handdator

Visa fullständig version : Kiss oneshot och andra varianter på högfarts escar



simonarvestrand
2015-01-18, 12:24
Vad har ni för tankar om escar ?
Har nu testat lite med kiss och oneshot , upplevelsen av kiss är inte super positiv.
1 DoA
1 gav för en stund sedan fullgas av sig själv några sekunder efter spänningssättning . hade grym tur som tog ett par steg åt sidan för att starta fpvprylarna.

Testflög maskinen igår och visst det va en grym respons i den men den levde bara 5 min flygning.
Är det värt besväret med oneshot ?

eAk
2015-01-18, 18:20
One shot av/på do, brinner upp lika mycket är oerhört känsliga. Flying vill ju inte erkänna att dom inte håller. Men dom ersätter iallafall reglage. Men jag tror på att dom skulle byggt dom lite större så dom kan ha , er ten och inte kortsluta så lätt. Det är lättare att få till pid med oneshot. Annars är det väl inte så jättestor skillnad. Du kan ju aktivera re genererade broms på nästan alla andra firmware. På Hoby wing Xrotor verkar jag få typ samma pid.

Jorgen
2015-01-18, 19:37
eAk, håller dina Kiss 18A reglage?

Du verkar inte vara ensam om att bränna Kiss 12A reglagen.

Xermalk
2015-01-18, 20:54
Mina 18A har överlevt flertalet krascher. Men jag var riktigt noggrann när jag rengjorde dom innan installation.
De har fortfarande problem med överblivna "löddbollar" på kretskorten, som kan lossna vid krascher och orsaka kortslutningar.

Sen av någon anledning så verkar 12A versionerna brinna mycket oftare än 18A.
Tur är att flyduino är snabba på att ersätta.

eAk
2015-01-18, 21:05
Inta haft något problem med mina 18a.
Så 12A bör man hålla sig långt borta ifrån. dom är ju lika stora också så förstår inte ens varför dom säljer ett 12a och ett 18a. 12a är billigare, så gissningsvis har det sämmre mosfetar.
Jag har gjort rent alla mina reglage lika noggrant och skyds lackat dom så inga lödbollar ska kunna kortsluta.


eAk, håller dina Kiss 18A reglage?

Du verkar inte vara ensam om att bränna Kiss 12A reglagen.

Copterdude
2015-01-19, 18:33
Ett alternativ kan annars vara Rotorgeeks BLHELI reglage. Går tydligen att köra med Oneshot såg jag på en video. (kanske det går med alla BLHELI reglage iof ?) Dom är iaf klara för programmering från start vad jag förstått så man slipper mecka så mycket. Är inge kul att löda dom där små pinsen vet jag så det är ett stort plus. Om man aktiverar bromsningen också kanske det inte är så jättelångt från KISS ?

Video. Står i description om vad för grejor han kör.


https://www.youtube.com/watch?v=cSIMcKpOfuk

simonarvestrand
2015-01-19, 19:14
inget snack från flyduino iallafall, dom skickar 2 nya reglage omgående

Copterdude
2015-01-19, 19:26
inget snack från flyduino iallafall, dom skickar 2 nya reglage omgående
Det är bra, hoppas du bara hade otur med dom första. Man tycker dom borde ha åtgärdat problemen med tillverkningen vid det här laget. Lär kosta dem massor att skicka ut så många nya reglage.

simonarvestrand
2015-01-19, 19:43
Det är bra, hoppas du bara hade otur med dom första. Man tycker dom borde ha åtgärdat problemen med tillverkningen vid det här laget. Lär kosta dem massor att skicka ut så många nya reglage.

Vet ju att man läst en hel del illa om kissescarna men jag tror ju på att det är för att väldigt många köper dom som inte har tillräcklig kunskap i lödning, har man inte det ska man inte ens fundera på att skaffa dom, men jag börjar fundera på om det ändå är rätt dålig kvalle på dom.

eAk
2015-01-19, 20:13
Problemen har ingenting med hur folk lödar. Tillockmed på tillverkarens egna videos lödar han helt hopplöst dåligt och säger det är tillräckligt bra lödat. Jag har gjort allt som sägs ska hjälpa från att dom börjar brinna men inget har hjälpt dom är heltenkelt för ömtåliga. Flyduino har begärt att se bilder på mina reglage och det är inget fel på lödningarna.

Om BLheli stödjer oneshot125 och det går att köra med cleanflight skulle jag börja testa sådana reglage om jag inte hadde en hel uppsättning xrotor här hemma ifall mina kiss 18a börjar brinna dom med. Har klarat sig igenom 10 4s pack nu iallafall.


Vet ju att man läst en hel del illa om kissescarna men jag tror ju på att det är för att väldigt många köper dom som inte har tillräcklig kunskap i lödning, har man inte det ska man inte ens fundera på att skaffa dom, men jag börjar fundera på om det ändå är rätt dålig kvalle på dom.

eAk
2015-01-19, 21:22
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2305535
Jag hittade tråden om det. Ska sätta mig och läsa den.
För har BLheli oneshot så kan man likagärna köpa tåligare 12A - 20A reglage än kiss och köra med det istället.


Ett alternativ kan annars vara Rotorgeeks BLHELI reglage. Går tydligen att köra med Oneshot såg jag på en video. (kanske det går med alla BLHELI reglage iof ?) Dom är iaf klara för programmering från start vad jag förstått så man slipper mecka så mycket. Är inge kul att löda dom där små pinsen vet jag så det är ett stort plus. Om man aktiverar bromsningen också kanske det inte är så jättelångt från KISS ?

Video. Står i description om vad för grejor han kör.


https://www.youtube.com/watch?v=cSIMcKpOfuk

Xermalk
2015-01-19, 21:34
Skummade tråden, och de nämer witespyns nya bearhug 18A. Som viss skall klara up till 6s.


