handdator

Visa fullständig version : Inställningar av quad



Ted_B
2014-12-16, 16:46
Jag är ny på quadflygning och har byggt ihop en ZMR 250 med CC3D-styrkort, kör i stort sett inställningarna enligt wizarden och tycker den flyger bra.
Vad är man egentligen ute efter när det gäller inställningar av quaden, hur ska den flyga när den är bra respektive fel inställd?
Känns mest som att jag behöver träna mer på flygningen men det kanske lika gärna kan vara att det behöver ändras på inställningarna?

Jag försöker flyga den ungefär som jag flyger med flygplan, långa svepande svängar med banking t.ex, kanske är det helt fel att göra så???
Vid lågflygning kring hinder är det riktigt svårt att hålla höjden utan det blir gärna att den sticker iväg uppåt, det fixas kanske med en trottelkurva som är någorlunda plan runt hovringspådrag?

Vad ska jag titta efter i quadens beteende som inte är bra?

simonarvestrand
2014-12-16, 19:45
det fina med flygning är att man får göra precis som man vill, trivs du med att flyga den som ett flygplan så gör det !

och hur vet man om inställningarna är rätt?
flyger den bra utan massa skak eller för seg ? då är den bra.

höjden är för många det svåraste. trottlekurva är det som jag justerat för att få den bättre vid mittsticka
en annan lösning är att ha lite expo på trottlespaken.
fundering nummer två är om du har raster kvar i radion på gasspaken, ( hackande spak ) enligt mig kan man
inte flyga helikoptrar eller multikoptrar på ett bra sätt med raster, blir för stora justeringssteg.

Ted_B
2014-12-16, 21:18
Tack för svaret. Då utgår jag ifrån att den är rätt så bra inställd redan nu, lite längre fram kanske jag känner att något specifikt behöver ändras. Jag ska leka lite med olika inställningar och se hur jag upplever skillnaderna. Trottelkurvan ska jag ändra på och jag kör utan raster.

Ted_B
2014-12-17, 13:46
Jag har precis varit ut och kört 4 ackar, kändes som om jag börjar behärska det bättre än tidigare.
Trottelkurvan är ändrad och det gjorde stor skillnad, mycket lättare att hålla höjden vid lågflygning men jag ska prova lite mer ändringar på den.
Rattitude var kul, jag gjorde mina första flippar och rollar utan problem, vågade mig på rollar på lite lägre höjd också :)

streber76
2014-12-19, 08:15
Hej. Kolla in http://forums.openpilot.org/index.php?/topic/39941-Tuning-Guide-for-Noob's-(and-new-builds)---OPTune

Hur man vill ha det är individuellt men för gps o proximity flygning vill man generellt inte ha för 'yviga' egenskaper. Ett vanligt fel är att man ställer in roll o pitch med samma värden men tex din zmr är längre än vad den är bred o då funkar inte det. Störst skillnad märker man i rate mode men det går att testa i attitude med. Flyg maxfart, ca 40 graders vinkel, rolla 45 grader på sidan o lägg på skevroder för att börja svänga. Går din quad högt i kurvan drar du på mer skevroder för att tvinga nosen mot marken. Sladdar du ur lätt är dina pids inte så bra, fixa.

Nästa steg är samma sak men du drar höger spak mot dig ungefär i mitten av kurvan o fram igen när du kommer ur för att inte tappa för mycket fart. Nu drar du många G o din quad kanske oscillerar o kanske sladdar ur. Flyger du gemfans, särskillt 6 tummare kan man bryta dom, lyssna på proppljudet. Din quad kommer 180 grader runt på en 2 till 3 meter i maxfart o tappar ca 50% av den när du kommer genom svängen men fort går det... love it:)

Har du fpv gear tveka inte att slå över till den o swoopa omkring högt. Det är enklare än man tror men skitsvårt i line of sight... Tycker jag iaf

