handdator

Visa fullständig version : ZIROLI´s TURBINATOR



petera38
2014-12-17, 19:47
Jag och Jannica köpte ritningar och var sin Short-Kit plus lite annat till Turbinatorn.

Jannica gjorde en tråd på Jet Sweden: http://www.jetsweden.se/forum/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?6654.40
men den blev gradvis till en Retro 75 tråd, när hon var nästan klar med kroppen. Jag fortsatte med min, och den blev träfärdig i år, och Jannica provflög sin Retro i Laxå i höstas.

Har avtalat med Jannica, att jag gör en "slut-byggtråd" här.

Mitt slutresultat skulle förhoppningsvis se ut lite gran som den här:
49473

petera38
2014-12-17, 20:01
Det är en äkta plywood och balsa konstruktion. Den är inte lämplig för folk med lite byggerfarenhet, iom att konstruktionen inte är helt enkel på sina ställen, och det är ganska mycket jobb i den.
Vingen är inte gjort delbar, så den är rejält stor och inte en man bara slänger in bak i bilen. Men alla, som har byggd den, är väldig nöjda, och då jag tycker om att bygga i trä, var den ett självklart val.

Tänkte att förse den med en JetCat P100RX turbin.

Först tänkte jag att klä den med 40grams glasväv och lacka den efteråt, men ändrade mig, så att den istället blir klädd med Oracover och Aluclad.

Alla servon är Graupner DES 707, metalldrev, digitala, 15kg v/6v. Stället är Behotec C36 luft in fjeder ut med "trailing link ställ.
Jag tänkte mig att visa bilder från byggprocessen, där Jannica slutade. Dvs Vinge, stabbe m.m. löpande fram till jag är helt klar.
"Enjoy and have fun"

/Pete

petera38
2014-12-18, 14:35
Här kommer en bild på vingkonstruktionen: För att få spryglarna till att sitta rakt, har jag använt en furulist med ett spor sågat in, där spryglarna bak passar i. Pappersrör gjort av vanligt papper och vit lim har limmats i för servo sladdar och luftslang.

49479

petera38
2014-12-18, 14:45
Vingpanel klar för att plankas med balsaflak.

49480

petera38
2014-12-18, 16:18
Lite fler bilder:.
4948149482

petera38
2014-12-19, 12:07
Systemet med gångjärn är lite annorlunda på Turbinatorn. Stora Robart gångjärn sitter i nerfräsade spor på undersidan av flapp och vinge och säkras med en tunn plywoodbit.

49486

Fluf
2014-12-19, 12:12
Lite fler bilder:.
4948149482
Blir ju en rätt redig vinge det där, vad blir det för vingspann, längd och flygvikt ungefär?

Ser ut som en rätt ren och raktfram byggning.

mogge
2014-12-19, 12:26
Snyggt. Riktigt fint!

petera38
2014-12-19, 12:35
Blir ju en rätt redig vinge det där, vad blir det för vingspann, längd och flygvikt ungefär?

Ser ut som en rätt ren och raktfram byggning.

Enligt Ziroli: Spännvidd 72"/183cm Längd: 80"/203cm. Slutvikt: Ca 10-12kg. Ritningarna kan vara lite svårlästa ibland, men när man väl har klurat ut, vad han menar, är det raktfram.

petera38
2014-12-19, 12:36
Snyggt. Riktigt fint!

Tackar, det kommer att bli mycket finare...:lollypop:

Fluf
2014-12-19, 13:17
Enligt Ziroli: Spännvidd 72"/183cm Längd: 80"/203cm. Slutvikt: Ca 10-12kg. Ritningarna kan vara lite svårlästa ibland, men när man väl har klurat ut, vad han menar, är det raktfram.
Läckert.

Skall bli en spännande tråd att följa, även om jag inte är pinn-byggare själv (ännu), så plockar man med sig mycket intressanta lösningar på allt möjligt och finner inspiration.

Keep it up!

petera38
2014-12-19, 16:26
49491 49492 49493

Plankning av vinge med 2,5mm balsa flak. En färdig flap...og som den skal sitta til slut.

