handdator

Visa fullständig version : Mitt första multirotorbygge (och säker 100 frågor)



Redrobjem
2014-12-08, 16:42
Nu kommer snart alla delar hem och bygget tar fart. Det blir en 450 quad från Autopartner. Har hyfsad koll vad alla delar gör och hur dom ska sitta. Men då mina ESC inte har inbyggd BEC så får jag den separat men vet inte hur den ska kopplas. Någon som kan förklara det för mig som om jag vore en femåring ;). Det är en sån här om det spelar någon roll http://www.autopartner.se/elektronik-1/bec/ztw-ubec-6a-1?externalsearch=1.

tänkte ha denna tråd som bollplank och fortlöpande info om bygget med en del bilder.

the_storm
2014-12-08, 17:35
Jag har extern bec på några av mina flygplan. Där löder man in röd och svart kabel på esc'ns röda och svarta kabel och stoppar sedan in servokontakten från bec'n i en ledig kanal på mottagaren för att på så sätt ge den ström. Dvs, en esc utan bec ger ingen ström till mottagaren.

Då jag inte gjort detta tidigare på en multirotor är jag dock lite osäker på hur man gör där. Då alla esc först ska in i din flightcontroller som mig veterligen bara tar emot ström på första och eventuellt andra kanalen.

simonarvestrand
2014-12-08, 18:02
ingen aning om vilken fc som sitter på den maskinen men att den bara tar in ström på första eller andra beror helt på fc den kan mycket väl ta in på alla.

men jag skulle matat mottagaren på en ledig kanal iallafall

the_storm
2014-12-08, 18:06
Problemet om man matar mottagaren med bec'n är väl att fc'n inte får någon ström? Man ger väl fc'n ström som i sin tur matar mottagaren?

FinnbyFraggel
2014-12-08, 18:11
BEC modulen kopplas som the_storm säger till batteriets plus och minus ihop med fartreglagen och sen beror det på vilken flygkontroller du har på din quad hur du ska koppla in matningen.
Om du t.e.x har ett KK2.1 kort måste du ha en Y-kabel kopplad till ingången för motor 1 och sammankoppla kablarna från BEC och ESC.

/Jonas

simonarvestrand
2014-12-08, 18:53
Problemet om man matar mottagaren med bec'n är väl att fc'n inte får någon ström? Man ger väl fc'n ström som i sin tur matar mottagaren?

har haft nån som gick att mata igenom ingångssidan men annars är det som skrevs ykabel som gäller

Redrobjem
2014-12-08, 22:26
Så har jag fattat rätt jag kopplar BECen på i mitt fall distrubitionskortet (en ledig plus och minus) sen ta kabeln från motor ett ESCen och BECen sen plugga in dom i en y-kanel och Vidare i första porten på styrkortet? Jag har en CC3D. Kan man löda ihop dom i stället för att ha en Y-kabel?

Zallisen
2014-12-08, 22:55
Du har det lätt då, du kan sätta servokabeln från becen på motorkanal 5 som du inte använder så matar den kortet där(alla ingångarna är sammankopplade på CC3D) sen matar kortet mottagaren.

Redrobjem
2014-12-09, 07:30
Ok servokabeln i femman check.

Det ser ut som det integrerade distrubitionskortet bara har fyra fästzoner exkl batteriets är det bara att fästa BEC'n tillsammans med en av ESCerna och dela fästpunkt då förslagsvis den till motor 1?

http://forumbilder.se/DETUB/image.jpg (http://forumbilder.se/DETUB/image)

FinnbyFraggel
2014-12-09, 10:52
Ja, du kan löda in BEC tillsammans med valfri ESC eller kabeln som går till batteriet.

/Jonas

Redrobjem
2014-12-09, 10:57
Ja, du kan löda in BEC tillsammans med valfri ESC eller kabeln som går till batteriet.

/Jonas
Bra då antar jag att det är samma sak med led lamporna.

FinnbyFraggel
2014-12-09, 11:03
Stämmer, verifiera bara att lysdioderna är tänkta för den spänning batteriet ger, du kan behöva ett extra motstånd om du tänker köra mer än tre celler på batteriet.

/Jonas

Redrobjem
2014-12-09, 11:11
Ok. Jag ska ju pilla bort den röda sladden från servokabeln på alla ESC utom en. Då antar jag att jag ska pilla bort den röda på BEC också eftersom styrkortet får ström från den som är kvar på ESC har jag uppfattat allt rätt då?

Zallisen
2014-12-09, 11:21
Ok. Jag ska ju pilla bort den röda sladden från servokabeln på alla ESC utom en. Då antar jag att jag ska pilla bort den röda på BEC också eftersom styrkortet får ström från den som är kvar på ESC har jag uppfattat allt rätt då?

Nä jag tror du missuppfattat allting nu tyvärr. Hela anledningen till att du skulle ha en BEC är för att dina fartreglage inte har inbyggd sådan så de levererar ingen ström i servokablen. Så du måste använda en BEC vars servokabel ska leverera ström till styrkortet och mottagaren genom det.

Som många redan skrivit ska denna BEC anslutas till huvudströmmen i maskinen precis som fartreglagen.
Som jag tidigare sa så är alla + sammankopplade i CC3D-kortet så det räcker att du ansluter servokontakten från BEC till motorkanal 5 som du inte använder så kommer den förse kortet och mottagaren med ström den vägen.

Jag vet inte om du behöver ta bort den röda på servokontakterna från fartreglagen om de inte har BEC den kanske inte gör nånting, men om man vill ta det säkra före det osäkra så gör man det antar jag.

Redrobjem
2014-12-09, 11:28
Okey nu (kanske) det klarnar lite. BECens uppgift är att förse styrkortet med ström så utan inbyggd sån i ESC måste man ha separat. Kopplat till valfri plus och minusport i distrubitionskortet.

ESCarnad uppgift är att släpp fram rätt mängd ström till rätt motor och vad som är rätt talar styrkortet om(?).

Tack för att ni har tålamod med en som är helt nollad på detta.

the_storm
2014-12-09, 14:27
49323
Ritade lite i paint hur jag hade gjort :)

the_storm
2014-12-09, 14:34
BEC'n förser styrkort och mottagare med ström.. Om man har inbyggd BEC i alla fyra ESC'arna, pillar man bort den röda kabeln i servokontakten till tre av ESC'arna.. Röd är ström, svart jord, och övrig signal.

Då du inte har någon BEC i någon av dina ESC kommer dessa inte försörja styrkort och mottagare med ström genom den röda kabeln i servokontakterna. Du kopplar därför in en extern bec någonstans på inkommande ström.. Antingen som i bilden ovan (mellan kontakten som går mot batteriet och pdb) eller direkt på pdb'n. Sedan leder du dess servokontakt till styrkortet som på så vis får ström. Styrkortet kommer sedan mata din mottagare med ström.

Antar att du kan låta den röda kabeln i servokontakterna från dina esc's sitta kvar då det ändå inte kommer komma någon ström därigenom eftersom de saknar bec.


Okey nu (kanske) det klarnar lite. BECens uppgift är att förse styrkortet med ström så utan inbyggd sån i ESC måste man ha separat. Kopplat till valfri plus och minusport i distrubitionskortet.

