handdator

Visa fullständig version : flygande vinge configuration med Futaba 7c



bob
2015-01-13, 20:12
Jag har problem med inställningarna på min vinge. När jag mixer med ELEVON. Det funkar förutom att när jag flyger och vill landa så sjunker jag sakta och trycker spaken upp. Då går throtteln igång och motorn börja spinna. Har tittat igenom alla funktioner men kan inte hitta problemet. Hoppas att någon vet vad jag ska göra för att ordna problemet


Bo

McRegor
2015-01-13, 20:52
Ursäkta men jag förstår nog inte riktigt ditt problem. Fungerar alla roder och trottelfunktionen ? Fungerar allt som förväntat när du flyger men inte när du skall landa ??
Försök förklara mera exakt vad du anser är problemet och vad du vill skall inträffa istället.
Roger

freddan_6
2015-01-13, 22:15
Vilken spak trycker du uppåt för att få igång motorn?

bob
2015-01-13, 23:24
ok, ska försöka föklara. alla roderfunktioner fungerar. jag har vänster servo på 1 och höger på 2. 3 throttle. provat att byta mottagare men samma sak hander.
jag startar motorn med vänster spak uppåt.
Höger spak är höjd/sänkvänster/höger.
Då jag justerade elevon och gjorde expo/dual har jag switch D då jag ändrar styrkan på utlslagen. Oavsett hur de står så flyger jag rakt I luften så är allt ok. Ska jag gå in för landning och för höger spak uppåt så går throttle också igång. inte fullt men tillräckligt för att störa.
när jag sitter och provar I verkstaden så om jag har ytterst lite throttle och för höger spak uppåt så går motorn igång. har jag ingen throttle alls så kan jag se att motorn hacker och vibrerar som om den vill gå igång.
Har kollat alla mixer men de star alla på off vad jag kan se. Några tips eller om jag gjort fel I konfigurationen.
Kan inte bli klok på vad det kan vara och väldigt irriterande att flyga med.'

Det jag vill dka hända är att ingen throttle ska gå igång om jag för höger spak neråt. utan att den går igång när jag för throttle uppåt.
tilläggas ska väl att throttle går inte igång förrän jag är nästan upp I halva throttlen. Hittar inte var jag justera ner den till bottenläget. Det kan ju vara därför den strular.

Jorgen
2015-01-14, 00:04
Det är kanske bäst att börja om från början genom att definera en ny modell.

Har du några andra modeller inlagta i radion? Fungerar de som de skall?

Har du kollat vad monitorfunktionen visar för utslag i radion?

McRegor
2015-01-14, 06:20
Du säger alltså att när du ger höjdroder ("höger spak neråt") så startar motorn ? Men du talar också om "höger spak uppåt" (=dykroder) vid landning ? Vad är det som gäller ? Och höjdroderutslag använder du ju under hela flygningen och vad händer då ? Menar du alltså att höjdroderutslag påverkar trotteln ? Använd gärna gängse beteckningar på vad du gör och vad som händer istället för "spak upp eller spak ner". Hur erfaren flygare av denna typ av flygmaskiner är du ?
Är det konstigheter med radions konfigurering så håller jag med Jorgen - skapa en ny modell utgående från ett modellminne som du inte använt tidigare.
Roger

simonarvestrand
2015-01-14, 06:51
Vilken radio?

McRegor
2015-01-14, 07:52
Futaba 7C står det i rubriken, Simon...
Roger

simonarvestrand
2015-01-14, 08:15
såg det nu när jag loggade in med datorn, syndes inte i telefonen av nån anledning.

