handdator

Visa fullständig version : Blackout 330mm bygge



Copterdude
2015-01-03, 21:08
Tänkte jag skapar en egen tråd för denna maskin då den inte riktigt platsar i minitråden.
Har kört minis ett tag nu men ville ha något lite större som får plats med GPS, strömsensor och annat roligt utan att det blir för trångt. Det mesta i detta bygge har delar från tidigare maskiner som motorer/reglage/gopro/vtx/rx/batterier etc. då det blir så kostsamt att köpa nytt till varje hehe.

Ja reglagen är uppåner ;)

Specar:

Blackout 330mm ram.
Cobra 2217 2300Kv
HQ6x4.5 prop
30A Blueseries SimonK
Naze32 Acro
EzOSD med strömsensor
Frsky 2.4ghz Rx och spänningssensor
Immersion 5.8Ghz
Hero3plus
Sony 600tvl mini kamera
A-Spec 3200mah 4S men större ska provas senare.

Tror inte jag glömde något.
Min är nu byggd lite annorlunda då jag vill kunna köra större batterier men fortfarande kunna balansera quaden vilket inte går om man har stora batteri hängande bakom i batterifacket.
När det inte blåser halv storm längre blir det väl film.

49732

Å lite dutt på gasen bara för att testa funktion.


https://vimeo.com/115868507

Daniel Berg
2015-01-03, 21:33
snyggt bygge :)

Copterdude
2015-01-03, 21:42
snyggt bygge :)

Tack, ramen gör helt klart sitt men sin fräcka design. Får hoppas den flyger bra bara hehe.
Ska blåsa 9(16)m/s imorn, men inte så kul att flyga en otestad rigg i blåst om den skulle vara het fel inställningar så kanske väntar lite.

McRegor
2015-01-03, 23:55
Känns som en intressant storlek. 250-kärrorna börjar ju bli så fullproppade att de mera liknar en fotboll än en quad så denna storlek känns helt rätt - lite större än 250 men lite mindre och smidigare än en 450...:)
Roger

Copterdude
2015-01-04, 11:24
Håller med, det är en smidig storlek.
För mig är portabilitet viktigt och denna 330mm får precis plats i min väska med allt annat som behövs.
Flygtiden är inte lika bra som en 400mm med 8" proppar men det är väl priset man får ta när man går ner i storlek.

Finns dock längre armar att köpa till Blackouten om man vill köra 8" proppar nån gång för mer effektiv rigg.

Blackout har även gimbal fäste som passar denna billiga HK gimbal frontmonterad med bra resultat om man vill ha det.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51184__HobbyKing_Brushless_ActionCam_Gimbal_With _2208_Motors_and_3K_Carbon_Construction.html

Det verkar som denna storlek av ram kommer bli populärt detta år och flera tillverkare har modeller på g/i testfas.
Lär väl inte dröja allt för länge innan Luminer och andra har modeller i denna storlek.

kajakmannen
2015-01-04, 11:54
Blackout 330 är en riktigt nice quad. I mitt tycke så är den designad för att flyga fort och lågt med men inte särskilt akrobatisk med tanke på den långa kroppen.


http://youtu.be/61QRC0Zm6CA?list=UUF5lHwTrdBKD3b3A7a0nWmA

Jag tycker inte den behöve rnågra större proppar iallafall. Högre proppar brukar oftast hänga ihop med lägre motorvartal och vibrationer.

MVH / Kajaken

Copterdude
2015-01-04, 13:34
Najs film. Större proppar är väl mest bra om man vill ha längre flygtid. Kraft finns så det räcker och blir över med 6" helt klart. Min flygning kommer mest vara över supertät skog och vatten då det är det enda jag har här ute typ förutom trista åkrar :P

Bara testade hovra lite grann i stabilitetsläge på halvtomt batteri för att se hur mycket den drar, måste fixa piddarna innan jag flyger på riktigt.
Antar det är ganska mycket amp för hovring men finns grymt med kraft så ett 4200mah eller liknande borde funka bra med dessa motorer.
Lite störningar då antennen va inne. Hovrade lite väl lågt också i filmen med tanke på markeffekt men provade en gång till och var samma energiåtgång 2meter upp så filmen stämmer rätt bra.

Får se sen om GPSen gillar placeringen eller om jag byta plats med vtx antennen. Huset blockerar halva himlen så får testa sen på mer öppnare plats. Det är TBS gpsen.

Frågade på Immersionforumet vad som händer om man överskrider 100A på strömsensorn men den ska tydligen klara upp till 400A burst så ingen fara bara att den inte mäter bra över 100A.
Vad jag sett når 2208 2000Kv motorsr upp till 70A på denan ram i flygning så antar mina 2217 2300Kv kan nå upp till 100A men det återstår att se.

Kör ej med PDB endast 14awg och 12awg då jag är lite osäker om PDBet är gjort för så stora motorer.


https://www.youtube.com/watch?v=Cn9bD1FuzkU&feature=youtu.be

Copterdude
2015-01-05, 16:18
Han testaflyga ett batteri innan det blev helt mörkt men blev inte så impad av hur den flög dessvärre. PIDsen kändes iaf alldeles för låga så dom måste fixas. Synd bara att det blir mörkt så fort. Ingen film men märkte att strömätaren flippa ur över 90A.