ESCarnad uppgift är att släpp fram rätt mängd ström till rätt motor och vad som är rätt talar styrkortet om(?).

Tack för att ni har tålamod med en som är helt nollad på detta.

Zallisen
2014-12-09, 14:44
Antar att du kan låta den röda kabeln i servokontakterna från dina esc's sitta kvar då det ändå inte kommer komma någon ström därigenom eftersom de saknar bec.

Tänkte också så men sen slog det mig vad händer om strömen från BEC:en kommer från andra hållet och går ut i fartreglagen då da? man vet ju aldrig, kanske ta det säkra före det osäkra å ta bort röda på alla 4 fartreglagen.

McRegor
2014-12-09, 15:00
Om det var nåt problem så hade nog inte tillverkarna kopplat ut alla tre stiften i fartreglage som saknar intern BEC - det är i all fall min bedömning. Så snart en BEC sitter kopplad i mottagaren så har den kontakt med både plus och minus-skenorna vilka är gemensamma för alla kanaler i mottagaren.
Roger

Redrobjem
2014-12-09, 15:30
Underbart nu känns det som jag har koll på läget. Frågan är bara om jag ska chansa på att dom röda kan sitta kvar. Tror nog problemet skulle vara mer känt om ström kunde ledad fel väg för så ovanligt kan väl inte extern BEC vara.

the_storm
2014-12-09, 16:37
Pilla ur dom röda från alla dina esc om du vill.. Är ju gjort på 15 sekunder med ett rakblad (om du lyfter på lilla flärpen på servokontakterna). Ett tips sen är att sätta på lite krympslang över de röda kontakterna om dom nu mot förmodan skulle leda någon form av ström.. Om du sedan ska sälja esc'arna i framtiden är det ju då bara att slita bort krympslangen och peta tillbaka stiften i servokontakten :)

Ted_B
2014-12-09, 19:05
Jag har också byggt ihop ett kit från Autopartner, en 250 quad, med BEC och opto-esc och CC3D.
Becen kopplade jag in i mottagaren i bind/batteri-porten och mitt CC3D får då ström genom mottagaren, jag tror jag läste på Open Pilot att det skulle funka att koppla becen i kortet också och att mottagaren då får ström därigenom, spelar alltså ingen roll hur man gör.
Esc:na kopplade jag in utan att ta bort några kablar.
Alla plus repektive minus från esc och bec löddes ihop och drogs vidare till batterikontakten.
Allt verkar fungera som det ska, den flyger i alla fall. :)

Redrobjem
2014-12-09, 22:26
Nu har alla grejer kommit :). Och med dom ännu fler funderingar.

1: Jag måste borra nya hål i ramplattan för att kunna montera på flygkontrollern på ramen (se bild 1) ska jag ta en borr för metall tror ni är lite fundersam på materialet så det inte spricker eller splitras?

2: verkar även som jag måste borra hål för motorerna för där finns inte heller hål som passar (se bild 2 & 3) blev lite förvånad för att jag ska behöva det. Eller är det bara en motor som inte passar ramens armar?

3. Jag har ingen hona på ESC (bild 4) så jag kan koppla på dom på motorerna och vet inte vad dom kallas vilket är en fördel när man ska köpa dom :).

http://forumbilder.se/DETUP/image3.JPG (http://forumbilder.se/DETUP/image3)

http://forumbilder.se/DETUP/image1.JPG (http://forumbilder.se/DETUP/image1)

http://forumbilder.se/DETUP/image2.JPG (http://forumbilder.se/DETUP/image2)

http://forumbilder.se/DETUP/image2-1.JPG (http://forumbilder.se/DETUP/image2-1)

FinnbyFraggel
2014-12-09, 22:45
1 Du ska inte borra nya hål, ta en trä eller plast skiva och fäst den i ramen och sen borrar du hål i den så kortet passar.
2 Om du tar bort monterings krysset på motorn tror jag att dom hålen passar på armen.
3 Kontakten heter "Bullet" men du får mäta diametern på den så du får rätt.

/Jonas

Redrobjem
2014-12-09, 22:58
ja då passar hålen men skruvarna är för korta för att skruva igenom.

http://forumbilder.se/DETUP/img-4142.JPG?width=150 (http://forumbilder.se/DETUP/img-4142)

McRegor
2014-12-09, 23:17
ja då passar hålen men skruvarna är för korta för att skruva igenom.

http://forumbilder.se/DETUP/img-4142.JPG?width=150 (http://forumbilder.se/DETUP/img-4142)
"Klassiskt" problem - och är det M2 så är det ju inte heller jätteenkelt att hitta passande. Men är det M3 så bör du lösa det tämligen enkelt.
Roger

Redrobjem
2014-12-09, 23:35
Om M3 står för 3 mm bred så ja då är det en sån. Får ta en sväng förbi Kjell och co i morgon. Är det bäst att ha med monteringskrysset eller inte tror ni? Någon som har tips på vad jag ska ha som platta för montering av flightboarden?

McRegor
2014-12-10, 06:23
Skall du handla M3-skruv så är nog Jula, Biltema eller Classe bättre alternativ än Kjell skulle jag tro. Du får mäta hur långa skruvar du behöver - kanske tjockleken i motorfästet + 3 mm eller nåt sånt. Köp passande brickor samtidigt - kan vara bra att ha för att t ex anpassa skruvlängden om den är lite för lång.
Roger

simonarvestrand
2014-12-10, 06:54
Har för mig att det är mycket möjligt m 2.5 eller nått sådant

McRegor
2014-12-10, 07:55
Men M3 är ju närmast standard på de något "större" motorerna så troligen är det den dimensionen. De mindre "18 mm"-motorerna har väl 2 mm vill jag minnas - i alla fall vissa...
Roger

Redrobjem
2014-12-10, 08:26
Enligt skjutmåttet är det m3 så det löser sig nog. Värre blir det att få fast flightcontrollen utan rätt hål.

Zallisen
2014-12-10, 09:34
Man behöver inte skruva fast flightcontrollern man kan ställa den på en hög dubbelhäftande tejp bara så blir den lite stötdämpad också.

Redrobjem
2014-12-10, 09:39
Man behöver inte skruva fast flightcontrollern man kan ställa den på en hög dubbelhäftande tejp bara så blir den lite stötdämpad också.