Ted_B
2014-12-19, 08:40
Jag har läst lite i den tråden, ska plöja igenom hela så småningom.
Idag får jag hem prylar till fpv, det känns som om det borde vara enklare att flyga så med tanke på hur snabbt quaden blir liten i luften.
Angående att sladda ur i kurvorna så är det lite så jag upplever den, jag får mixtra lite med inställningarna men det är ju lite svårt att veta vad som ska ändras när man inte är så erfaren.

streber76
2014-12-19, 13:51
Uppgrdera din cc3d till senaste versionen. Följ guiden i tråden o hitta oscillerings punkten för roll o pitch. Applicera sen formeln du hittar i slutet av tråden eftersom kalkylatorn nog är nere nu. Du får bra startvärden då, studsar quaden när du släpper spaken sänker du P på den axeln, driftar den efter det höjer du D lite. När det känns ok att hovra o knuffa runt den testa vertikal acceleration o vertikal bromsnin, höghastighets svängarna spar du till sist.

simonarvestrand
2014-12-19, 14:55
Uppgrdera din cc3d till senaste versionen. Följ guiden i tråden o hitta oscillerings punkten för roll o pitch. Applicera sen formeln du hittar i slutet av tråden eftersom kalkylatorn nog är nere nu. Du får bra startvärden då, studsar quaden när du släpper spaken sänker du P på den axeln, driftar den efter det höjer du D lite. När det känns ok att hovra o knuffa runt den testa vertikal acceleration o vertikal bromsnin, höghastighets svängarna spar du till sist.

om den driftar borde det väl vara I man ska justera ?

eAk
2014-12-19, 15:17
He he mina multirotorer studdsar alltid när jag släpper spaken. Den studsar ju fram och tillbaka i radion när man släpper den :)

inte orkat läsa "driftar" pratas det gyro drift?
Isåfall dämpa vibrationer till flygkontrollen ev testa att sänka upplösningen på gyrofilter inställningen.

Eller är det långsamma oscilationer = ändra I värde


om den driftar borde det väl vara I man ska justera ?

streber76
2014-12-19, 21:29
om den driftar borde det väl vara I man ska justera ?

Följer man formeln i pid tuning tråden i cc3d forumet får man ofta en överkorrigering när spaken hamnar i centralläge o man gungar till en eller ett par gånger i attiläge.
Jag e inte nån super expert på pids o gör som de som kan mer än mig. Har för mig dock att p är den direkta resonsen på avvikelse från önskat läge o är den för hård slår man över o får den där studsen när man släpper spaken. I är korrigeringen över tid o d är ...typ magi...:)

Tycks funka iaf för i början när jag börja flyga o tyckte den var ok så inser jag att den var ett skämt jämfört med hur den är nu. Sen är det så att alla gillar olika saker o framförallt flyger olika.

eAk
2014-12-19, 22:16
Okej P ger hastiga oscilationer D också.
P vill man få så högt som möjligt tills den oscilerar dra bak lite.
D dämpar P värdet I korrigerar fel över tid.
För högt I värde gör att du får dåligt svar på spakarna och ev random flippar.
Jag brukar sätta I dubbelt av mitt P värde funkar ofta bra.

D vill man ställa med ett lågt P värde tills man börjar få oscilationer

sedan ställer man P med D satt på 0 och matar sedan in sitt D värde igen Då kommer D dämpa P och du ska slippa släppa spaken oscilationer. Men är det riktigt bra kommer du ju få oscilationer av att spaken studsar i din radio av att du slppte den. Så jag antar folk menar att du ska röra din spak hastigt och stanna har du overshoot du inte kan leva med bör du justrera mera. några få grader är okej.

Du vill ha ett högt i värde men inte så högt att du tapppar svaret i din multi. I värdet hjälper dig ifall du råkar ut för kast vindar eller kör in i träd.