Kenneth E
2014-12-19, 16:30
Härligt med ett riktigt träbygge, skall bli kul att följa.
Håll oss uppdaterade.
Ken

Flygsmurfen
2014-12-19, 20:03
Hej, klart intressant.
Kul att du postar ett riktigt trä-bygge.
För lite sådant numera.
Lycka till.
// Mats W

petera38
2014-12-19, 20:27
Tackar för intresset.
En liten kommentar: Jag är jätteallergisk mot cyanoacrylat, så 90% av det här bygget är limmat med Aliphatic Resin. En sorts vit trälim. http://www.hab.se/ShowSearchResult.aspx?pagesize=20&searchstring=aliphatic%20resin
De resterande 10% med epoxi.

petera38
2014-12-20, 12:50
Här kommer bilder på hur dyveln i framkanten av vingen är monterat.
4950249503

Bakerman
2014-12-20, 15:20
Hej
Fint bygge!
Var köper man detta short kit?

Håkan

petera38
2014-12-20, 15:43
Hej,

Det går att få allt härifrån: http://www.ziroliplans.com/ziroliplans/cat_frameset.html

Men Jannica och jag köpte våran här:

http://www.belairkits.com/detail.asp?id=783

Mvh
/Pete

Bakerman
2014-12-20, 15:59
Hej

Tackar för infon, och lycka till med bygget.

/Håkan

petera38
2014-12-21, 11:26
49508 49509 49510
Vingen är nu plankad. Landningsställ monterat. Behotec C36. Hjulbrunnarna är klara för montering. Man skymtar dom på första bild. Skal limmas på plats och kapas.

petera38
2014-12-22, 18:28
49527 49528

Två bilder på hhv nosen och fenan med stabbe. Jannica hade inte hunnit så långt i sitt bygge, så jag tänkte att lägge upp lite bilder på de sista detaljerna på kroppen. Nosklotsen är fortfarande relativ rå.

petera38
2014-12-22, 19:00
49529 49530 49531 49532

Insugningarna är lite speciella. Dom byggs upp med mallar, som successivt tas bort. Hoppas att det framgår av bilderna?

petera38
2014-12-24, 11:38
Hej till alla som har följd min tråd, och naturligtvis alla ni, som inte har, men som borde göra det, med önskan om en god Jul och ett gott Nyår...... :icon_pidu:

/Pete

petera38
2014-12-26, 14:26
49586 49587

Hjulbrunnarna på plats. Gjort av tunn plywood.

petera38
2014-12-26, 14:32
49589 49590 49591

På prototypen sitter höjdroder servon mitt i kroppen, bak om tanken ihop med sidroderservot. För inte att ha tre långa stötstänger, valde jag att montera höjdroderservon i kroppen, mitt under stabben. Då är det bara en lång stötstång. Kolfiberrör och tre millimeter gängad metallstång till sidroder.

Kenneth E
2014-12-26, 14:43
Att flytta servona var ett bra val.

petera38
2014-12-26, 16:17
Det betyder så klart, att jag måste kompensera för den extra vikt bak. Men iom att turbinen (JetCat P100RX) inte väger så mycket, betyder det inte 100 gram extra i nosen.

henke2
2014-12-26, 20:47
Det betyder så klart, att jag måste kompensera för den extra vikt bak. Men iom att turbinen (JetCat P100RX) inte väger så mycket, betyder det inte 100 gram extra i nosen.

Flytta fram motorn, flytta fram ECU pump mm :-) Alla centimetrar räknas. Jag brukar väga alla saker och montera det tyngsta längst fram, exempelvis soppapumpen, om den nu är tyngre än batteriet eller ECU.

petera38
2014-12-27, 11:44
Flytta fram motorn, flytta fram ECU pump mm :-) Alla centimetrar räknas. Jag brukar väga alla saker och montera det tyngsta längst fram, exempelvis soppapumpen, om den nu är tyngre än batteriet eller ECU.

Precis vad jag tänkte göra.

petera38
2014-12-27, 18:17
Nu är stabben limmat på plats. Med Hysol. Från undersidan. Epoxi/microballonger i sprickan på ovansidan. En del slip och spackel på ovansidan, dessutom, innan det blev slätt och fint, men nu är jag nästan klar för att klä den. Vissa delar, som skal ha Aluclad, måste först ha glasväv och epoxi, annars blir det för mjukt.