Kolla under funktion om det inte är så att du råkat få in höger spaken på trim på trottlekanalen .
eller under mixar så det inte finns något där.

bob
2015-01-14, 08:55
Jag har bara flugit multikopter innan och kört med min futaba 8j.
nu kör jag endast futaba 7c till vingen.
gjorde enligt manualen med inställningarna. kör I ACRO. hoppas ni ursäkta mina dåliga termer.
När jag ger throttle (dvs vänster spak uppåt) så ger den gas och motorn startar. När jag tar höger spak nedåt dvs höjdroder så funkar det som det ska. När jag för höger spak nedåt som vid tex landning så blir det så att throttle aktiveras. throttle aktiveras även under flygningen då jag för höger spak uppåt. Då kan jag höra att motorn går upp I varv.
Jag har provat nytt modellminne och ett som jag inte använt innan. även det ACRO, aktiverar ELEVON som det står I manualen. Har även provat att byta mottagare så det borde vara något konstigt jag gjort I sändaren.

Jag hittade ingen monitor function I Futaba 7c.
Jag har Inga andra modeller inlagda på futaba 7c utan alla är till vingen.

McRegor
2015-01-14, 09:11
För att vi skall tala ungefär samma språk så är det bra om du använder gängse benämningar så jag gör här ett försök att kort beskriva dessa:
Höger spak - uppåt = dyk (höjdrodret nerfällt)
Höger spak - neråt = höjd (höjdrodret uppfällt)
Höger spak - vänsterutslag = vänster skev (vänster skevroder uppfällt - höger nerfällt)
Höger spak - högerutslag = höger skev (vänster skevroder nerfällt - höger uppfällt)
Vänster spak - uppåt = ökande trottelpådrag
Vänster spak - neråt = minskande trottelpådrag
Vänster spak - vänsterutslag = vänster sida (finns ej på din modell)
Vänster spak - högerutslag = höger sida (finns ej på din modell)
Du säger "När jag tar höger spak nedåt dvs höjdroder så funkar det som det ska. När jag för höger spak nedåt som vid tex landning så blir det så att throttle aktiveras." Vad är skillnaden - i båda fallen ger du höjdroder men ibland startar motorn - eller har jag missuppfattat det ? Gör du nåt annat innan landning - t ex slår om nån switch så att du t ex akitiverar nån mixning ?
Sen sa du i ett annat inlägg "Ska jag gå in för landning och för höger spak uppåt" och det är ju lite motsägelsefullt - och dykroder är ju inte det vanliga vid landningar direkt... Så - tänk igenom vad du gör och beskriv detta i våra normala termer och inte i nån form av riktning som du rör spaken.
Roger

bob
2015-01-14, 09:21
Jag har kollat alla mixer och de som går att sätta off är på off de andra är på INH.
Har letat alla menyer och under menyer vad som kan göra att throttle går in just när jag har höger spak uppåt.
Säkert har jag missat något men nu har jag nog blivit blind av allt ändrande till olika konfigurationer.

bob
2015-01-14, 09:35
Ok vi gör ett försök.
När jag tar höjdrodret (dyk) så går throttle igång när jag flyger. Jag kan höra att motorn går upp i varv. Det gäller endast när jag tar höjdrodret (dyk) ej höjdroder (höjd).

Kollade igenom alla mixningar att de står på off. Det enda jag har som switch är D som ändrar roderutslagen till hälften. Detta gör dock ingen skillnad på höjdroder (dyk), throttle går igång då också.

Jag har märkt att switch E gör något med funktionerna höjdroder, kan se att de rör sig när den switchen ändras. Dock kan jag inte hitta något i någon mixning där just E är med.

McRegor
2015-01-14, 09:35
Hej igen,
Kan vi ena oss om att du använder gängse terminologi så tror jag att det blir lättare och entydigare.
Du får alltså gaspådrag när du ger dykroder ? Gäller detta generellt ? Det är inte så att du har en Mode 1-sändare i grunden för då sitter nog trottel på högra spaken vill jag minnas. Kanske nån "hybrid" med en Mode 1 som man mekaniskt byggt om till Mode 2 ? Ja - jag vet inte om det kan bli dessa effekter då för det är inget jag varken sett eller testat men nåt skumt kan det säkert bli. Och just detta med gaspådrag när du ger dykroder (höger spak uppåt alltså) talar lite för att det kan ha nåt med Mode 1 att göra.
Sen undrar jag varför du inte använder din Futaba 8J även till vingen - det är ju bättre att lära sig en sändare bra än två halvbra...
Roger

