handdator

Visa fullständig version : Hur bygger jag enklast och billigast.



Matfarsan
2014-12-31, 21:03
Har köpt en sändare DX6 och fick då med en mottagare. Om jag nu skulle vilja göra ett första enkelt och billigt quadbygge i syfte att lära mej mer och även få användning av mottagaren vad mer skulle jag då behöva för saker? Som sagt ett enkelt och billigt bygge som inte behöver någon datorprogramering eller invecklad lödning ( enklare lödning går bra). Dvs inga invecklade gps moduler mm.

dvogonen
2014-12-31, 23:52
Det allra enklaste är att köpa en fungerande färdigbyggd quad som någon tröttnat på. Det brukar dyka upp sådana med jämna mellanrum på köp och sälj-sidan. Sedan kan du uppgradera den allteftersom.

Om du vill plocka ihop och bygga en quad själv är det billigaste alternativet en i 250-storlek. Enklast är att köpa en av HobbyKings nylonramar tillsammans med ett KK2-kort. På varje arm behöver du en motor och en esc. Förslagsvis en liten 1806-motor från DYS på 3200 kv, 5x3-propeller och en 12Ampere ESC med SimonK-programvara. Det totala priset hamnar på runt 1000 kronor. Enklare och billigare finns inte om du inte vill ha rena leksaker.

Lödning av sladdar kommer du inte runt om du vill bygga och flyga multikopter. Men mer komplicerat lödande behövs inte för att bygga en 250. Någon dator behöver du inte heller så länge du håller dig till KK2-korten. De har en egen display och är lätta att ställa in.

the_storm
2015-01-01, 00:00
Jag sitter på en 250-nylonram och ett kk2-kort.. Hojta till om du är intresserad!

Matfarsan
2015-01-18, 19:58
The storm, vad ska du ha för dom?

Fluf
2015-01-23, 10:07
Min första DIY quad, var faktiskt en hexa. Men den var modulär för att kunna köra tri, quad, hexa eller octa :)

KK2 kontrollbräda
Billiga 12A ESC's
Billiga "blue wonder" motorer
7x4-3blad propellrar och även 9x4.5 propellrar beroende på motorplacering
12mm furustavar från Bauhaus

Såga, klippa, testa, flyga.

Den flög, men flög inte nämnvärt bra. Men det beror främst på att jag inte viste hur man ställde in KK brädan, hade knappt kalibrerat ESC's men flög gjorde den :)


https://www.youtube.com/watch?v=IrJGeixPVKs