49603

petera38
2014-12-28, 16:10
Sideroder servot på plats. Här skulle ursprungligen ha suttit 3 servon med långa stötstänger. 49622 Och sett från undersidan: Stötstång i 6mm kolfiberrör. 49623

petera38
2015-01-01, 20:14
Har nu glasat nästan alla ytor, som skal kläs med Aluclad. Bl.a. på översidan av kroppen bak vid stora luckan, som också har fått ett skikt, Det är bara översidan på vinge, skevroder och flaps som är klädd, iom att undersidan kläds med Oracover. Har använt 49 grams väv.

4967349674

petera38
2015-01-01, 20:18
Jag har börjat med att försöksvis klä kroppen. Kräver en del planering. Här nosen och fram delen av insugningen - på undersidan.

49675

petera38
2015-01-07, 14:35
Glömde att delar av översidan på vingen också skulle ha glasväv. Det är nu på plats. Skal ha ett till skikt epoxi. Markerad är ytan med glasväv. Den översta biten skal ha Oracover. Skev roder och flaps fick den epoxi som blev över, så nu återstår, när alla glasytor har fått 2 skikt epoxi att slipa dom. Mycket jobb med glasfiber.... :bawling:

49846

Ålänning
2015-01-07, 21:51
Snyggt bygge. Du har fått delarna att passa ihop så fint och allt ser så välgjort ut. =)

petera38
2015-01-08, 10:40
Snyggt bygge. Du har fått delarna att passa ihop så fint och allt ser så välgjort ut. =)

Tack ska du ha. Med alla mina års erfarenhet som modellbyggare, tycker man inte det är så svårt. Med alla ARF modeller som går att köpa, behöver man lite omväxling, och då känns det skönt med ett rejält träbygge......

petera38
2015-01-10, 15:05
Har jobbat på med att klä Turbinatorn. Är nu nästan klar med högersidan. Mer jobb än jag trodde och tycker att den här fluorescerande orange färgen, även om den är väldig synlig på himlen, kanske inte helt faller i min smak!!? Har beställt dekaler, som jag hoppas vill bryta lite mot all det orange...... Vill inte ha en militär variant finish men snarare en sports jetfinish. Översidan under canopiet blir aluminium, samma med stabbe och höjd- sidroder. Har dessutom lite funderingar på om jag skal ha pilot eller om jag skal tona canopiet
mörkt?
Här kommer lite bilder:

49901 49902

petera38
2015-01-13, 17:38
Är nu äntligen klar med Oracover. Det enda som fattas på kroppen, är Aluclad på stabben. Här kommer lite bilder. Har bla. satt i en pilot-gubbe, som med lite färg borde bli bra i Turbinatorn??

49937499384993949940

Fluf
2015-01-14, 09:04
Kul bygge att följa :)

Men måste erkänna att det är nästan roligare att kika på bakgrunden i din fantastiska lokal ^^

petera38
2015-01-14, 12:13
Kul bygge att följa :)

Men måste erkänna att det är nästan roligare att kika på bakgrunden i din fantastiska lokal ^^

...vad skal man svara???? Kul att du tycker om min lokal! Den är bara 14 kvadrat! Men fullsatt med grejer. Alla mina tidningar står på hyllplan uppe på väggen under taket. Mina verktyg, som man ser sitter också på väggen i någon sorts hyllplan gjort speciellt till varje sitt verktyg. En arbetsbänk i vinkel på ena långväg och gavel. På gavelbänken står en Composite ARF Eurofighter. Under bänkarnafinns också hyllplan och under dom plastlådor med lock på hjul.
I fönsternichen har jag klämt in ett 200 lit. akvarium. I mitten har jag en mobil arbetsbänk på hjul. Det är här jag jobbar med Turbinatorn. En trappa upp har jag 12 kvadrat, som funkar som hangar m.m.

Din nya lokal har jag följd med stor intresse. Den blev väldig fin....och en del mer plats än vad jag har.

Fluf
2015-01-14, 13:52
Hehe, misstolka mig rätt. Turbinatorn är ett spännande och udda bygge. Tycker det är härligt att följa med och se olika lösningar på olika utmaningar även om man inte mekar med samma modell så kan man ofta implementera liknande lösningar på liknande problem.

