handdator

Visa fullständig version : Drönare - terroristhot...?



jocke1963
2014-12-12, 17:30
4:30 in i inslaget: http://www.svtplay.se/klipp/2541842/hur-paverkar-den-nya-digitala-tekniken

IngemarTh
2014-12-12, 17:59
Ja det är därför man förbjuder allt flyg inom 5,5 km under stora stadium evenemang i USA:
https://ctovision.com/2014/12/drone-fear-faa-ban-model-aircraft-near-stadiums/

cyberpete
2014-12-12, 19:07
Detta är inte kritik mot trådskaparen.

Det är för fan inte drönare. Blir så less när folk kallar quadcopters osv för drönare. Klart som fan våran hobby får dåligt rykte pga att folk kopplar ihop våra flygfän med drönare. Drönare är det jänkarna använder för att släppa bomber osv i öst.

Är oftast nybörjare samt oinsatta som kallar quads osv för drönare.

NickeL
2014-12-12, 19:47
En obemannad luftfarkost, även kallat förarlöst plan eller UAV (Unmanned Aerial Vehicle), vanligen benämnd drönare, är ett motorförsett luftfartyg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfartyg) utan pilot ombord som kan flyga autonomt eller fjärrstyras. Den kan vara återanvändningsbar eller av engångstyp[a] (http://sv.wikipedia.org/wiki/Obemannad_luftfarkost#cite_note-1) och finns i alla storlekar; från luftfartyg på hundratalet gram som startas genom att kastas för hand till farkoster på tusentals kilo som startar och landas som vanliga flygplan.

Jag tycker dock att drönare är ett väl valt ord.
dock att säga att "drönare är det som jänkarna använder för att släppa bomber i öst." låter lite amatörigt ;D

Xermalk
2014-12-12, 21:10
+1. enligt definition kan vanligt modellflyg klassas som drönare.
Och dji phantoms som nästan alla syftar på med ordet drönare, kan flyga helt autonomt via inplanerade rutter. Så det är en korrekt benämning.

Det militären använder för att bomba med Benämns UCAV, Unmanned Combat Aerial Vehicle. Inte en chans att media kommer använda det namnet dock.

flygrc
2014-12-12, 22:16
Det finns motmedel :)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20011691.ab

cyberpete
2014-12-12, 22:23
Så länge folk använder order drönare för våra hobbysaker så kommer våra friheter bli väldigt begränsade.

Drönare är vad militären använder.

NickeL. Du länkar från Wikipedia och det är något som vem som helst kan använda och ändra text på.

Tyvärr så kommer fler och fler folk använda ordet drönare och det är fel..

Xermalk
2014-12-13, 00:53
Det finns motmedel :)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20011691.ab

Onödigt dyrt :) räcker med ett par störsändare på 1.3, 2.4 och 5.8 ghz. Samt riktade antnner på en tracker.
Sen är det bara att följa den tillbaka i rth läge.

Och vill man verkligen vara säker, så sänder man på gps frekvenserna med, fast då lär den krascha vilket inte är direkt önskvärt.

IngemarTh
2014-12-13, 08:50
Så länge folk använder order drönare för våra hobbysaker så kommer våra friheter bli väldigt begränsade.

Drönare är vad militären använder.

NickeL. Du länkar från Wikipedia och det är något som vem som helst kan använda och ändra text på.

Tyvärr så kommer fler och fler folk använda ordet drönare och det är fel..

Nu är det faktiskt så att det är vad folk använder ord till som kommer bestämma betydelsen och det går inte att stoppa. Börjar även komma in i ordböcker, fortfarande där vem som helst kan ändra men visst är det här de framtida betydelserna skapas:
http://www.synonymer.se/?query=dr%F6nare där det står att drönare är ett obemannat (spanings)flygplan. Skulle inte förvåna om det finns i akademins ordlista om några år.

flygrc
2014-12-13, 08:57
Onödigt dyrt :) räcker med ett par störsändare på 1.3, 2.4 och 5.8 ghz. Samt riktade antnner på en tracker.
Sen är det bara att följa den tillbaka i rth läge.

