handdator

Visa fullständig version : Vilket mottagar ack?



1275gt
2014-12-29, 19:52
Håller på å bygga en sig fourstar 20. Den ska metanolkonverteras å få en asp 21a i nosen istället:)
flög metanol för 20 år sedan å då var det nicd som gällde för mottagaracken vill jag minnas.

Men vad ska jag ha nu? Lipo, life, eller nimh. Å hur stort behöver man.
Kommer väl sitta 4st 17grams servon å nått lite mindre för trottel i kärran.

Thomas
2014-12-29, 20:40
Beror väl lite på radion, men en sån här brukar vara standardstorlek idag...

http://www.skanehobby.se/sandare-mottagar-acc/2919-4-8v-nimh-2500mah-cub-instant.html

Finns nog hos varje välsorterad hobbyhandlare.

Michael
2014-12-29, 20:53
Efterson roderkrafterna är små så kan du spara lite vikt och utrymme om du använder en NimH-ack i AAA-storlek:

http://www.skanehobby.se/sandare-mottagar-acc/3081-4-8v-nimh-950mah-instant-cub.html

Kom ihåg att installera en ackvarnare om du inte har telemetri.

pgrts
2014-12-29, 21:54
Vad kör du med för RC-fabrikat?
Jag har kört mina 40-kärror länge på 2-cells "inne-lipo", men det finns ju fina 4 cells både flata och mera kubiska LSD-NiMh som är jättebra. Med en ASP 21a är väl de grammen inget att bry sig så mycket om. Små-Lipon varar två flygningar med marginal för mig utan problem men 2200 LSD NiMh varar "hela dagen".

1275gt
2014-12-29, 22:45
Kör med spektrum grejer. Ja fyra AA celler var ju standard förr med:) ska man köra lipo får man väl köra en ubec med. Lite vågat å köra på 2s lipo rätt på.
Länge sedan jag pysslade med annat än lipo nu. Kan man se hur mycket som e kvar i nimh på samma sätt som med lipo (volt) eller måste man ladda å se hur mycket som går i.

Nä vet inte vad den kommer väga än. Men det bör väl inte va nått problem med fyra AA celler.

Cox
2014-12-30, 00:09
Generation II på NiMh batterierna har en låg och bra självurladdning men de är inget vidare på att leverera höga strömmar (där är de sämre än NiCd). De är alltså perfekta att använda i sändaren, men egentligen inte så bra i planet....
Så med 4st 17g servon (plus trottel) så skulle jag rekommendera AA batterier.

I princip så kan man väl läsa av hur mycket laddning som är kvar i batteriet bättre på NiMh än på LiPo, då spänningen varierar mera på NiMh. Men i praktiken så räcker det att ha en voltage-watch eller liknande för att ha koll på spänningen. Normalt så klarar man lätt ett tiotal starter utan att ladda.

senmathal
2014-12-30, 08:46
Min erfarenhet är att man behöver en batteritestare med belastningsmotstånd för att testa NiMh. Detta upptäckte jag när jag köpt en ny acktestare som saknade motstånd. Den visade nästan full kapacitet men när jag testade med min gamla analoga Hitec testare var acken nästan tom. Min nya testare fungera däremot perfekt till att testa lipo med och visar samma värden som min Lipoladdare.

Vad det gäller kraften så har väl NiMh räckt till i så små modeller som det här är fråga om i många år

/Mats

Michael
2014-12-30, 11:02
En AAA-acke av god kvalitet räcker utmärkt till ett flygplan som Four Star 20. Flygplanet flyger relativt långsamt och har med dagens mått mätt små roderytor varför maxströmmen blir liten, såvida man inte använder digitala servon med hög toppström..
I avsaknad av telemetri är det bra att använda en ackvarnare. En variant som lägger på en viss last på batteriet är givetvis bäst, men även en vanlig ackvarnare fungerar fint om man "vispar runt" med sändarspakarna i samband med avläsningen. Blinkar då lågspänningsvarningen är det dags att ladda.

Cox
2014-12-30, 11:24
Jag har flugit en hel del med just AAA, och även mindre, och det är inte helt enkelt att utnyttja dessa fullt ut tycker jag. Om man inte har rätt laddare så blir kapaciteten och livslängden ganska kort. En voltwatch direkt på mottagaren och vispa runt med servona, som nämndes tidigare, är ett enkelt sätt att testa vilken spänning som mottagaren faktiskt ser.

Här är en batteri/laddnings guide ifrån Radical RC som har många olika färdiga NiMh RX-paket. Den visar lite av problemet med de små batterierna och en korrekt laddning;

49644

http://www.radicalrc.com/category/Receiver-NiMH-Packs-19

1275gt
2014-12-30, 22:41
Kollade i hyllorna. Har några 1300mah 2s lipo liggande. Mottagaren är specad till 10,2v. Har faktiskt några hv servon liggande med(felköp. Men blir kanske rätt nu).
Är ju faktiskt 100gram lättare än AA packet!!

provar nog det:)

Cox
2014-12-30, 23:42
100 gram lättare har jag lite svårt att tro, en AA ack (fyra batterier) ligger väl kring 110g och har en kapacitet kring 1700-2000mAh?

Men det är ju bra att använda sådant som du har liggande och/eller kan använda till annat. NiMh är färskvara...