Kul att du sett min logg om vår lokal. Att planera från början rimliga ytor så att man allt eftersom kan nyttja alla vinklar och vrån på ett effektivt sätt är kul och där tar jag inspiration från lokaler som din, tight, organiserad och snyggt välfylld :)

Man fastnar mycket för liknande man själv trasslar i huvudet för tillfället ;)

petera38
2015-01-14, 19:30
Det är precis, som du säger, även om man inte håller på med samma grej, upptäcker man ofta detaljer hos andra, som man har stor nytta av själv. Det är bl.a. det, som gör det intressant att följa andra byggtrådar m.m.

Ålänning
2015-01-14, 20:52
Andras byggtrådar ger en hel del. Me like! =) Det ger även habegär ... ;-) Bra och dåligt.

petera38
2015-01-15, 17:08
Stabben är klar. Började med undersidan. Delade upp varje sida i två bitar, och använde tummen till att gnugga det på plats. När man har gjort några gångar, börjar man att få rätta känslan och det går ganska smidigt....tills att det var dags för översidan. Här är ytan lite mer krökt, så här var det inte så enkelt. Men till slut blev det ganska bra.

49961 49962 49963

petera38
2015-01-15, 17:19
Limmade Robart stiftgångjärnen på plats i höjd- och sidroder med Hysol i går kväll. Idag var det dags för montage av servon med stötstänger.

Stötstången till sidrodert, dvs den 3mm gängade stålstång, som sitter ytterst på kolfiberröret, blev limmat på plats med Hysol. När limningen hade härdat blev den skruvat på roderhornet och funktionen testat.60mm utslag till vardera sida fick godkännt. Höjdroderservon blev efterföljande skruvat på plats och funktionen testad.

4996949970

petera38
2015-01-18, 11:46
Har lagt kroppen åtsidan och tagit fram vingen. Upptäcke att den Oracover, som jag tänkte använda på undersidan, inte funkade mera. Limmet härdade liksom inte,men förblev mjuk och kladdig, efter det hade kylt av. Bara att slänga rubbet och beställa nytt. Medan jag går och väntar, silverlödde jag mina stötstänger till flaps och skevroder. 2,5mm pianotråd.

50030 50031

petera38
2015-01-20, 17:40
Äntligen kom mitt Oracover, så nu är jag snart klar med undersidan av vingen.

50059

petera38
2015-01-20, 20:34
..och då var undersidan klar.

50061 50062

Thomas
2015-01-21, 15:37
Hej vad det går undan!!

petera38
2015-01-21, 20:06
Hej Thomas,

Det beror på att jag istället för att klä den med glasfiber, har valt att använda Oracover och Aluclad. Och nu börjar jag att få rätta känslan mht strykjärn och temperatur, så nu går det som en lek.

/Pete

petera38
2015-01-22, 20:48
Nu är vingen klar! Aluclad är inte så väldig enkelt att jobba med. Mjukt som F.. så resultatet kunde säkert ha blivit bättre, om jag hade varit mer noga. Men det får duga.... :lollypop: Men kolla bilderna och säg vad ni tycker.....:secruity:

50081 50082

Thomas
2015-01-22, 21:30
Det ser jättebra ut! Åtminstone på bilderna.
Är det mattat också?? Eller ska det vara spegelblankt?

petera38
2015-01-22, 22:37
Det räcker faktisk att gnugga med en nagel, då blir ytan lite mattare. Det gjorde jag nämligen, när jag skulle lägga Aluclade´en på. Varje sida är gjort av 3 paneler plus vingspetsarna, så man kan mattera dom olika panelerna i olika grader ....

Nu väntar nästa jobb: I limning av skevroder och flaps.

petera38
2015-01-24, 17:00
Att montera flaps är lite anderlunda på Turbinatorn. Dom sitter med tre Robart pingångjärn. Man har fräst ut ett spor i undersidan på flap och vinge. När gångjärnen väl är limmat på plats, täcker man utfräsningen med en plywoodbit på båda flap/vinge. Dom limmas på efter att klädseln är tagit bort. Jag har klädd plywood bitarna med vit oracover... ser snyggare ut!?