Såg 88A skymta till i OSDn sen flippa siffrorna ur ett par sekunder sen kom dom tillbaks igen. Hastigheten var inte riktigt så grym jag hoppats men svårt att säga utan inspelning. Aja blir nog bra när allt allt är inställt. Kul att testa lite udda kombos och se vad som händer om inte annat :D

Copterdude
2015-01-06, 16:25
Efter lite pill och ytterligare en flygning måste jag dessvärre ge upp dom här motorerna på denna ram. :(
Verkar helt enkelt vara dålig matchning. På en mindre ram (Flip260mm) funkade dessa monstermotorer bättre av nån anledning.

Här köra jag dem lite på FLip260n i somras med kasst Zippy som gör att spääningsvarnaren piper ;)

https://www.youtube.com/watch?v=poUbn4RadtI&list=UUvm99-Pdm4aP91HqFXlshOA

Blackout 330:n får nu istället tillbaka Cobra 2208 2300Kv motorerna och 20A Esc jag testade med först.
Verkar bli kasst väder nån vecka framåt så blir att dela en snutt från tidigare när jag testade dom mindre motorerna så det iaf blir någon visning av hur den flyger.

Video nedan med 2208 motorerna. Antar man nästan måste köra KISS reglage för att få det där extra i prestanda men frågan är om dom går att lita på då jag ofta flyger över vatten där ett fel kostar hela riggen.


https://www.youtube.com/watch?v=6e1F4XcevL4&list=UUvm99-Pdm4aP91HqFXlshOA

kajakmannen
2015-01-06, 22:26
Vad menar du med att KISS reglage behövas för att få det där extra i prestanda. Kör själv 2208 cobra motorerna (tror det är rätt beteckning, de som kan köpas med iallafall) och dom ger riktigt bra prestanda med cc3d kort och 4s med ztW spider 30 reglage.

eAk
2015-01-06, 22:37
Mm hela grejjen med kiss är ju bara att du kan få mycket bättre PID med hjälp av oneshoot. vilket är underbart att kunna göra på minis då dom annars kan vara svåra att få tillräckligt högt P värde på för att bli "locked in"

kajakmannen
2015-01-06, 22:53
Precis. Det är vad jag lärt mig också. Snackade lite med Charpu och Boris b och de verkar gilla oneshot och Kiss reglagen. Varningens finger dock, gäller att rengöra och inspektera KISS reglagen noga innan du nyttjar dom. Dom är kända för att vara mycket "skitiga" från tillverkningen. Isopropanol och förstorningsglas fram. Har precis monterat klart KISS18A på min nya WaspII som skall köras med Oneshot.

eAk
2015-01-07, 00:06
Mina 12a som brunnit har alla varit rengjorda plus elektroniklackade just för att undvika detta. men det verkar ber som det är tur/otur med batcharna om dom brinner eller ej. Kanske kan hjälpa om man är ännu nogrannare än vad jag varit men vet ej känns som att det är en kombination av tenn rester på dom och att lödningarna släpper för dom är så små och utsätts för mycket stress vibrationer/temperatur förändringar.

Men med oneshot125 funkar dom ruskigt bra mycket enklare att få riktigt bra PID


Precis. Det är vad jag lärt mig också. Snackade lite med Charpu och Boris b och de verkar gilla oneshot och Kiss reglagen. Varningens finger dock, gäller att rengöra och inspektera KISS reglagen noga innan du nyttjar dom. Dom är kända för att vara mycket "skitiga" från tillverkningen. Isopropanol och förstorningsglas fram. Har precis monterat klart KISS18A på min nya WaspII som skall köras med Oneshot.

Copterdude
2015-01-07, 07:33
Vad menar du med att KISS reglage behövas för att få det där extra i prestanda. Kör själv 2208 cobra motorerna (tror det är rätt beteckning, de som kan köpas med iallafall) och dom ger riktigt bra prestanda med cc3d kort och 4s med ztW spider 30 reglage.

Bra fråga, det är mer än observation från alla videos jag kollat på.
En del utav det verka vara "regenerative braking" iaf på 6x4.5 proppar. Dom som flyger kan snabbt dra ner rpm och sen bara ge en knuff så flyger dom iväg. Några av mina sämre reglage är det värsta lagget när man vill byta rpm snabbt med 6x4.5 proppar och man får den där svampiga känsla. Andra jag märkt är att top rpm verkar variera lite. KISS reglagen låter det som att dom når en lite högra rpm men svårt att säga utan test.
Är det nån som testat RPM med vanligt reglage mot KISS ? Hade velat veta om det är inbillning eller om dom kan ge extra RPM. Typ som låg vs hög timing eller nått

Tack för infon om reglagen, får fundera lite.

simonarvestrand
2015-01-07, 08:52
En del utav det verka vara "regenerative braking" iaf på 6x4.5 proppar.
Det är ju något som man bygger reglaget för om det skall ha eller ej. alltså genereringen som blir vid inbromsning matas tillbaka på nätet eller i detta fall accen, det som händer är ju bara att den tar hand om energin istället för att bränna upp den i escen.

motorn kan ju aldrig snurra fortare om man inte ger den högre spänning med den escen.

