handdator

Visa fullständig version : Tror ni det här skulle fungera??



Flahultarn
2014-12-17, 21:16
Har 6 mm runda alu-rör men vill platta till dem till en mer platt men fortfarande symetrisk profil. Om jag fyller dem med finsand och lägger upp i en plåtpress (manuell) och trycker till lagom mycket, vad kommer hända?

Fyller jag inte med något misstänker jag att rören kommer "implodera". Eller vad tror ni? Vill minnas jag sett någon göra något liknande men jag minns inte var och jag kan inte hitta det på forumet.

Prova? Ja jag ska testa imorgon och se, tänkte om någon hade ett bra sätt =)

Tacksam för klokskap =)

kjni
2014-12-17, 21:53
Hej, jag gjorde nåt liknande med tunnväggiga stålrör fast istället för att fylla rören gjorde jag en yttre begränsning som jag klämde rören i (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/43327-DH82-Tiger-Moth-skala-1-3-ny-dokusåpa?p=364345&viewfull=1#post364345). Har inte prövat detta med alu-rör som ju är lite mjukare. Kanske en kombination med lagom fyllda rör och en yttre form? Då kan du ju bestämma vilken profil du vill ha...

MVH
Kjell

Flahultarn
2014-12-17, 22:13
Hej, jag gjorde nåt liknande med tunnväggiga stålrör fast istället för att fylla rören gjorde jag en yttre begränsning som jag klämde rören i (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/43327-DH82-Tiger-Moth-skala-1-3-ny-dokusåpa?p=364345&viewfull=1#post364345). Har inte prövat detta med alu-rör som ju är lite mjukare. Kanske en kombination med lagom fyllda rör och en yttre form? Då kan du ju bestämma vilken profil du vill ha...

MVH
KjellAh, var det i ditt magnifika projekt, det var ju just detta jag mindes men att det var stålrör hade jag glömt... och jo, alurören är väldigt mjuka.

Jo helst skulle de ju fyllas med något som kan "pysa ut" allteftersom jag klämmer ihop dem, nåt segt och plastiskt. Får fundera vidare och testa.

Tackar så länge! MVh // Per

PatrikE
2014-12-18, 01:10
Om man har en M3 -M4 gängstång genom röret.
Borde kunna fungera som ett stopp.

Flahultarn
2014-12-18, 13:11
Kan meddela att jag är nöjd =) Fyllde med sand och tejpade ändarna så att sanden kunde "pysa ut" lite och pressade ner till 3 mm med en hydralisk press. Det funkade förträffligt med undantag av att profilen inte blev riktigt som jag önskade. Men helt ok! Profilen blev platt och inte den elliptiska jag egentligen ville ha. Men med tillägg av ditt tips, kjni, med en tvådelad form skulle det säkert gå att uppnå det också men jag har ingen sådan frässpets.