Följer man formeln i pid tuning tråden i cc3d forumet får man ofta en överkorrigering när spaken hamnar i centralläge o man gungar till en eller ett par gånger i attiläge.
Jag e inte nån super expert på pids o gör som de som kan mer än mig. Har för mig dock att p är den direkta resonsen på avvikelse från önskat läge o är den för hård slår man över o får den där studsen när man släpper spaken. I är korrigeringen över tid o d är ...typ magi...:)

Tycks funka iaf för i början när jag börja flyga o tyckte den var ok så inser jag att den var ett skämt jämfört med hur den är nu. Sen är det så att alla gillar olika saker o framförallt flyger olika.

simonarvestrand
2014-12-19, 23:52
eAk är något på spåren. är på tok för påverkad för att prata reglering nu egentligen , men jobbar med det till vardags. skriver lite här inna frugan stoppar mig.

D kan man se lite som spåkula eller kontrollant. D justerar förstärkning beroende på hur snabbt förändingen sker, sen den en riktigt snabb ändring av bör värdet så ser den till att skicka på lite extra för att kompensera.

I är en liten hjälpreda.

P delen kan aldrig sköta hela jobbet, hur väl du än ställer in p så kommer du alltid ha en regleravikelse det är här vi plockar in I för att ställa allt i ordning. i lugnar ner den sista delen i injusteringen efter en yttre påverkan och ser till att den blir exakt.

är man inte super noga med att är-bör är = 0 och att man vill ha en supersnabb reglering så använd bara P och D då får man en riktigt snabb reglering men inte lika exakt som en pi eller pid reglering.

en sak som man även skall nämna om detta är att det alltid blir diskussioner om detta , en del gillar p regulatorn mest en del pd endel pi en del pid . jag och en kollega har även skapat en ren D-regulator, utan p och i ( ?) sjukt bra pryl men kankse inte till vem som helst.
Det finns lika många teorier om reglering som det finns afganhundar i persiskaviken.

kort sagt. Är-bör* P

eAk
2014-12-20, 03:50
En ren d regulator okej det funkar det väl det med men då har du väl en ren P regulator. Då D är et dämponings värde som apliceras när P närmar sig det önskade värdet och I är ett värde över tid för att jämna ut kontroll loopen?

När du kör bil och försöker hålla 100kmh så ligger din fot och pulsar gaspedalen. ligger du i 98kmh trycker du till gasen för att komma upp i 100. Du når hundra så du släpper av på gasen men du skjuter över till 102.
du släpper väntar gasar till och hamnar på 102

Du tillämpar D trycker på gasen närmar dig 100 och D låter dig släppa av gasen mjukt innan du skjuter över 100

Du kommer till en uppförsbacke Ditt pulsande hjälper inte längre du måste ge mer gas för att hålla 100
I är ett filter över tid som ökar ditt P värde.

Så om du tappar till 90 och vill till 100 Det krävs plötsligt mer P för att hålla 100 då kommer I in du trycker hårdare på din gas för plötsligt hjälper det inte med små lätta pulser att hålla kvar vid 100 backen blir jätte brant plötsligt måste du ge full gas för att hålla 100 istället för att pulsa din pedal 1cm upp och ner.

ursäkta den suddiga förklariungen efter 10öl.


eAk är något på spåren. är på tok för påverkad för att prata reglering nu egentligen , men jobbar med det till vardags. skriver lite här inna frugan stoppar mig.

D kan man se lite som spåkula eller kontrollant. D justerar förstärkning beroende på hur snabbt förändingen sker, sen den en riktigt snabb ändring av bör värdet så ser den till att skicka på lite extra för att kompensera.

I är en liten hjälpreda.

P delen kan aldrig sköta hela jobbet, hur väl du än ställer in p så kommer du alltid ha en regleravikelse det är här vi plockar in I för att ställa allt i ordning. i lugnar ner den sista delen i injusteringen efter en yttre påverkan och ser till att den blir exakt.