Det snackades redan vid simonk släppen att det fanns risk att reglagen brann upp pga den snabba regleringen nu snabbar man upp det ännumer hur kommer det gå då ?
Jag har iallafall någa kiss påväg hem, ska bli kul att se hur dom lirar, så länge dom håller så tror jag väldigt mycket på dom ,

Copterdude
2015-01-07, 13:38
Tänkte mer på detta "ESC electronic timing is the ability for the firing sequence of the motor controller to be altered, or advanced, to increase motor RPM" om det skulle kunna ha något att göra med att det låter som KISS reglagen har högre RPM i videos. Som sagt kanske bara inbillning men det låter alltid som det är ett jekla drag i propparna med dessa reglage jämfört med vanliga hehe.

Anyway, kul att ni är ett par som kör KISS snart. Hoppas på att dom håller bra så man vågar köpa. Ska bli intressant att se hur dom presterar. Visst var det v1.1 nu med större lödytor och bättre kvalle ? Det var en av grejorna som gjorde att jag inte köpte då lödningen verkade svår för en klant som mig ;)


Eller så väntar man på 30A versionen kanske.

Motorbromsningen verka bara så skönt och slippa floaty känslan när propparna inte saktar ner tillräckligt snabbt.

kajakmannen
2015-01-07, 14:15
Precis sonsonen skriver så kan man ju inte få högre rpm än vad kv och spänning in resulterar i (något generaliserat). Man skall nog hellre se det som att styrningen och varvtalsförändringen av motorerna kan ske snabbare vilket möjliggör snabbar reaktion för systemet och på så sätt högre PIDar möjliga.

eAk
2015-01-07, 14:49
Men alla firmware har väl regenererande braking som man kan aktivera?

Copterdude
2015-01-07, 15:34
Precis sonsonen skriver så kan man ju inte få högre rpm än vad kv och spänning in resulterar i (något generaliserat). Man skall nog hellre se det som att styrningen och varvtalsförändringen av motorerna kan ske snabbare vilket möjliggör snabbar reaktion för systemet och på så sätt högre PIDar möjliga.

Okej tack :)
Blir lite förvirrande ibland ute på stora nätet när det står olika saker här och var hehe.


Men alla firmware har väl regenererande braking som man kan aktivera?
Ja det verkar så. Hmmm, frågan är varför inte fler kör med det aktiverat. Eller iaf inte skriver det.
Kanske för varmt som Simon skrev så dom brinner upp ? Får lurka lite på rcgroups senare.

Copterdude
2015-01-07, 20:40
Ombyggd med dom mindre 2208 motorerna igen..
Med allt flyttat längre fram är balansen helt ok med ett Turnigy A-Spec 4S 3200mah. Vill jue slippa Zippy 4S 2700mah som iof balanserade perfekt men tappar orken direkt.

En möjlig anledning till mina tidigare yawproblem med det något baktunga 3200mah batteriet kanske har att göra med att två av mina motorer startar senare än dom andra kanske 50us. Märkts inte när man har minthrottle 1150 men om Kv är olika så kan det säkert leda till skumma problem. Om det inte är reglagen förstås.
Andra kan köra något baktungt utan problem.

En tidigare video på problemet nedan om nån undrar vad jag menar (TPA ej justerade därav skakningarna men yawen hade samma problem även med bra inställningar när vikten var något bakom center vilket inte andra har problem med.)

Man kanske får skaffa en sån där Kv mätare som Eak har :)
Kvarstår problemet nu när jag fixat balansen så blir det nog att skaffa nya motorer..

Ombygget.
49851

Tidigare video med yawproblemet.


https://www.youtube.com/watch?v=s6hj6NIoO2g&list=UUvm99-Pdm4aP91HqFXlshOA

Copterdude
2015-01-09, 14:44
Slutade tidigt så kunde köra en repa. Kan meddela att mina yawproblem är borta. Dock tappar den ena sidan nära maxgas vilket stämmer då jag flyttade motorerna som startar trögt till ena sidan istället för korsvis. Korsvis påverkade säkert yaw mer.
Förmodligen maxar dom trögstartade innan dom andra. Ställer jag ner maxthrottle 50us borde problemet försvinna men bäst att byta ut motorerna.

Är nöjd med hur den flyger nu, skön cruiser/racer.
Har ingen DVR i glajjorna med fick detta efter en repa.
Max speed 120km/h
Distance 4.8km (längre egentligen då gpsen inte var låst sen start)
Mah used 3000/3200mah

Sen vet jag inte hur bra man kan lite på TBS gpsen menmen.
När jag kollade på OSDn kunde jag hålla över 100km/h under rakan om jag gasade tillräckligt. Ingen vind så om det stämmer är jag nöjd.

A-Spec batterierna imponerar mig mycket. Drog ur 3000/3200mah och cellerna droppade inte under 3.4v i load.
Inte jättesnällt mot batteriet men det är skönt att veta att man kan flyga längre utan att cellerna dippar för mycket. Mitt Zippy dippar ner i 3.4v redan efter 30s ;) Skillnad på batteri och batteri.