Features
All Nfets
18Amp constant(In good air flow)
Easy to reach programing pads
power LED
NO BEC OPTO!
2s and 6S Capable (yes. 4S please)
Ultra light weight 2g PCB. couple more grams with all motors and power wires.
400hz and 490hz compatible - DJi, naze32, cc & MultiWii tested with mni motors to 25,000rpm
Size: 22mmX12mm

Ser ut som ett potentiellt lovande alternativ till de dyra kiss reglagen.

http://witespyquad.gostorego.com/speed-controllers/rtf-hug-bearhugesc-18amp.html
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2319677

eAk
2015-01-19, 22:04
Ha ha vad rolig han är. so you can kiss your racing foes goodbye.
Okej men om wite spy lyckas tillverka sina kiss kopior bättre än flyduino och blheli kommer med oneshot. Så är det väl dom man ska köra.

Copterdude
2015-01-20, 06:02
Intressant, blir att följa den tråden helt klart.


Skummade tråden, och de nämer witespyns nya bearhug 18A. Som viss skall klara up till 6s.

Ser ut som ett potentiellt lovande alternativ till de dyra kiss reglagen.

http://witespyquad.gostorego.com/speed-controllers/rtf-hug-bearhugesc-18amp.html
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2319677

kajakmannen
2015-01-20, 06:24
Igårkväll flashade jag om mina afro 12A på min bEE245 med Blhlei oneshot och soft damping. Skall skall bli riktigt intressant att testa. Någon annan som testat detta? Börjar bli några stycken som leker med oneshot på standard ESCs nu. Riktigt nice att rs2k gjort det arbete han gjort.

Copterdude
2015-01-20, 17:22
Ja håll oss uppdaterade om det, är soft dampening bromsningen ?

Mitt mål till sommarn är att få min Flip260 att prestera som i videon nedan (mycket grymmare skills än mig men själva prestandan man hör hur fort 6x4.5 propparna saktar ner).

Kan tänka mig gå ner till 3S om KISS reglagen håller bättre då eller köra BLHELI om dom klarar samma bromsning med 6x4.5 proppar som i videon. Hoppas på att BLHELI klarar det, vore så mycket enklare då.



https://www.youtube.com/watch?v=Q9ZfQWPnWDw

Xermalk
2015-01-20, 17:35
Hans p gain är alldeles för hög i den videon.
Skall bli skoj att höra om blheli klarar soft dampening på 4s. Mina Armattan 12A med blheli hade massivt med timingstrul med 4s/1960kv motorer.

kajakmannen
2015-01-20, 17:43
Allt klart för test. Hörde av säker källa sätt doft damping funkar bättre med 4s än 3s

Copterdude
2015-01-20, 17:52
Jupp för hög P, den var tydligen inte tunad vid det tillfället men själva bromsningen verkar så skön. Mina SimonK är som att flyga ett luftskepp i jämförelse :P
Har sökt endel på bromsningen med BLHELI men mest hittat att det kan leda till timing problem.
Vill ha lite mer kött på benen och hitta videos på att det funkar bra med 6x4.5 proppar innan jag vågar prova själv.

Xermalk
2015-01-20, 18:34
Bromsningen är underbar, gör att yaw blir mycket vassare på en quad. Samt att den hanterar turbulens/vind betydligt bättre.

eAk
2015-01-20, 21:15
Sitter här och väntar på klipp med spänning. Men borde inte 6.4s propp bromsa lättare än 6.3 propp eller menar ni att en 5.3 propp bromsar lättare än 6.45

Xermalk
2015-01-20, 21:59
Borde inte vara någon större skillnad på att bromsa 6x3 eller en 6x4.5.
Skulle väl vara om escn precis klarar av en 6x4.5 på fullgas, och sedan bromsar fullt och esc eller motor överhettar.

Copterdude
2015-01-20, 22:10
Är kanske en kombination a massan och lyftkraften men är ingen expert. 6x4.5 behöver jue inte lika höga varv som 6x3 så man måste komma lägre i varv men samtidigt har väl 6x4.5 högre luftmotstånd med högre stigning. Kanske går jämt ut. eller så är jag är helt ute å cyklar hehe.

Ted_B
2015-01-21, 00:22
Vad är det som gör att ni ser att P är för högt i videon?

eAk
2015-01-21, 03:15
Instämmer om det är videon med han som gör runt vid huset så ser det i mina ögon ut som att han darrar på fingrarna och in te att han har dåligt P För jag tycker motorerna låter som att dom går ruskigt jämnt. Knakse tillockmed lågt P


Vad är det som gör att ni ser att P är för högt i videon?

kajakmannen
2015-01-21, 06:24
Wowowwwwwwww kan bara säga att oneshot är en riktig game changer.
Körde min första testflygning utanför huset igårkväll. Gymt impad.


http://youtu.be/aJaKYZxSlFo

Copterdude
2015-01-21, 06:32
Antog dom snabba oscillationerna när han vände och gasa indikerade det men det kanske beror på annat.
Har endel att lära mig om tuning fortfarande hehe.

Grym flygning i mörkret Kajaken ser ut att gå väldigt bra med nya inställningarna :)

eAk
2015-01-21, 08:54
Den ser ut att flyga finfint.

simonarvestrand
2015-01-21, 09:37
Antog dom snabba oscillationerna när han vände och gasa indikerade det men det kanske beror på annat.
Har endel att lära mig om tuning fortfarande hehe.

Grym flygning i mörkret Kajaken ser ut att gå väldigt bra med nya inställningarna :)

Tror också på en dåligt reglerad maskin :)
enda sättet att få till dom där svängningarna utan det skulle nog vara att ge fullt utslag och sen släppa spaken så själva spaken skakar till i mitten. ytterst tveksam till det

Steflo112
2015-01-21, 09:38
Wowowwwwwwww kan bara säga att oneshot är en riktig game changer.
Körde min första testflygning utanför huset igårkväll. Gymt impad.
Synd att Du inte fick möte eller ändå bättre, kunde få göra en omkörning i mörkret. Skulle vilja se bilförarens min när Du sveper förbi på ca 1,5 meters höjd. Förvånad: JA UFO-rapportering: JA

Xermalk
2015-01-21, 11:23
Wowowwwwwwww kan bara säga att oneshot är en riktig game changer.
Körde min första testflygning utanför huset igårkväll. Gymt impad.


