handdator

Visa fullständig version : Leif Thelin (och Spiggen)



bem
2014-12-21, 12:29
Hej,

Vet det finns många gamla modellflyg-rävar här som varit med länge så jag provar lite frågor:

Det är en kille på rcgroups som bygger en Spiggen nu och han undrar lite om Leif Thelin och jag lova jag skulle fråga på forum i Sverige om nån visste nåt mer om Leif Thelin. Så här är jag nu med lite frågor.

Först, lever Leif Thelin än?
Jag hitta en person på birthday.se som heter Leif Ingmar Thelin som är 88 år
http://www.birthday.se/person/eaef58e7-b477-7a3b-bbf7-9f1ff06d5a62

Leif konstruerade sin Viggeninspirerade Spiggen modell 1966, och 1967 (maj numret) var det en konstruktionsartikel med ritning i amerikanska Radio Control Modeler, och Spiggen var även beskriven med ritning i Modellflygnytt nr 1 1968. Det var också reportage om hans Spiggen i Teknikens Värld nr 27 1966 och Teknik För Alla nr 1 1967.
Dessa artiklar finns att läsa via länken nedan (de svenska har jag översatt till engelska):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2301435


Leif Thelin var i reklambranschen vet jag och bodde då, 1967, i Kungälv och var med i AeroKlubben Modell i Göteborg (som Leif för övrigt designade klubbmärket för).
Hade Leif egen firma i reklambranschen?
Hade han även en fotoaffär? I en bild i Modellflygnytt nr 1 1968 visas Leifs Spiggen i ett skyltfönster i en fotoaffär (se bild nedan).

Om man läser lite gamla Modellflygnytt från 1960-talet så flög han lite RC-1 (F3A) men jag vet ej med vilken modell. T ex kom han på andra plats vid SM 1967 arrangerat av Starflyers på F8 Barkaby. Leif var även med på VM i RC-1/F3A 1967 på Korsika och kom på 14:e plats.

Om nån vet mer om Leif Thelin och även om Spiggen så skriv några rader här. Kanske nån såg hans Spiggen flyga nån gång? Tydligen var hans Spiggen ett stort dragplåster på flygdagar då i början när modellen kom. Bl a flög Leif med sin Spiggen på en flygdag på F5 i Ljungbyhed 21 maj 1967 som tydligen flygskolans ledning var imponerad av.

/Bo

Jorgen
2014-12-22, 16:33
Om någon är sugen på en Spiggen så har jag en som söker nytt hem. Det sitter ett par servon i den men det är allt.

Det skall ligga ställ till den här någonstans och de vill jag ha en hundring för. Modellen är däremot gratis.

Det är tyvärr avhämtning i Mjöbäck eller Göteborg som gäller då det är en ganska stor modell.

Jörgen

bem
2014-12-23, 10:38
Jörgen,
Kan du lägga upp några bilder på din Spiggen här?
Vore kul att se den.
/Bo

Jorgen
2014-12-23, 17:24
Jag tog ett par bilder, när jag såg Leif Thelins färgshema så blev jag faktiskt lite sugen att lacka den i hans färger för att få till en replika. Men jag har så mycket annat roligt att pyssla med så det blir knappast av. Den som är sugen får gärna ta över den.

Vikten som den är nu är 2280g.

Hur mycket dragkraft kan man tänkas behöva?

Då jag bara använder elmotorer så är vet jag inte hur mycket dragkraft som behövs för att motsvara en 61a.
Jag har en Scorpion HK3026 1400kv som ecalc antyder att kan ge ca 3.3kg dragkraft med en 9X5 eller ca 4.1kg med 10X5 båda på 4s och med en elpropeller. Däremot så är varvtalet ett problem, 17000 respektive 18000rpm.



9X5
1100W
3,3kg dragkraft


10X5
1550W
4.1kg dragkraft




4954049541

Fluf
2014-12-23, 18:05
På en sådan här maskin behöver du knappast 2:1 dragkraft, inte tänkt som en 3D kärra direkt ;)

Låter som det är lite mer motor än vad maskinen behöver, men om du vill köra den så skulle jag nog välja en propeller med lite mer stigning och mindre dimension för mer toppfart för "jet känslan" än en effektiv propp.

Jorgen
2014-12-24, 22:49
Man får nog räkna med att flygvikten hamnar på 3.5kg eller så om man klarar av att få den balanserad utan alltför mycket bly. Men om det verkar som om det är överdrivet med kraft vid starten så verkar motorn kunna dra allt från 7X10 till 8X8 om man vill åka fort. 9X9 verkar dra lite för mycket ström även om effekten ligger inom motorns specifikation.

Då pitch hastigheten blir mycket hög så kan man nog inte räkna med att propellern skall börja gå lätt med de högre stigningarna.

Jörgen