Men den har lite prylar i vägen på baksidan.
http://forumbilder.se/DEU1G/image.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/DEU1G/image)

McRegor
2014-12-10, 10:39
Borde väl fungera att skruva fast den på en tunn platta m h a distanser och sen dubbelhäftande tejp mellan plattan och chassit...
Sen är ju frågan hur mycket skada 2 eller 4 små hål ytterligare skulle göra i chassiet eftersom det avråddes så skarpt ?
Roger

FinnbyFraggel
2014-12-10, 11:08
Anledningen till att inte borra nya hål är för att det är om det är den sidan som har ström distributionen kan man skada den och orsaka kortslutning.
Sen ska man använda nylonskruv när man sätter fast kortet för att inte råka kortsluta något där, visst det går att sätta med dubbelhäfatnde också, Biltemas tjocka tape fungerar fint.
Skruvarna till motorerna kan nog vara M2.5 om inte M3 passar, Swedol har stort sortiment skruv ner till M3 så är det inte mindre än så kan du handla där, Biltema, Jula och Clas Ohlson har M4 som minsta storlek.
/Jonas

McRegor
2014-12-10, 11:30
Jonas - där har du nog lite fel i alla fall för Classe har definitivt M3 som minsta skruvdimension - http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A5rskruv/Pr111124530
Har inte kollat de övriga nämnda men det är möjligt att dom skippat M3. men har man t ex ett Bauhaus-varuhus i närheten så brukar dom vara väldigt välsorterade även på skruv.
Sen kan man ju också rimligen ha nylon-distanser (om man får tag i sådana) som isolering mot ett ev strömförande chassi. Och är då dessa tillräckligt långa så inte skruvarna "slår ihop" inne i distansen så bör det ju fungera bra med vanliga stål-skruvar. Men då var det alltså kortslutningsrisken som var orsaken och inte t ex försvagning av chassiplattan - bra att veta för det elektriska är väl det jag personligen har minst problem med i sammanhanget...:)
Hälsningar
Roger

Redrobjem
2014-12-10, 11:38
Beställer nog en protective case till kortet och kör dubbelhäftande på lådan. Men det tar 2-3 veckor så jag behöver nått provisoriskt innan. Tips på hur jag tar bort den om jag tejpar på den nu utan att sabba kortet?

FinnbyFraggel
2014-12-10, 11:54
Att fästa kortet med metallskruvar kan tyvärr orsaka kortslutning eftersom vissa kort (t.e.x KK2) har ledningsbanor så nära hålen att det är stor risk att dom kommer i kontakt med skruvskallen så nylonskruv / distanser rekommenderas varmt.


Tips på hur jag tar bort den om jag tejpar på den nu utan att sabba kortet?

Ta en bit fome / skumgummi / liggunderlag och sätt fast koret med sytråd eller snöre och sen fäster du fomen med tape på ramen.

/Jonas

Redrobjem
2014-12-10, 12:32
Att fästa kortet med metallskruvar kan tyvärr orsaka kortslutning eftersom vissa kort (t.e.x KK2) har ledningsbanor så nära hålen att det är stor risk att dom kommer i kontakt med skruvskallen så nylonskruv / distanser rekommenderas varmt.



Ta en bit fome / skumgummi / liggunderlag och sätt fast koret med sytråd eller snöre och sen fäster du fomen med tape på ramen.

/Jonas

Faan att inte jag också är så smart ;). Tack.

Redrobjem
2014-12-10, 22:15
Dags för en nybörjarfråga igen. Håller på och läser på om lipo batterier och dess laddning och har fattat detta med vad jag ska ladda med för värden och använda balanseringskontakt, inte ladda ur för mycket osv. Mina 2200 mAh 3s ska laddas med 2,2A och 11,1V balance charge. Men jag har två alternativ i vilken kontakt på ledaren jag ska använda DC 11-18V eller OUTPUT? Har sladdar till bägge.

http://forumbilder.se/DEU1T/image.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/DEU1T/image)

http://www.forumbilder.com/images/2014/12/10/imagef7e4e.th.jpg (http://www.forumbilder.com/image/m3x)

FinnbyFraggel
2014-12-10, 22:26
Batteriet ska kopplas i "Output" och Balance kontakten.
DC 11-18V används om du vill driva laddaren från t.e.x ett bilbatteri på fältet.

/Jonas

Redrobjem
2014-12-10, 22:29
Batteriet ska kopplas i "Output" och Balance kontakten.
DC 11-18V används om du vill driva laddaren från t.e.x ett bilbatteri på fältet.

/Jonas

tack igen :). Att det inte står DC Input men det kanske man ska fatta. Och undra vad sladden som passar där (med krokodilklämmor på andra sidan) är till för?

Redrobjem
2014-12-10, 22:36
Idag har jag köpt lödstation och övat på gamla kretskort. Fick dit motorerna också. Imorgon blir det nog löda på riktigt.
http://www.forumbilder.com/images/2014/12/10/image5e47d.jpg

McRegor
2014-12-10, 22:58
Sladden kanske passar att sätta på polerna på t ex ett bilbatteri för att mata laddaren...:)
Roger

Redrobjem
2014-12-10, 23:06
Haha jo så kan det vara :). Tänkte nog mer att man körde den via ciggutaget. Men klämmora känns väl små för att sättas på ett bilbatteri.

McRegor
2014-12-11, 06:13
Tanken är nog som jag nämnt men det är billigare med mindre klämmor - och mindre och lättare att packa i förpackningen med laddare m m...
Cigguttaget är en ineffektiv kontaktform när det handlar om större strömmar.
Roger

Redrobjem
2014-12-11, 06:15
Du har nog helt rätt jag skratta åt mig själv att jag inte tänkte på det och försökte bara rättfärdiga min okunskap ;).

Nimbus-Bert
2014-12-11, 18:42
Utan plusmatning på esc så tror jag inte dom kommer att fungera alls.
Lite hur dom konstrueras:
49350

McRegor
2014-12-11, 18:52
Utan plusmatning på esc så tror jag inte dom kommer att fungera alls.
Lite hur dom konstrueras:
49350
Men trots allt så är det ju många som kört fartreglage "utan plusmatning" och det har ju fungerat bra - t ex om man har tvåmotorigt och reglage med BEC så är ju den allmänna rekommendationen att plocka bort plus-matningen från det ena reglaget...
Roger

Nimbus-Bert
2014-12-11, 19:02
Har du BEC i reglagen måste du koppla bort så bara en plus är anslutet. Annars så kommer det ut den välkända vita rök som finns i all elektronik. Det blir kortslutning.

Bert

simonarvestrand
2014-12-11, 19:31
Har du BEC i reglagen måste du koppla bort så bara en plus är anslutet. Annars så kommer det ut den välkända vita rök som finns i all elektronik. Det blir kortslutning.

Bert

kortslutning blir det inte, men det är ändå inte alla du kan ha +kabeln kvar på för då kommer förmodligen en esc brinna upp. har dock inget med kortis att göra

Redrobjem
2014-12-11, 22:46
Har jag satt dom rätt i mottagaren?

http://forumbilder.se/DEU51/image.jpg (http://forumbilder.se/DEU51/image)

Ålänning
2014-12-11, 23:38
Är röda armarna bakåt? Jag tänkte på undre plattans längre "läppar", där brukar jag sätta GoPro och en utstickande ack mellan plattorna på andra sidan. Det jag försöker säga, ska du ha kamera + 2 ackar så är din montering bättre. =)

Redrobjem
2014-12-11, 23:43
Är röda armarna bakåt? Jag tänkte på undre plattans längre "läppar", där brukar jag sätta GoPro och en utstickande ack mellan plattorna på andra sidan. Det jag försöker säga, ska du ha kamera + 2 ackar så är din montering bättre. =)

Och jag som har ändrat nu...

http://forumbilder.se/DEU52/image.jpg (http://forumbilder.se/DEU52/image)

Redrobjem
2014-12-12, 11:32
BUMP Sitter dessa rätt? Vågar inte få vidare till programmering innan jag vet att jag satt kablarna rätt.

http://forumbilder.se/DEU51/image.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/DEU51/image)

Ted_B
2014-12-12, 12:37
Jag har satt mina i precis omvänd ordning.

