handdator

Visa fullständig version : Lättbyggt kitt för en 15 motor?



yak 55
2014-12-15, 11:04
Någon som vet av ett lättbyggt kitt för en 15 motor? Typ en Uglystick eller liknande med lådkropp och lättbyggda vingar. Har en kompis som behöver ett byggprojekt men byggkunskaperna är inte dom bästa och dom engelska språkkunskaperna är obefintliga, så det ska vara lättbyggt med lättfattlig beskrivning.

Mvh Magnus

Thullen
2014-12-15, 11:38
Ska det vara en balsabyggsats eller något mer "halvfärdigt" typ ARF där man får limma ihop två vinghalvor typ? :)

yak 55
2014-12-15, 11:41
Ursäkta att jag var lite otydlig det ska vara ett balsakitt typ stickor och strån.

Thullen
2014-12-15, 11:46
Hobbyträs Blue Stick 20 är en rätt trevlig kärra om hen vill bygga själv, men inte sitta ett halvår och limma delar för att få ihop en färdig kärra.
Med lite hjälp från någon erfaren bygger man ihop den träfärdig på någon vecka, och någon vecka till att klä, måla och installera grejerna :)
inte "stickor och strån" direkt, men å andra sidan ska man nog inte börja på den nivån på ett första bygge :)

Svensktillverkad med svensk byggbeskrivning/ritning :)
http://www.hobbytra.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=122&category_id=26&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

multipass
2014-12-15, 14:04
Råd om Sticken. Har inte förstått om det är noshjulsstyrning eller sporre på den?
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=31938&page=2&CurrentMainTopic=2&replypage=99

(http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=31938&page=2&CurrentMainTopic=2&replypage=99)http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27416-Motor-proppval-till-Bluestick-20?highlight=bluestick

McRegor
2014-12-15, 14:44
Den enda jag sett var nog en "sporr-variant" om inte minnet har slirat iväg fullständigt.,.:)
Men frågan är om det inte egentligen är en aningen för stor kärra för den lilla motorn...
Roger

Thullen
2014-12-15, 19:30
Blue stick har sporre det stämmer, eller sporre och sporre, den har en fast pianotråd bak om jag mins rätt.
En 15-motor är ganska lagom till denna för en nybörjare, det blir absolut ingen raket men det är heller inte lämpligt till en nybörjare.
Dessutom kostar det inte överdrivet många hundralappar att uppgradera till en 25a när man sen känner för det, och då har man redan en kärra som klarar det. En bra kärra att växa i enligt mig.
Skulle olyckan vara framme så har Hobbyträ materialsatser till en ny vinge eller kropp också vilket iallafall jag tycker är bra för en första kärra.

McRegor
2014-12-15, 19:43
Verkar ju passa som hand i handske då - bara att slå till...:)
Roger

yak 55
2014-12-15, 23:02
Fin modell, men den verkar lite onödigt stor för en 15 motor, han är ingen nybörjare rent flygmässigt han flyger 30cc yak 50cc sebach och har en Pilot Decathlon med en Dle 50 i nosen, så någon riktig nybörjare är det inte frågan om förutom på byggsidan då är det riktigt som att börja från noll :-) Lämplig spännvidd borde mera ligga på dryga metern till 1100mm kanske för att få någon sprutt på grejorna, men det verkar vara svårt att hitta? annars är blue sticken helt rätt typ av modell.

McRegor
2014-12-15, 23:34
Kanske ett förhållandevis enkelt ritningsbygge istället - http://www.algonet.se/~boem/RC/Aoh/Kobra/Kobra_20B_Allt_om_hobby_nr3_1991.pdf
Fast sen kan det ju vara problem med att få tag i en ritning - såvida det inte finns nån snäll forummedlem som kan hjälpa till...:)
Annars kanske självaste konstruktören kan hjälpa till. Sök på namnet via t ex Hitta så kommer ni att få en trolig träff.
Roger

Thullen
2014-12-16, 09:07
aha ok, ja då är kanske Blue Sticken lite tråkig när han väl ska flyga.

