handdator

Visa fullständig version : Välja larmspänning på drivacce



flygrc
2015-01-11, 21:08
Jag hoppas på tips vilken spänning jag ska välj på larmet till telemetrin.

Förutsättning:
10s 5800mah Zippy Compact 25c
ca 3 Kw motor, drar 80A på max.
Planet är 25% / 30 cc Slick 540, 1930mm spännvidd.
Brukar ha 35-40% kvar efter 8 minuters flygning.

Jag vill maxa för att få ut mer flygtid, hur låg spänning kan/bör jag köra till?

//Ola

Michael
2015-01-11, 22:06
Det bestämmer du enklast själv eftersom lämplig larmspänning är högst individuellt, beroende exempelvis hur mycket gaspådrag du oftast flyger med. Kolla helt enkelt med din telemetri vilken spänning acken håller efter exempelvis 8 minuters flygning.

Jag använder numera telemetri (Graupner HoTT) som mäter förbrukad kapacitet (mAh) samt individuell cellspänning. På så sätt vet jag exakt hur mycket jag plockat ur ackarna och får tidigt veta om någon enskild cell håller på att ge upp. Givaren mäter upp till 150 A kontinuerligt och individuell cellspänning upp till 14 celler.

andWho
2015-01-12, 13:37
Hej,
Jag brukar försöka se till att ackarna aldrig går under 3.75V/Cell obelastat efter flygning/urladdning. Absolut inte under 3.7V.
Man får mäta själv vad det motsvarar vid belastning och vad man ska ha för gränser satta i telemetrin. Sedan får man ta med i uppskattningen hur mycket marginal man vill ha, man vill ju ha kräm kvar för minst ett landningsvarv när larmet tjuter.

Själv har jag satt larmet till 3.3V/Cell (33V) i min DX18 för mina 10s kärror. Spektrum har en alldeles för låg larmnivå (3.0V per cell), man måste justera själv. Borde nog höja min egen larmnivå något mer också.

Det är sällan eller aldrig att jag flyger så länge att spännings-larmet går, landar när timern har löpt ut. Har larmat någon gång vid fullt pådrag med utslitna ackar, det vara bara att dra av gasen så tystnade larmet och jag kunde landa. Det är i sådana här situationer telemetri och larm gör verklig nytta.
/A