Redrobjem
2014-12-12, 12:40
Jag har satt mina i precis omvänd ordning.
OK men sitter den i CH6/BAT rätt då?

Ted_B
2014-12-12, 12:47
Nej, den ska sitta i kanal ett. Vänd hela paketet så blir det rätt.

Ted_B
2014-12-12, 12:51
Kopplar du becen till styrkortet så får mottagaren ström genom kanal ett, annars sätter du becen i kanal sex/batt, det spelar ingen roll hur du gör det, mottagaren får ström ändå.

Redrobjem
2014-12-12, 13:00
Kopplar du becen till styrkortet så får mottagaren ström genom kanal ett, annars sätter du becen i kanal sex/batt, det spelar ingen roll hur du gör det, mottagaren får ström ändå.

BECen är kopplad till styrkortet ok då vänder jag på hela steken. Spelar det igentligen någon roll hur man sätter signalkablarna eller för man talar ju om för mottagaren vilken kanal som ska göra vad sen väl?

Ted_B
2014-12-12, 14:07
Det går att flytta vilken kanal som gör vad men sätter du dem såhär så borde alla hamna rätt från början, eventuellt får du klicka i reverse på någon eller några kanaler sedan när du gör inställningarna i GCS.
Den här följde jag när jag byggde ihop min:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=OKMOifCn_xA

Redrobjem
2014-12-12, 19:35
Så där ja då har jag fixat kortslutning. Hade missat lite när jag tejpade kopplingen mellan motorn och ESCen :banghead:. Typiskt att det är helg också så man inte bara kan beställa nytt och få imorgon. Vad mer än ESCen har jag sabbat tror ni eller har en säkring i ESCen räddat annan elektronik?

FinnbyFraggel
2014-12-12, 19:41
Oooooops.
Esc har inga säkringar, inga jag har sett iallafall.
Så det är bara att testa vad som fungerar och inte.
Friskt kopplat hälften brunnet , brukar det heta ;-)
/ Jonas

Redrobjem
2014-12-12, 19:48
Jag får i alla fall de andra motorerna att snurra i open pilot och flightboarden lyser och blinkar, sändaren också så hoppas att felet stannade i ESCen. Jaja detta var ju lärorikt slarva inte med tejp för du inte kan vänta på att få hem krympling :). BECen sitter i samma lödning som den brända ESCen men den lyser och skickar bevisligen ström till Flygkontrollen.

FinnbyFraggel
2014-12-12, 19:53
Jag skulle snarare säga, använd inte tape, använd krympslang.
/ Jonas

Redrobjem
2014-12-12, 20:02
Jo jag vet det nu. Men hade ingen hemma och ville inte vänta *suck*...

Redrobjem
2014-12-13, 12:40
Har ny ESC på måndag eller tisdag passade på att beställa LED också så då gör jag ett nytt försök. Ska förbi Kjell & CO och köpa krympslangar också... kanske kan va bra att ha :).

McRegor
2014-12-13, 15:25
.. kanske kan va bra att ha :).
...dagens understatement...:)
Roger

Redrobjem
2014-12-15, 19:32
Så där nu lirar alla motorer i alla fall nu återstår bara att lära sig sändaren så here we go.

När jag ska kalibrera min HitecFlash 7 i Open Pilot kör jag fast när den ber mig att "toogle the flight mode switch" och vilken knapp/spak/switch jag än rör på händer det inget och jag kommer inte vidare. Vad är en flight mode switch och vart sitter den på Hitec Flash 7 någon vänlig själ som har nått tips om vad jag ska göra?

FinnbyFraggel
2014-12-15, 20:25
Det borde vara "Gear" du ska vippa om, och sen ska kanal 5 på mottagaren vara ansluten till kortet på ingången för flight mode.
Sen tror jag tyvärr att Flash 7 är begränsad i möjlighet att flytta funktioner mellan knappar och kanaler.
/ Jonas

Redrobjem
2014-12-15, 20:50
Gear? så här ser kontrollerna ut.
http://forumbilder.se/DEUHF/fullsizerender.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/DEUHF/fullsizerender)

Sen ser mottagaren ut så här en koppling med alla sladdar så jag hänger inte med vad du menar. med femman till ingången för flight mode hittar ingen sån ingång.

http://forumbilder.se/DEUHF/fullsizerender2.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/DEUHF/fullsizerender2)

Har aldrig hållit i en riktig sändare innan så jag är helt nollad vad alla knappar är för. Försöker läsa instruktionen med dålig framgång.

FinnbyFraggel
2014-12-15, 21:06
Hmmm, okej, då måste du programmera någon av switcharna på sändaren till kanal 5, och jag trodde du hade en äldre sändare då jag misstänker att Hitec återanvänt modell namnet på radion.
/ Jonas

Redrobjem
2014-12-15, 21:29
Ok nu har jag hittat ch 5 satt den på sw-F men vad för egenskap ska den ha den är på gyro på default.
http://forumbilder.se/DEUHG/htf7.JPG?width=150 (http://forumbilder.se/DEUHG/htf7)

FinnbyFraggel
2014-12-15, 22:37
Jag skulle gissa på AUX.
/ Jonas

Redrobjem
2014-12-15, 22:50
Tror jag fått till nått nu. Nu ska jag bara koppla sändaren till mottagaren och tilldela modellnamn. Finns inte quad så jag gissar på helikopter när det gäller modell.

the_storm
2014-12-15, 23:15
Inte helikopter, acro :)

Redrobjem
2014-12-15, 23:17
Jaha är det därför den inte vill funka. Men sen finns det massa inställningar i Acro vilka ska jag ha där?

the_storm
2014-12-15, 23:30
Jag vet inte riktigt hur det är på din sändare, men på min dx7 valde jag acro och ändrade inte så mkt mer än så!

Redrobjem
2014-12-15, 23:39
Jag kan välja på Wing mellan
1 Aile
1 Aile + 2 Flap
2 Aile
2 Aile + 1 Flap
2 Aile + 2 Flap
Sen kan ovanstående väljas i Delta (elevon) eller Normal

sen Tail kan väljas Normal och v-tail.

Redrobjem
2014-12-16, 00:51
AND WE HAVE LIFT OFF :).

Tack alla som hjälpt mig (stundtals obildbar) att bygga en flygmaskin. Speciellt Jonas a.k.a. FinnByFraggel som outtröttligt förklarat vad jag ska göra. Allt är inköpt på AutoPartner RC som har hjälpt till på ett mycket proffesionellt sätt. Bra priser också dock lite dyr frakt på mindre prylar men det är en struntsak i sammanhanget med tanke på hur bra hjälp jag fått. Bra att köpa svenskt när man plötsligt behöver nya grejer för man har pajat nått, skönt att få det någon dag senare.