Mini-Jazz kanske vore mer lämpligt i så fall.
Gjord för 15-motor och relativt enkel att bygga.
blir lite mer jobb eftersom det är ett ritningsbygge då :)

http://www.myhobbystore.co.uk/product/15936/mini-jazz-plan-by-malcolm-corbin-mag227

freddan_6
2014-12-16, 11:05
Jag provade min OS Max III .15 från tidigt 1970-tal, i min blue stick 20. Nu är kanske den motorn svagare än din motor, men min blue stick 20 (tomvikt med ASP .28=1581gram) lyfte inte. Byt sporren till ett styrbart hjul fäst i sidorodret annars är den svår på marken.

pgrts
2014-12-16, 11:43
Mini Jazz finns som ritning i en gammal Modellflygnytt.
http://modellflygnytt.se/gamla/1998/MFN_1998-5.pdf

aha ok, ja då är kanske Blue Sticken lite tråkig när han väl ska flyga.

Mini-Jazz kanske vore mer lämpligt i så fall.
Gjord för 15-motor och relativt enkel att bygga.
blir lite mer jobb eftersom det är ett ritningsbygge då :)

http://www.myhobbystore.co.uk/product/15936/mini-jazz-plan-by-malcolm-corbin-mag227

yak 55
2014-12-16, 12:46
Mini Jazzen är nog en pefekt modell rent flygmässigt men på tok för avancerat för honom tyvärr, även om det skulle vara ett laserkitt med enkel lådkropp och en rak vinge på 10 spryglar och bra bilder med svensk bruksanvisning med lite text så kommer det med all säkerhet att ta hela vintern, så då förstår ni utgångsläget, inte lätt att hitta något som passar.
En mini jazz efter enbart ritning är att jämföras med kvantfysik för gemene man. :sarcastic:

Thullen
2014-12-16, 13:01
Kolla på Cobran som McRegor tipsa om, den är riktigt enkel att bygga :)

Cox
2014-12-16, 13:44
Det finns jättemycket intressanta plan att välja på i den här storleken.
HK har tex en "Stick" i helt rätt storlek (och laserskuren), kräver bara att man gör nosen lite starkare för metanol drivet; http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__29648__Big_Stick_Laser_Cut_Balsa_Kit_1060mm_Kit_ .html

Tidigare så har även Topmodel haft en "Topstick" men jag tror inte att den görs längre;

49460

Sikta på någon kring metern i spännvidd och använd modern radio utrustning. Man hamnar då enkelt kring 700-800g i totalvikt och får riktigt bra prestanda. En SC .15XLS gör tex kring 18000rpm på en 7x5 propeller, eller kring 15000rpm på en 8x4, vilket ger ca 1.2kg i statisk dragkraft. :)

yak 55
2014-12-16, 15:41
Har faktiskt kollat på Big Stick:en från Hobbyking och det är ju helt rätt modell, men du tror inte att man måste kapa nosen en bit för att den inte ska bli för framtung? täkte att en glödstiftare kommer ju mycket längre fram.
Måste den kapas ja då är vi där igen=kvantfysik:sarcastic:

Cox
2014-12-16, 16:14
Nja, nosen är väl lite lång kanske men det kan man nog lösa genom att sätta batteriet i utrymmet bakom vingen tex.
Såg nu också att det finns ett batteri "hylla" för eldrivet just där man vill sätta tanken, den borde man lätt kunna skippa vid monteringen.

Hela vitsen med att bygga själv är ju att man kan få det precis så som man vill ha det. :)

yak 55
2014-12-16, 17:48
Hela vitsen med att bygga själv är ju att man kan få det precis så som man vill ha det. :)

Precis, men detta måste vara på samma nivå som en 8-10 åring borde klara av utan att ha sett ett flygplan förut, tror inte ni förstår problematiken här, men det är inte lätt när man i 40 min försöker lista ut vart sidroderservot på en 50cc sitter och går bet på frågan, så.....ni kanske förstår nivån då? Ledordet är SUPERENKELT.