är man inte super noga med att är-bör är = 0 och att man vill ha en supersnabb reglering så använd bara P och D då får man en riktigt snabb reglering men inte lika exakt som en pi eller pid reglering.

en sak som man även skall nämna om detta är att det alltid blir diskussioner om detta , en del gillar p regulatorn mest en del pd endel pi en del pid . jag och en kollega har även skapat en ren D-regulator, utan p och i ( ?) sjukt bra pryl men kankse inte till vem som helst.
Det finns lika många teorier om reglering som det finns afganhundar i persiskaviken.

kort sagt. Är-bör* P

simonarvestrand
2014-12-20, 08:24
Nja , en P blir den aldrig,

D är derivatan i mina öron låter dämpningsvärde fel då det även är tvärt om . D ökar/minskar på utsignalen beroende på hur stor förändring som skett inom en viss bestämd tid.

I - segar ner regleringen och kan plocka bort lite översväng och ser till så vi får ett korrekt ärvärde .
I är integreringstid alltså en chef som bestämmer hur fort vi ska skicka på . egentligen den tiden som vi kräver att det skall ta för att skicka på en P-del .

Vi får nog ordna en ny tråd för prat om regulatorer för detta kan hålla på hur länge som helst :)

för en nybörjare på quad behöver man inte fundera så mycket på detta men det är klart att förståelse för regulator
hjälper.






En ren d regulator okej det funkar det väl det med men då har du väl en ren P regulator. Då D är et dämponings värde som apliceras när P närmar sig det önskade värdet och I är ett värde över tid för att jämna ut kontroll loopen?

När du kör bil och försöker hålla 100kmh så ligger din fot och pulsar gaspedalen. ligger du i 98kmh trycker du till gasen för att komma upp i 100. Du når hundra så du släpper av på gasen men du skjuter över till 102.
du släpper väntar gasar till och hamnar på 102

Du tillämpar D trycker på gasen närmar dig 100 och D låter dig släppa av gasen mjukt innan du skjuter över 100

Du kommer till en uppförsbacke Ditt pulsande hjälper inte längre du måste ge mer gas för att hålla 100
I är ett filter över tid som ökar ditt P värde.

Så om du tappar till 90 och vill till 100 Det krävs plötsligt mer P för att hålla 100 då kommer I in du trycker hårdare på din gas för plötsligt hjälper det inte med små lätta pulser att hålla kvar vid 100 backen blir jätte brant plötsligt måste du ge full gas för att hålla 100 istället för att pulsa din pedal 1cm upp och ner.

ursäkta den suddiga förklariungen efter 10öl.

eAk
2014-12-20, 13:04
Aja min förklaring är hur jag lärt mig att en pid loop fungerar iallafall. Men D värdet låter dig nå ditt maximala P och i ökar/minskar över tid för att kompensera för fel. Med andra ord att du behöver hålla nere gasen mer och mer flr att komma upp för en backe med din bil. D dämpar när dit p får dig att närma dig ditt mål för att inte över och undeskjuta.

Men igentligen är det ju bara ord för kontroll teori.

QUOTE=simonarvestrand;368742]Nja , en P blir den aldrig,

D är derivatan i mina öron låter dämpningsvärde fel då det även är tvärt om . D ökar/minskar på utsignalen beroende på hur stor förändring som skett inom en viss bestämd tid.

I - segar ner regleringen och kan plocka bort lite översväng och ser till så vi får ett korrekt ärvärde .
I är integreringstid alltså en chef som bestämmer hur fort vi ska skicka på . egentligen den tiden som vi kräver att det skall ta för att skicka på en P-del .

Vi får nog ordna en ny tråd för prat om regulatorer för detta kan hålla på hur länge som helst :)

för en nybörjare på quad behöver man inte fundera så mycket på detta men det är klart att förståelse för regulator
hjälper.[/QUOTE]

simonarvestrand
2014-12-20, 13:21
Det låter som din källa inte är super bra eller så tolkar vi lite olika. Kollar man på dom matematiska formlerna så ser man lite hur det funkar.

eAk
2014-12-20, 14:34
Wikipedia och alla pid guider jag läst igenom åren.


