handdator

Visa fullständig version : HJÄLP Inställningar till naza systemet



n30
2014-12-25, 16:26
Tjena, jag har byggt ihop en ny quad här från scratch ...
jag har fått den till flyga "vettigt" när jag flyger fram och tillbaka och höger, vänster... men när jag ska ha quaden till snurra mot höger eller vänster med throttlespaken så börjar den vobbla massvis. hur i hela fridens namn blir jag av med detta.

Samt vad fyller Yaw och Vertical för funktion i basic settingsen vid gains ? Jag är sämst på googla men jag har verkligen försökt att hitta det innan jag ställer frågan här.

mina settings ser just nu ut så här:
basic gain:
pitch 160 - roll 160 - yaw 150 - vertical 150

attitude gain:
pitch 160 - roll 160

som sagt högra spaken på sändaren kan jag dra fullt på alla håll dvs fram bak höger vänster och den flyger fint som attan ... men vänstra spaken (throttle spaken) drar jag den åt höger eller vänster så börjar hela quaden att vobbla

det är en standard dji f450 chassi med deras 30a opto escar och dji 2212 920 kv (röda motorer) sen deras standard 8 tums proppar.

har naza m lite som FC och en turnigy mottagare på quaden.
och givetvist ett batteri, nano-tech 3300 mah 3s batteri.

tacksam för ALL hjälp jag kan få här nu, då jag har hållt på nu i 2 dagar utan framsteg.

n30
2014-12-25, 17:12
The way of tuning the Yaw gain is the same as the way of adjusting the Tail Gyro. If you want fast stick reaction speed,
increase the gain, otherwise decrease the gain. However, the spin of multi-rotor is produced by the counter torque
force, and the magnitude of which is limited. Therefore, large gain will not produce tail vibration like helicopter, but
severe reaction at the start or stop of motors, which will affect the stabilization of the other directions.

stämmer min tolkning här att yaw är till för hur den snurrar runt åt höger och vänster?




You will use two methods to judge if the Vertical gain is good enough: 1) The multi-rotor can lock the altitude when
the throttle stick is at center position; 2) The change of altitude is small during the flight along a route. You can
increase the gain slowly (10% each time) until the vibration emerges along the vertical direction or the reaction of
throttle stick is too sensitive, then decrease 20% of the gain. Now it is a suitable Vertical gain.

samt stämmer då min tolkning kring detta att vertical handlar om hur den håller höjden?

Witalis
2014-12-25, 17:27
Testa inställningarna som står i manualen och se om det blir någon skillnad 49563

n30
2014-12-25, 18:02
kom på en sak precis som kanske har me saken o göra..... jag använder 3s batteri och 8" proppar........... ska ja köra 3s batteri bör ja gå upp i 10" propparna.... får ändra detta till imorrn

n30
2014-12-25, 18:03
Witalis jag har provat de men tycker inte att jag fick rätsida på de

Witalis
2014-12-25, 18:30
Okej tänkte du missat det [emoji2]

n30
2014-12-25, 18:34
nej jag har kollat den o provat den först men tyckte inte det blev någe bra i alla fall ... som jag har de nu med:
mina settings ser just nu ut så här:
basic gain:
pitch 160 - roll 160 - yaw 150 - vertical 150

attitude gain:
pitch 160 - roll 160

så e den rapp o flyger fint fram bak höger o vänster ... men gällande snurrandet så e den ostabil o börjar vobbla.

men min tanke här ikväll vart ju att jag kör 3s batteri o djis 8 tums proppar men de står de ju i deras sån spec som länkades här också ... så tycker de borde fungera. :S

n30
2014-12-25, 19:47
men en annan tanke här e.... om jag då byter ut mina 8 tums dji proppar mot 10 tums dji proppar o stannar på 3s batteri så måste jag väl minska gainen ?

Witalis
2014-12-25, 22:56
Testa dig fram. Är inte säkert du behöver ändra.

Olssob
2014-12-26, 00:24
Prova, ändra, prova men nog skall du ha 10" på 3S.
Först provade jag med originalsettings enligt manualen. Kikade oxå på denna sida för att se hur andra hade gjort och sedan provade jag till det blev bra.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=tCduuFTrKFn_E1Pv0YmHqgw#gid=0

n30
2014-12-26, 00:27
ja jo den sidan har jag med kollat på, men får inte de till lira med mina 8 tums proppar o de flesta där kör ju med 10 tums proppar så jag får la byta ut mina imorrn...