*edit*
Ändrade till hela klippet. Flög väldigt oekonomiskt så blev en kort tur.
Måste lära mig att använda gasen bättre. Bygga upp fart och sen dra av för att få bra flygtid.

https://www.youtube.com/watch?v=m6sHBpF9M5s&feature=youtu.be

Copterdude
2015-01-10, 12:36
Inget kul flygväder idag så blev att leka lite med kameran istället och fota. Om nån undrar vilket objektiv så är det ett urgammalt Minolta 200mm APO 2.8 på en Sony A200 nånting. Inte fotat med den på år och dar men ibland äre kul att leka med det lite. Med 200mm får man va i rummet bredvid och fota genom dörrposten hehe.

49899

Copterdude
2015-01-12, 19:22
Efter att ha kört Effio 800tvl på mina andra quads i många månader var det inge vidare att gå tillbaks till 600tvl på denna så blev att uppgradera till en effio 800tvl mini.
På senare tid har det skrivits om att effio 800tvl varianten ska ha ganska hög fördröjning pga. bildprocessor chippen men inget jag märkt av med min typ av flygning. Man får nog känna efter själv om det påverkar ens flygning. Även när jag flög min FLip260 i 100km/h strax ovanför marken kände jag inte av fördröjningen men flyger man i tät skog i hög fart kan det nog påverka.

Känner dock att jag tappat inspirationen senaste tiden och bara flugit safe och samma. Måste börja ha lite kul igen. Egentligen ska man nog flyga en billig quad utan bling bling så man vågar göra lite mer crazy utan att behöva tänka vad dyrt det blir om man kraschar hehe.
Tanken med Blackout 330n var att kunna cruisa över öppet vatten och ha GPS:en som backup om man inte hittar tillbaks. Lite risky om man tappar GPS låsningen dock så man gör det nog bara en dag med klart väder när man får bra signal.

http://www.surveilzone.com/images/FPV/FPV_Camera/HS1182/best-Sony-FPV-camera.jpg

eAk
2015-01-12, 20:16
Denhär fördröjningen som han visade på rcmodel reviews jag har aldrig märkt den.
Sätter fingret på bordet precis som honom tittar i glasögonen och fingret rör sig samma på bilden som i verkligheten.
Han måste ju kört någon kass bildbehandlings inställning. Som noise reduction eller något då får man ju värsta lagget.

eAk
2015-01-12, 20:35
Denhär fördröjningen som han visade på rcmodel reviews jag har aldrig märkt den.
Sätter fingret på bordet precis som honom tittar i glasögonen och fingret rör sig samma på bilden som i verkligheten.
Han måste ju kört någon kass bildbehandlings inställning. Som noise reduction eller något då får man ju värsta lagget.
Ska nu räkna ut hur stor fördröjning det är
160ms!!!

Copterdude
2015-01-12, 21:02
Ska nu räkna ut hur stor fördröjning det är
160ms!!!

Uj det var endel. Tycker man borde märka av det mer men det kanske man bara gör om man flyger väldigt snabbt mellan objekt. Förhoppningsvis kommer det väl kameror med snabbare chip som ger mindre fördröjning men bibehållen kvalitet. För min flygning funkar det dock och jag får stor behållning av den bättre bilden, så man får väl avväga om man vill ha grym bild eller låg fördröjning beroende på hur man flyger.

*edit*

Har sett på youtube att en del av dom grymma miniflygarna kör effion nu mellan träd och sånt så funkar det för dom funkar det nog för oss :D

eAk
2015-01-12, 21:42
Klarade man av att pricka folk i quake med railgun och grejjer på modem tiden med 150-200ping så bör man klara flyga också bara vane sak. Men dock ingen förutsäjning det är troligtvis anledningen att jag körde uippockner i backen 2 gånger på en månad efter jag gjort flips. man släpper spaken för sent och råkar flippa ett halft extra varv eller om man ska ducka något så brukarj ag hamna i oscilation trott det varit inställningsproblem men edet kan bara vara fördröjningen på bilden och att hjärnan inte är inställd på den. Flyga ett par timmar fpv till så ska man nog slippa allt vad för sent släppa spaken heter. Du måste ändå planera såpas långt fram i tiden om du kör fort att fördröjningen på bilden gör inte så jätte mycket.
Jag skulle vilja ha siffror på fördröjningen hos den gamla kameran.

Jag tog mobilen tänd och släckte lampan sedan gångrade jag antal frames imellan det syntes på skärmen för kameran och på mobnilen i kameran jag filma med. *40


Uj det var endel. Tycker man borde märka av det mer men det kanske man bara gör om man flyger väldigt snabbt mellan objekt. Förhoppningsvis kommer det väl kameror med snabbare chip som ger mindre fördröjning men bibehållen kvalitet. För min flygning funkar det dock och jag får stor behållning av den bättre bilden, så man får väl avväga om man vill ha grym bild eller låg fördröjning beroende på hur man flyger.