Det var en helt annan sak att flyga med denna än med lilla Hubsan. Men i kväll nöjde jag mig med att hovra lite ska öva på ett större fält under mildare vindar sen. Kul som faaan men läskigt då jag inte vill krascha denna på en gång :).

http://forumbilder.se/DEUHJ/img-4267.JPG (http://forumbilder.se/DEUHJ/img-4267)

Ted_B
2014-12-16, 01:13
Kul!

FinnbyFraggel
2014-12-16, 09:18
Bara att gratulera!
Jag ser nu att kortet sitter i bak kant och inte i mitten, det kan ge lite märkliga flygegenskaper men går att justera justera med olika värden på roll och pitch.
Och se till att ha bra med utrymme när du övar, det kommer att spara många propellrar och reparationer.
/ Jonas

Redrobjem
2014-12-16, 09:43
Okey tack för tipset. Jag kommer få en liten låda till min CC3D snart, då kommer jag nog flytta ner elektroniken på undervåningen och ha batteriet överst. Då sätter jag den i mitten.

Redrobjem
2014-12-16, 11:25
Nu kommer jag med lite finlir frågor. Har googlat runt lite och försökt hitta info om hur jag ska placera mina två antenner på min minima 6E. En horisontell och en vertikal verkar som en bra idé. Ska man tänka på att inte gå för nära nått tex motorerna (med tanke på magnetfält). Eller nått annat man som nybörjare lätt missar. Jag har ingen instruktion till mottagaren och den på nätet funkar inte.

Länk till mottagaren: http://hitecrcd.com/products/aircraft-radios-receivers-and-accessories/2.4ghz-aircraft-receivers-modules/minima-6e-end-port-6-channel-2.4ghz-afhss-micro-receiver/product

Zallisen
2014-12-17, 11:52
Spelar inte så stor roll, bunta fast en på varsin arm utåt bara så kommer de i 90 graders vinkel från varandra.

Redrobjem
2014-12-17, 14:49
Fick följande svar från Bromma.

"LFV har skapat en karta du kan se Brommas kontrollzon och hur mycket av Stockholm som omfattas av den.
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
Zooma in över Stockholm så ser du ESSB CTR (det streckade området) med Bromma flygplats i mitten.

Inom kontrollzon, CTR, ger vi tyvärr inte tillstånd till någon flygning med någon typ av UAV/UAS.
Regelverket som styr hur vi som flygtrafikledning ska kontrollera och separerar luftfartyg gör i dagsläget ingen skillnad på
en UAV/UAS och en fixed wing Cessna.
Vi kan inte blanda UAV/UAS och vanlig trafik utan det enda sättet att flyga UAV/UAS är om det inte finns någon annan trafik i CTR.
Med den trafikbild och trafikmängd vi har till/från Bromma är detta inget altnativ.

Kontrollzonen är upprättad enl. följande, dvs den tid då tornet är öppet:


Mån-fre 0645-2200 (tel:0645-2200).
Lör 0845-1700 (tel:0845-1700).
Sön 1145-2200 (tel:1145-2200).

Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga.

OM du ska flyga utanför de tider nedan ring direkt till tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 (tel:0620-2200) alla dagar i veckan.
Får du inget svar är tornet stängt, vilket innebär att du kan flyga.

Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61 (tel:08%20-%20797%2068%2061)"


Här ser ni Brommas kontrollzon.

http://forumbilder.se/DEUNH/image.jpg (http://forumbilder.se/DEUNH/image)

FinnbyFraggel
2014-12-17, 15:08
Fick följande svar från Bromma.

"LFV har skapat en karta du kan se Brommas kontrollzon och hur mycket av Stockholm som omfattas av den.
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
Zooma in över Stockholm så ser du ESSB CTR (det streckade området) med Bromma flygplats i mitten.

Inom kontrollzon, CTR, ger vi tyvärr inte tillstånd till någon flygning med någon typ av UAV/UAS.
Regelverket som styr hur vi som flygtrafikledning ska kontrollera och separerar luftfartyg gör i dagsläget ingen skillnad på
en UAV/UAS och en fixed wing Cessna.
Vi kan inte blanda UAV/UAS och vanlig trafik utan det enda sättet att flyga UAV/UAS är om det inte finns någon annan trafik i CTR.
Med den trafikbild och trafikmängd vi har till/från Bromma är detta inget altnativ.

Kontrollzonen är upprättad enl. följande, dvs den tid då tornet är öppet:


Mån-fre 0645-2200 (tel:0645-2200).
Lör 0845-1700 (tel:0845-1700).
Sön 1145-2200 (tel:1145-2200).

Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga.

OM du ska flyga utanför de tider nedan ring direkt till tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 (tel:0620-2200) alla dagar i veckan.
Får du inget svar är tornet stängt, vilket innebär att du kan flyga.

Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61 (tel:08%20-%20797%2068%2061)"


Här ser ni Brommas kontrollzon.

http://forumbilder.se/DEUNH/image.jpg (http://forumbilder.se/DEUNH/image)

Nu gissar jag att den här informationen hamnade i fel tråd, men det anmärkningsvärda när man tittar kartan över kontrollzon för Arlanda och Bromma är att det finns flera modellflygfält i kontrollzonerna vilket borde betyda att det råder totalt flygförbud på dessa klubbfält??
/Jonas

Redrobjem
2014-12-17, 15:20
Rätt gissat ;)

Redrobjem
2014-12-20, 16:13
Nu har jag flugit ordentligt med mitt bygge och j.......ar vilken skillnad mot lilla Hubsan x4. Den stora skillnaden är att den inte rätar upp sig efter en rörelse tex om man bankar höger så fortsätter den bara. Detta vet alla här så klart men vill förklara för er hur jag som nybörjare upplever det. Det blev problem när jag började svänga 360° helt plötsligt drog den åt ett håll (banking) men nosen vänd mot mig. Detta blev problem då spegelvändningen inte sitter i ryggmärgen än. Hubsan rätar ju upp sig själv så även i en sväng. Och när den drog iväg fort fick man lite panik. Men trots den stora skillnaden mot Hubsan så hjälpte det mycket att jag övat så hårt med Hubsan då jag behöll kylan vände den "rätt" och parera upp den. Tre gånger var jag riktigt illa ute men grejade alla gångerna. Sen struntade jag i öva sväng gick tbx några steg och övade fram/bak, banking hö/vä (Svenskt ord för banking?) med med nosen mot mig så jag fick in spegelvändningen. Men kul var det :).

Och denna ska vara mycket enklare än plan och helikopter :crazy_pilot:...

FinnbyFraggel
2014-12-20, 17:11
Jag har inte flugit något CC3D men jag är ganska säker på att den har någon form av autolevel / selflevel läge som gör att den "rätar upp sig" efter en sväng.
Det är en av dom funktioner man brukar kunna styra med "flight mode", alltså den brytaren som du programmerade till kanal 5.

/Jonas

Redrobjem
2014-12-20, 17:40
Okey så du menar att jag bara behöver slå om switchen som jag programmerade till kanal 5 så kommer den räta upp sig själv "auto level"? Eller måste jag göra om någon inställning i Open Pilot?