Och vill man verkligen vara säker, så sänder man på gps frekvenserna med, fast då lär den krascha vilket inte är direkt önskvärt.

Men visst var det en kul leksak de fått ;)

Ålänning
2014-12-13, 10:04
Pratglada jag en lördagmorgon efter julfest:

Folk runtom mig verkar mer och mer märka att jag pysslar med dessa flygande tingestar.
De kallar dem drönare och det gör de för att det är så enkelt ord och då vet alla vad man pratar om.
Inte är deras syfte och tanke att prata om något som är till för att förstöra, skada eller något sådant.
Alltid när jag sagt att ordet drönare inte är så populärt så har det varit väldigt svårt att säga ett annat ord som skulle vara lättare för dem att säga eller ens komma ihåg. Har nån av er lyckats?

Om inte ordet drönare passar så måste något annat börja användas, snarast. Vilket?

Jag använder samlingsordet multirotor mer och mer eftersom det enligt mig beskriver vad det handlar om bäst. I alla fall för dessa quads, hexas och octas (inte flyg).
Multicopter "funkar också" (på engelska), men det säger egentligen inte så mycket om att det är fler rotorer än en helicopter, dessutom säger jag helikopter på svenska. Så multirotor anser jag passar bäst på dessa "helikopter"-beteende-liknande grejer med fler rotorer. En multirotor kan vara en drönare.

Flyg, helikopter, multirotor. Då har man fått med de flesta flygande grejerna vi pysslar med. Sedan vad de används till är ju något annat.

Vad får folk att kalla dessa för just drönare? Är det för att de har en kamera man kan spionera med? I så fall hamnar tex inte en kameralös quad under "drönare" eftersom det ju bara är en radiostyrd multirotor. Eller är det för att de flyger själva? Vet vi själva vad vi pratar om? Har media sagt rätt?

Om benämningen UAV ska användas... vad är då skillnaden mellan UAV och RC-flyg?
Enligt mig är UAV ett flygande fordon som använder ett system (UAS) för att kunna flyga själv på något vis eller tex hovra själv. Dvs att det har något hjälpmedel (menar mer avancerade saker än gyro).
Ett RC-flyg är något som måste styras, utan hjälpmedel.

Exempel enligt mitt tycke (?):
- RC-flyg med servon och mottagare utan någon extra utrustning = RC-flyg (dvs radiostyrt flyg)
- RC-flyg med 3-axligt gyro för självstabilisering = RC-flyg med stabiliseringshjälp
- RC-flyg med tex APM med GPS som flyger efter rutter = RC-flyg (med UAS för att vara ett UAV) = UAV (Drönare i folkmun)
- Quad med KK2 = radiostyrd quad eller multicopter/multirotor (quadrocopter använder väldigt få)
- Quad med nåt system med GPS som kan hovra på stället = Radiostyrd quad byggd som UAV (Drönare alltså)
- DJI Phantom = Radiostyrd quad byggd som UAV (även den Drönare med sin möjlighet att flyga själv samt ändamålet filma och fota via fjärrstyrning)
- Quad med tex APM och GPS med kamera och flyger efter rutter och fotar = Radiostyrd quad byggd som UAV (drönare)

Exemplet ovan gällande Phantom... vad anser ni? Vad heta? Man kan inte säga UAV på svenska åt folk, det låter fel. På engelska blir det rätt, men vem vill gå runt och säga en engelsk förkortning ingen kommer ihåg efter 5 minuter när det svenska ordet drönare funkar överallt så alla vet att det handlar om nåt man kan styra runt för att fota o filma?

Multirotor/multicopter och Drönare är inte samma sak.
Det är som att säga att frukt och äppel är samma sak.