*edit*

Har sett på youtube att en del av dom grymma miniflygarna kör effion nu mellan träd och sånt så funkar det för dom funkar det nog för oss :D

kajakmannen
2015-01-12, 21:48
https://www.youtube.com/watch?v=WO0P__vEvx0

Copterdude
2015-01-12, 21:55
Det är som många skriver på forumen, kameran i sig har varit ute många månader och det är ingen som klagat på nån fördröjning. Det är inte förrän nu som folk börjat mäta. Man ska nog inte ta siffrorna på för stort allvar. Det är hur det funkar i praktiken som är det viktiga.
Sök på Seckin Okcebe och ummagawd på tuben och kolal senaste klippet från båda. Dom flyger snabbt och mellan saker utan problem med effion så vi klarar oss nog för tillfället iaf :)

eAk
2015-01-12, 22:00
Jag ska försöka mäta med mina glasögon jag tror mycket av fördröjningen beror på skärmen.
för jag upplever inte 160ms när jag testar med glasögonen på.

Det är som många skriver på forumen, kameran i sig har varit ute många månader och det är ingen som klagat på nån fördröjning. Det är inte förrän nu som folk börjat mäta. Man ska nog inte ta siffrorna på för stort allvar. Det är hur det funkar i praktiken som är det viktiga.
Sök på Seckin Okcebe och ummagawd på tuben och kolal senaste klippet från båda. Dom flyger snabbt och mellan saker utan problem med effion så vi klarar oss nog för tillfället iaf :)

Copterdude
2015-01-12, 22:03
Helt klart skillnad där. Undrar vad det beror på.


https://www.youtube.com/watch?v=WO0P__vEvx0

eAk
2015-01-12, 22:14
jag kom inte på något vettigt sätt att filma glasögonen sammtidigt som mobil lampan. men att titta med ett öga i och ett utanför glasögonen upskattar jag fördröjningen till runt 100ms runt 100börjar onlinespel bli spelbara jag brukar kräva bättre än 60ping


Jag ska försöka mäta med mina glasögon jag tror mycket av fördröjningen beror på skärmen.
för jag upplever inte 160ms när jag testar med glasögonen på.

kajakmannen
2015-01-12, 22:18
då jag flyger med mina HEadplay så kan jag med vissa kameror få lagg vilket jag inte får med andra så det skulle kunna vara relaterat till den skärm eller uppspelningsenhet du använder för att visa bilden på. De kanske ställer in sig mot den signal som tas imot och synkar det inte riktigt så kanske en lägre uppdateringsfrekvens väljs. Jag får det ibland med headplay och gopro live out (GoPro 1)


MVH / kajaken

Copterdude
2015-01-13, 20:14
jag kom inte på något vettigt sätt att filma glasögonen sammtidigt som mobil lampan. men att titta med ett öga i och ett utanför glasögonen upskattar jag fördröjningen till runt 100ms runt 100börjar onlinespel bli spelbara jag brukar kräva bättre än 60ping

Ungefär samma i mina kameror. Håller med att det är på gränsen men acceptabel fördröjning speciellt med tanke på bildkvallen.


då jag flyger med mina HEadplay så kan jag med vissa kameror få lagg vilket jag inte får med andra så det skulle kunna vara relaterat till den skärm eller uppspelningsenhet du använder för att visa bilden på. De kanske ställer in sig mot den signal som tas imot och synkar det inte riktigt så kanske en lägre uppdateringsfrekvens väljs. Jag får det ibland med headplay och gopro live out (GoPro 1)
MVH / kajaken

Ja så kan det nog vara ibland.

Copterdude
2015-01-24, 15:01
Dagens fail..
Inte nog med att mina PIDs inte gillade den turbulenta blåsten idag så hände detta.
1. Larmet på en båt börja tjuta när jag flög förbi den. Störde hela flighten så blev inget kul video som jag tänkt.
2. Kamerainställningarna var fel. Finns bra inställningar på nätet men inte orkat fixa.
3. En hel del störningar från motor/esc i bilden vilket jag inte räknat med då min tidigare kamera hade 0 störningar.
4. Misslyckades med landningen och satte den i djupsnö utan skydd :P
5. Glömde stänga av DVRn innan jag drog ur stömmen så ingen OSD film..

Fick gasa som sjutton för att ens komma framåt. Aja better luck next time eller vad man brukar säga :P

Landade med runt 2000mah/3200mah förburkade. Var för skakigt för att vara skoj.


https://www.youtube.com/watch?v=hFxhe4kEvQQ&feature=youtu.be

Kommer inte försöka fixa bättre PIDs förren jag får nya motorer.
Mina låter ungefär 2x värre än den första i denna film nedan plus att dom glappar sjukt mycket. Nya batchen låter lika mjukt som Tigermotorerna och har bra japanska lager.


https://www.youtube.com/watch?v=jyBb_ND3DhQ

eAk
2015-01-24, 16:21
Vad du ska härmas då He he.
Kass lager på min ena motor
Gopro på gårdagens inställningar så katastrofal under exponering.
och min flygkontroll verkar avsky att flyga i snö och kyla.
Landa galet i en snödriva. Fick bli att åka tillbaka till stugan på tork :)

Dagens fail..
Inte nog med att mina PIDs inte gillade den turbulenta blåsten idag så hände detta.
1. Larmet på en båt börja tjuta när jag flög förbi den. Störde hela flighten så blev inget kul video som jag tänkt.
2. Kamerainställningarna var fel. Finns bra inställningar på nätet men inte orkat fixa.
3. En hel del störningar från motor/esc i bilden vilket jag inte räknat med då min tidigare kamera hade 0 störningar.
4. Misslyckades med landningen och satte den i djupsnö utan skydd :P
5. Glömde stänga av DVRn innan jag drog ur stömmen så ingen OSD film..

