handdator

Visa fullständig version : Funderar på FPV



Redrobjem
2014-12-31, 21:10
Så fort jag får råd vill jag ha FPV på min 450 quad. Jag är som en del sett total nybörjare som nyss byggt min första quad. Så alla nybörjarråd ang FPV är välkomna. Men min första fråga är ska man satsa på en gimbal eller blir det svårare att köra med det då man inte ser quadens lutning lika bra? Tänkte nog satsa på Fatshark på en gång eller är det dumt ska man börja med skärm tills man fått in känslan för FPV?

lassebetong
2014-12-31, 22:37
Nja att flyga med gimbal kan bli lite knepigt, som du säger ser man inte lutningen på quaden och det kan sluta illa.
Skaffa isf en separat fpv kamera.

Redrobjem
2014-12-31, 23:23
Jag är inte i dagsläget intresserad av att filma utan vill ha känslan av att flyga själv så av rena kostnads-skäl är det goda nyheter att slippa köpa gimbal också för dom verkar dyyyra. Sen är det väl även så att man inte behöver så hög upplösning på FPV kameran då överföringen inte ska va för "tung".

Men jag undrar hur man ska luta kameran för antingen kollar man ju för mycket uppåt vid hovring och bra när man åker framåt eller bra vid hovring men för mycket ner i marken när man åker framåt. Men det kanske inte är några problem om man har en vidvinkel på kameran eller? Men om man har vidvinkel blir väl avståndsbedömningen lidande.

lassebetong
2015-01-01, 09:44
En lins med vidvinkel är att föredra, tycker jag. Men smaken är som du vet delad.
Har nog oftast/alltid mina kameror vinklade uppåt, men tar man det lite lugnt så funkar det med den horisontell också.
Problem med avståndsbedömningen har jag inte tänkt på, så det är nog inget större problem.

the_storm
2015-01-01, 15:58
Bytte ut originallinsen på min fpv-kamera.. Vet inte vad det var för lins original, men satte dit en 2.1mm vidvinkel lins. På min 250-quad har jag kameran monterad rakt fram utan vinkel, och med vidvinkellinsen ser man framåt även vid relativt brant framåtlutning på quaden.

Jag skulle rekommendera att börja så, och i framtiden luta kameran om du känner att behovet uppstår :)

Redrobjem
2015-01-01, 16:24
Jag kollar på dessa två alternativ av Fatshark goggles just nu är det första värt 2000:- mer eller kan man ta det billigare och vara nöjd med dom vad är er personliga åsikt?
http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/fatshark-attitude-v2-ce-kit
http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/fatshark-teleporter-v3-kit-rtf

simonarvestrand
2015-01-01, 16:29
Teleporter borde enligt mig aldrig börjat säljas, upplösningen är för dålig för att få nån som helst njutning av fpv

Witalis
2015-01-01, 16:55
Håller med föregående. Jag köpte teleporter kitet. Vist man kom igång men man ville genast ha ett par bättre.
Lägg pengarna på något bättre direkt. Blir billigare så i längden.

Har dock mina kvar känns inte ens värt att sälja dem. Så jag har dem som passagerar goggles. Kommer ofta fram folk som undrar vad man gör, så då är det ganska smidigt att ha ett par att bara räcka över [emoji2]

Redrobjem
2015-01-01, 17:19
Okey håller attitude måttet då eller bör man gå ännu högre upp i segmentet?

simonarvestrand
2015-01-01, 18:03
attitude funkar kanon.

Redrobjem
2015-01-01, 18:18
Är det svårt att lära sig FPV jämfört med vanlig flygning? Bör man ha andra saker tex GPS (return to home), fartmätare eller höjdmätare när man flyger FPV? Jag är inte så säker på vanlig flygning än men jag jobbar på det så fort vädret och familjen tillåter :).

simonarvestrand
2015-01-01, 22:49
Det är inte svårare att lära sig än vanlig flygning, förmodligen lättare för dom flesta. MEN jag rekommenderar ingen att börja med det innan man behärskar vanlig flygning.
Jag tycker att man skall ha så lite hjälpmedel som möjligt för att på så sätt inte få för sig att lita på massa flyga hem funktioner m.m finns säkert dom som inte håller med mig här men det är min åsikt.

Zallisen
2015-01-01, 23:11
Såg att europalagret på hobbyking hade en jäkla najjs deal med de attitude V2 i lager inklusive bra FPV-kamera samt sändare och antenner.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__67896__Fat_Shark_Attitude_V2_CE_Certified_FPV_He adset_Bundle_w_Trinity_Head_Tracker_EU_Warehouse_. html

Redrobjem
2015-01-02, 00:07
Det är inte svårare att lära sig än vanlig flygning, förmodligen lättare för dom flesta. MEN jag rekommenderar ingen att börja med det innan man behärskar vanlig flygning.
Jag tycker att man skall ha så lite hjälpmedel som möjligt för att på så sätt inte få för sig att lita på massa flyga hem funktioner m.m finns säkert dom som inte håller med mig här men det är min åsikt.

Håller helt med dig det är därför jag börjat i den ändan jag gjort med att bygga en egen trots noll erfarenhet. Idag flög jag trots jobbiga vindar (för mig) bara för att lära mig det också. Är inte så sugen på GPS men höjd och fart vore lite kul men inte nödvändigt.


Såg att europalagret på hobbyking hade en jäkla najjs deal med de attitude V2 i lager inklusive bra FPV-kamera samt sändare och antenner.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__67896__Fat_Shark_Attitude_V2_CE_Certified_FPV_He adset_Bundle_w_Trinity_Head_Tracker_EU_Warehouse_. html

Jo jag såg den synd att man gjort sig fattig på allt som behövdes till quaden bara.

Jorgen
2015-01-02, 00:24
Attitude verkar vara förbanant bra men jag känner att jag gärna skulle ha DVR inbyggt i nästa par så att man kan spela in flygningen från marken också. Till stor del för att man skall ha lättare att hitta prylarna om något går fel. Både genom att titta på filmen och genom att analysera telemetridata sänt via en ljudkanal som på EZOSD och EZ-Telemetry.

Vet någon om Eagle tree OSD signalen (som tydigen ligger inkodad i bilden) går att avkoda i efterskott från när man spelat in på en DVR?

Redrobjem
2015-01-02, 00:34
Det skulle vara bra att ha ljud när man kör också för att höra motorn är det bökigt att få till?

Jorgen
2015-01-02, 01:42
Vissa kameror har inbyggt ljud men om den inte har det så behöver du oftast en signalkontitionerad microfon som den här: https://www.firstpersonview.co.uk/accessories/micro-microphone-1-20v-plug-and-play-for-immersionrc