50126 50125

petera38
2015-01-25, 20:12
Båda flaps är nu limmat på plats med "täck-plattor". Skevroder med kevlar gångjärn limmat i med tynd cyano. Återstår lite lödning av servo-kablar.

50159 50160 50161

petera38
2015-01-28, 22:23
Var en sväng förbi "Vinylverkstan" här i stan och fick skrivit ut två dekaler till Turbinatorn. Väntar fortfarande på dekaler från HK, men började med det jag hade. Turbinator på vinge och kropssida, och "Stars and Bars" på vänstra vinghalvdel. Vet att jag har sagt, att modellen inte skulle vara militär, men nu var det tillfälligtvis så att jag hade den över (Stars and Bars) från ett tidigare bygge.
Ställ har monterats och bromsar och in/utfällning testad. Canopiet har fått en alu-ram och har skruvats på plats. Limmade små plywoodbitar på insidan, så att skruvarna har nått att fästa i.

50213 50214 50215 50216

Thomas
2015-01-29, 06:37
Tjusigt!

petera38
2015-01-29, 13:00
Nu kommer vi till den seriösa del av bygget! Nämligen montage av: Turbin, ECU, Hoppertank, Bränsleslanger, Bränslepump. Ventiler för ställ och bromsar. Lödning av servokabel m.m.

Väntar på lite grejer utifrån, så det blir ett lite uppehåll i byggtråden.

petera38
2015-01-29, 13:04
Tjusigt!

Skönt att du uppskattar mina ansträngningar, Thomas. :applouse:

Fluf
2015-01-29, 13:15
Folieringen blev kanon.

Snyggt, och härliga kontraster. Ser fram emot helheten sedan :)

Vad blir slutvikten på ungefär?

petera38
2015-01-29, 15:16
Fluf,
På bilderna ser det ganska hyfsat ut, men det finns en hel del skönhetsfläckor,...tyvärr! Men från två meters håll ser man ingenting, så det spelar ju faktisk ingen roll.
Den blev ganska lätt, jag gissar på omkring 10 kg +/- 1 kg. Men vi får se....

petera38
2015-01-29, 16:33
Här kommer några bilder på helheten! :lollypop:

Är lite tveksam, om jag skal använda mina "stars and bars dekaler på kroppen fram för canopiet? Här är bilder med och utan.

50234 50235 50236 50237 50238

Kenneth E
2015-01-29, 16:51
Du bor väl i Sverige, varför skylta med amerikanska märken? Det trots allt inte en skalamodell, eller?

Ultra Bandit
2015-01-29, 18:50
Du bor väl i Sverige, varför skylta med amerikanska märken? Det trots allt inte en skalamodell, eller?
Vem XXX bryr sig om märkningen!!
Koncentrera dig i stället på det fina bygget.:)
/Lasse P

petera38
2015-01-29, 18:53
Man tar vad man har...eller? Vilket jag gjorde .Nu är modellen gjort av en amerikan, så den är ju lite gran amerikansk!
Ziroli, som har konstruerat modellen säger själv, att även om det inte är en skalamodell, var idén att konstruera en jaktplan liknande modell, av typ amerikansk snitt....:sarcastic:

Men faktisk var min idé ursprungligen att dekorera den som en sports modell.

/Pete

petera38
2015-01-29, 18:55
Vem XXX bryr sig om märkningen!!
Koncentrera dig i stället på det fina bygget.:)
/Lasse P

Jap! Precis vad jag mener......

petera38
2015-01-30, 20:52
Fick lite dekaler med posten i dag.
50257 50258

Thomas
2015-01-30, 22:39
Jag tycker det blir skitsnyggt! Och dom där små "skaladekalerna" förhöjer utseendet avsevärt, även om det inte är en skalamodell. Bara lite "look-a-like", lixom.
Amerikanarna var/är ju experter på att dekorera med allehanda stickers, både här & där.
Vad jag däremot INTE hade klistrat på är det där namnet "TURBINATOR" på kroppsidan, ingen skalakärra av den digniteten har väl egennamnet påklistrat nånstans.
Men det är MIN åsikt........