Kör du med lutning på kameran och motorerna, och i såfall hur mycket?
Jag tycker att min quad med 2206 1850kv och 6x4.5/4s är slöare än jag förväntade mig.
Den vill hellre stiga högt än flyga fort.


https://www.youtube.com/watch?v=hRlzX63i5OA
//Lagt på musik 2 ggr nu, men den spelas fortfarande bara upp med orginalljud. Gogo youtube editor.
I editorn spelas den upp med musikspåret, och videohanteraren listar ljudet som utbytt.

50063

kajakmannen
2015-01-21, 15:40
Ingen lutning på motorerna (än).

Både fpv CAM och mobius är lutade drygt 10 grader.


Kör du med lutning på kameran och motorerna, och i såfall hur mycket?
Jag tycker att min quad med 2206 1850kv och 6x4.5/4s är slöare än jag förväntade mig.
Den vill hellre stiga högt än flyga fort.


https://www.youtube.com/watch?v=hRlzX63i5OA
//Lagt på musik 2 ggr nu, men den spelas fortfarande bara upp med orginalljud. Gogo youtube editor.
I editorn spelas den upp med musikspåret, och videohanteraren listar ljudet som utbytt.

50063

Xermalk
2015-01-21, 16:01
Hrm, måste vara mina ackar isåfall. De störtar ner till 3.0v under full belastning, fulladdade.
Inga problem rakt upp ialf när det gäller hastighet.


https://www.youtube.com/watch?v=jgxpeMGbiW8

/end thread derail, kör förvisso kiss reglage men skulle tagit detta via pm.

simonarvestrand
2015-01-21, 16:11
va kör du med för accar?

Xermalk
2015-01-21, 18:55
Zippy flightmax 2200 mAh 20c och zippy compact 2200 mAh 25c.
Dvs, jag torterar dom på en quad med 1850kv/6x4.5 prop. De var redan tveksama på en tri med 5x4 och 6x3.
De har även aldrig levererat den lovade kapaciteten.

Denna flygningen tömde acken till 14% / 3.7x volt vilospänning. Och jag kunde bara ladda tillbaka 1300 mAh.

https://www.youtube.com/watch?v=UtJpdobLtp8
/har jag för övrigt nämnt hur pass awesome motorbroms+oneshot är ? :D
Och jag har inte ens gjort någon vidare bra pidinställning då detta är första dagen med hyfsat väder. Kollar man blackboxen ser man att de behöver justeras en del.

Copterdude
2015-01-21, 19:24
Härlig flygning, ser väldigt responsiv ut helt klart. Lär bli ännu bättre med skyssta batterier :)

Räcker med att byta till Nanotech skulle jag tro. Dom är prisvärda i 2200mah storleken iaf. Finns jue 35-70C och 45-90C. Plågar mina Nanotech 4S 1300mah 35-70C ibland och laddar in typ 1200mah. Dom har inte svullnat ännu men mina 5x4 proppar drar inte ner spänningen under 3.3v i load innan landning. Dom verkar fortfarande ha 1300mah i kapacitet.

Xermalk
2015-01-21, 19:38
Blev rekommenderad att undvika nanotechs 1800mah 35c i en tråd på rcgroups. De skall ha problem med 2204 / 6x4.5 prop.

Kommer att testa en dualsky ack från mlhobby för att se om den håller måttet. I annat fall så håller han på att försöka få tag i 70c ackar från dualsky.

3,3 under load är helt ok. Mina droppar till 3.0 på en fulladdad ack, och om man gör en punchout efter ~1min i luften så faller den till 2.8 v/cell. Har nu förseglat mina 6x4.5 proppar i en låda, med en lapp om att inte öppna innan jag har bättre ackar.
Så skall använda mitt lager med 5x4 och 6x3 proppar så länge.

Copterdude
2015-01-22, 06:21
Frågade MetallDanny igår på youtube och han kör 45º i skogen med 6x4.5 proppar.
Så testa lite mer vinkel :)

För att citera "just tilt your FPVCam to 45º and it Flies the same as 5"only its faster on the straight up in the air ..POWAHH"


Ingen lutning på motorerna (än).

Både fpv CAM och mobius är lutade drygt 10 grader.

eAk
2015-01-22, 06:32
He he 45grader.
Tja då går det mer eller mindre nästan max fart för att hålla höjden :)

Ska åka till typ fjällen eller något nu ett par dagar. Tar med helikoptern så man kan förhoppningsvis hitta någon fräck dal eller liknande att pressa kissen till max.

Hur brukar ni göra med antennen?
Jag har alltid problem att när jag ska flyga tillbaka får jag typ nästan ingen bild.

Funderar på om jag ska vinkla den typ 40grader bakåt eller något då borde den väl ha rätt vinkel nästan hela tiden när man drar på.

eAk
2015-01-22, 06:53
OKEJ är detdär när du drar på fullgas i början utan att snabba upp videon eller.
Din kan inte vara en flygande tegelsten som min iallafall :)
(mina tester drar 5x4 nästan exakt samma som 6x3)
Det är väl lättare att ställa pid på 5x4 och man kan få högre toppfart antar jag.
Men 6x3 får man väl bättre botten drag med.


Zippy flightmax 2200 mAh 20c och zippy compact 2200 mAh 25c.
Dvs, jag torterar dom på en quad med 1850kv/6x4.5 prop. De var redan tveksama på en tri med 5x4 och 6x3.
De har även aldrig levererat den lovade kapaciteten.

Denna flygningen tömde acken till 14% / 3.7x volt vilospänning. Och jag kunde bara ladda tillbaka 1300 mAh.

https://www.youtube.com/watch?v=UtJpdobLtp8
/har jag för övrigt nämnt hur pass awesome motorbroms+oneshot är ? :D
Och jag har inte ens gjort någon vidare bra pidinställning då detta är första dagen med hyfsat väder. Kollar man blackboxen ser man att de behöver justeras en del.