Det låter som din källa inte är super bra eller så tolkar vi lite olika. Kollar man på dom matematiska formlerna så ser man lite hur det funkar.

http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/6484/PIDJonasWahlfrid2007_02_19.pdf
Idén med att använda derivatan av reglerfelet är att regulatorn då får en
prediktiv förmåga att uppskatta vart reglerfelet är på väg.
Där står ju som jag sa att d dämpar så att p inte skjuter över och under.

Det eller så har jag ingen aning överhuvudtaget vad jag pratar om. Men men justrerar man sina inställningar efter vad jag så på en multi så blir det bra oavsätt hur det fungerar.

Ted_B
2014-12-21, 08:50
Jag har problem med att min quad driver ganska kraftigt bakåt, samtidigt är den ganska baktung, borde inte flightcontrollern kompensera för det (jag kör i attitudemode)?

streber76
2014-12-21, 15:32
Den måste ha center of gravity nära styrkortetet annars flyger dom väldigt illa. Det ska vara så centrerat att du inte behöver trimma med fjärren alls. Visst den kommer att flyga baktung men illa.

Ted_B
2014-12-21, 17:17
Ok, jag ska försöka få batteriet lite längre fram, eller köra med mina 1500 mAh istället.

streber76
2014-12-21, 21:43
I den storleken går dom bäst på 1300 eller möjligtvis 1500mah. Testa att flyga min med en 2200 men den var som en dräktig ko i luften.

Ted_B
2015-01-03, 19:41
Jag hinner inte flyga och testa så mycket inställningar som jag vill men 2200 ackarna har jag skippat nu, den flyger verkligen inte bra med dessa.
Jag har provat lite inställningar men är tillbaka på det jag startade med, miniH i wizarden tror jag det är.
Ska det funka bra att busflyga i attitude, runt träd och liknande eller behöver man köra rate för att få den att svänga runt lättare? Läste att Cruise-Control kan få den att drifta ut i kurvorna i attitude men samtidigt hjälper till med höjdhållningen i svängar. Ska jag köra utan Cruise-Control i attitude men kan använda det om jag kör rate?

Det är lite svårt det här när jag inte hinner flyga så mycket som jag vill :)

streber76
2015-01-05, 17:16
Jo jag kan tänka mig att c control gör så, lutar du den mycket drar den ner motorvarv över ett visst gradtal. De flesta kör med manual på throttle o heading lock på yaw. Märks mest i fpv flyg men den håller satta kursen utan att hoppa till om svängen inte är perfekt koordinerad. Flyger du i attitude håller du ner nosen genom svängen, rolla mycket o yawa. Flyger du fort måste du även dra upp nosen mot dig i slutet av svängen annars blir det inte så snävt.

Ted_B
2015-01-06, 08:46
Jag ska testa utan Cruise och kolla om jag upplever någon skillnad.
Igår körde jag fpv i ratemode, funkade riktigt bra att flyga mellan lite träd och buskar. Rates är helt klart lättare med fpv än utan fpv (som väntat).
Blev tvungen att sluta flyga när quaden två gånger rullade över på rygg och gick ner i backen, hittade en motor som går lite trögt och låter illa så den ska bytas och får hoppas det bara var den som orsakade problemet.

streber76
2015-01-07, 07:12
Dom kan skitza om tex pids är dåligt inställda o det kommer en plötslig vindby o en annan anledning är propp slipp, det hade jag lite problem med innan jag slutade lata mig o drog åt dom med vektyg. Du skriver inte vilka esc o motorer du har men vissa har sync problem, då brukar det låta skummt precis innan den faller.

Ted_B
2015-01-09, 23:33
Det var helt säkert motorn som gjorde det. En liten bit av en magnet hade lossnat och kilat fast sig.
Jag lade en beställning på två nya rcx-motorer från autopartner där jag köpt quaden, tänkte att en extra kunde vara bra att ha.
Fick ett mail från dem att de var slutsålda och ett erbjudande om rabatt på ipower 1806 istället men svarade att det funkar ju inte att byta en motor till något annat än de tre andra, dessutom var axlarna på två motorer krökta så propparna wobblade, det slutade med att de skickade två motorer gratis och två för samma pris som de billigare rcx-motorer jag redan betalat för!!!
Fantastiskt bra gjort utan att jag ens funderat på om det skulle vara ett garantiärende.
Det är nästan så jag skäms lite över hur bra behandlad jag blivit av dem men de har definitivt vunnit en kund som i första hand handlar hos dem i fortsättningen.