Thullen
2014-12-13, 10:23
Skit i vad han kallar den, det skrämmer mig att han är så extremt överdramatiserande och orealistisk. Det är personer som han som sätter förutfattade propagandaåsikter i gemene mans huvud. Det räcker att EN person säger ordet bomb i samma mening som drönare och viftar med en Phantom så är det den bilden folk kommer ha.
Den som är intresserad av produkten kommer sällan ha den uppfattningen, men det är den stora massan som inte har multirotorer som intresse som ser dem som ett "hot", för de vet inte vad tekniken innebär, och hakar därför gärna på den åsikt som beskriver ett worst case scenario.
Det är också då det kommer dyka upp nya restriktioner och lagar å shit som kommer göra att vi som har detta som hobby kan lägga ner den verksamheten, till ingen som helst jävla nytta för den som vill flyga en sprängladdning med en multirotor kommer göra det oavsett vad lagen säger.
ALL teknik går att använda till att göra skada om man är tillräckligt kreativ, men hur bakåtsträvande får man lov att vara egentligen om man inte ens försöker se de övervägande många fördelarna. Fokus i "kvälls"media ligger på helt jävla fel användningsområden.
Att sen tro att drönare kommer ersätta alla budbilar är ju bevis nog för att man inte är medveten om teknikens begränsningar.

Ålänning
2014-12-13, 10:40
Jäh, det är väl så... att hysterin går över. =)

En dag förr i tiden så insåg folk att man kunde frakta bomber med en vanlig bil och då vart det säkert ramaskri. Vilka ska bort? Bilarna eller terroristerna? Jag tror det kom en lag om förbjudande att frakta bomber i bilar och spränga och ha sig. Så det löste sig och alla kan fortsätta köra dessa "bilar". Säkert tyckte nån att det var fel pga riskerna. =)

Bilar kan vem som helst köpa: http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?cg=1020&st=s&pe=1&l=0&ca=11&sp=1&w=3

Allt som står i tidningarna och som sägs på TV är sant...

senmathal
2014-12-13, 13:01
Det har väl alltid varit lite si och så när nya saker har fått sina namn. Jag menar att det är väl inget ovanligt att det från början funnits ett arbetsnamn som dom initierade använder och sedan dyker det upp ett smeknamn som ibland tar över. Ibland blir ett visst märke namn på själva företeelsen som t. ex. jeep. Bil hette från början automobil och moped motorvelociped. Och när vi åker på macken och tankar så är Mack egentligen märket på en bensinpump och faktiskt svenskt och kommer från grundarnas efternamn, Mathiasson, Andersson, Collin och Key.

Att tro att vi på det här lilla forumet på något sätt skulle kunna påverka vad dessa farkoster kommer att kallas i framtiden är nog inte särskilt realistiskt. Särskilt som de flesta drönarägarna förmodligen inte vistas här om man räknar in dom man kan köpa på Ica för 298:- Kanske kommer både multirotor och drönare eller drone att förekomma i framtiden. Ett tips är kanske att kolla vad dom kallas i annonserna i julhandeln.

Det finns säkert även dom som undrar vad dessa farkoster gör på ett modellflygforum och om multirotor har så mycket mer att göra med modellflyg än vad radiostyrda modellbåtar har. Jag menar risken är ju att dom drar vanära även över den fina hobby som modellflyget är. Samtidigt finns det drönare som mer liknar ett modellflygplan både till form och funktion än vad det liknar en multirotor.

/Mats

multipass
2014-12-14, 08:17
Så fick då denna Sturmark en stund i etern..mycket värdefull tid och hela befolkningen borde lyssna nu...
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=0CFoQFjAI&url=http%3A%2F%2Fblog.zaramis.se%2F2012%2F06%2F23% 2Fchrister-sturmark-hur-trovardig-ar-han%2F&ei=UjWNVJOWJOOaygO-k4CwAQ&usg=AFQjCNGZ1_Iw5MUg4FdpV_7JZOvx7K5pDA&sig2=8tLkYPLte6U-RER4DX3K_g

McRegor
2014-12-14, 11:05
Multipass - du förstår väl att denne Sturmark gör allt för att upprätthålla intresset för sin person...även om historien inte direkt talar för att det borde finnas nåt intresse överhuvudtaget.
Roger

Bollis
2014-12-15, 20:04
49457

Denna maskin flög ju ovanför en politiker när han höll tal. Nu var det en pizza slize men det skulle ju kunnat vara något helt annat.