Xermalk
2015-01-22, 08:12
Mm 5x4 är lite snabbare 6x3 ger bättre acceleration. Och 6x4.5 är bara extrem :).
Jag har faktiskt inte brytt mig om att ställa pids olika för 5&6". Men sen så är mina pids inte perfekta heller.

Re antenn, om det ät så att ramen blockerar signalen så är det bara att köra med högre antenn. Annars skall där bara vara en minimal siagnalförlust sålänge man inte är rakt ovanför eller under en cp omni.

Annars är det riktantenn som gäller. Truerc släppte nydligen ett monster. 18.5 Dbi cp "Vulcan". Dock är den snordyr.

eAk
2015-01-22, 10:19
Jag har ju problemet att det blir som om jag var rakt ovan för jag råkar alltid pitch förmycket när jag flyger tillbaka.
Mm 5x4 är lite snabbare 6x3 ger bättre acceleration. Och 6x4.5 är bara extrem :).
Jag har faktiskt inte brytt mig om att ställa pids olika för 5&6". Men sen så är mina pids inte perfekta heller.

Re antenn, om det ät så att ramen blockerar signalen så är det bara att köra med högre antenn. Annars skall där bara vara en minimal siagnalförlust sålänge man inte är rakt ovanför eller under en cp omni.

Annars är det riktantenn som gäller. Truerc släppte nydligen ett monster. 18.5 Dbi cp "Vulcan". Dock är den snordyr.

Xermalk
2015-01-22, 10:38
Hrm, hade nog prövat att luta antennen lite bakåt då. typ 15-20 grader.

Copterdude
2015-01-22, 16:43
Jo 45 grader verkar vara aningen extremt för att vara ett allround alternativ men bra att veta vad som gör att han kan flyga så snabbt rakt fram.
Ska öka min vinkel lite i taget så jag vänjer mig. Antennen försöker jag ha så långt bak det går och vinklad bakåt så den står rätt upp på högsta punkten när jag flyger. Brukar funka bra.

Hjälper om antennen har långt skaft som nyare Spironets har t.ex.


He he 45grader.
Tja då går det mer eller mindre nästan max fart för att hålla höjden :)

Ska åka till typ fjällen eller något nu ett par dagar. Tar med helikoptern så man kan förhoppningsvis hitta någon fräck dal eller liknande att pressa kissen till max.

Hur brukar ni göra med antennen?
Jag har alltid problem att när jag ska flyga tillbaka får jag typ nästan ingen bild.

Funderar på om jag ska vinkla den typ 40grader bakåt eller något då borde den väl ha rätt vinkel nästan hela tiden när man drar på.

eAk
2015-01-22, 20:49
Min spironet går sönder hela tiden. Nu har jag fyllt svampen med smältlim så den har hållit bra sista tiden. Men nu har den börjat gå av vid kontakten. Tog 2 lager tjock krympslang efter jag klämmt till kontakten igen. Skulle haft en mjukare kabel som böjer sig lättare vid krach


Jo 45 grader verkar vara aningen extremt för att vara ett allround alternativ men bra att veta vad som gör att han kan flyga så snabbt rakt fram.
Ska öka min vinkel lite i taget så jag vänjer mig. Antennen försöker jag ha så långt bak det går och vinklad bakåt så den står rätt upp på högsta punkten när jag flyger. Brukar funka bra.

Hjälper om antennen har långt skaft som nyare Spironets har t.ex.

simonarvestrand
2015-01-22, 20:53
jag kör utan antenn på mina escar

eAk
2015-01-22, 21:04
jag kör utan antenn på mina escar
Lol vet jag är mästaren på offtopic

lassebetong
2015-01-23, 16:08
Såg att IRC är på g med sina EzEsc med rotorsense och oneshot125 kompatibla.


https://www.youtube.com/watch?v=myQmsJuDuxA

kajakmannen
2015-01-28, 11:31
Lite mer erfarenhet införskaffad. Har flugit ett par vändor med BLHeli Oneshot och soft damping nu på Afro 12A ESCar på min BEE245 vilket har funkat ritkigt bra. Har dock lite PID trimning kvar för att få bort det sista jello i videon. DOck är de initiella erfarenheten att quaden känns MYCKET mer locked in samt att höjdkontrollen i och med detta förbättrats avsevärt. Kontrollkänslan överlag är mycket bättre. Dock jello som jag inte hade tidigare men det är nog bara en trimningsfråga.

Flashningen är relativt enkel och jag kommer att posta en guide här så fort BLHeli oneshot firmwaren släppts officielt vilket enligt rs2k kommer att ske inom kort.

Soft dampingen är en välkommen feature som jag tror har störst roll i den förbättrade höjdkontrollen.

Väntar hem lite fler reglage att testa med BLHeli Oneshot (RotorGeeks 30A som skall vara de som funkar allra bäst med BLHeli Oneshot samt Afro 20A HV som också skall funka ritkigt bra enligt de som kan det här.)

Medans jag väntar på dom så testar jag nu att flasha ZTW SPider Opto 12A med WiiESC oneshot som också verkar riktigt lovande. Denna FW medför dock att man måste löda bort BEMF capacitorerna på ESCen vilket de flesta säkert drar sig för.
Dock sjukt bra trottelrespons verkar det som.


https://www.youtube.com/watch?v=d4nrdebQlPE

More to come ;)

kajakmannen
2015-01-29, 09:10
Hej på er.
Om det är någon av er som fått BLHeli Oneshot koden från rs2k på rcgroups men som inte ritkigt vet hur ni skall göra så har jag slängt ihop en kortfattad guide om hur du flashar med BLHeli Suite

Vet inte om det finns fler sätt eller om detta är det rätta men det funkar fint för mig och det är så jag lärt mig från BanniUK

Enjoy.
50221

Hittade även bild som visar pinout på ZTW Spider 12A om du råkar flasha bort bootloadern och behöver flasha med USBasp programmerare.
5022250223

Kör man WiieSC så rekomenderas man ta bort de tre BEMF capacitorerna som finns på ESCen. En för varje motorpol.
Jag mätte mig fram och dessa kom jag fram till att det var. Jag har demonterat dom och ESCen funkar efter det så rätt hundra på att det är rätt.