Vad gäller flygningen så är nog inställningarna ganska bra ändå, jag halverade expon och jäklar vilken skillnad det blev ihop med att jag flög lite aggressivare! Klart mycket bättre än tidigare, framförallt känns det som om yawen tjänade på mindre expo.
Nu kunde jag flyga med fart mellan träden och vända och komma tillbaka, dyka ner mellan några buskar och vidare till nästa träddunge och mellan de träden. Runt en lada och in i dungen igen, riktigt kul!

Tyvärr blev jag lite övermodig och körde av antennen, och lite mer, från sändaren men har lyckats löda ihop det och har bild från kameran igen.
Det som alldeles nyligen kändes ganska hopplöst känns nu som att det ligger ganska nära att uppnå, kul!

andWho
2015-01-10, 11:07
Hej
Bara ett litet inlägg i Simons o Emils debatt om reglerteori. En bild säger mer än ord och matematiska formler...
/A

simonarvestrand
2015-01-10, 11:32
Hej
Bara ett litet inlägg i Simons o Emils debatt om reglerteori. En bild säger mer än ord och matematiska formler...
/A

kanon. alltid bra att visa på olika sätt, en del lever i bilder en del lever i matte :)
det bästa är ändå att testa i verkligheten och se vad som händer :)

Det som kan tilläggas är att man ska undvika D om man har mycket vibbar den kommer bara ställa till bekymmer

streber76
2015-01-11, 10:18
Grymt bra, jag föröker alltid se till att jag beställer mer motorer än jag behöver - kör på emax 1806 motorer nu o de verkar vara riktigt bra - visst inga tigers i prestanda men de kostar inte så mycket o det finns reservdelar att få tag på. Det finns ju inget värre än vänta på delar när man vill ut o flyga.

Jag flyger i 360 grader per sekund i rate mode med 35 i expo - min cc3d lade nyligen av efter en krash, så nu går den bara att flyga i rate för går man in i attitude mode så början den rolla åt höger, först sakta sen snabbare o snabbare o det går inte att stoppa efter ca 5 sekunder.




Det var helt säkert motorn som gjorde det. En liten bit av en magnet hade lossnat och kilat fast sig.
Jag lade en beställning på två nya rcx-motorer från autopartner där jag köpt quaden, tänkte att en extra kunde vara bra att ha.
Fick ett mail från dem att de var slutsålda och ett erbjudande om rabatt på ipower 1806 istället men svarade att det funkar ju inte att byta en motor till något annat än de tre andra, dessutom var axlarna på två motorer krökta så propparna wobblade, det slutade med att de skickade två motorer gratis och två för samma pris som de billigare rcx-motorer jag redan betalat för!!!
Fantastiskt bra gjort utan att jag ens funderat på om det skulle vara ett garantiärende.
Det är nästan så jag skäms lite över hur bra behandlad jag blivit av dem men de har definitivt vunnit en kund som i första hand handlar hos dem i fortsättningen.

Vad gäller flygningen så är nog inställningarna ganska bra ändå, jag halverade expon och jäklar vilken skillnad det blev ihop med att jag flög lite aggressivare! Klart mycket bättre än tidigare, framförallt känns det som om yawen tjänade på mindre expo.
Nu kunde jag flyga med fart mellan träden och vända och komma tillbaka, dyka ner mellan några buskar och vidare till nästa träddunge och mellan de träden. Runt en lada och in i dungen igen, riktigt kul!