petera38
2015-01-31, 14:07
Härligt, när någon tycker om det, man gör! Att vi alla är olika och har våra åsikter, gör ju att ingen modell blir den andra lik.... som tur är.
Jag tänkte, att när det nu står att läsa på modellen, vad den heter, då släpper jag besvara samma fråga gång på gång! :sarcastic:

Thomas
2015-01-31, 14:38
Jahaaa, du tänker sååå... :stupido2:

petera38
2015-02-01, 10:08
Jahaaa, du tänker sååå... :stupido2:

Det är inte hela sanningen....faktisk tyckte jag, att det behövdes lite svarta markeringar som kontrast till allt orange och silver. :blink:

HCG
2015-02-01, 14:28
Stort grattis till ett snyggt bygge och tack för en inspirerande tråd:thumbup:

HC

petera38
2015-02-01, 15:39
Tackar och bugar... :icon_lol:

petera38
2015-02-04, 11:35
Just nu håller jag på med montering av allt invändigt. Accar, ventiler, BEC och turbinrelaterade prylar, etc.
Generellt kan sägas, att den är baktung, och att det med säkerhet behövs bly i nosen. Men hur mycket???
Skal ta lite kort på hur det ser ut.

Fluf
2015-02-04, 14:42
Just nu håller jag på med montering av allt invändigt. Accar, ventiler, BEC och turbinrelaterade prylar, etc.
Generellt kan sägas, att den är baktung, och att det med säkerhet behövs bly i nosen. Men hur mycket???
Skal ta lite kort på hur det ser ut.

Spännande :)

Och sådana här trådar kan aldrig ha för mycket bilder på kluriga lösningar. Ta den lätt knäppa perfektionisten Sweeper tex ;)

petera38
2015-02-04, 21:17
...jamen då så...så kommer det lite bilder.
Har vänt modellen, så jag kommer åt undersidan. Här började jag med att skruva fast litho-plåten, som skyddar undersidan mot utblåsningen. Det följer en mall med ritningarna, så det är bara att klippa ut...,.. Två bitar fick jag göra iom att plåten inte var tillräcklig lång. Därnäst var det turbinens tur. Så nu kan jag dra sladdarna från turbin fram till ECU´en, som blir monterat under vingen.
50317 50318 50319

petera38
2015-02-06, 18:16
50365

Här ser man tankdäcket från undersidan. Nu är ECU´en på plats. Sladdarna säkrade med en strip. Bränsleslangen är säkrat på en balsalist med tape och en messingtråd igenom list i vardera ända. När man primer turbinen kan man se slangen ovan ifrån med stora luckan av. Slangar med kopplingar är hhv luft till ställ upp och bromsar.

petera38
2015-02-10, 17:21
Så blev jag klar med alla servo ledningar. Just nu är det "a real mess" med sladdar överalt. Men det kommer det ordning på, så småningom.
Värre är, att hur mycket man än koncentrerar sig, och hur mycket man än kollar allt när man löder ihop servo ledningar och kontakter, så finns det alltid någon chans att man gör fel!!! :banghead:

Det hände just för mig i dag. Monterade vingen med alla kontakter satt i. Vände på modellen med fara för att slå i allting. Slog på radion och mottagaren. Satte i servo kontakter i respektive kanaler.....och vad hända då? Alla vingytor...utom een funkade. Det var bara ena flappen, som var död! OK...det är väl ingen större grej. Det är bara att löda om uppe och nere... men konstigt tycker jag att man bara aldrig ...ok, nästan aldrig gör det 100% rätt från början...... eller kanske är det åldern, som börjar att göra sig bemärkt??? :stupido2: Eller "Murphy´s Law"? :sarcastic:

Thomas
2015-02-10, 17:38
Shit Happens!

Gör om... Gör rätt!!

:sarcastic:

petera38
2015-02-10, 20:09
Shit Happens!

Gör om... Gör rätt!!