freddan_6
2015-01-14, 09:48
Du ska använda ACRO så det är rätt. Den mix du ska använda heter Elevon (i advanced). Du ska använda kanal 1 och 2 till skeven. Du kanske behöver reversera en eller flera av kanalerna till skeven. Du byter mode 1 till 2 på samma sätt som i 9C. Du ska använda mode 2.
http://www.futaba-rc.com/faq/faq-9c-q625.html

bob
2015-01-14, 10:27
Hej Fredrik,
Då är jag rätt på det.
ACRO
ELEVON
MODE 2.
Men har fortfarande samma problem med att throttle går igång när jag för höger spaken uppåt (Dyk)

McRegor
2015-01-14, 11:28
Styr du trotteln med bara dykroder eller fungerar den också med trottelspaken (vänstra). Och om du drar ner trottelspaken i botten - går ändå motorn när högra spaken står i mitten ? Eller startar motorn i det fallet när du ger dykroder (med trottelspaken i bottenläget) ?
Fungerar alla roder i alla lägen som dom skall när du rör högerspaken ?
Har du ingen fri mixer aktiverad - typ Elevator som Master och Throttle som Slave ?
Roger

bob
2015-01-14, 11:51
jag styr throttlen med vänstra spaken som normalt.
rör jag höger spak (dyk) så går throttle igång också.
Har jag vänster throttle spaken I botten DVS ingen gas så påverkas inte throttle när jag för höger spak (dyk).
Har jag däremot minsta lilla throttle upp så påverkar det throttle när jag rör spak höger (dyk).

Jag har förmodligen någon sorts mixer igång men går jag igenom alla så står de som jag tror de skall.
Det är endast switch E jag var osäker på men lyckades slå av den. Dock så kvarstår problemet.

McRegor
2015-01-14, 12:26
Men om du kollar igenom dina fria mixrar och letar efter Master = Elevator och Slave = Throttle - hittar du nåt sånt ? I så fall har du nog bara gjort fel när nu tror att du avaktiverat denna mixer.
Roger

bob
2015-01-14, 17:56
Ja då har jag på något sätt lyckats få till mixningen så att ingen throttle går igång då jag inte vill.
Satte alla mixningar på off och de som inte gick satte jag på +-0 och det verkar vara lösningen på problemet

McRegor
2015-01-14, 18:04
Så bra - då var det säkert en aktiv mixer som nu är avaktiverad.
Roger

bob
2015-01-17, 19:02
Nu har det gått troll i sändare eller mottagare igen. Jag trodde att problemet var löst men icke. Den beter sig likadant igen. Förmodligen så fick jag inte till det när jag trodde det var löst.

Har också provat och byta både esc och mottagare men samma strul. Ska kola imorgon med en exakt samma Futaba 7c och får då kanske mer att fundera på.

Letar i olika forum både på futabas egen hemsida och ute i cyberspace men det verkar vara få som har detta problem.

Jag har ELEVON aktiverad som det star i manualen.
ÄR det någon annan som har någon annan configuration till vingen?

Jorgen
2015-01-17, 20:18
Du har väl provat att börja om på ett nytt modellminne?

bob
2015-01-17, 20:20
jo många gånger

Jorgen
2015-01-17, 21:30
Det är dags att gå till botten med det här.

Om jag minns rätt så sa du att du inte hittade någon monitorfunktion i radion, det känns konstigt även om jag blivit förvånad över hur lite Futaba prioriterar användarinterfacet. Men utan det så får vi göra så här:

Börja med att koppla fartreglaget på en annan kanal, koppla bort motorn. Vi använder bara fartreglaget som strömförsörjning för radion. Om du har ett mottagarbatteri så fungerar det lika bra.