Tyvärr blev jag lite övermodig och körde av antennen, och lite mer, från sändaren men har lyckats löda ihop det och har bild från kameran igen.
Det som alldeles nyligen kändes ganska hopplöst känns nu som att det ligger ganska nära att uppnå, kul!

Ted_B
2015-02-13, 22:01
Jag flyger i 360 grader per sekund i rate mode med 35 i expo - min cc3d lade nyligen av efter en krash, så nu går den bara att flyga i rate för går man in i attitude mode så början den rolla åt höger, först sakta sen snabbare o snabbare o det går inte att stoppa efter ca 5 sekunder.

Min flyger som en gris nu, rollar höger i attitude. Kör jag rate, som jag nästan alltid gör nu, så flyger den hyfsat men gasar jag mer än ca 80% så börjar den rolla, både höger och vänster. Kör jag fullgas och drar minsta lilla bakåt på pitch så slår den bakut, helt okörbar på fullgas. Mycket jello på flygkameran också.

Idag rensade jag inställningarna och konfade styrkortet från början, lade in qav250-pidsen från wizarden, de skall funka enligt killarna på open pilot, men den flög precis lika illa som innan.
Jag har provat lite olika pids, både höga och låga, men det verkar inte göra någon skillnad, vet inte alls vad jag ska göra för att få ordning på den.
Kan böjda armar göra allt det här?
Mäter jag höjden från bordet vid roten av armarna så är den precis lika på alla fyra men mäter jag ute vid motorerna så är en arm cirka 1,5 mm högre än de andra.

streber76
2015-02-13, 22:26
Kolla så armarna inte har delaminerat, alla ska vara lika styva. Sånt kan hända efter hårda krasher, har inte gjort det borde dom var ok. Min andra gissning e vibrationer, sänk d mycket o ändra accelerometrar till 0.10 om den är på 0.05. Flyger den bättre är vibrationer problemet, det bygger du bort bäst för gimpa datorn är inte helt lyckat. O kom ihåg att låta den vila minst 10 sek efter du armat den så den hinner kalibrera.

Ted_B
2015-02-25, 10:15
Nu finns det pids för ZMR250 inlagd i openpilot wizarden.
Jag kör på dem och jäklar vilken skillnad det blev, eller kanske inte så stor skillnad egentligen men nu känns den bara rätt :)
Det är fortfarande problem vid fullgas men nu är den åtminstone stabil i rollaxeln och pitchen blev lite mindre känslig.
Det stora problemet nu är yaw.
Yawar jag i hög fart så börjar den pendla och kan tappa kontrollen helt. Kanske hjälper om jag lägger in yaw också på TPS, nu är det bara roll och pitch som påverkas.
Jag ska prova att köra rate istället för axislock på yaw, kanske funkar det bättre?

streber76
2015-02-25, 15:01
Nu misstänker jag din tyngdpunkt ligger fel eller att dina pids är tokiga.Tps ska du normal inte behöva använda såvida du inte har pid så högt att den börjar skaka vid tex vertikal acceleration.

Ted_B
2015-02-26, 15:37
Nu har jag justerat pidsen lite, provflugit, hem och ändrat lite, provflugit igen, hem och ändrat lite mer, provflugit osv.
Jag har försökt koncentrera mig på en axel i taget och känna efter vad som händer, jag tror jag börjar få "lite" ordning på det nu faktiskt.
Tyvärr är det ganska blåsigt ute så den känns kanske annorlunda när vinden lägger sig, men huvudsaken är väl att jag faktiskt märker skillnad när jag ändrar på inställningarna.
Jag provade också pids som var låga jämfört med vad jag använt tidigare, men det kändes inte alls som om det passade min quad.
Jag tror nog jag ligger hyfsat rätt nu, iallafall vad gäller roll och pitch.
Jag får se till att få tummen ur och beställa en ny radio så jag kan ändra pids genom en vridpot på radion istället för att behöva koppla upp mig mot datorn hemma, det blir nog lite enklare då :)
Tack för att du engagerar dig i mina frågor :)

Ted_B
2015-03-05, 07:43
Igår var jag ut och flög "på riktigt" i en gles skogsdunge med ca 30-50 träd istället för bara runt några enstaka träd.
Det funkar ju faktiskt!
Jag trodde inte jag skulle klara det riktigt så pass bra som jag gjorde.
Några proppar gick det åt, det var inte så lätt att se björkarnas spretiga grenar förrän det var försent men det blir nog bättre i sommar när det blir lite löv och mer färger.

