handdator

Visa fullständig version : motorriktning



lekman
2014-12-31, 17:13
Hej
Ett par av mina plan stiger upp en aning när jag drar av på gasen. Innebär detta att jag har mina motorer lite för mycket nedåtriktade? löser jag problemet om jag minskar en aning på motorns nedåtriktning?

/Lars

McRegor
2014-12-31, 17:16
Vad är det för kärror som du har ?
Roger

lekman
2014-12-31, 17:30
Den jag upplevde det med idag är en Hangar 9, Special Denight,. Eldriven. Har bara flugit den ett par gånger. Jag upplever samma sak med min cellplast-Kinamaskin som jag flyger alltsomoftast. Hangar 9 har jag haft i flera år men inte kört så ofta. vill ha hela sjön frusen att starta o landa på:)

/Lars

Thomas
2014-12-31, 17:53
löser jag problemet om jag minskar en aning på motorns nedåtriktning?

/Lars

Låter som en bra lösning.
Bara att prova!

McRegor
2014-12-31, 18:04
Är höjdrodret neutralt vid planflykt eller har det höjd eller dyktrim? "Hissar" kärran vid hastigt gasavdrag eller vid successivt avdrag ?
Roger

lekman
2014-12-31, 18:24
Jag brukar trimma in mina plan med ögonmått, o det brukar bli hyfsat bra. Brukar inte uppleva att jag behöver trimma mycket alls, Inte på denhär Hangar 9 ivarjefall alls.
Jag upplever det som att det är vid hastigt gasavdrag som den lyfter upp nosen, men kan nog inte svara på om effekten finns där också vid försiktigare avdrag på gasen.

/Lars

Cox
2014-12-31, 19:30
Låter som att vingen har lite för hög anfallsvinkel och sedan har detta "kompenserats" med en nedåtriktad motor. Minska lite på bägge och prova igen...

Michael
2014-12-31, 19:41
Som vanligt när det gäller trimning av flygplan kan det vara en kombination av bakomliggande orsaker till varför flygplanet stiger vid hastiga gasavdrag. Primärt är det givetvis så att motorn har överdrivet stor nedåtriktning. Orsaken till detta är antagligen att flygplanet har onödigt stor statisk stabilitetsmarginal. I klartext betyder det att tillverkaren i sin iver att få till stabila flygegenskaper och minska risken för lågfartsstall lagt tyngdpunkten långt fram. För att inte flygplanet då ska dyka för brant i glidflykt eller långsam flygning så har vingen getts en ganska stor anfallsvinkel i förhållande till stabben. I högre fart medför det att flygplanet får en kraftig tendens att stiga vilket motverkas av den tidigare nämnda nedåtriktningen av motorn.

Åtgärdsprogrammet blir således:
1) Minska motorns nedåtriktning lite
2) Om flygplanet nu stiger onödigt mycket vid högre gaspådrag kan du prova något av följande
a) trimma lite dykroder eller
b) palla under vingens bakkant lite så att vingens anfallsvinkel minskar något.
3) Om nu flygplanet tenderar att sjunka för fort vid glidflykt kan man försiktigt prova att flytta bak tyngdpunkten lite.

Ovanstående är en iterativ process där man får prova sig fram till det som man upplever som bästa möjliga flygegenskaper.

lekman
2014-12-31, 20:48
Om det blir aktuellt med att minska på vingens anfallsvinkel , så får jag problem. Vingens infästning sitter ganska bra inbyggd i grundkonstruktionen. Jag kan möjligen göra lite vingskränkning, då minskar ju ivarjefall viss del av vingens anfallsvinkel. Jag börjar med motorn. det är ju ganska rättframt att ändra på.

/Lars