handdator

Visa fullständig version : Taranis 9xd plus eller vad nu radion heter. Timern räknar 1 sekund på 2



eAk
2015-01-17, 22:33
Jag har problem min taranis räknar tiden i halva hastigheten. Firmware problem eller inställnings problem?

Jorgen
2015-01-17, 23:12
Kolla om tiden stämmer när du kör på full gas.

eAk
2015-01-17, 23:15
Menar du att timern räknar proportionellt med gasen.

okelelle
2015-01-17, 23:38
Det finns sån inställning ja. Tror den heter Th% i menyn.

eAk
2015-01-18, 00:12
Det finns sån inställning ja. Tror den heter Th% i menyn.

Okej jag ska kolla på det när jag kommer hem. Den är ställd att starta med throttle. Men kan mycket väl ha aktiverat den funktionen

Jorgen
2015-01-18, 00:14
Det är i alla fall en funktion som jag skulle tycka var bra, det var därför jag gissade på att funktionen kunde finnas i Taranis. Jag har ett par plan som kan tömma batteriet på 90sekunder men som ändå kan flyga i bra fart i 5-6 minuter om jag inte vill ha en puls på 180 när jag landar.

eAk
2015-01-18, 21:58
Nu verkar det fungera som det ska valde någon THs istället för TH% som det stod.

okelelle
2015-01-19, 19:54
Toppen. Jag har nyligen bytt från dx6i till taranis och vilken skillnad det är! Det jag gjorde på 5 min men dx tar minst hela kvällen för mig att få till på taranisen :)

Copterdude
2015-01-19, 20:21
Toppen. Jag har nyligen bytt från dx6i till taranis och vilken skillnad det är! Det jag gjorde på 5 min men dx tar minst hela kvällen för mig att få till på taranisen :)

Gjorde samma övergång från DX6i och det är helt klart mer invecklat att göra samma saker på Taranisen då varje funktion har många fler olika parametrar och grejor att välja på. Men det är värt det sen när man lärt sig hur det funkar men Taranisen är helt klart en bra andraradio när man lärt sig grunderna. Finns jue oändligt med möjligheter att få det precis som man vill :)

eAk
2015-01-19, 21:37
Ha ha jag bytte från aurora 9
Tog bara några sekunder att klicka på touch skärmen för nästan vad man än kunde fantisera om att ställa in.Inte riktigt samma på taranis nej.
Hade inte hitec haft dåligt med multirotor och opensource stöd hade jag aldrig bytt. Taranisen kan ju göra oändligt mycket mer saker. Något så simpelt som PPM måste man ju köpa pirat mottagare från kina för att få till hitec.


Gjorde samma övergång från DX6i och det är helt klart mer invecklat att göra samma saker på Taranisen då varje funktion har många fler olika parametrar och grejor att välja på. Men det är värt det sen när man lärt sig hur det funkar men Taranisen är helt klart en bra andraradio när man lärt sig grunderna. Finns jue oändligt med möjligheter att få det precis som man vill :)

Gasman
2015-01-24, 21:35
Är det inte smartare att nyttja telemetrin i stället för timer och låta sändaren berätta när ackspänningen sjunkit till ett viss värde?

eAk
2015-02-02, 01:09
Jag gör både och.
Då den varnar såfort du gasar lite för mycket efter någon minut flygning så är det skönt med timern på ett värde du vet att du brukar ha ca 50% eller mer batteri kvar.
Då kan man likagärna landa om timern nått den punkten.
Man kan inte alltid lite på telemetrin till 100% det kan ju bli fel och den slutar uppdatera.


Är det inte smartare att nyttja telemetrin i stället för timer och låta sändaren berätta när ackspänningen sjunkit till ett viss värde?

Fluf
2015-02-02, 17:28
Toppen. Jag har nyligen bytt från dx6i till taranis och vilken skillnad det är! Det jag gjorde på 5 min men dx tar minst hela kvällen för mig att få till på taranisen :)

Som andra säger, det tar tid i början. Men när man har satt upp radion som man vill ha det med alla småsaker, timers, röster, switchar för volym och saftey etc etc. Då är det bara att kopiera modellen till nästa modell för alla grunsinställningar.

Sedan har jag vägrat kategoriskt att göra setup via datorn, vill ha full pejl på allt för fältjusteringar.

Copterdude
2015-02-02, 18:29
Enbart spänningsmätning kan va lurig har jag märkt beroende på rigg.
På svagare batterier kan spänningslarmet gå för tidigt och batterier med mycket högt C värde varnar den inte förrän det nästan helt slut om man kör samma inställning. Så gäller typ att ha olika värden beroende på batteri. Kör också timer som backup.


Jag gör både och.
Då den varnar såfort du gasar lite för mycket efter någon minut flygning så är det skönt med timern på ett värde du vet att du brukar ha ca 50% eller mer batteri kvar.
Då kan man likagärna landa om timern nått den punkten.
Man kan inte alltid lite på telemetrin till 100% det kan ju bli fel och den slutar uppdatera.