5022450225
Sitter två på ena sidan samt en på samma sida som heatsinken.

MVH / Kajaken

eAk
2015-01-29, 10:16
Jag har inte hängt med och läst i den tråden varit borta ju och nu öär det väl så många sidor att jag aldrig orkar läsa ikapp.

Men har någon testat hobbywing xrotor reglage och jämnfört flashade / oflashade?
Jag har ju en hel hög med sådana här då dom är så tillförlitliga.

kajakmannen
2015-01-29, 11:53
rs2k gjorde denna sammanställning över vilka reglage osm var prövade och som funkar bäst.
Vet inget specifikt om de reglage du nämner.

Originally Posted by RS2K View Post
I'd rank it like this:

The Afro HV series and any full NFET SiLabs based ESC that supports damped light mode and has "quite fast" switching (There are a few). The braking on these ESCs work exceptionally well. OneShot125 works exceptionally well. Flits' video is using a Rotorgeeks 30A ESC which is in this category. The BearHugs are also in this category. I think this category will outperform the KISS ESCs at any voltage.

Followed by the normal Afro ESCs and any full NFET SiLabs based ESC that supports damped light mode and has slow high side switching. The braking on these ESCs works okay. OneShot125 works exceptionally well. I think this category will be on par with the KISS ESCs, but the KISS ESCs will have an advantage on 3S. The Afro 12A ESCs are in this category.

Followed by any Atmel ESC that isn't an Afro but is still capable of damped light operation. The braking on these ESCs work okay. OneShot125 works well, but you might get the "chirping bug." The blue series, ZTW ESCs and Sunrise Slim ESCs are in this category.

Followed by any SiLabs based ESC that is not capable of supporting damped light mode. You should see a performance increase here. Rotorgeek 12A and Emax 12A old version ESCs are in this category.

Followed by any Atmel based ESC that is not capable of supporting damped light mode. You might see a performance increase here.

Copterdude
2015-01-29, 13:42
Tack för infon och guiden. Keep it up :)

kajakmannen
2015-02-03, 20:54
För de som missat det så har BlHeli kommit ut i ny version (rev13.0) och så även blheli suite. I den versionen känner fw i escen själv av om flight controllern skickar ut ordinarie protokoll eller oneshot så man behöver inte tänka på det själv. Smart och smidigt.

Xermalk
2015-02-26, 13:28
https://www.youtube.com/watch?v=6z8hGqAeb5w

/drools

Copterdude
2015-03-08, 15:43
Blir nojig nu. Fler av dom följer på youtube bl.a. har bränt 18A KISS reglage. Verkar mest vara 2208 motorer på 4S med 6x4.5 prop som är iblandade. Jag som beställde en uppsättning till mina 2208 motorer men kanske får tänka om. Funderar på att sätta dom på en annan ram med 2204 motorer istället.. :(
Konstigt nog brinner dom strax efter start, borde inte vara för hög Amp ?
Det var en annan som fick exakt samma fast dom funkar bra många flygningar innan.


https://www.youtube.com/watch?v=9Ppd2LaVtIY

eAk
2015-03-08, 15:59
Lika bra att välja några rejälare reglage nu när det ändå finns bl heli med oneshot och allt.


Blir nojig nu. Fler av dom följer på youtube bl.a. har bränt 18A KISS reglage. Verkar mest vara 2208 motorer på 4S med 6x4.5 prop som är iblandade. Jag som beställde en uppsättning till mina 2208 motorer men kanske får tänka om. Funderar på att sätta dom på en annan ram med 2204 motorer istället.. :(
Konstigt nog brinner dom strax efter start, borde inte vara för hög Amp ?
Det var en annan som fick exakt samma fast dom funkar bra många flygningar innan.


https://www.youtube.com/watch?v=9Ppd2LaVtIY

Copterdude
2015-03-08, 16:30
Lika bra att välja några rejälare reglage nu när det ändå finns bl heli med oneshot och allt.
Ja det verkar så, iaf till KISS 30A har kommit.
Jag tar nog det säkra före det osäkra och kör mina KISS på mindre motorer. Är mest intresserad av att känna hur dom känns att flyga mer än maximera lyftkraften. En på tuben körde 2204 2300Kv HQ5045 på 3S med KISS 18A och det var rejält med drag i den. Har redan såna motorer och proppar så lika bra att köra på det.

Xermalk
2015-03-08, 17:19
Två av mina har också brunnit, men fått nya på garantin.

https://www.youtube.com/watch?v=Qd_klDlVZhk

Just nu flyger jag med 12A blheli reglage med oneshot och dampen light. Men saknar hur pass mycket kontroll man har med kiss reglagen.
Får hoppas på att 30A löser alla problem.

Ålänning
2015-03-08, 17:58
Kiss verkar vara något man ska hålla sig undan. =)
Vad drar era motorer max då? Testat mätt strömmen vid full spätta?
Drar motorerna mer ström i kurvorna när propparna belastas mycket mer än vid planflykt (med maxthrottle)?

Copterdude
2015-03-08, 18:05
Funderar på om det kan vara något med spänninspikar eller dyligt då dom pajar oftast när man pluggar i batteriet eller strax efteråt. Därför jag ska köra 3S då jag inte sett nån som kör 3S bränna sina.

Xermalk
2015-03-08, 18:16
Mina drar 22A/4s vid bänktest och 6x4.5.
Kiss 18A är speccade till 30A burst och 18 Kontinuerligt, så jag är långt inom specifikationerna.