Börja med att koppla in ett servo istället för motorn så att du ser tydligt hur stort utslaget är.

Notera utslagen, filma gärna rakt ovanför servot så att du även har sändaren i bild.

Gå igenom det här:
50024

Skapa en vanlig modell med höjd, skev och roder. Se om du får samma problem. Om du inte får det så nollställer du modellen och sätter upp din vinge igen.

Om den vanliga modellen trasslar på samma sätt så kan det vara något elektriskt problem, tex en dålig jordanslutning på en eller flera av dina gimbals.

bob
2015-01-18, 20:46
jag var iväg och flog vinge idag och då testade jag kontrollen en gang ifall att och döm om min förvåning så funkade Futaban 7c igen utan något strul. Blir inte klok på den men det kan ju vara en bugg I mjukvaran på kontrollen. jaja återstår och se när strulet kommer tillbaka igen.

Mr X
2015-01-18, 21:37
På den gamla goda tiden med 35MHz fick jag vatten i en av mottagarna och vid landning när jag drog av gasen gav den sidoroder. Detta problem blev bara värre och värre men kul blev det när man skulle landa. Bytte mottagare och problemet var löst. Ser att du bytt mottagare så fel på mottagaren kan det inte vara.

Jorgen
2015-01-19, 12:10
På den gamla goda tiden med 35MHz fick jag vatten i en av mottagarna och vid landning när jag drog av gasen gav den sidoroder. Detta problem blev bara värre och värre men kul blev det när man skulle landa. Bytte mottagare och problemet var löst. Ser att du bytt mottagare så fel på mottagaren kan det inte vara.

Det kan mycket väl vara samma fel i sändaren.

bob
2015-01-19, 21:38
jaha då hände det igen, samma strul och det är inte fel på mottagaren då jag testat med olika mottagare och har nu kopplat in en futaba 6ex och då funkar allt riktigt
Förstår inte vad man kan göra för att avhjälpa detta problem

Jorgen
2015-01-20, 15:03
Det beror på vad du har för elektronikkunskaper. Då du inte hittar någon monitorfunktion som visar utslagen på de olika kanalerna så är det inte mycket mer att göra än att mäta inne i radion.

Då det är ett intermittent fel så kan det vara svårt att hitta felet, risken är överhängande att felet inte visar sig när du mäter...eller så hittar du ett kabelbrott eller liknande direkt.

bob
2015-01-20, 16:49
Jag har inte mycket koll på hur jag ska mäta upp det ,em jag vet en kille som kan kolla den

bob
2015-01-20, 20:02
då har jag kollat och det är inget fel på hårdvaran enligt killen som matte upp kontrollen. Då är det ju mjukvaran som strular. Någon som vet hur man resetar den. Har provat med clear på modellminnet men det blir sak samma

Nimbus-Bert
2015-01-21, 06:39
Vet inte om detta kan vara något. När jag köpte min Futaba och testade den så fick jag problem med kanaler som mixade sig. Var på väg lämna in den när jag kom på att en trådlös Router störde den. Testa att ansluta mottagaren till sändaren igen så försvann felet.

Bert

bob
2015-01-21, 07:55
Tack för tipset, hade det bara hänt hemma I huset där det finns trådlösa saker, men ute i fält därdet inte finns något som kan störa ut. Någon som vet om man kan göra en mjukvaro reset förutom att göra nya modellminnen?

Jorgen
2015-01-21, 11:03
I manualen stod det att endast serviceverkstäder kan göra en full reset.

Du kan prova att byta modelltyp till helikopter, göra några ändringar. Stäng av, slå på, byt till flygplan igen. Slå av, slå på, gör alla inställningar och prova igen.