FinnbyFraggel
2014-12-20, 17:49
Om det går att göra jämförelsen med MultiWii kort så måste man tala om för kortet i ditt fall via Open Pilot att den funktionen ska aktiveras och sen använder du switchen på radion för att aktivera funktionen under flygning.
På MultiWii kan man även välja att funktionen alltid ska vara tillkopplad utan att ta en funktion från radion, så kan man använda knappen på radion för att t.e.x aktivera funktion för att "låsa höjden" om kortet har barometer eller annan höjdmätnings funktion.

/Jonas

Redrobjem
2014-12-20, 18:17
Okey ska kolla runt på nätet och i OP och se om jag hittar inställningen.

FinnbyFraggel
2014-12-20, 18:35
Gjorde en snabb sökning och det heter tydligen "Stabilized" på CC3D.
http://wiki.openpilot.org/display/Doc/Flight+and+Stabilization+Modes#FlightandStabilizat ionModes-Stabilized1-6

/Jonas

Redrobjem
2014-12-20, 19:54
Tror det ska vara så här i inställningarna för att den ska stabilisera sig automatiskt någon som vet?
http://forumbilder.se/DEV12/op.tiff (http://forumbilder.se/DEV12/op)

Redrobjem
2014-12-20, 20:50
Var ute nyss på en kvällsflygning och nu tror jag det är som det ska. Men ovan med quaden och svårt att se positionen i mörkret så vågade jag inte testa för hårt.

Redrobjem
2014-12-21, 12:42
Det gick betydligt bättre idag med stabiliseringen igång. Men nu förstår jag varför man behöver lära sig bank turn (svenskt uttryck?). Med en större quad märker man lutningen utåt om man inte lutar den inåt vilket man inte gör på en liten.

Redrobjem
2014-12-21, 15:41
När man ska flippa runt med en 450 gör jag då på samma sätt som med en liten lek-quad drar max åt ena hållet sen max åt andra och sen gå tillbaks till mittenläget? Är det svårare än på en liten?

simonarvestrand
2014-12-21, 20:46
du behöver inte dra max åt andra hållet, varken på stor eller liten , det är inga problem att göra det med en större, det tar lite mer tid att komma runt bara.

Redrobjem
2014-12-23, 10:04
Nu har jag tagit bort så throttle inte har raster på min sändaren då jag har förstått att det är bäst på multirotor vilket med min lilla erfarenhet är beredd att hålla med om. Jag var osäker på om det gick på min Hitec Flash 7 då det inte stod nått om det i instruktionen. Men efter att ha öppnat och kollat såg jag att det var förberett för det på ett mycket smidigt sätt genom att bara flytta metallbläcket ett hack åt höger (se bilder nedan).

Jag har även fått en låda till mitt CC3D som skyddar och gör det lite snyggare. Jag har flyttat ner flygkort och mottagare på nedervåningen och har batteri överst. Det gula kletet på lödningarna är lim då jag efter min första kortslutning är lite nojig för fler.

http://forumbilder.se/DEVA4/fullsizerender.jpg (http://forumbilder.se/DEVA4/fullsizerender)

http://forumbilder.se/DEVA6/fullsizerender.jpg (http://forumbilder.se/DEVA6/fullsizerender)

http://forumbilder.se/DEVA5/img-4333.JPG (http://forumbilder.se/DEVA5/img-4333)

http://forumbilder.se/DEVA5/fullsizerender.jpg (http://forumbilder.se/DEVA5/fullsizerender)

Redrobjem
2014-12-23, 16:18
Övade lite banking turn idag när jag på ca 1,5 meters höjd märker hur jag tappar höjd. Drar på gasen men den dimper ner i marken, tur jag inte var högre upp. En arm gick sönder tur jag har reserver :). Men anledningen var att en motor hade gängat upp sig så proppen sluta snurra. Trots att jag dragit åt den ordentligt i rädsla för just detta så hände det ändå. Hur beter jag mig för att undvika att detta sker igen?

FinnbyFraggel
2014-12-23, 16:44
Det finns motorer med höger respektive vänster gänga på axel / mutter för att motverka detta fenomen, annars finns det låsmuttrar att köpa i närmaste järnhandel, även gänglåsning fungerar men använd med måtta så du får bort det när du behöver byta propeller.
/Jonas

Redrobjem
2014-12-23, 18:20
Tänkte också på att det borde vara gängat åt det hållet som gör att den dras åt i stället men alla mina är "vanligt" gängade. Låsmutter kommer se roligt ut men det viktiga är iofs att den fyller sin funktion. Gänglås känns jobbigt då jag vill kunna ta av propparna lätt.

Tack för tipsen får bli låsmutter tror jag.

Tilägg: Eller denna kanske den verkar vara gjord för att kunna få upp skruven igen http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-lim/lim-haftmassa/loctite-skruvlasning-p53367.

Copterdude
2014-12-23, 19:28
Kör låsmutter. Blir enklast så om man ska byta proppar ute i fältet.

Redrobjem
2014-12-23, 22:13
Det blev låsmutter.

Jag upptäckte efter att jag dragit på låsmuttrarna (och testkört motorerna) att det gick trögt att snurra proppellrarna med handkraft så att säga. testade utan låsmutter som vanligt men trögheten bestod. Blev lite orolig att jag sabbat nått men efter ett tag släppte trögheten. Då slog det mig att det kanske var kvardröjande magnetism. Efter lite testande fastslog jag att så var fallet. Men min kompis tror inte på den teorin är det någon som vet som är mer insatt i borstlösa motorer än jag?

ulwur
2014-12-24, 00:29
Bruce på rcmodelreviews kanalen gjorde en mycket pedagogisk filmsnutt om just detta för inte så länge sedan.

Redrobjem
2014-12-24, 14:54
Dubbelpost

Redrobjem
2014-12-24, 15:10
Lite batterifrågor. Jag kör med 3S 2200 Mah. Jag skulle bara visa min quad utan att köra men ändå dra på lite motoreffekt utan att lyft för att visa att den funkar. så jag bara tog ett batteri i högen och drog på. Märker sen att jag får dra full gas utan att den ens lyfter. Jag hade kanske 10,4 V kvar efter krachen i det batteriet (har inte lärt mig än hur länge jag kan köra så det blev lägre än tänkt) men plötsligt var det nere på 9,5 eller mindre (minns ej exakt). Så hur fort går det "på slutet" när det tappar effekt? Och hur lågt kan jag gå innan jag måste landa. Jag hade 10,5 V som gräns (enl bruksanvisningen en bra nedre gräns) men tappat den så fort på slutet måste jag kanske höja den till 11-11,5. Eller kan krachen gjort nått med batteriet? Eller var det rent av därför den krascha för den tappade effekt så fort?

När jag sen började ladda ökade den i V jättefort i början så efter bara några sekunder typ 20-30 var den uppe i kanske 10,8 igen.

Tillägg: Det tog 70 min att få full laddning igen och förut när jag laddat batterier från högre nivåer typ 11,2 V har den laddat i över två timmar innan den var klar.

God jul på er alla.

