handdator

Visa fullständig version : Seagull Madness 1.8m



MagnusStrömqvist
2015-01-14, 18:59
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2584

Jag är intresserad av att lägga ca 3000 på en el drivlina (motor/propp+esc) som ger denna kärran riktigt bra toppfart....Men inte koll på bra kombos för elkärror av denna kalibern. Och batterikostnader håller vi utanför, men skall vara hyfsat överkomliga..

Så, elnissar med erfarenhet, vad hade DU satt i denna för 3000 budget???

Tacksam för tips!

Med vänlig hälsning Magnus

jocke1963
2015-01-15, 06:36
Blev lite nyfiken på Rcflight´s text ang motortips:
"Motor: El-drivlina. Alt. 2 st Metanolmotor (http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=90) 2T 61, 4T 70."
Hur få in 2 st metanolmotorer..? :stupido2:

McRegor
2015-01-15, 07:53
Vill du ha riktigt bra fart till vettiga kostnader så är det väl bättre att satsa på en EF1 Pylon-kärra. Visserligen en mindre kärra men med bra fart trots att setup:en inte är speciellt exklusiv och dyr. Exempel på snabb kärra - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51427__HobbyKing_174_Invictus_EF_1_Pylon_Racer_B alsa_1288mm_Red_ARF_EU_Warehouse_.html
Roger

Jorgen
2015-01-15, 09:18
Det kanske går att skala upp iden om att använda en liten helikoptermotor med minsta möjliga propeller på små flygplan?

Scorpion HKIII 5035-410kv på 12s med en liten 12X6 till 12X10 propeller?

Eller kanske en Mega 50/30/8 på 300kv med en 16" propeller på 12s? (Samma som i din gamla extra 300.)

MagnusStrömqvist
2015-01-15, 18:14
Now we are talking Jorgen! Ja precis, något experimentellt som skulle kunna funka. Jag vill nog ha denna storlek, 1.8 m, dels för att den syns bättre, dels för att få ett större register av flygdagar. Alltså att den inte kräver vindstilla utan man kan ta ut den en normal dag med 7-8 m/s. Dessutom är den rätt billig och på extrapris. Som sagt det blir en testkörra så lör väl bränna någon motor eller esc.... Tillhör ju sporten :)
Just det Extran ja ... 12s är ju spännande. Men vi skall väl satsa på en riktigt högvarvig motor eller tänker jag fel?

Jorgen
2015-01-15, 23:07
Om du går upp till 500kv så hamnar du där vanliga 700 klass motorer ligger och då blir det nog mycket enklare att få tag på. Jag såg efter en snabb sökning att man får en Align 700MX 520kv motor för 160$ 4kW kontinuerligt och 6.6kv i 5 sekunder på den.

Jag hittade kontronics motsvarigheter i drivecalculator, de har lite fega maxströmmar så jag fick ta bort den spärren för att kunna räkna på det. Det ser ut att vara lite svårt att flyga med en 12" propeller med kv på 500.

Med Pyro 700-52 och 12X8 APC Sport så fick jag 17000 rpm, 138A, 5.5kW. Alltså lite mycket överallt. Men batteriet kommer nog att sagga lite mer än till 39v då jag valde en xcell 5000mA. Så det kanske skulle kunna fungera. Den här skall motsvara en MX700 ganska bra om det inte är för mycket ljug på internet, Align har tydligen gjort något spännande med fläkten i MX700 för att få dem att gå kallare än de erkända tillverkarna. Men om man pressar så hårt att man riskerar att bränna motorer så är deras pris oslagbart.

Det skadar kanske inte att titta över lite olika varienter på MX700, om den här verkligen är på 470kv så borde det vara en vinnare.
http://www.espritmodel.com/hml70m04t---align-rcm-bl700mx-brushless-motor-470kv.aspx

Jag kollade manualen på planet då de verkade rekommendera så liten motor och propeller för ett så stort plan men det stämde:
- Model size: .45-.52 size models
- Motor: 35mm 830 rev per volt
- Propeller: 12x6-13x6
- ESC: 50A
- Lipo Batteries: 4 cell 3200mA

Det måste vara ett mycket effektivt flygplan, elprylarna de specificerar stämmer någorlunda med vad jag har i min EF Laser 48" och den är inte snabb.

Kanske lite kritiskt med vikten då jag räknat med 4500mAh 12s och en motor på 405-650g när de rekommenderar en motor som kanske väger 170-220g och ett batteri som väger en fjärdedel. Men det ser ut att gå att flytta runt batteriet och det behövs lite vikt för att det skall flyga bra i vind också.

Manualen finns för övrigt här: http://attachments.modelengines.com.au/products/files/SGMADNESS-55[10326].pdf?r=1358829770

McRegor
2015-01-15, 23:23
Kan bara säga att om du tror att det behövs vindstilla för att flyga en EF1-pylon så har du nog inte sett nån. Kommer inte riktigt ihåg vad kompisen loggade för hastigheter med sin men med lite "nedförsbacke och hemlängtan" så var det nog inte så långt ifrån 250 km/t. Fördelen är att det är ett beprövat koncept om man nu vill åka fort med elkärror som dessutom är rätt snygga och överkomliga prismässigt. Du vet m a o vad du får om du håller dig till de godkända grejorna för EF1. Sen förstår jag att det kan finnas andra orsaker att välja nåt annat men är man primärt ute efter nåt snabbt och eldrivet så tycker jag absolut att man bör kolla på EF1-kärror.
Roger

Jorgen
2015-01-15, 23:37
Vad hade han för setup i den då?