Cox
2014-12-16, 21:59
Ledordet är SUPERENKELT.

Det kravet finns det ju massa ARF'er som uppfyller?

Nöjet för min del ligger i alla fall mycket i att kunna göra som man vill, annars är det inte så mycket vinster med det, inte ens i kostnadsmässigt...

McRegor
2014-12-16, 23:27
Nja - är byggkunskaperna på en 8-årings nivå så får jag nog hålla med Cox om att kolla på en ARF. Dessa är ju inte direkt flygklara ens de så inte ens en sån ARF skulle jag sätta i händerna på en 8-åring... Men jag tycker att det låter lite konstigt att en kille om klarar av att flyga stora motormodeller inte skulle klara av att bygga t ex den Kobra som jag länkade till tidigare...
Roger

yak 55
2014-12-16, 23:37
Nja grejen är han ska ha något att göra under vintern och det har ingenting med att tjäna någon krona att göra, men det verkar inte finnas ett färdigt kitt för en #15 motor på marknaden som man inte måste bygga om eller klura ut egna lösningar på, finns ju fina ritningar på modeller men det är också helt uteslutet tyvärr.
Finns det några arf kitt då på samma tema då för en #15 motor? Tror att det nog skulle ta ett tag att få ihop ändå.

yak 55
2014-12-16, 23:40
Men jag tycker att det låter lite konstigt att en kille om klarar av att flyga stora motormodeller inte skulle klara av att bygga t ex den Kobra som jag länkade till tidigare...
Roger
Man kan tycka det ja, men om du kände perssonen ifråga så skulle du förstå.

Cox
2014-12-17, 13:53
Finns det några arf kitt då på samma tema då för en #15 motor? Tror att det nog skulle ta ett tag att få ihop ändå.

Vet inte om Topstick ifrån Topmodel finns längre men du har ju även en Stick ifrån E-Flight; http://www.horizonhobby.com/sport/mini-ultra-stick-arf-efl2250

49468

McRegor
2014-12-17, 14:38
Mini Ultra Stick är en trevlig kärra - i alla fall med elmotor i nosen. Har flugit oerhört mycket med min eftersom det varit en kärra som legat flygklar i "skuffen" sommar som vinter. Men om det är så lyckat att köra en förbränningsmotor i den låter jag vara osagt. Men med en 85 g outrunner med ett KV runt 1000--1200, ett 40 A reglage och en 3S2200 kommer den att fungera alldeles utmärkt - sommar som vinter. Till detta servon typ 8--9 g.
Generellt sett så finns det nog få .15-kärror idag som är tillverkade för att drivas av just en .15 metanol-motor eftersom den storleken på kärra är idealisk att "elektrifiera". Elkärrorna är ju i största allmänhet lite lättare byggda men vissa kan nog fungera att ändå köra metanol-motor medan andra säkert inte är lika lämpliga.
AirCombat-kärror finns dock men de är för det mesta byggda i cellplast och grå/brun-papper tycker jag mig ha förstått.
kanske en sån här vore nåt i så fall - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1502
Roger
PS: Såg att AirCombat-kärran från RC Flight inte kunde köpas f n men nåt liknande kanske kan hittas på annat ställe.

yak 55
2014-12-17, 15:26
Ja, jag håller med om att en kärra i denna storleken flygs enklast och bäst på el, men nu gillar han glödstiftare mer, och han har en LA 15 som ligger och skräpar som han vill montera på något.
Hittade den här http://www.avicraft.co.uk/avicraft-products/mini-moronic-laser-cut-kit.html men hittar inte så mycket info om den typ spv mm, men det kanke kan vara något? vad tror ni?
Hittade fö denna tråd om Hobbykings stick: http://www.rcindia.org/gas-glow-nitro-planes/build-and-fly-laser-cut-stick-kit-from-hk-with-ap-o-15-glow-engine/ så ev kan det bli en sådan, det verkar ju funka utan allt för mycket krusiduller :-)

