handdator

Visa fullständig version : Varför brinner mina motorer?



Bertone
2014-12-27, 00:03
Jag har en hexa med AX-4008-AX 620kv http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=46429 . Gick i backen idag pga motorhaveri och det är tredje motorn som brunnit. Varför händer detta?
Christian

Kenneth E
2014-12-27, 00:30
Har du ställt timingen rätt? Har rätt propeller, kollat strömförbrukningen?

McRegor
2014-12-27, 10:17
Ja - att kolla strömförbrukningen på en ny setup är ju grundregel 1A så skippar man den så kan tyvärr allt hända. Skaffa i alla fall en strömtång/strömamperemeter för DC - finns på bl a Biltema för några hundralappar - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/.
Den är enkel att använda och kräver ingen inkoppling i strömkretsen. Sen finns det givetvis andra mätare också men personligen föredrar jag strömtången p g a att den är enkel att använda oavsett kontaktsystem på ackarna - och man kan använda den även till annat än modellflyg.
Roger

dvogonen
2014-12-27, 13:06
Lite off-topic, jag hoppas att trådskaparen inte misstycker :

@McGregor Har du just den mätare som du länkade till och funkar den i så fall bra för att mäta på modeller ?

Jag går allt mer över till att löda ihop all elektronik för att undvika problem med kontakter. Detta gör det svårt att mäta på varje motor. En tångamperemätare vore onekligen bra att ha. Men de jag har sett har varit klumpiga och är främst avsedda för starkström. Svårt att komma åt att mäta på de småkablar man vill mäta.

Peter1
2014-12-27, 14:19
Mina motorer har brunnit när skruvarna som håller fast motorn går upp för långt upp i kopppartråden i motorn.

Frågor från en mindre vetande:

1. Vad menas med grundregeln 1A?

2.Hur vet man vilken timing man ska ha och hur ställer man in den?

Bertone
2014-12-27, 15:53
Strömtång införskaffad. Skall nu byta ut trasiga motorn och sedan mäta. Jag har bytt propellrar från 12 till 14" för ett tag sedan och kanske kan det vara en orsak? Skall också kolla motorfästesskruvarna.

McRegor
2014-12-27, 19:09
dvogonen - tyvärr har jag inte denna version utan en tidigare variant från Biltema (min är gul). Men den har fungerat mycket bra alla år jag haft den,
Peter1: "Grundregel 1A" brukar man lite skämtsamt säga när det är nåt riktigt grundläggande - som t ex att veta hur mycket ström en motor drar för att kunna bedöma om hela drivlinan är korrekt dimensionerad.
Roger

Peter1
2014-12-27, 19:38
dvogonen - tyvärr har jag inte denna version utan en tidigare variant från Biltema (min är gul). Men den har fungerat mycket bra alla år jag haft den,
Peter1: "Grundregel 1A" brukar man lite skämtsamt säga när det är nåt riktigt grundläggande - som t ex att veta hur mycket ström en motor drar för att kunna bedöma om hela drivlinan är korrekt dimensionerad.
Roger

Ja, se... Vad man kan tolka in - självklart! Tänkte på 1 Ampere=1A
Peter

Bertone
2014-12-27, 23:37
Tänkte försöka lyft med endast 5 fungerande motorer, men den var för ostadig för att göra detta inomhus...och för mörkt för att göra det utomhus. Har inte bytt motor än. Andra projekt kom i vägen..

freddan_6
2014-12-28, 10:22
Strömtång införskaffad. Skall nu byta ut trasiga motorn och sedan mäta. Jag har bytt propellrar från 12 till 14" för ett tag sedan och kanske kan det vara en orsak? Skall också kolla motorfästesskruvarna.
Hej
Ja, det är orsaken till att de brinner upp. Men nu med tångamperemeter kan du verifiera detta.

Bertone
2014-12-28, 17:15
Då behöver jag lite mäthjälp - var o vad mäter jag?

McRegor
2014-12-28, 18:46
"Gasa" en motor för fullt och ha "tången" runt ena kabeln från batteriet. Ställ in på DC "strömmätning" (DC A) och kolla utslagen innan du "gasar" för fullt.
Roger

Bertone
2014-12-28, 19:15
Hur gasar man 1st motor? Jag satte tången runt en av sladdarna på batteriet o gasade alla motorer o kom väl upp i 50A, men med propellrarna monterade så vågade jag bara halvgas. Törs inte vara i närheten av den köttkvarnen vid fullgas! Herrejösses vad våldsamt det blir när man testar inomhus. Förutsätter att propellrarna måste vara monterade.

Kenneth E
2014-12-28, 19:16
Nej, du gasar inte alls!
Först kollar du specen för motorn och använder detta som referens. Detta värde skall du inte överskrida. Nästa steg blir att kolla vad för ESC du och var dess max strömgräns går, att det står 40A behöver inte innebära att de tåler 40 A kontinuerligt.
Först nu kan du försiktigt gasa, du gör det i små steg, för i slutet skenar strömmen iväg och då händer det saker som kan lukta illa.
Oftast om man monterar större proppar behöver man gå ner i spänning, t.ex. från 4S till 3S.
Lycka till.

Bertone
2014-12-28, 19:41
Motorerna är specade för max 30A och rekommenderade esc är 70A (vilket jag har). Max volt är 19. Jag kör på 4S.

Bertone
2014-12-28, 20:05
Full gas alla motorer: ca110A vilket ger 18A/motor. Betydligt mindre än vad som syns i osd'n när man flyger...

McRegor
2014-12-28, 20:13
Du borde väl också kunna mäta ingående ström till resp reglage om du vill kolla varje motor separat. Dock inte utgående till resp motor.
Roger

Jorgen
2014-12-28, 22:28
Har du möjlighet att mäta temperaturen med IR termometer efter att du hovrat en stund?

Är det alltid samma motor som går sönder, i så fall så är det dags att kasta det reglaget.

Jörgen

Bertone
2014-12-29, 00:02
Har ingen ir, men jag testade köra hexan 1min på lägsta varvtalet och då var en motor aningens varm medan dom andra var kalla. Finns det något sätt att testa en esc?

Bertone
2014-12-29, 00:15
Efter en flight brukar jag känna på motorerna och då är nästan alltid varannan motor varmare än dom andra tre. Tyvärr har jag inte haft koll på om det är samma motorer varje gång.

eAk
2014-12-29, 23:16
orkar inte läsa svaren du fått. Mern jag tar standard svaret.

Har du simonK?
Isåfall är det därför dina motorer brinner PGA synk problem med låg/hög KV motorer.

Bertone
2014-12-30, 00:15
Svaret är tyvärr att jag inte vet om det är SimonK - köpte hexan färdigbyggd en gång i tiden. Grimm, här på forumet, är byggherre.