åtminstone sämre om ens befintlig kvalitetskontroll.

lekman
2015-04-06, 18:38
Javisstja, kvalitetskontrollen. Det var ju det som det tidigare resonemanget kom fram till, att de billiga "kopiorna" nog inte är testade alls, o nu är det jag som testar dom istället. Bort från DSM2 och billiga Kina-mottagare borde u bli min slutsats

Gasman
2015-04-07, 23:01
Har du mobilen i fickan när du flyger? Kanske bara någon decimeter från sändaren? Prova att lägga kvar mobilen i bilen...

lekman
2015-04-08, 10:00
Kör med avstängd mobil. Det intressanta är att det alltid varit på samma ställe det har hänt, vid samma hygge det lägger av för mej. Igår körde jag med en Kina-såld AR6210 istället och ivarjefall fungerade det igår. Det kan vara min nya stragtegi, att köra med billiga Kina-DSMX varianter och köra dom i riktigt enkla modeller ett antal flygningar innan jag börjar lita på dom. Bättre kan ju vara att kosta på sej riktiga mottagare från början?

finnen
2015-04-08, 13:15
Nu har jag aldrig haft problem med min Orange eller Lemon dsm2-mottagare (jag har en DX7'a, så DSMX är just nu inget alternativ för mig), men om man vill köra på ett beprövat men ändå hyfsat billigt system så kan man ju fundera på att gå över till FrSky?

Om det är samma plats som de händer på så kanske det är en väldigt svår radiomiljö, och dsm2 är ju faktiskt lite känsligare för det, dsmx är ju dock bättre, med riktig frekvenshoppning.

lekman
2015-04-08, 13:26
Det har alltid varit på samma plats, och faktiskt när jag flugit i samma riktning, och just samma plats i hörnet av mitt hygge som jag flyger över. Det har hänt med flera (2 st) AR500 som sålts billigt på EBay. Antennriktningar har vi diskuterat tidigare, att de ska ha varit OK och räckviddskontroll har jag gjort ett flertal gånger sen det började krångla. Nästan så att jag skulle vilja skaffa en "riktig" AR500 för att testa med på just den platsen.:stupido2:

theailer
2015-04-08, 13:39
Jag har har en ar500 och kanske har den kvar till ock med. Hittar jag den han jag donera den. Håll inte tummarna alltför hårt då jag har en rejäl röra i mitt hobby rum :)

lekman
2015-04-08, 14:24
Ja hittar du den så vore det verkligen kul att testa med den också. Det är intressant att få klart för sej vad som händer. Tex, de gånger jag har fått tillbaka kontakten och lyckats undvika kraschen, så har det tagit ett tag, 1.5 - 2 sekunder innan radiokontroll kommit tillbaka. Det talar väl för att det är en störning, alternativt att mina mottagare är kass. Antennfel borde väl rätta till sej när planet dyker och antennerna kommer i en annan riktning, eller att funktionen är lite intermittent. Här har det varit att det lagt av fullständigt i flera sekunder. En gång gick planet i snygg planflykt in i kronan på en tall, som ju sen blev ved efter att jag köpt tallen av grannen. Ja, mycket med det här, men lite intressant är det ju

/Lars

freddan_6
2015-04-08, 18:24
Just AR500 kan vara dåliga och har fått massvis med kritik i interationella forum som inte censureras, t.ex. FlyingGiants. De ska bara användas för inomhusflyg eller liknande. Köp original mottagare för full räckvidd i stället.
Kolla om du har kalllödning, det är ett av de två fel jag har haft med spektrum. Det andra felet har varit att sändarens antenn gått sönder, Jag köpte en ny från horizon, och efter det har sändaren fungerat. Gjorde du räckviddskontroll?

Spajk
2015-04-08, 19:13
51688
Har haft samma problem som Lekman, den här bilden är på en piratmottagare och en original.
bilden är tagen förra året så tyvärr minns jag inte vilken som är äkta.
Jag var tvungen att kassera 2äkta och 2 "ebayfynd" när det hade kostat 3kärror.
Hade alla i samma låda och visste inte vilka som var äkta :(