:sarcastic:

Japp...det stämmer. Checkade mina kontakter, och ganska riktigt ...jag hade bytt om på en röd och en orange ledning på ena MPX kontakten. Så det var snabbt åtgärdat.
Så nu funkar allting, som det var avsett från början.. :lollypop:

petera38
2015-02-12, 12:10
Då så...nu är tråden slut. Turbinatorn är klar för test.
Fick mina sista grejer från Kina i går och monterade dom.
Det rörde sig bl.a. om en väldig fin utluftningsventil till tanken. Och aluarmar till flaps servon.
Tack för ni orkade att läsa tråden. Provflygning till våren.
Lite bilder: Ventil till utluftning av tank. Alla komponenter på plats.
50496 50497

jocke1963
2015-02-12, 12:22
Då så...nu är tråden slut. Turbinatorn är klar för test.


Ånä, så lätt slipper du inte undan! ;)
Vi väntar så gärna på film av maiden.....

petera38
2015-02-12, 12:59
Ånä, så lätt slipper du inte undan! ;)
Vi väntar så gärna på film av maiden.....

Jahapp, tänkte det väl.... :( Jag skal se till att få fotografen med.

Fluf
2015-02-12, 14:20
Vackert, och så några helhets poserings bilder med :)

Tack för att du visade installation och insidan med. En tråd kan aldrig få för många bilder.

Snyggt jobbat med en spännande och annorlunda maskin.

petera38
2015-02-12, 15:27
Vackert, och så några helhets poserings bilder med :)

Tack för att du visade installation och insidan med. En tråd kan aldrig få för många bilder.

Snyggt jobbat med en spännande och annorlunda maskin.

"You are welcome". :blush:

petera38
2015-02-12, 15:30
Jag glömde en bild på installationerna. Kommer här.

50499

Ålänning
2015-02-12, 18:18
Trevligt bygge. =) Alla vi väntar förstås på att du ska avslöja vad nästa byge blir. ;-)

petera38
2015-02-12, 19:50
Trevligt bygge. =) Alla vi väntar förstås på att du ska avslöja vad nästa byge blir. ;-)

Oj, oj...har ingen aning! Hela hangaren är proppfylld...jag borde nog snarare sälja ut lite..... :sarcastic:

Ålänning
2015-02-12, 20:08
Oj, oj...har ingen aning! Hela hangaren är proppfylld...jag borde nog snarare sälja ut lite..... :sarcastic:
Låter som en bra plan. Sååå.. vad ska du bygga härnäst? ;-)

petera38
2015-02-12, 21:32
Svaret är: Ingenting! Först måste jag kvadda några modeller, och helst också sälja några modeller, så att jag får plats med flera. Jag har faktisk byggförbud!!! :(

Fluf
2015-02-13, 09:54
Svaret är: Ingenting! Först måste jag kvadda några modeller, och helst också sälja några modeller, så att jag får plats med flera. Jag har faktisk byggförbud!!! :(
Du har bara en för liten lokal. Det är det första som skall byggas, en ny expanderad lokal :)

petera38
2015-02-13, 13:19
Du har bara en för liten lokal. Det är det första som skall byggas, en ny expanderad lokal :)
Ju, det kan man vist säja! Eller också funkar det som en naturlig broms, för hur många modeller, man ska ha!
En trappa upp er hela golvet full av flygklara modeller. Hinner inte med att flyga dom alla... :-(


PS: Men det ju kul att bygga......

petera38
2015-03-05, 15:29
Nu är Turbinatorn balancerat.

För att få tyngdpunkten rätt, behövdes lite över 300 gram bly i nosen. Enligt dom olika Turbinator trådar behöver nästan alla, jag har läst, omkring 1 lbs motsvarande 454 gram, eller mer, i nosen, så jag är ganska nöjd. :lollypop:

/Pete

petera38
2015-03-05, 17:01
Sista bulletin: Totalvikt inkl. 320 gram bly i nosen och full hoppertank: 8.850 gram!!
Take-off vikt med full huvudtank: Knapp 10 kg.
Vikt/kraft förhållande: Ca 1:1
Jajamensan! :icon_pidu:

Sweeper
2015-03-06, 08:21
Då återstår bara provflygningen. :) Snyggt bygge! :)


Göran

Thomas
2015-03-06, 10:41
Ja den provflygningen måste du filma!!

petera38
2015-03-06, 18:34
Thomas och Göran,

Jag skal fråga fotografen.... :big_boss::big_boss: