handdator

Visa fullständig version : Någon som kan printa till mig.



Håkan Jönehall
2014-12-30, 07:39
Hej.

Är det någon med 3d printer som kan tänka sig att printa en gopro gimbal till min tbs disco för mig.
Typ denna: https://www.pinterest.com/pin/461548661782289048/

Gärna i svart och givetvis betalar jag.

Mvh Håkan

henke2
2014-12-30, 09:31
http://www.shapeways.com/ där kan du välja färg och även vilken teknik du föredrar. SLS(strong flexible) slår FFF alla dagar i veckan till nästan allt. Du kan då rita dina detaljer med mindre gods vilket ger lättare pryl och lägre prisbild.

Peter_L
2014-12-30, 10:20
http://www.shapeways.com/ där kan du välja färg och även vilken teknik du föredrar. SLS(strong flexible) slår FFF alla dagar i veckan till nästan allt. Du kan då rita dina detaljer med mindre gods vilket ger lättare pryl och lägre prisbild.

Priserna som står där, är det styckevis? Isåfall är det ju hutlöst dyrt hur bra materialet än är.
Nån här måste ju kunna skriva ut den där gimbalen för nån tia. Kanske inte lika bra, men fullt acceptabelt.

Den du länkade till Håkan, verkar inte finnas på Thingiverse. Leta reda på en annan direkt på Thingiverse så går det säkert att fixa. Själv kan jag bara skriva ut i PLA för tillfället, men kompisen skriver gärna i ABS om det krävs.

Håkan Jönehall
2014-12-30, 15:23
Okej. Tackar ska kika lite där då.

Håkan Jönehall
2014-12-30, 15:34
Den här har jag kikat på förut med. Ser smidig ut.

http://www.thingiverse.com/thing:158854/#comments

Är abs och så lite ihåligt som möjligt det bästa, så är det de jag helst vill ha.

Mvh Håkan

kjni
2014-12-30, 19:23
Hej Håkan, kan printa en ( http://www.thingiverse.com/thing:158854/#comments ) åt dig. Se PM.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

henke2
2014-12-30, 20:53
Priserna som står där, är det styckevis? Isåfall är det ju hutlöst dyrt hur bra materialet än är.

Ehm? Nä, shapeways är mig veterligen i särklass billigast.



Nån här måste ju kunna skriva ut den där gimbalen för nån tia. Kanske inte lika bra, men fullt acceptabelt.

Varför skall alla ha och ha och ha och ha? Vad är det för Kina-samhälle? Varför är det så svårt att betala för sig?

Maskinen kostar 10000kr
Mateialet kostar nog de 10kronorna
Tiden tar ca 6timmar
Frakten kostar 40kr
Starta bilen och åka till posten 50kr
Tiden det tar att åka till posten 0,5h


... Men visst 3D skrivaren hade han ju redan och de 6 timmarna stod han ju inte vid maskinen och väntade och till affären/posten skall man ju ändå och ett frimärke kan man väl bjuda på.

Men för all del frågan är ju fri, dock är det tyket att smacka ner på billigaste företaget som säljer delar.

Xermalk
2014-12-30, 20:58
http://www.shapeways.com/ där kan du välja färg och även vilken teknik du föredrar. SLS(strong flexible) slår FFF alla dagar i veckan till nästan allt. Du kan då rita dina detaljer med mindre gods vilket ger lättare pryl och lägre prisbild.

Något är extremt fel med shapeways prissystem för nuvarande. Vissa saker är helt rubbad dyra att printa.
Expempelvis denna, http://www.shapeways.com/model/1076135/bow-tie.html 110 euro för pla!. Skeppas den i 24 karats guldfodral eller?

simonarvestrand
2014-12-30, 21:21
Det är väl inte shapeways som prissätter?

Peter_L
2014-12-30, 21:29
Varför skall alla ha och ha och ha och ha? Vad är det för Kina-samhälle? Varför är det så svårt att betala för sig?

Maskinen kostar 10000kr
Mateialet kostar nog de 10kronorna
Tiden tar ca 6timmar
Frakten kostar 40kr
Starta bilen och åka till posten 50kr
Tiden det tar att åka till posten 0,5h


... Men visst 3D skrivaren hade han ju redan och de 6 timmarna stod han ju inte vid maskinen och väntade och till affären/posten skall man ju ändå och ett frimärke kan man väl bjuda på.

Men för all del frågan är ju fri, dock är det tyket att smacka ner på billigaste företaget som säljer delar.

Vad är det frågan om? Har du nåt intresse i det där företaget eller? Jag erbjöd mig att ordna en gimbal för i princip materialkostnaden, frakten är inte ens diskuterad, men självklart vill jag ha betalt för den.. Affären åker jag till varje dag, och då är det ju bara att posta grejorna där.
Varför blir du upprörd över det? Förstår ingenting... Skulle vi inte hjälpa varande här?

Flahultarn
2014-12-31, 08:04
Va? Hjälpa varandra? Varför då? Har sett några andra forum där det gått dithän så småningom, att hjälpsamheten och samhörigheten försvunnit. Man kämpar emot ett tag men sen orkar jag inte stångas emot längre och då är det bara att dra...

Jag hoppas sannerligen att vi slipper se detta på RCFlyg.

peiter
2014-12-31, 13:13
Hej Håkan
Hoppas att du har fått den hjälp du behöver. Är på g att köpa en maskin men har inte valt modell än.
Som sagt modellflygare hjälper varandra oavsett vad det är.

simonarvestrand
2014-12-31, 16:03
Vad är det frågan om? Har du nåt intresse i det där företaget eller? Jag erbjöd mig att ordna en gimbal för i princip materialkostnaden, frakten är inte ens diskuterad, men självklart vill jag ha betalt för den.. Affären åker jag till varje dag, och då är det ju bara att posta grejorna där.
Varför blir du upprörd över det? Förstår ingenting... Skulle vi inte hjälpa varande här?

Henke2 måste alltid få sin röst i 3dprintar trådar, bara att acceptera , saknar dock en knapp för att slippa se hans inlägg för dom gör ju inget glad direkt

Flahultarn
2014-12-31, 16:22
Hej Håkan
Hoppas att du har fått den hjälp du behöver. Är på g att köpa en maskin men har inte valt modell än.
Som sagt modellflygare hjälper varandra oavsett vad det är.Har en Mini Kossel på väg. Bestämde mig till slut för den. Ska bli spännande det här... verkar inte va riktigt lika mycket fiddlande med montering och konfigurering som andra i reprap-gengren...

peiter
2014-12-31, 22:10
Funderar lite på printrbot simpel metal . Hyfsat pris och hyfsad kvalité

dvogonen
2014-12-31, 22:37
Har en Mini Kossel på väg. Bestämde mig till slut för den. Ska bli spännande det här... verkar inte va riktigt lika mycket fiddlande med montering och konfigurering som andra i reprap-gengren...

Jag har två reprappar. Det är onekligen en hel del pill med att få igång dem ordentligt. Men en deltaskrivare som din Kossel har jag inte vågat mig på. Mitt intryck är att de är sju resor svårare att få till. Jag hoppas att jag har fel. Skriv gärna om hur det gick när du fått igång din. Normalt sett skriver folk bara om sina problem, inte när allt fungerar bra.

Håkan Jönehall
2015-01-01, 11:27
Den här tråden blev välgigt rörig nu men jag har iallfall fått ett par erbjudanden som kan printa för mig så det kommer lösa sig.
Tack alla som vilt och känslosamt engagerat sig!😀

Jag är bara ute efter en bra produkt som håller, detta med olika plaster mm är en jungel för mig men det finns ju många kunniga här tänkte jag.

Mvh Håkan

Peter_L
2015-01-01, 11:45
Jag är bara ute efter en bra produkt som håller, detta med olika plaster mm är en jungel för mig men det finns ju många kunniga här tänkte jag.

Mvh Håkan

Det jag känner till om plaster är att ABS är aningen starkare och lite mer flexibelt än PLA. ABS tål också högre temperatur, PLA mjuknar redan vid ca. 60 grader. PLA är som sagt lite sprödare än ABS, men styrkan räcker väl till, man blir förvånad över hur svårt det är att bryta sönder saker som är utskrivna med PLA.
Jag skriver enbart med PLA för tillfället, men det beror på att jag inte får upp temperaturen i byggplattan tillräckligt för att ABS-plasten ska bita fast ordentligt. Jag har beställt en bättre platta som förhoppningsvis kommer nästa vecka, och då hoppas jag att jag kan printa i ABS också.

Sen börjar det dyka upp mer och mer olika material numera. Nylon har ju funnits ett tag, och även Ninjaflex, vilket är som gummi.
En 1kg rulle med ABS eller PLA kostar runt 200:- och räcker i en evighet känns det som. Jag har t.ex. printat ut en komplett quad i 250 storlek och plasten till den väger inte mer än runt 150gram. Inte speciellt hög materialkostnad alltså.

Sen att som gjordes tidigare här, att börja räkna in skrivarens pris och annat, det kan man ju inte göra. Jag köpte min skrivare som byggsats, en Reprap, och har den som rena nöjesprylen. Skulle aldrig falla mig in att börja räkna in annat än materialkostnad och frakt om om nån vill ha en utskrift av mig. Det är ju rena nöjet att sitta och pilla med skrivaren och bli fascinerad av prylarna som väver fram på byggplattan.

Thullen
2015-01-01, 13:27
Det är väl inte shapeways som prissätter?

Precis. Shapeways sätter ett baspris vad de vill ha för att tillverka artikeln, sen är det upp till "shop owner"/designern att sätta ett marknaspris på sin artikel. Så vad gäller flugan ovan tex så är det troligen designern som tar 90€ av de 110 den kostar. Dvs det är inte Shapeways som är dyr.

henke2
2015-01-03, 22:46
Henke2 måste alltid få sin röst i 3dprintar trådar, bara att acceptera , saknar dock en knapp för att slippa se hans inlägg för dom gör ju inget glad direkt

Bra tips är väl alltid värda att läsa? Men du är en trött rackare. Finns en blockeringsknapp att använda, gör det :)

henke2
2015-01-03, 22:48
Något är extremt fel med shapeways prissystem för nuvarande. Vissa saker är helt rubbad dyra att printa.
Expempelvis denna, http://www.shapeways.com/model/1076135/bow-tie.html 110 euro för pla!. Skeppas den i 24 karats guldfodral eller?

Välkommen till verkligheten. Be Simonarvestrand printa en sådan åt dig så har vi dels en utmaning och dels en cliffhanger. Jag tror inte han kommer lyckas i kombination med att jag tror att du har fel.

(Berställa den i PLA är självmord)

henke2
2015-01-03, 22:53
Precis. Shapeways sätter ett baspris vad de vill ha för att tillverka artikeln, sen är det upp till "shop owner"/designern att sätta ett marknaspris på sin artikel. Så vad gäller flugan ovan tex så är det troligen designern som tar 90€ av de 110 den kostar. Dvs det är inte Shapeways som är dyr.

Det är en relativt stor pryl som bara funkar att printa i SLS i princip. Klart det kostar pengar, €110 är ett ganska lågt pris för den detljen faktiskt.

Jag har tidigare i jobbet erfarenheter av att köpa 3D printade detaljer, men kliver nu över till andra sidan och blir proffs i 3D printning. Vi får se hur det går.

henke2
2015-01-03, 23:04
Hej Håkan
Hoppas att du har fått den hjälp du behöver. Är på g att köpa en maskin men har inte valt modell än.
Som sagt modellflygare hjälper varandra oavsett vad det är.
Det är givet att man hjälps åt, men vad får det kosta? Lånar du ut din bil till mig om jag får problem med min bil i Arvika? Förmodligen gör du det. Jag hade gjort det för dig. Men hade du lånat ut din bil så jag kunde åka på semester? Hade du hämtat din lånade bil i Ljungby efter 4 veckors semester? Hm, alltså allt måste vara rimligt.

Att länka till den billigaste firman som säljer 3D printade prylar kan aldrig vara fel, girigt eller i reklamsyfte. Att ta för givet att någon ställer sig och tillverkar andras saker för materialpengar är ingen självklarhet.

Att 3D printa är inte plug and play, det tar tid och det tar i många fall flera försök... ja för alla utom simonarvestrand då naturligtvis.

simonarvestrand
2015-01-04, 06:48
Det är givet att man hjälps åt, men vad får det kosta? Lånar du ut din bil till mig om jag får problem med min bil i Arvika? Förmodligen gör du det. Jag hade gjort det för dig. Men hade du lånat ut din bil så jag kunde åka på semester? Hade du hämtat din lånade bil i Ljungby efter 4 veckors semester? Hm, alltså allt måste vara rimligt.

Att länka till den billigaste firman som säljer 3D printade prylar kan aldrig vara fel, girigt eller i reklamsyfte. Att ta för givet att någon ställer sig och tillverkar andras saker för materialpengar är ingen självklarhet.

Att 3D printa är inte plug and play, det tar tid och det tar i många fall flera försök... ja för alla utom simonarvestrand då naturligtvis.

Vad det får kosta är upp till varje person.

Vad ville du få ut av den sista meningen? Trolling?

nu råkar ju jag vara personen som kan erkänna att jag inte lyckas med varje utskrift och inte utger mig för att vara bäst i världen. Kan jag printa just den. Svar nej. Min printer är trimmad till precis den nivå jag behöver för mina projekt.

Borren
2015-01-22, 18:55
Ohh 3D skrivare / RC flyg & det är en FISKETRÅD!!! hehe, aja.

Håkan, om du fortfarande behöver hjälp, dra ett PM...

/boRRen

Masv
2015-02-26, 19:44
Vad skulle denna kosta att printa i lämpligt material ?
http://www.thingiverse.com/thing:364370/#files
martin

kjni
2015-02-27, 09:46
Volymen material (ABS+) som går åt blir ca 42 cc (+ på min printer går det åt 12 cc supportmaterial). Alltså 54 cc á 2,81 kr = 151,74 kr. Detta är ren materialkostnad. Printtid ca 4 tim. PMa mig om du vill beställa en...

MVH
Kjell

JB
2015-02-27, 20:51
Henke
Kom igen när du kan printa en sådan här i Titan64 med godkänd materialstruktur för flyget, då kan du kalla dig proffs :)
Gångjärn till motorlucka på Airbus 380. I bakgrunden visas den gamla som har frästs fram. Den nya är billigare och väger under hälften. Maskinerna som gör detta är från Arcam AB i Göteborg (Mölndal)
50894

Jonas
Arcam

darkling76
2015-02-28, 05:52
Henke
Kom igen när du kan printa en sådan här i Titan64 med godkänd materialstruktur för flyget, då kan du kalla dig proffs :)
Gångjärn till motorlucka på Airbus 380. I bakgrunden visas den gamla som har frästs fram. Den nya är billigare och väger under hälften. Maskinerna som gör detta är från Arcam AB i Göteborg (Mölndal)
50894

Jonas

Arcam

Cool detalj men det är ju vanlig simpel sintring med metallpulver och laser det där.
Oerhört dryg/långsam additiv tillverkningsmetod tyvärr men i vissa fall den enda beroende på materialval.
Nu för tiden kör man additiv tillverkning med flytande metall och nozzlar vet du :)
Ungefär på samma sätt som en FDM maskin fungerar....

På min avdelning började vi med additiv tillverkning (3d-print) i mitten på 90-talet förövrigt :)

//Pierre

henke2
2015-02-28, 06:32
Henke
Kom igen när du kan printa en sådan här i Titan64 med godkänd materialstruktur för flyget, då kan du kalla dig proffs :)
Gångjärn till motorlucka på Airbus 380. I bakgrunden visas den gamla som har frästs fram. Den nya är billigare och väger under hälften. Maskinerna som gör detta är från Arcam AB i Göteborg (Mölndal)
50894

Jonas
Arcam

Har gjort offertförfrågningar hos dig innan men inte fått svar. Får åka upp en dag till er och kolla läget.

JB
2015-02-28, 08:57
Pierre
Den detaljen är varken sintrad eller byggd med laser. (läs på mer Pierre) Arcam använder en teknik som kallas EBM (Electron Beam Melting) och det är vi ensamma om, den är överlägsen laser och sintring som idag har svårt att uppnå acceptabel materialstandard inom tex. flyget.
Tyvärr så bygger vi inte detaljer på beställning utan vi utvecklar, bygger och säljer maskinerna till forskning och tillverkningsindustrin.
Och Henke, du är välkommen så skall jag visa dig runt.

50895
Huvudet på bilden väger 18 gram är har ca: 0,5 mm tjock vägg. Byggd i Ti64.

Sorry att din fråga om printhjälp har spårat ut lite, men hoppas någon har glädje av vår diskussion här.

//
Jonas

darkling76
2015-02-28, 09:14
Pierre
Den detaljen är varken sintrad eller byggd med laser. (läs på mer Pierre) Arcam använder en teknik som kallas EBM (Electron Beam Melting) och det är vi ensamma om, den är överlägsen laser och sintring som idag har svårt att uppnå acceptabel materialstandard inom tex. flyget.
Tyvärr så bygger vi inte detaljer på beställning utan vi utvecklar, bygger och säljer maskinerna till forskning och tillverkningsindustrin.
Och Henke, du är välkommen så skall jag visa dig runt.

50895

Huvudet på bilden väger 18 gram är har ca: 0,5 mm tjock vägg. Byggd i Ti64.

Sorry att din fråga om printhjälp har spårat ut lite, men hoppas någon har glädje av vår diskussion här.

//
Jonas
Jo jag vet... Electron Beam Melting....
Tror vi har varit i kontakt med er tidigare men för det vi ska nyttja det till är det inte optimalt...
Skannar marknaden konstant efter en lämplig teknik och nu möjligen kanske där kan finnas något på gång dock...
Om man kan extrudera aluminium på ett sätt som liknar FDM så är det mycket intressant och utan efterbearbetning.
Funkar ungefär som arburgs granulatmaskin fast flytande aluminium.
Henke och jag är förövrigt kolleger så kanske man kan åka med på ett besök? :)

Mvh Pierre