Jag tycker inte att det verkar inte gå något vidare fort när de flyger med den godkända tävlingssetupen. De säger väl strax över 160km/h. Men jag har bara sett filmer.

Jag tror givetvis att en EF1 racer blir mycket snabbare än det här planet, för mig så är det mest att det är en stor modell som går fort som inspirerar.

McRegor
2015-01-16, 06:29
Ja - jag sa "nedförsbacke och hemlängtan" så den höga farten uppnåddes efter en dykning men det är jäkligt bra fart i den även under planflykt. För de allra flesta av oss så räcker nog farten i EF1-kärrorna rätt bra om vi bara vill cirkla runt på fältet. Utrustningen är väl specad enligt följande regelverk - http://www.nmpra.org/rules/EF1NewRules_5_%5B1%5D.pdf
Avseende motorer så finns det också en OS-motor som varit godkänd även om jag ser att den saknas i ovanstående dokument.
Sen vill jag minnas att vi tillåter lite tyngre ackar i Sverige jämfört med i USA men f ö är det samma regler och motorer. Men skall man bara nöjesflyga så går det nog att pressa in ännu vassare grejor i planet om man så vill...
Det är hursomhelst en elflyg-klass som ger mycket fartkänsla till överkomligt pris och med rätt snygga kärror dessutom och det var det jag avsåg med detta förslag. Sen kan man som sagt ha andra preferenser och därmed "landa" i en helt annan kärra.
Roger

MagnusStrömqvist
2015-01-16, 13:27
Ahhh tack killar! Skall kolla dina kanonbra exempel Jörgen! Och sett EF1 kärrorna på Youtube nu.... : ) Ser vääääldigt kul ut!! Och de påverkas inte heller direkt v vind som du säger Roger.
Skall räkna på Jörgens alternativ i första hand då just stor OCH snabb är tilltalande och utmanande här. Men EF1 kärrorna kan bli något på sikt här.
Följer upp här eller i någon byggtråd framöver...Länkar härifrån för intresserade när projektet startar

Tack

Lars 41an
2015-01-16, 23:45
Hej Magnus!

I princip håller jag med Roger. Om du väljer EF-1 så får du två snabba och snygga kärror för samma pris som en Madness när man räknar in batterierna. Dessutom kan du tävla med EF-1 vilket är en obetalbar upplevelse. Medelfarten runt banan ligger i EF-1, liksom i Q-500, runt 160 km/tim.

MEN,

Den här Seagull Madness är frestande. Den ser ut som en snygg pylon racer med extra långa och smala vingar. Den är byggd för kolvmotor så den bör vara stabil nog för 200 km/tim. För att svara på din fråga så förlorade jag mig i beräkningar.

Jag är ingen expert på beräkning av EL drivlina men har lång erfarenhet av motordrivet modellflyg. Skulle därför gå tillväga så här för att få riktigt bra toppfart på denna Madness till måttlig kostnad. Utgår från tumregeln som säger att man behöver ett visst antal Watt per kg modellvikt för att nå vissa prestanda, t.ex:

200 W/kg Trainer och lugna skalamodeller
400 W/kg EF-1 racing 170 km/tim med en kärra som väger 1,7 kg
800 W/kg F3d racing 300 km/tim med en kärra som väger 2,3 kg

För att få upp Madness i 200 km/tim så gissar jag att det behövs minst 500 W/kg. Eftersom den kan väga 3,2 kg behövs det alltså 1600W. Detta är alltså min bedömning utan att jag vet exakt hur modellen ser ut. 1600W kan vara en bra start men uppemot 2kW är tänkbart.

Resultatet av mina beräkningar blev att du behöver en Graupner G Sonic 12x10 propeller, en motor med KV=650 som väger 350-400g, ett 6S LiPo på 5 Ah med 45C strömkapacitet och ett 100A ESC. Alternativt kan du ha KV=500 och ett 8S LiPo på 4Ah.

När jag satte in mina värden i E-Calc så hittade jag Hacker A50-10S Turnado V3 (690). Den skall ge 14250 rpm och pitch speed 261 km/h vid 1742W med 79A från 22V. E-Calc ger högre varvtalsvärden än vad jag är van att se i verkligheten. Verklig fart kan bli 80% av pitch speed, dvs drygt 200 km/h. Scorpion gör liknande motorer.

Det skulle vara spännande att få veta hur det går i verkligheten men jag har andra projekt som ligger före så jag köper ingen av de två Madness som finns kvar hos RCFlight.

Lars

MagnusStrömqvist
2015-01-17, 17:58
Tack Lars.... Hmmmm. Blir till att fundera vidare här

Jorgen
2015-01-27, 18:27
Jag såg att Scorpion ser ut att ha lite rea på utgående modeller:
http://www.scorpionsystem.com/catalog/discontinued/motor/

Bland annat:
HK5020 450kv, 130$, 3770W kontinuerligt.
HK5025 440kv, 155$, 4200W kontinuerligt.

Jag blev lite sugen på en S5525 170KV till Extran, jag vill gärna köra 12s.