På mina var det för övrigt inte kondingarna som brann, utan en av MOSFET kretsarna.
Och acken hade suttit inkopplad i ~3 minuter innan jag lyfte.

eAk
2015-03-08, 18:32
Jag har ett kalkylator där jag mätt upp olika motorer. Ska finnas länkat i min 4s tråd
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-TTY6ItZUf4BVL3Y6qW91GF0rTL049V1zNnUWbIiC3g/edit?usp=sharing

Kiss verkar vara något man ska hålla sig undan. =)
Vad drar era motorer max då? Testat mätt strömmen vid full spätta?
Drar motorerna mer ström i kurvorna när propparna belastas mycket mer än vid planflykt (med maxthrottle)?

Ålänning
2015-03-08, 19:59
Hur är det med strömspikar som sparkar tillbaks mot ESCarna från acken, eller vilken väg det nu brukar vara. Jag pratar om de spikarna som man undviker genom att lägga kondingar mellan ack och ESCs pga för långa kablar. Men dessa spikar kanske slår ut Kiss ändå? Mer kondingar?

Blir ESCarna heta?

Drar motorerna 22A och ESCen klarar 18A "kontinuerligt" med max 30A under "10 sekunder"? Är 22A kontinuerligt eller burst? Kyls ESCarna när du testar, dvs har du ESCen i luftströmmen?

Hur är det med timing och frekvenser o sånt?

Xermalk
2015-03-08, 21:25
Kiss reglage känner av timings själv på något magiskt vis. Och ställer in dom själv.
Mina 22A är under bänktest. i luften är motorerna betydligt lägre belastade. och drar förmodligen bara 17-18A vid fullgas.
Och man ligger Aldrig på fullgas särskillt länge på en 250 racer med 4s&6x4.5 propeller. Såvidare man inte planerar att flyga på 400+m höjd.

Här har du en av mina testflygningar, där jag lagt blackbox datan ovanpå videon.
som du ser uppe i hörnet flyger jag knappt på 50% gas.

https://www.youtube.com/watch?v=BgKKHE5N4vI

Finns inte många som klarar av att flyga med 6x4.5 med 100% gas. Samt att det kräver extrem vinkling på kameran.
51109


Det är möjligt att de ytmonterade kodningarna inte är stora nog, men de skall vara dimensionerade för 20 cm batterikabel, dvs från själva lipo cellerna fram till escn. När jag mätte det avståndet på min quad så hamnade jag på ca 15cm, så långt innom godkända gränser.

Och escerna är iskalla när jag landar. Samt i princip alla bränder verkar ske i början, innan de har hunnits pressas särskilt mycket.

kajakmannen
2015-03-09, 05:28
Kiss escarna jag kört med har funkat klockrent. Har bränt endast ett då jag landade i slaskig snö och vatten kortslöt. Rengör och inspekterar dock escarna innan jag löder in dom i quaden. Använder isopropanol (k-sprit). Är nöjd med mina samt dom presterar grymt.
http://youtu.be/GOYbrAkKpxQ

simonarvestrand
2015-03-09, 06:57
I helgen brann ytterligare ett kiss12a reglage för mig, det tredje reglaget som brunnit nu.

kan även berätta att det luktar ganska illa ganska länge i en idrottshall när det brunnit :)

eAk
2015-03-09, 09:20
I helgen brann ytterligare ett kiss12a reglage för mig, det tredje reglaget som brunnit nu.

kan även berätta att det luktar ganska illa ganska länge i en idrottshall när det brunnit :)

Nästan alla mina 12a har brunnit. Totalt 6st
inget av mina 18a har brunnit.

Zallisen
2015-03-09, 13:34
I helgen brann ytterligare ett kiss12a reglage för mig, det tredje reglaget som brunnit nu.

kan även berätta att det luktar ganska illa ganska länge i en idrottshall när det brunnit :)

Var det du som eldade Kiss 12A i skövde i lördags? :o

Copterdude
2015-03-09, 16:00
Har fått mina 18A KISS. Tänkte bara höra med er som använt KISS ett tag.
Vad bör jag tänka på när jag installerar dem, do's and don't's så att säga.
Ska man köra både signal och jord t.ex. Nått med lödningen man ska tänka på osv.
Svårt att sortera all information som finns på rcgroups.

Har mjuk monteringstejp att ha under reglaget och kabelkittet man kunde köpa till med krympplasten osv.

eAk
2015-03-09, 16:07
Har fått mina 18A KISS. Tänkte bara höra med er som använt KISS ett tag.
Vad bör jag tänka på när jag installerar dem, do's and don't's så att säga.
Ska man köra både signal och jord t.ex. Nått med lödningen man ska tänka på osv.
Svårt att sortera all information som finns på rcgroups.

Har mjuk monteringstejp att ha under reglaget och kabelkittet man kunde köpa till med krympplasten osv.

Jag har elektronik lackat mina satt krympslang runt och tejpat med montage tejp.
har rengjort mina med skalpell. Dom är ruskigt känsliga flr fukt.

Copterdude
2015-03-09, 16:24
Jag har elektronik lackat mina satt krympslang runt och tejpat med montage tejp.
har rengjort mina med skalpell. Dom är ruskigt känsliga flr fukt.

Okej tack, ska tänka på det. Blir nog inte fören helgen jag löder dem. Ska försöka ta mig igenom endel av rcgroupstråden för säkerhetskull så kanske man undviker misstag nån annan redan gjort hehe.

simonarvestrand
2015-03-09, 18:31
Var det du som eldade Kiss 12A i skövde i lördags? :o

oyes :)

kajakmannen
2015-03-09, 22:48
Hur lyckas ni elda så mycket KISS ESCar grabbar :). Haha

Zallisen
2015-03-09, 23:10
oyes :)

Oh gör det nåt om jag visar filmen på röken här? :)

simonarvestrand
2015-03-10, 05:39
Det får du göra. Så kanske man även kan se hur den betedde sig innan?