Jag tror fortfarande på hårdvarufel och är inte förvånad över att det inte gick att hitta vid en snabb mätning. Vi vet ju att felet inte alltid dyker upp.

freddan_6
2015-01-21, 11:42
Här är manualen på Engelska online http://manuals.hobbico.com/fut/7c-2_4ghz-manual.pdf
och svenska http://ech.se/dokument/manualer/Futaba%20FF7%207C%20manual%20swe.pdf
på sidan 28 i Engelska står det. Jag tror inte på generellt mjukvarufel i sändaren, det kan vara nån mix i modellen du glömt stänga av eller att sändaren är t.ex. vattenskadad och t.ex. läcker ström mellan några analoga ledare.

bob
2015-01-21, 19:42
Nja mix har jag inte glömt, kollat och dubbelkollat flera gånger. Vattenskadad är den inte heller då vi hade bakstycket borta och den var snustorr. elektrikern mätte upp det som han kunde och där var inget fel. Väntar nu svar från FUTABA supporten men första svaret var att jag hade den I MODE 1 istället. Ja nu får vi se vad som hander.

Att Notera: Den funkar ikväll?????? frågan är bara hur länge.

Jag kan se att om jag drar spaken "ELEVON/AILERON" som är fjädrande, snabbt åt något håll så lyser mottagaren grönt först men sen blinkar till rött och jag kan höra att servorna hänger sig för någon sekund. Sen återgår det till normalt igen.
Kan ju vara att det behövs lite betänketid för servona att hänga med

Nimbus-Bert
2015-01-21, 20:03
Tack för tipset, hade det bara hänt hemma I huset där det finns trådlösa saker, men ute i fält därdet inte finns något som kan störa ut. Någon som vet om man kan göra en mjukvaro reset förutom att göra nya modellminnen?

Inga mobiler heller?

Jorgen
2015-01-22, 05:56
Jag kan se att om jag drar spaken "ELEVON/AILERON" som är fjädrande, snabbt åt något håll så lyser mottagaren grönt först men sen blinkar till rött och jag kan höra att servorna hänger sig för någon sekund. Sen återgår det till normalt igen.
Kan ju vara att det behövs lite betänketid för servona att hänga med

Det där låter som om du har dålig strömförsörjning i flygplanet, spänningen blir så låg att mottagaren startar om. Vad har du för fartreglage? Det har nog för svag BEC.

bob
2015-01-22, 08:40
Jag har afro 30esc
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__39708__Afro_ESC_30Amp_Multi_rotor_Motor_Speed_Co ntroller_SimonK_Firmware_.html

bob
2015-01-22, 08:42
Jag såg det inlägget förut så när jag var på fältet så la jag mobilen i bilen och jag hade samma strul med sändaren.

Jorgen
2015-01-22, 09:18
Jag har afro 30esc
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__39708__Afro_ESC_30Amp_Multi_rotor_Motor_Speed_Co ntroller_SimonK_Firmware_.html

Det där är inte riktigt bra, som du ser så har den bara en 0.5A esc. Multikoptrar som den är byggd för har oftast inga servon och drar bara några mA 5v. Normalt sett så vill man inte ha mindre än 2-3A BEC på ett flygplan.

Allt blir så väldigt konstigt i flygplanet när inget får ström som det skall, jag skulle inte bli ett dugg förvånad om ALLT började fungera om du byter till en ESC som är lämplig för flygplan.

bob
2015-01-22, 10:48
oj man lär sig så länge man lever. där kan ju vara källan till problemet Har du något tips på vilken esc som skulle kunna passa till min techone 1300mm och 900mm köpt på skånehobby
Har även hobbyking 2818 1350kv på en vinge.

Jorgen
2015-01-22, 11:29
http://www.skanehobby.se/fartreglage/3360-fartreglage-ztw-30a.html Borde fungera bra till den större vingen, till den mindre också även om det är lite överdrivet starkt till den. Priset ser ganska oslagbart ut och även om jag inte hört talas om tillverkaren tidigare så säljs ZTW av både Skånehobby och MBS RC som båda är mycket seriösa handlare.

Annars är Hobbywing som bland annat rcfligt säljer mycket väl beprövade reglage.