Fick gasa som sjutton för att ens komma framåt. Aja better luck next time eller vad man brukar säga :P

Landade med runt 2000mah/3200mah förburkade. Var för skakigt för att vara skoj.


https://www.youtube.com/watch?v=hFxhe4kEvQQ&feature=youtu.be

Kommer inte försöka fixa bättre PIDs förren jag får nya motorer.
Mina låter ungefär 2x värre än den första i denna film nedan plus att dom glappar sjukt mycket. Nya batchen låter lika mjukt som Tigermotorerna och har bra japanska lager.


https://www.youtube.com/watch?v=jyBb_ND3DhQ

simonarvestrand
2015-01-24, 16:45
tar du maskinen direkt från värmen ut i kylan och börjar flyga direkt ?

eAk
2015-01-24, 18:10
Nej. Men igår var det -15 Det verkade den inte alls tycka om.
Idag var det bara -3 Har den hängandes i gummisnoddar på ryggsäcken.
Idag flög den längre stund innan den börja vela. Sedan börja den tjuta och ha sig efter jag landade i snödrivan. för det var såpas varmt att snön smälte väl så den blev kortsluten. Har nu efter en stunds velande fått igång flygkontrollen igen. skruvade ner top plattan och satte damsugaren på uppdraget att torka under chipen :)

Den ska få stå och torka ur helt över natten. Imorgon har jag stora planer.
Vandra upp på någon fjäll topp flyga en ack eller två där. Sedan flyga övr en stor frusen sjö och ett nytt försök på samma kalhygge jag flög idag. Frågan är vågar man linda in den i plast folie, det är ju rätt statiskt men lär ju rädda en från att sitta och vänta hela dagen på att det ska torka igen när man landar i nästa snödriva. Flygkontrollen och fpv kameran och min mottagare är det enda som jag inte vatten skyddat.

Har lärt mig min läxa nu att snö är inte samma som fuktigt gräs. Så ska lacka grejjerna när jag kommer hem till götlaborg/kungälv igen.

Men nu behöver jag någon tillfällig quick fix. som håller snön borta från grejjerna.

Copterdude
2015-01-24, 18:11
Vad du ska härmas då He he.
Kass lager på min ena motor
Gopro på gårdagens inställningar så katastrofal under exponering.
och min flygkontroll verkar avsky att flyga i snö och kyla.
Landa galet i en snödriva. Fick bli att åka tillbaka till stugan på tork :)

Min Blackout sitter i en låda med lufthål och såna där små skovärmare i så det blir lite varmare än rumstemp iaf hehe. Vågar nog intee flyga på ett par dar då det bidde rätt blött i den.

På effion funkar dessa nedan i videon ganska bra. Orginal är lite väl mörk i vissa lägen även om bilden är bra. Körde orginal idag men den underexponerade en aning så blev lite mörkare än jag velat ha.
Dom nedan ger väldigt ljus bild vilket jag gillar. Man får dock dra ner färgmättnaden.


https://vimeo.com/90470297


tar du maskinen direkt från värmen ut i kylan och börjar flyga direkt ?
Typ, först i väska i 5min, sen 2min på marken. Kan vara den snabba tempskillnaden som spökar då ?
Dock var det 7-11m/s enligt smhi men kändes inte så farligt på marknivå. Kanske blåste mer uppe. Har sett andras Blackout 330 som knappt märker vinden så går säkert att få bättre.

eAk
2015-01-24, 18:32
jag har dom inställningarna på min effio men inte riktigt samma var något jag ställde annorlunda. minns inte riktigt vad men det hade med kontrast och färg att göra. kanske har annan noise reduction med. Min är på 0 för ja det är inget man vill ha när man flyger då bilden blir suddig och laggar med det.

He he eh min knacka jag bort den snö som gick sedan i stugan slungade jag den ett par gånger tills det slutade komma vatten på golvet. Sedan fick den stå en timme. Så velade kontrollen fortfarande då blev det att sätta dammsugaren emot. Nu funkar den som den ska verkar det som. Inte testat att starta motorerna. Får bli morgondagens test när den är hundra torr. Startar dom då så blir det den mest ambijösa flyg hajken jag gjort.

Får be kompisen fånga den i luften eller något imorgon om den lever då uppe på berget om man inte hittar någon punkt man kan landa utan att den hamnar 40cm under snön.


Min Blackout sitter i en låda med lufthål och såna där små skovärmare i så det blir lite varmare än rumstemp iaf hehe. Vågar nog intee flyga på ett par dar då det bidde rätt blött i den.

