handdator

Visa fullständig version : Hur laddar jag bäst mina NiMh batterier?



bogieboy
2015-01-05, 16:04
Köpte mig idag några laddningsbara NiMh batt 2300mAh och 1.2V tänkte ladda dom med min R/C laddare. Så till frågan hur laddar jag dom, i serie eller parallellt. Och vad ställer jag laddaren på?

freddan_6
2015-01-05, 16:10
Jag föredrar dum väggladdare och laddar med 0,1C så kallad långsamladdning. Då kör jag 13h så jag säkert har de fullladdade. Det går att ladda snabbare, men många moderna NiMH falskpeakar så laddningen stänger av innan den är klar. Speciellt de med låg självurladdning har jag svårt att ladda annat än med långsamladdaren.

Michael
2015-01-05, 17:05
Långsamladdning med konstant ström, 0, 1C, fungerar även enligt min erfarenhet bäst eftersom peakladdare ofta ger en falsk peak långt innan batteriet verkligen är fullt. Vet man om det brukar det inte vara några problem, efter att laddaren peakat första gången startar man helt enkelt om laddningen på nytt. Du ska inte parallelladda NimH-batterier, det fungerar inget bra beroende på batteriernas svaga koppling mellan polspänning och laddningstillstånd.

Ålänning
2015-01-05, 18:08
Vissa ackar kan man ladda ibland med 0,5C, tex mina Instant Green jag haft några år, funkar kanon fortfarande både i flygen och i sändarna. =) Men långsamladdare funkar alltid.