handdator

Visa fullständig version : Hjälp med konfa Futaba T14SG för styra olika flygmaskiner



urk
2015-01-12, 23:46
Kan någon vällig själ här på forumet ge en snabb crash course i hur jag konfigurerar min Futaba T14SG för att fungera mot flera mottagare/flygmaskiner.
Jag har idag en UAV konfad för radion men det har jag fått hjälp med. Vad jag önskar är alltså att kunna använda samma radio till flera olika farkoster som jag bygger men utan att sabba några inställningar på mina andra maskiner. Jag vill alltså inte riskera att mecka sönder några inställningar när jag labbar och försöker lära mig hur radion fungerar, så det bästa vore om jag kunde skapa en helt ny profil på något sätt i radion. Går det?

Jag är relativt ny inom området och definitivt ny på Futaba så pedagogisk hjälp tas tacksamt emot.

jocke1963
2015-01-12, 23:58
Ja, du har 30 modellminnen i radion.
Svensk manual, se sid 44:
http://www.fullkontroll.se/custom/3001/pages/products/_3001_ViewAttachments.aspx

Bara köpa fler mottagare och binda till varje ny kärra.

urk
2015-01-13, 00:02
Tack.
Så då kan jag labba med varje modell utan att sabba något i de kärrornas inställningar?

jocke1963
2015-01-13, 00:07
Jupp.
Kolla Youtube, där finns ofta bra instruxfilmer... typ: https://www.youtube.com/watch?v=aiBV1GGRJe8

urk
2015-01-13, 00:17
:thumbup:

Halcon
2015-01-13, 06:54
Du kan oxå kopiera ett modellminne t.ex om du kallar ett flygplan eller minne för cessna så kan du kopiera det och kalla det för cessna2 och så vidare och på så sätt mixtra med olika inställningar till samma flygplan. Du kan ha samma mottagare till dessa minnen.

McRegor
2015-01-13, 08:05
Jo - som vanligt underlättar det mycket om man börjar med att att studera manualen...
Roger

simonarvestrand
2015-01-13, 08:41
Learning by doing mcgregor. Har inte öppnat manualen men lyckats ändå :) kanske tar mer tid men man lär sig massa annat än det man tänkt göra påvägen

McRegor
2015-01-13, 09:23
Kanske fungerar för dig Simon men frågeställningen i denna tråd hade nog inte uppkommit om manualen hade studerats en smula först...:) Skaffar man sig relativt avancerad utrustning och inte har några förkunskaper så är nog ändå lite manualstudier att förorda...
Roger

urk
2015-01-13, 14:47
Jodå, jag hade faktiskt studerat manualen innan, tro det eller ej. Dock utan att veta exakt vilket avsnitt som var det rätta. Även om jag själv håller med att learning by doing är det bästa.
I detta fall vill jag också ogärna schabbla bort mina tidigare inställningar eftersom de går till min nuvarande maskin.

pernstig
2015-01-13, 15:07
Kanske fungerar för dig Simon men frågeställningen i denna tråd hade nog inte uppkommit om manualen hade studerats en smula först...:) Skaffar man sig relativt avancerad utrustning och inte har några förkunskaper så är nog ändå lite manualstudier att förorda...
Roger

Varför inte kombinera både och. Jag läser gärna igenom hela manualen först. Sedan blir det "Hands On" med manualen som uppslagsverk.
För övrigt tycker jag det är svårt att hitta det man vill göra i just Futabas manualer efter att ha försökt hjälpa klubbkompisar. Men man vänjer sig säkert om man själv har radion ifråga.

bem
2015-01-13, 20:28
Jodå, jag hade faktiskt studerat manualen innan, tro det eller ej. Dock utan att veta exakt vilket avsnitt som var det rätta. Även om jag själv håller med att learning by doing är det bästa.
I detta fall vill jag också ogärna schabbla bort mina tidigare inställningar eftersom de går till min nuvarande maskin.

Tyvärr är manualerna till radiostyrningar, även till en del av toppmodellerna, ofta ganska knapphändiga och ger inte omedelbart klarhet i hur man kan göra diverse inställningar osv. Vissa saker kan vara enkla men t ex mixningar och "conditions"(som Futaba kallar sin mycket flexibla variant av "flygfaser" i en del av sina manualer) kan vara knepiga att förstå sig på.
Det är på forum och t ex Futaba i USA och deras FAQ (dock tror jag inte 14SG är med i deras FAQ) man kan hitta en hel del matnyttigt, och fråga förstås som här. Den som inte frågar...

Jag använder Futaba själv (en 14MZ, den nyare heter 18MZ) och jag skulle nog inte vilja påstå att min radio är så lätt att förstå sig på alla gånger när man snurrar runt bland alla inställningar, men jag kan den hyfsat idag efter många års användande.
Manualen till min Futaba är lite goddag yxskaft första gången man läser igenom den, med många obesvarade frågor, och när min radio var ny och jag plöjde igenom manualen sida upp och sida ner så var det en blandning av "wow vilken avancerad radio" och "fattar ingenting". Man får ha lite tålamod och jobba med några saker åt gången och sätta sig in i dessa mer grundligt, annars kan det nog kännas lite överväldigande. Kan vara lätt att känna sig lite korkad när kanske man inte förstår vad de skriver i manualerna eller vet var man skall leta för att lösa ett problem. Men det är nog manualerna många gånger som borde bli bättre så vi förstår lättare, anser jag.
Kopiera modeller och backup till minneskort av modeller du vill ha kvar är din bästa vän innan/vid experimenterande. Då gör det inget om du ställer in fel eller det går åt skogen med inställningarna. Bara börja om med en ny modellkopia.

/Bo