På effion funkar dessa nedan i videon ganska bra. Orginal är lite väl mörk i vissa lägen även om bilden är bra. Körde orginal idag men den underexponerade en aning så blev lite mörkare än jag velat ha.
Dom nedan ger väldigt ljus bild vilket jag gillar. Man får dock dra ner färgmättnaden.


https://vimeo.com/90470297


Typ, först i väska i 5min, sen 2min på marken. Kan vara den snabba tempskillnaden som spökar då ?
Dock var det 7-11m/s enligt smhi men kändes inte så farligt på marknivå. Kanske blåste mer uppe. Har sett andras Blackout 330 som knappt märker vinden så går säkert att få bättre.

neu
2015-01-24, 19:00
Bästa sättet att få bort all fukt är att lägga grejerna i en skål med ris. Jag dränkte hela min LKTR250 och gopro i ris när jag landade i en myr. Lätt det ligga i några dagar sen funka det perfekt.

Copterdude
2015-01-25, 11:16
Bästa sättet att få bort all fukt är att lägga grejerna i en skål med ris. Jag dränkte hela min LKTR250 och gopro i ris när jag landade i en myr. Lätt det ligga i några dagar sen funka det perfekt.

Jo ris verkar bästa. Får skaffa ett billigt storpack att ha om det blir kris :)


....Får bli morgondagens test när den är hundra torr. Startar dom då så blir det den mest ambijösa flyg hajken jag gjort.

Får be kompisen fånga den i luften eller något imorgon om den lever då uppe på berget om man inte hittar någon punkt man kan landa utan att den hamnar 40cm under snön.

Låter kul, lycka till :)

Wothrline
2015-01-31, 11:01
Hej,
Kul att se en tråd om Blackout på svenska. :)
Har du fått den i luften?

Jag har också siktet inställt på Blackout 330 så det är intressant att följa det du skriver.
Var beställde du din Blackout?

Jag är lite kinkig med flygtid, vad får du ut med din setup?

/J

Copterdude
2015-01-31, 11:33
Jo jag har ett par videos tidigare i tråden. Beställde från RMRC då frakten är billigare än från Australien.
Min är rätt tung just nu då jag kopplat förbi PDB:et med tjocka kablar pga. slask och väta. Har onödigt långa kablar till EZOSD och strömsensorn. Ett 3200mah 4S räcker runt 5min om jag cruisar runt i hög fart med lite punchouts med Cobra 2208 2000Kv. (har bytt ner mig till 2000Kv från 2300Kv nyss för att få lägre strömförbrukning bl.a.). Blir kanske video på söndag.

Om detta beror på vintern eller min flygstil är svårt att säga då andra verkar få längre flygtider. En sak är säker dock, bygg den så lätt som möjligt för längre flygtider. Om du gillar långa flygtider kan det vara även vara värt att titta på Blackout 360 med 8-tums proppar istället. Det är svårt att få långa flygtider med 6-tums om man ska tynga ner den med utrustning och t.ex. gimbal.

Copterdude
2015-01-31, 13:17
Härliga vinter med snöblandat regn hela helgen..
Blir nog ingen flygning. Försökte igår men linsen blir snabbt suddig.

50266

Copterdude
2015-02-04, 16:34
Testade lite DVR overlay i After Effects. Det är svårt att få bra då FOV:en skiljer sig enormt mellan FPV kameran och gopron. GÅr att göra bättre om man lägger ner tid och kan mer om AE. Jag kan mest basic grejorna bara.
Dålig GPS signal så värdena hoppar lite men detta var mer ett test.

Va svårt det är att se marken när snön är orörd och det är grådassigt !
Slumpmässig musik så inte klaga ;)


https://www.youtube.com/watch?v=AwVpkuoSRr8&feature=youtu.be

streber76
2015-02-05, 08:57
Snygg flygning o bra fart! Jag gillade dina koordinerade svepande svängar. Jag har svårt att flyga på vintern, fryser om fingrarna så man inte känner spakarna men framförallt så är miljön så tråkig, speciellt när det är stålgrå himmel.

McRegor
2015-02-05, 09:50
Jag har svårt att flyga på vintern, fryser om fingrarna så man inte känner spakarna men framförallt så är miljön så tråkig, speciellt när det är stålgrå himmel.

Har du inte testat att ha sändaren i en s k sändarpåse som t ex Hobbyking säljer billigt ?
Fungerar utmärkt och vill man ha ännu varmare så kan man lägga in en eller två handvärmare i påsen. Men eftersom händerna blir skyddad från vinden så brukar man sällan behöva extravärme.
Roger

Copterdude
2015-02-05, 17:08
Snygg flygning o bra fart! Jag gillade dina koordinerade svepande svängar. Jag har svårt att flyga på vintern, fryser om fingrarna så man inte känner spakarna men framförallt så är miljön så tråkig, speciellt när det är stålgrå himmel.

Tack, gillar helt klart känslan när man ligger sidledes i kurvorna.
Miljön är trist håller med, grådassig varje dag. Blå himmel och fin värmande vintersol verkar inte existera längre. Flyger utan sändarpåse men bara kanske två akkar. Bor 5min från mina flygställen så gör inget att det bara blir kortare turer. Efter nån vecka får jag abstinens så måste flyga lite nästan oavsett väder hehe.

streber76
2015-02-05, 18:45
Jag får nog skaffa en sån påse, sist jag var ute var det minus 10 men iaf torrt. Frös så mycket att jag nästan blev glad när accarna var slut. Vädret ställer till det rätt mycket, frös av en propp bland annat. Vi får hoppas på soligt i helgen, måste testa min nya venture quad.