McRegor
2014-12-17, 16:28
Byggtråd på syskonet Mini Frantic - http://www.modelflying.co.uk/forums/postings.asp?th=80126&p=1
Läste nånstans att Mini Frantic ansågs lite mera "acro" än Mini Mocronic.
Roger

Cox
2014-12-17, 16:35
Det är ju rätt så många av oss som tycker att el-drivet är lite små-tråkigt, om man nu törs säga något sådant högt, och själv så flyger jag nästan enbart med motorer på .020-0.15 cubic tum. Allt under metern i spännvidd är väldigt smidig både när det gäller byggandet och fraktandet i bilen etc. Bränsle kostnaden blir väldigt låg och det behövs ingen el-starter etc. Bara att tanka och flyga.

Modeller av typen "Stick" är ju dessutom väldigt enkla att använda antingen för El eller metanol, det är liksom ingen skillnad på uppbyggnaden. Här är några bilder på "Topstick" ifrån Topmodel, enda skillnaden är motormontaget;

49469 49470 49471

Själv så har jag flugit min rätt mycket med en Enya .09 IV, men bäst flyger den nog med en Modela Junior 2cc Diesel;


https://www.youtube.com/watch?v=hlaPw71z9Mk

pgrts
2014-12-17, 16:37
Det finns ju "kits" till ett par combatkärror. Det är ju inte precis balsabygge men de är för .15 motorer och med betydlig färre delar än ett sprygelbygge.

Michael
2014-12-17, 17:03
Ett riktigt trevligt flygplan för en .15-motor är SIG Four Star 20 EP (http://sigmfg.com/cgi-bin/dpsmart.exe/ProductsV6.html?L+Sig+kjjt2218+_Ddp_5fSearch1_02a0 1RCSig4Star20_01Search_02Index_01SubMenu_02NONE_01 Menu_02CatProd_01Thumb_02Kits_20_2d_20Sport_20Mode ls_01) som valfritt kan förses med metanol- eller elmotor.
Four Star är lättbyggd, med en enkel vinguppbyggnad och minimal plankning samt välflygande.

49472

McRegor
2014-12-17, 18:35
Cox - "Det är ju rätt så många av oss som tycker att el-drivet är lite små-tråkigt" ? Nja - inte om man skall dra slutsatsen att om det är småtråkigt så är det knappt nån som flyger el. Här flyger färre och färre metanoldrivet (=ytterst få) och vi skall nog tacka det moderna elflyget för hade inte det funnits så hade nog RC-flyg knappt existerat längre och våra flygfält hade nog legat i träda vid det här laget. Kan nog säga att närapå all nyrekrytering inom RC-flyget är idag elflygare med olika former av "farkoster" - vanliga "plankor", helisar eller multicoptrar. Så du får nog ge elflyget en ärlig chans Cox innan du dömer ut det som "småtråkigt"...:)
Nu har jag absolut inget emot om folk flyger metanoldrivet utan man väljer det man trivs bäst med själv. Det enda förbränningsmotordrivna som inte tappat är nog det bensinmotordrivna och då främst i stora kärror och där tycker också jag att det definitivt har sin plats.
Nåja - den tilltänkta byggaren ville ju tydligen ha avsättning för sin lilla OS .15 och nu har det ju kommit några förslag så det är väl bara att välja nåt av dessa. SIG Four Star 20 såg ju trevlig ut - ser nästan ut lite som en minivariant av gamla Kwik Fly.
Roger

pgrts
2014-12-17, 21:01
Visst är det bekvämt att vara lite småtråkig.
Men för väldigt många är nog en .15 bland det enklaste man kan tänka sig.
Ett mottagarbatteri med en mascotladdare som knappast kan vålla problem.
En annan mascotladdare till glöddrivaren - och de går inte att förväxla för de har totalt olika kontakter.
Har man sen en plastflaska man kan trycka på så behöver man inte ens en bränslepump.
Tanka, slå igång och flyg. Är motorn någorlunda inställd är det knappast mer än något enstaka klick på nålen om man kan acceptera lite fet inställning. Får man på fingarna är det ingen större fara med en .15, annat än att man får lära sig hålla fingrarna i styr - och det är det vissa som aldrig lär sig.