Zallisen
2015-03-10, 06:20
Nä tyvärr hann jag inte se det. tror jag stod å filmade nåt annat och hörde en duns åt andra hållet.
http://www.zalamander.se/kiss12.mp4

Steflo112
2015-03-10, 06:43
De gamla KISS 12A verkar poppa som popcorn. Har själv brännt 3 st men har fått de nya 12A v1.1 och ingen av dom har brännt än så länge. Så någonting har dom ändrat förutom större lödytor för motorerna. Kan ju vara ett tips när man beställer att det är de nya v1.1 som man får. Dom är helt klart bättre än föregångarna.

simonarvestrand
2015-03-10, 21:16
De gamla KISS 12A verkar poppa som popcorn. Har själv brännt 3 st men har fått de nya 12A v1.1 och ingen av dom har brännt än så länge. Så någonting har dom ändrat förutom större lödytor för motorerna. Kan ju vara ett tips när man beställer att det är de nya v1.1 som man får. Dom är helt klart bättre än föregångarna.

jag har bara haft 1.1 och dom verkar lika bra dom

Copterdude
2015-03-15, 14:41
Jahopp då har man flugit KISS för första gången och jag måste säga att skillnaden är brutal :D
Smilbanden på hela tiden. Det är som dom säger, provar man KISS så är det kört för då känns ens andra quads slöa.

Plockade fram min gamla Blackout 220mm V1 ram med 2mm motorfästen som jag fick borra upp. Inget PDB heller så fick ta ett 36mm PDB. Gamla Sunnysky 2300Kv första versionen. Bara prova ett par PIDs från en rigg med väldigt lika setup och det funka helt ok. Lite D på yaw då den studsa när man gjorde volter. Får se om jag orkar ladda upp filmen. Blev inte såvärst kul.

Ett KISS reglage paja direkt jag skulle koppla in första gången. En resistor precis vid plusterminalen brann. Hade dock 5A säkring så tog bara nån halv sekund innan det bröts. Inget annat paja. Aja nu funkar den iaf, får förhoppningsvis ett nytt.
Köper man KISS köper man fler än 4st till varje quad iaf ;)
När jag lödde var det max 2-3sek på tjocka kablarna tills det flutit ut ordentligt. Försökte göra snabbt så inget annat blev varmt. Kablarna är tjocka men det var dom man fick med kabelkittet.

51206

51207

51208

Steflo112
2015-03-15, 14:51
Jag är oxå grymt nöjd med mina KISS 18A. Sablar vad bra min Blackout går, tyvärr är man ju en riktigt klantarsel och tror att man kan flyga som MetallDanny och BorisB. Tur att Blackouten är så tålig.
http://youtu.be/6er7YzFmOyo
Här är en efterbild.51209

Copterdude
2015-03-15, 14:59
Ja din går grymt bra :)
Vad är det för motorer / proppar ?

Tycker inte krashen var så mycket klantighet, svårt att se såna där grenar hehe.

Steflo112
2015-03-15, 15:18
Jag kör med Lumeniers fx-2206 (http://www.getfpv.com/fx2206-13-2000kv.html) med HQProp 6045 (Men det syns väl på min bild :icon_lol:)

Copterdude
2015-03-15, 15:32
Verkar som en bra kombo. Jag får återkomma med video på min sen när jag har ställt in saker bättre. Min går dock inte lika fort med 5040 proppar men grym respons med KISS helt klart :D

Copterdude
2015-03-16, 17:37
Lite test. Känns inte så snabb med 5" men kul att testa.
Känns helt klart mer responsiv.
Får kanske sänka PID:sen lite. Nog på gränsen till för höga men är inge bra på att avgöra sånt. Tog det rätt lugnt med gasen. Får gasa mer nästa gång.
Har för dumma tummar för att flippa på låg höjd ;) Får träna mer innan det hehe.
Inget batterilarm eller koll på förbrukningen än så därför jag landade ganska tidigt.


https://www.youtube.com/watch?v=6NYCseXpskQ&feature=youtu.be

Steflo112
2015-03-16, 21:34
Lite test. Känns inte så snabb med 5" men kul att testa.
Känns helt klart mer responsiv.
Får kanske sänka PID:sen lite. Nog på gränsen till för höga men är inge bra på att avgöra sånt. Tog det rätt lugnt med gasen. Får gasa mer nästa gång.
Har för dumma tummar för att flippa på låg höjd ;) Får träna mer innan det hehe.
Inget batterilarm eller koll på förbrukningen än så därför jag landade ganska tidigt.

Den ser väl ut att flyga riktigt bra, tycker jag.
Flippa på låg höjd, det provar inte jag heller, nej gör som jag upp med den högt. Testa med lite expo och se om du gillar det. Jag menar, den studsar ju inte så PIDsen borde var hyfsat nära men sen är det väldigt personligt hur man vill ha den inställd. Jag tror att om vi testat andras quaddar, som dom tycker är jättebra inställda så kanske man tycker att den är jättekonstig att flyga. Man vänjer sig vid sin inställning o tycker att andras quaddar är helmysko.

Copterdude
2015-03-17, 16:10
Den ser väl ut att flyga riktigt bra, tycker jag.
Flippa på låg höjd, det provar inte jag heller, nej gör som jag upp med den högt. Testa med lite expo och se om du gillar det. Jag menar, den studsar ju inte så PIDsen borde var hyfsat nära men sen är det väldigt personligt hur man vill ha den inställd. Jag tror att om vi testat andras quaddar, som dom tycker är jättebra inställda så kanske man tycker att den är jättekonstig att flyga. Man vänjer sig vid sin inställning o tycker att andras quaddar är helmysko.