Jag har fortsatta yaw-problem, har kollat lite mer vad som händer i högre fart.
När jag flyger framåt och yawar så rollar qaden utåt.
Är det normalt eller ska den klara av att hålla den stabil i rollplanet?
Vad ändrar jag för värden för att få den mer stabil i det läget?
Är det rollaxelns eller yawaxelns värden som inte är bra?

streber76
2015-03-05, 07:56
Låter som i ska höjas på roll. Men det är svårt utan att se den. Vad har du för värden?

streber76
2015-03-05, 18:03
Oh btw det är normalt att dom gör det lite. Precis som en bil lutar ut från innerspåret när man svänger tvärt, men det är bara lite o kompenseras med roll, gärna mycket så det ser snyggt ut:)

Ted_B
2015-03-06, 21:30
Jag har inte hunnit fixa någon bild på inställningarna men har ändrat lite mer på dem.
Nu flyger den riktigt bra men hann bara med en kort vända innan jobbet efter senaste ändringarna. Kändes som yaw-problemet minskat rejält, rollarna kändes bättre också, ofta bara tvärstopp när rollen var klar men ibland blev det lite skakningar men inget som kändes som ett problem.
Jag får se om jag hinner flyga lite mer imorgon.

Ted_B
2015-04-15, 17:34
Så här flyger min ZMR250 nu, helt okej tycker jag förutom de där kasten när jag gasar på ordentligt.
Ca 3.30 in i filmen syns det tydligt, vad är det som händer egentligen och vad gör jag åt det?
Ibland känns det som om det är i yaw-planet den spinner runt, liksom sladdar till, ibland känns det mer som roll-planet, att den viker sig.
https://www.youtube.com/watch?v=LZkYq42v0XM&feature=player_detailpage

streber76
2015-04-16, 13:32
Jag tycker det ser rätt bra ut - utan att vara någon auktoritet så ser det ut som den flyger rätt bra, kanske lite lös i yaw. Kan det vara så enkelt att den inte klarar av att hålla den upprätt när du gasar o svänger mycket? Testa att strypa maxgasen med 5-10% o ser om den fortsätter göra så. Flyger du 5030 proppar testa att gå upp til 5040 o ser om samma sak händer.

Ted_B
2015-04-16, 20:06
Jag har provat att sänka maxgasen fem procent tidigare, det gjorde ingen skillnad, kanske ska prova att sänka tio procent och se om den orkar hålla kvar den i läge då.
Den videon är med GF 5x3, med HQ 5x4 går den bättre, förutom att jag får mer oscillationer, eller så kanske de proparna bara är obalanserade.
Jag borde i alla fall montera dit mobiusen med lite dämpning, nu sitter den stumt på batteriet fäst med ett kardborreband så alla vibrationer går rätt in i den.

Ted_B
2015-04-16, 20:20
Här flyger jag med HQ 5x4 men hela flygningen är lite lugnare här så det blir inga sådana där kast, mer jello dock.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=OOR3Q-RdfGk

streber76
2015-04-17, 10:34
Jag upplever att 5030 proppar inte orkar hålla min quad i kurs när jag gasar på o den e lite tråkig o långsam o flyga. Så montera mobiusen mjukt o flyg den som om den inte vore din o kolla vad som händer. På din 5040 film såg det ut som höll kursen bättre. Jag flyger både 5040 o 6030 utan att balasera o har ingen jello - har min mobius på en platform med sådana gummikulor.

Ted_B
2015-04-17, 13:48
Ok, jag ska prova det någon gång efter helgen när jag har tid att flyga.