Quaddaren
2014-12-24, 16:50
Du får nog försöka att låta bli att blanda ihop Mah och volt. Om du har 10,5 mah kvar i ett batteri så kan du ta vägen om soptunnan direkt. Om du däremot har 10,5 volt så är det lugnt. 3,3 volt skall du inte gå under på varje cell det betyder
9,9 volt på ett 3s. Om du nu har 10,4 volt i ett batteri så är det obelastat, direkt du försöker lyfta så sjunker spänningen. ( volten ) Likadant när du laddar, volten sticker fort upp men det finns inte mycket kraft bakom eller hur man nu skall förklara det. Som sagt, läs på om volt, Mah. Finns många bra infosidor på nätet om Lipo accar och hur dom fungerar.

Redrobjem
2014-12-24, 18:05
Du får nog försöka att låta bli att blanda ihop Mah och volt. Om du har 10,5 mah kvar i ett batteri så kan du ta vägen om soptunnan direkt. Om du däremot har 10,5 volt så är det lugnt. 3,3 volt skall du inte gå under på varje cell det betyder
9,9 volt på ett 3s. Om du nu har 10,4 volt i ett batteri så är det obelastat, direkt du försöker lyfta så sjunker spänningen. ( volten ) Likadant när du laddar, volten sticker fort upp men det finns inte mycket kraft bakom eller hur man nu skall förklara det. Som sagt, läs på om volt, Mah. Finns många bra infosidor på nätet om Lipo accar och hur dom fungerar.
Sorry skrev fel bara IOM att begreppen inte sitter i ryggmärgen menade så klart volt ändrar det nu.

Har läst lite om Lipo om säkerhet och att dom inte ska gå under 3,3 V. Men min var ju inte under 10 och den sjönk såå fort i V. Men största frågan är märker man att man om man kör för länge på så sätt att den sakta tappar kraft eller kan det så fort att man plötsligt dimper i backen. Den lilla lekquaden (Hubsan x4) märkte man det väl för att den till sist sjönk i maklig takt till marken.

Copterdude
2014-12-24, 19:24
Ett lipo börjar oftast inte tappa kraften helt så man dalar fören det är försent och du ligger under 3v. Då är det bara kassera batteriet då dom brukar puffa upp och blir säkerhetsrisk. Går säkert att rädda vissa men jag har inte velat ta risken på några billiga nanotechs. Så om du inte redan har en batterivarnare skaffa en sådan. :)

Har lyckats göra detta på två batterier under min "karriär" och då var det strax under 3v kvar när jag kollade batteriet efteråt men då den varit ännu lägre under belastningen och uppblåsta så vill man inte köra mer med dem. "Better safe than sorry" så jag kasserar alla batterier jag är minsta osäker på.

Efter man sett videos på lipobränder blir man helt klart lite nojjig !

Copterdude
2014-12-26, 16:50
Glömde svara på en av dina frågor kom jag på. Din hubsan har säkert low voltage cutoff som stänger ner motorerna vid en viss spänning för att spara lipot. Denna funktion är avaktiverad på många multikopter-reglage eller satt väldigt lågt vad jag förstått och man kör då tills batteriet helt urladdat vilket brukar ta kål på dem.

Cutoff är avstängt eller lågt av två anledningar vad jag förstått, först att man hellre offrar lipot och kan flyga tillbaka för att landa säkert än att den stänger av och man krashar. Andra är att spänningsdippen vid hög gas kan aktivera lipo cutoff och stänga av motorerna så man krashar. Speciellt när man flugit ett tag och batteriet är delvis urladdat.

McRegor
2014-12-31, 17:30
Det är en väldig skillnad om man mäter spänningen obelastad eller belastad så detta måste framgå för att vara relevant indo. Generellt skall man inte dra ur ackarna mera än ca: 80 % av max kapacitet så kan ni inte mäta energiåtgången direkt via telemetri så kolla flygtiden och relatera den till hur mycket ni sen kan ladda in i ackarna (mAh). Kör ni på t ex 2200-ackar så bör det inte gå att ladda i mera än typ 1700 mAh för att vara på säkra sida, Om det t ex motsvarar 7 minuters flygning vid era tester så sätt en timer, som helst skall styras via trottelpådraget, på t ex 6 minuter så har ni ca: 1 minut på er att landa innan urladdningen når kritiska nivåer.
Roger

Redrobjem
2015-01-02, 14:41
Nybörjarfråga igen om jag tappar kontakten har openpilot något falsafe-läge eller dimper den bara rakt ner i backen?

Utmanaren2002
2015-01-02, 15:40
49323
Ritade lite i paint hur jag hade gjort :)

Tydligare kan det inte bli😄
Göran

Redrobjem
2015-01-03, 13:10
Bumpar tidigare fråga vad gör min cc3d openpilot om sändaren tappar kontakten har den något failsafeläge eller lägger motorerna bara av tvärt?

FinnbyFraggel
2015-01-03, 14:59
Bumpar tidigare fråga vad gör min cc3d openpilot om sändaren tappar kontakten har den något failsafeläge eller lägger motorerna bara av tvärt?

Det bror på om din mottagare kan hantera failsafe, jag minns inte om du skrivit vad du har för fabrikat på radio och mottagare.
Mottagare som inte hanterar failsafe kan antingen "låsa" alla kanaler eller dra ner alla kanaler på noll, det bero på vad tillverkaren tyckte.
Turnigy / FlySky lägger trottel på noll när den tappar kontakten, MEN om den återfår kontakten går trottel till 50% tills du rör trottelspaken, vilket kan ge oönskade konsekvenser.

/Jonas

Redrobjem
2015-01-03, 15:18
Okey så det är mottagaren som bestämmer det. Jag har Minima 6E och Hitec flash 7. Tänkte att Flygkortet agerade om den under visst pådrag plötsligt inte fick signal längre.


Tillägg: det står att den har hold and fail-safe funktion innebär det att den låser motorerna i så fall hur 50% eller på där pådraget låg lika på alla osv?
föresten sändaren kan väl inte veta vad som är horisontellt och plana ut coptern i rätt läge. Den kan iofs dra ner alla motorer likvärdigt men det räcker väl knappast.


Tillägg 2: Efter lite googling får jag det till att på hold är motorerna på samma läge som när man den tappa kontakt. Och vid failsafe ska man själv ställa in vad den ska göra?


Tillägg: 3 jag hittde en instruktion för Minima 6E på nätet https://www.servocity.com/2.4GHzReceiverManual_EN_v3.pdf och jag hade rätt i min ovanstående teori. Nu är bara frågan hur jag bör ha gasreglaget på failsafe läget jag gissar på strax innan lyftkraft (då den fortfarande har alla stödben i marken) det borde vara ett bra läge för en hyfsad kontrollerad nedstigning eller?

Redrobjem
2015-01-05, 11:04
Jag skulle vilja ha höjdangivelse på min sändare (Hitec flash7) går det? Den ska greja telemetri. Och vad behöver jag i så fall?

Redrobjem
2015-01-06, 15:43
Var ute och körde lite idag jättefint flygväder 3(5) m/sek. Övade doserade svängar och känner hur det börjar släppa lite. Jag kan hålla höjden och farten bättre nu. Det börjar bli riktigt kul :).