yak 55
2014-12-17, 21:10
Tack alla som hjälpt till att leta passande modeller, man kan ju konstatera att utbudet blir ganska skralt när det ska uppfylla alla kriterier, såsom superlättbyggt och anpassad för en 15 glödare i nosen, Hobbykings variant har ju den fördelen att om det blir totalfel så är det ju bara att trampa ner den i sopkorgen och börja på en ny:sarcastic:dom är ju nästan gratis, men man brukar ju få vad man betalar för där ibland och det kan ju försvåra bygget en del.
Annars kanske Mini Moronic 990spv borde ju vara lämpligt, mini Frantic verkar ju också trevlig men folk verkar köra så stora motorer på dessa 20-46, men den är ju annars i samma storlek, men man kan ju undra om den är tyngre? borde ju inte vara det. Vi får se vad det blir....kan ju bli sopor också :-)

Thullen
2014-12-17, 21:47
Visst är det bekvämt att vara lite småtråkig.
Men för väldigt många är nog en .15 bland det enklaste man kan tänka sig.
Ett mottagarbatteri med en mascotladdare som knappast kan vålla problem.
En annan mascotladdare till glöddrivaren - och de går inte att förväxla för de har totalt olika kontakter.
Har man sen en plastflaska man kan trycka på så behöver man inte ens en bränslepump.
Tanka, slå igång och flyg. Är motorn någorlunda inställd är det knappast mer än något enstaka klick på nålen om man kan acceptera lite fet inställning. Får man på fingarna är det ingen större fara med en .15, annat än att man får lära sig hålla fingrarna i styr - och det är det vissa som aldrig lär sig.

En annan tycker att bekvämt är att bara plugga in en kontakt och flyga, slippa kladda med bränsle och justera nålar å hålla på ;)
vi är alla olika och uppskattar hobbyn på olika sätt, och tur är väl det för det blir ju trist och enformigt om alla gör på samma sätt :)

cykelbud
2014-12-17, 23:13
Ett till tips är sting pylon som flyger finfint med en 15 motor :) lådkonstruktion och enkel sprygelvinge. hör väl till kategorin stick tror jag.
Mini jazzen byggde jag för tungt och då blev 15 motorn för klen. Annars är väl aircombat modellen p39 av martin elmberg den enklaste att bygga. Har inte flugit den men väl hans mustang i balsa och den flyger superfint.

rep
2014-12-18, 07:37
Klart att han ska bygga en minijazz. Den är väldigt lättbyggd även från ritning. Med ett laserskuret kit kan det knappast gå fel. Vingen är helt rak, kroppen består några få bitar. Flyger utmärkt med en OS 15la, lite över 1:1 dragkraft.
Byggde två från ritning, den första gula hade en OS 25fp, den andra blå med OS 15la.
Den blå försågs senare med elmotor, men det var så trist så modellen såldes.
Om en minijazz från ett laserkit är för svår är det nog en ARF som gäller.
49476
Mina var lite modifierade med lätthål och fast monterad vinge.
Blir mycket enklare att bygga och hantera om man limmar fast vingen och gör en lucka på ovansidan.

Tobbepostis
2014-12-18, 10:07
Håller med Michael,kanonfin byggsats och lättbyggd,byggde en för ett år sen visserligen med el men funkar även med slaskmotor finns hos Conrad.se om jag minns rätt
Tobbe