handdator

Visa fullständig version : krockade LiPo



lekman
2015-01-06, 13:19
Hej
Har ett par LiPo som varit med om lite kraschar. Jag har skalat av det yttre höljet och tittat på skadan. Om det bara varit lite krockat i nåt hörn av en cell, så har det hänt att jag fortsatt använda ack-packet. Det har gått bra varje gång. Jag har nästan slutat med att krascha, men LiPo-ackarna lever kvar. Jag är nog normalt ganska snäll mot alla mina ackar, när det gäller belastning vid användningen och drar inte ur dom så hårt.
Jag inser att det är rimligt att plocka fram alla LiPos då och då för att kolla hur de ser ut, väl.

Är jag en otroligt oförsiktig o dum flygare?

/Lars

Peter_L
2015-01-06, 13:29
Frågan är hur du förvarar dom mellan flygningarna?

lekman
2015-01-06, 14:59
De ligger med 60 - 90% laddningsnivå i LiPo-påsar i svalen. Jag har alltid lite koll på balansen, att inte nån cell är på väg helt åt fanders

pernstig
2015-01-06, 17:42
Hej
Har ett par LiPo som varit med om lite kraschar. Jag har skalat av det yttre höljet och tittat på skadan. Om det bara varit lite krockat i nåt hörn av en cell, så har det hänt att jag fortsatt använda ack-packet...Är jag en otroligt oförsiktig o dum flygare?
/Lars

Man ska utgå ifrån att skadade LiPo-accar ska kasseras. Mindre intryckningar kan kanske accepteras men ingen på detta forum vågar nog säga att en acc med den ena eller andra skadan är ofarlig att använda.