Zallisen
2015-01-08, 10:15
Angående failsafe och cc3d, CC3D har i default mycket riktigt stänger av alla motorerna om man tappar kontakten(om mottagaren indikerar att den gått in ifailsafe-läge) men kan gå till mottagarens specifierade failsafe-inställning direkt där efter om man konfigurerat någon sådan.

Vid första åtanke kan det då kännas smart att konfigurera failsafe till att gå till attitude(self level) flight mode och ge lagom med gas för att sjunka sakta men... OBS OBS! GÖR ABSOLUT INTE detta.
Såvida du inte vill elda upp massa fartreglage och sådant.

Ha din failsafe på defaulten att stänga av alla motorer och bara dumpa maskinen så kommer du komma undan med betydligt färre problem och kan jag lova dig. Jag kör själv med hitecc radio och har fått lära mig detta den hårda skolan under det senaste året.
Det är nämligt väldigt sällan som underlaget tillåter att maskinen automatiskt "landar". Dessutom är de flesta tillfällen då din radio förlorar kontakten när maskinen redan är krashad å ligger uppåner på marken nånstans och du kan ju gissa hur det går då om den skaförsöka räta ut sig å landa.

Om du säker lite bevis på varför man absolut aldrig ska ha att den ger någon gas vid failsafe kan jag bara referera till min crashkompilation jag la upp nyligen, den visar allt som kan hända. Och som hänt mig sen jag började 2013 :)


https://www.youtube.com/watch?v=XqVqLby799Y

Redrobjem
2015-01-08, 10:26
Tack för den infon den sparade nog mig massa bekymmer och pengar. Tack för att du gjorde den läxan åt mig ;).

Zallisen
2015-01-08, 10:48
Angående höjdmätnng i telemetrin så är det faktiskt nåt jag testat också bara för saken skull med hitecs telemetri. Jag köpte en hitec GPS-modul för telemetri som gav mig höjd och hastighet i radion. Det var väl lite sådär dock inte jättepålitligt men det funkade.

Inget jag fastnade för direkt så jag har den bara liggande å skräpar nånstans just nu, du kan få köpa den om du vill testa, men vet inte om den är kompatibel med det du kör för minma-mottagarna har väl ingen telemetrifunktion?

Bara kört den med min Aurora 9 radio och Optima 9-mottagare.

http://www.autopartner.se/elektronik-1/telemetri/hitec/hts-ss-advanced-sensor-station
+
http://www.autopartner.se/elektronik-1/telemetri/hitec/hts-gps

Redrobjem
2015-01-08, 12:19
Har just lagt ner en annan Hobby för att kunna gå in mer i detta känns vemodigt men jag ser framåt med glädje på att gå upp i denna i stället :).

Redrobjem
2015-01-24, 13:15
Tjohoooo :icon_pidu: jag har gjort mina första loopar. Jag har ju skaffat en simulator Aerofly RC 7 och den har definitivt gett utdelning. Jag har flygit quaden i stabilitation mode hela tiden, förutom första gången då det höll på att gå åt pipan, och då på grund av fel inställt och okunskap. Men efter övning i simulatorn vågade jag switcha över till rate-mode och till och med ge mig på loopar. blev väl en 5-6 st, snygga var dom kanske inte men jag grejade dom.

Sen när tiden var ute på ena batteriet så skulle jag landa den och mitt framför mina fötter orkar den inte längre utan dimper ner i snön. Fattar inte varför för batteriet mätte 10,55 och borde orkat hela vägen. Jag hade den då i Stabilisation-mode (attitude). Någon som har nån teori varför den inte orkade? Alla propellrar satt fast tempen var väl -3. I och med att den dök ner i snön blev den ju helt indränkt i snö och jag ville inte chansa och köra vidare innan den torkat. Men jag testa att hoovra i hallen utan problem sen. Tur att det var snö den blev inte skadad på nått sätt. Jag har ju just snö och vattensäkrat elektroniken vilket gav utdelning direkt men det behandlar jag i denna tråd http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/44816-Fukt-snö-och-vatten-men-ändå-vilja-köra.

Tillägg: Det ena batteriet var på 10,55 volt när jag kört och det laddades med 2540 mAh och det andra 10,71 volt laddades med 2502 mAh. Det är ju nästan 2600 mAh som batteriet är på men ändå är volten inte ens under 10 (3 Celler). Ska det inte räcka med att ha koll på så volten inte går under 3,3 eller kanske 3,5 per cell? Så står det i alla fall i instruktionen på batteriet.

FinnbyFraggel
2015-01-24, 21:37
Det kan vara fartreglaget som är inställt på "cut off" vid 10.5 volt, då faller den som en sten.
Kolla inställningarna på fartreglagen som en första åtgärd.
/Jonas

Redrobjem
2015-01-24, 23:07
Det kan vara fartreglaget som är inställt på "cut off" vid 10.5 volt, då faller den som en sten.
Kolla inställningarna på fartreglagen som en första åtgärd.
/Jonas
Verkar inte så vad jag kan se http://www.amazon.com/review/R3JE82T47SHL4V/ref=cm_cr_pr_cmt?ie=UTF8&ASIN=B00KK7DBEK#wasThisHelpful.

High Five
2015-01-25, 00:23
Jag tycker nog att kylan brukar få batterierna att räcka lite kortare. Har dock inte koll på om det leder till att man laddar ur mAh snabbare eller om det bara är spänningen som faller snabbare. Att ladda ur 95% är riskabelt, HobbyKings och säkert andra batterier har varierande kvalitet mellan batterier så man kan inte veta att det håller exakt uppgiven kapacitet.

Sen har jag observerat på min telemetri att om spänningen gått ner till en viss nivå under flygning så hämtar sig spänningen fort upp ett antal tiondelar, vilket gör att om man kollar spänningen när man kommer fram så kan den redan ha gått upp några tiondelar. Det och/eller värmen skulle kanske också kunna leda till att du kunde flyga lite inomhus.

Jag vill inte hävda nån expertis här, bara lite observationer.

FinnbyFraggel
2015-01-25, 08:27
Verkar inte så vad jag kan se http://www.amazon.com/review/R3JE82T47SHL4V/ref=cm_cr_pr_cmt?ie=UTF8&ASIN=B00KK7DBEK#wasThisHelpful.

Nu var det inte närmast BEC jag syftade på, eftersom när du överbelastar den kommer både mottagaren och flygkontrollern att starta om med krasch som resultat.
Och eftersom du du inte sa att allt "startade om" förutsatte jag att det inte var det som hände.
Men har du en för klen BEC kan du få det resultatet.
Även om inte dina fartreglage har BEC så har dom förmodligen en kontroll av batterispänning och en funktion som antingen stänger av motorerna eller drar ner spänningen till motorerna så modellen tappar lyftkraft när spänningen blir så låg att den kan skada batterierna.
Och eftersom du var nere under 3.5V/cell under belastning (du mätte 10.55V efter att du landat och då var det obelastat) så var du nere på så låg spänning att du kan skada batterierna.
Du bör ha minst 20% av kapaciteten kvar i batterierna när du landar vilket i ditt fall betyder att du max ska kunna få i 2080mAh efter flygning.
/Jonas