Såg ut som du hade uppvinkel på kamerorna, hur mycket ungefär?

Copterdude
2015-02-05, 19:17
Hittar ingen gradskiva just nu men det är ganska lite vinkling. Bara tillräckligt så jag ser ordentligt framåt när jag gasar på.
Jag har både kamerorna i ungefär samma vinkel så att videomatrialet ska matcha bra när jag lägger ihop dem.

Vinklingen som blir bäst varierar mycket så bäst att prova sig fram lite i taget tills man hittar en vinkel som funkar bra för ens flygstil.

streber76
2015-02-08, 20:46
Jag gör som du skriver o testar lite, min flygning är väldigt blandad, jag kör fort ibland o en stund senare försöker jag pressa in den nånstans den inte riktigt får plats o då går det mycket långsammare. Tänkte ett tak på att luta kameran med ett servo men det verkar vara lite komplicerad lösning jag föreställer mig lätt går sönder.

Copterdude
2015-02-09, 17:31
Jo servo är nog bra men gillar att hålla det KISS (Keep it stupid simple) hehe.
En liten video. Inte så mycket intressant att titta på ute på vattnet men roligt att flyga på ändå :)
Lite vind men gick ändå i minst 70km/h i motvind även om det ser segare ut.
Medvind kom jag upp i max 111km/h utan att gasa speciellt mycket hehe.


https://www.youtube.com/watch?v=Sew1-59JXns&feature=youtu.be

Skutte
2015-02-09, 18:00
Najs snutt.
Är själv för feg för o dra över vatten.
Har lagt längs Råå vallar med lite saltstänk på Discon där gick min gräns. [emoji16]

Copterdude
2015-02-09, 18:09
Tack, har blivit ganska van att flyga över vatten nu så känns inte så läbbigt längre hehe. Men vågar inte göra nå acrogrejor över vattnet med denna dock. ;)

Synd att isen var smält, det hade nog sätt coolare ut med is över hela vattnet. Får se om kylan kommer igen.

streber76
2015-02-09, 18:46
Åh det är ju sådär jag vill flyga med min venture - synd att den går som skit nu, men jag ser helt klart fartresurser med den. Vare du som stod på bryggan? Är du inte rädd att råka ta ett steg åt sidan under inlevelsen o ner i plurret?

Satt o fundera vad som blir kvar av en lite större quad om man smäller den i 100 blås in i nått hårt - en liten klarar sig rätt bra men tex min venture lär det bara bli smulor av.

Copterdude
2015-02-09, 18:55
Jupp det var jag och min gamla cykel hehe.
Står alltid så har vant mig. I början vart man vinglig såklart men med tiden vänjer man sig. Blir mindre att släpa på och man kommer högre upp med antennerna :)

Blir nog endel skador vid hög fart. Hoppas på att undvika det ;)

Skärmdump från videon. Blir inte lika fint på youtube.. Filmat i 2.7K Superview 30FPS.

http://s27.postimg.org/b8d8rdf33/111.jpg (http://postimg.org/image/b8d8rdf33/)

Copterdude
2015-02-14, 13:03
En sväng ute på isen. Det går inte att gå på isen då den är för tunn så lite nervigt var det allt men lätt värt känslan !
Ändrade looptime lite högre till 2400 då reglagen inte verkar funka nå bra med för lågt värde när det blåser lite.


https://www.youtube.com/watch?v=kdEmXZh9o6c

Copterdude
2015-02-25, 21:15
Märkte att det var rätt värdelöst att lasta för mycket på en 6" prop quad så har nu plockat bort allt "onödigt". Man tappar för mycket effektivet helt enkelt.

Lagt in Cleanflight och ska försöka få den bra inställd då den inte riktigt kändes så bra tidigare. Bytte även ut antennerna mot IBCrazy 5.8 GHz Bluebeam Ultra Antenna Set.
GPS osv. får bli på något med större proppar senare i vår/sommar. Nu blire ren racer.

Det enda jag vet att jag ska byta är reglagen mot något med BLHELI eller KISS. Väntar till våren med det dock. Får se om vädret tillåter lite flygning i helgen så blire video.

50840

Copterdude
2015-03-01, 16:06
Blev ingen utflykt då vädret var trist men meckade lite med Cleanflight. Känns nästan helt bra nu bara lite mer I på pitch så den håller nosen bättre.
Flyttade fram FC:et så jag kan köra både 2200 och 3200mah med korrekt balans.

Tycker jag inte får riktigt bra tryck i motorerna dock, noterade att beroende på uppsättning av reglage startar motorerna vid andra värden. Skumt då det är samma märke och SimonK version på..
Dom som sitte på nu startar senare än dom på min andra quad även om jag byter moterna imellan och allt är kalibrerat samma.

Anyway Känner iaf att jag vill ha lite mer kraft så ska montera mina gamla 2300Kv istället för 2000Kv som sitter på nu. Måste skaffa ett par HQ 6x4.5 Bullnose när dom går att köpa och se ifall det blir nå mer fart.

Synd att det blåser 9-17ms nu när man vill flyga :(



50925

Cleanflight controller 2 med 2000Kv motorer. Powerranger musik haha.


https://www.youtube.com/watch?v=4uSDx9UZfqs