handdator

Visa fullständig version : Hur kortar man enklast av batterikabeln jst



Matfarsan
2015-01-15, 20:10
Har köpt fler batterier till min quad och dessa har för långa batterikablar, dessa med jst kontakter inte balanserings.
Dom är såpass långa att jag inte får igen batteriluckan.
Hur kortar man enklast av dessa?
Knipsa en bit och skarva, löda på ny jst kontakt, löda nytt på batteriet (om det går) eller har ni några bättre förslag?

INK
2015-01-15, 21:24
knipsa och löda dit nya. Tänk på att inte klippa båda kablarna (plus & minus) samtidigt bara! då blir det kortslutning.

Copterdude
2015-01-15, 21:27
Du har säkert koll men om du kortar dem är ett bra tips är att inte knipsa båda kablarna samtidigt hehe ;D

*edit* INK han före ! Forumet segar sig..

McRegor
2015-01-15, 21:51
Knipsa av så långt du behöver av sladdarna (men en i taget), trä på krympslang, löd ihop och krymp fast krympslangen över lödningen. Och som flera redan sagt - gör detta med en sladd i taget för att undvika kortslutning.
Roger

bem
2015-01-17, 08:11
En annan sak som kan vara bra att göra är att man har skarvarna på sladdarna en bit ifrån varandra i längdsled så att kortslutning kan undvikas om det av nån anledning skulle "gnaga" på krympslangen du sätter över skarvarna. Så brukar jag göra i alla fall vare sig det är servokablar eller strömkablar för batterier som skarvas.

/Bo

Matfarsan
2015-01-17, 08:25
Tack för många bra tips