Jupp ska träna lite grejor högt upp. Det tar lite tid att vänja sig hur dom känns mot vanliga reglage. Den droppar jue fortare när man drar av gasen så man får vara på alerten hehe.
Fick iaf nytt reglage skickat idag. Skrev fel förut, det var
en konding under plusterminalen som rök när jag pluggade i batteriet. Men hade extra så bara byta ut så funkade det.
Kommer dock inte att flyga över åkrar eller ängar med denna i sommar när det är supertorrt. Litar inte på dem 100%, inte direkt kul om man startar en brand :P
Har ett fint sandtag med massa hinder att flyga på så det blir nog bra.

kronblom
2015-03-17, 21:08
Ok, jag har väntat ett tag och lyckades beställa några 18A KISS esc idag. De dök upp hos flyduino i ungefär 40 minuter innan de var slutsålda. Hur som helst, så har jag som sagt läst både här och RCgroups-tråden om att man bör "tvätta" och gå igenom de med förstorningsglas etc. Det jag undrar är hur jag kan fixa ihop en "current-limiter" som det har skrivits om i andra trådar. Verkar vara att fixa en 12V lampa som man kopplar i serie mellan lipo och ESC. Kan någon med bättre koll när det gäller elektronik ge exempel på en "svensk" lampa som skulle kunna funka? :) Alltså typ ifrån Kjell eller Biltema etc.

Kan detta vara något?
http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/lampor/osram-standard-billampa-h7-p64035

Copterdude
2015-03-18, 16:30
Ska också bygga en sån sen. Vet inte exakt vilken sorts lampa som funkar dock. Ska kika på detta under helgen.
Som nödlösningen använde jag en snabbutlösande säkring på 5A men kunde säkert kört 2-3A. Detta räddade förmodligen min motor. Detta är också bra att ha när man meckar med FC:et vid datorn med batteri i. Man slipper oroa sig att det ska bli brand vid datorn om reglaget får för sig att ta livet av sig :P

Anyway, slutade tidigt så tog en tur på eftermiddan. Det märks verkligen vid snabba precisa manövrar att KISS är överlägset. Helt sjuk känsla vilken precision man får. Kan lätt säg att jag aldrig haft något som varit så kul att flyga under min RC karriär och det är tack vara KISS reglagen. Måste bara skaffa bättre batterier. Mina 4S 1300mah halvdör av min kombo med 2300Kv och 5x4.5 bullnose :P Vågar inte ens gasa mer än 80% då dom redan då blir hyffsat varma.
Blir nog bättre med 1800mah 65C eller liknande som andra med liknande kombo kör.


https://www.youtube.com/watch?v=twe-4Y0KcF4&feature=youtu.be

kronblom
2015-03-18, 20:04
Härlig fart. :) Uppdatera gärna här ifall du får iordning något med en lampa.

Stisse
2015-03-18, 20:26
Current Limiter, Satt oxå igår sent på kvällen och tittade efter lampor, vet inte om denna blir rätt som finns på norrlands custom.

http://webshop.norrlandscustom.se/katalog/2436-3645-5235/Glodlampor.aspx?p=3

530-3057

GLÖDLAMPA 12V 26,9/6,7W

PLAST/GLAS SOCKEL


Var iaf samma beteckning med 3057 som han tippsade om i guiden han gjort, skillnaden på lampan i övrigt är att det är glas sockel på denna, men V och W verkar väl stämma?? och priset var inte alls mycket att bråka om i detta fallet.

Jorgen
2015-03-19, 10:11
Det här är kanske överkurs men när man börjar se glödlampor som strömbegränsare så kanske man skall acceptera att det är ett problem och att det kostar ganska mycket pengar att bränna motorer.

Det största problemet ligger i att bryta strömmen från batteriet om det är höga strömmar. Hur mycket drar en 4S 250 som mest och i genomsnitt under en flygning?

Sedan behöver man mäta strömmen individuellt mellan batteriet och fartreglaget. Det löser man lätt med seriemotstånd och en OPA. Det skulle gå att lösa allt analogt men det går också att blanda in flight controllern, jag tror att det skulle gå att få det implementerat i Cleanflight ganska snabbt. Flight controllern vet ju om motorn borde dra någon ström och kan då stänga av tidigare om något blir fel.

Har någon möjlighet (och ork) att tillverka kretskort?

Jag kan nog rita ihop något.

Eller är det bara att vänta på att Flyduino får ordning på sina prylar eller att någon annan fixar reglage som fungerar?

Xermalk
2015-03-19, 10:39
Som mest i luften? 60-70A på extrem maskinerna med 4s och 6x4.5. 80+ när man testar på marken.
I genomsnitt? 5 min flygtid på ett 1800 mah batteri så ca 22A.

Edit, syfta du per motor, så är det 12-25A vid 4s vid bänktest. Beroende på motor och prop.
~30% lägre när den väl är uppe i luften.

Copterdude
2015-03-19, 15:38
Härlig fart. :) Uppdatera gärna här ifall du får iordning något med en lampa.

Ja det är kul att gasa på synd att batterierna tar slut så fort då bara hehe. Japp postar ett inlägg om jag bygger ihop en.
Just nu är det inte så bråttom då jag redan flugit den ett par ggr dock.


Current Limiter, Satt oxå igår sent på kvällen och tittade efter lampor, vet inte om denna blir rätt som finns på norrlands custom.

http://webshop.norrlandscustom.se/katalog/2436-3645-5235/Glodlampor.aspx?p=3

530-3057

GLÖDLAMPA 12V 26,9/6,7W

PLAST/GLAS SOCKEL


Var iaf samma beteckning med 3057 som han tippsade om i guiden han gjort, skillnaden på lampan i övrigt är att det är glas sockel på denna, men V och W verkar väl stämma?? och priset var inte alls mycket att bråka om i detta fallet.

Fint, ska kika på den. Som du skrev så är priset bra, hoppas bara frakten är billig.

Jorgen
2015-03-20, 12:50
Det där är lite knepiga strömmar att hantera då den normala strömmen är så enormt mycket högre än vad motorn tål i kortslutning.

Jag vet inte om de motorer som Emil (eAk) lindade om är ett bra exempel men de hade 4X0.18mm ledare, det ger 0.1mm2 totalt. Om vi säger att lindningens längd är 1m så blir kortslutningsströmmen antagligen 30-40A, lite beroende på hur mycket batteriet viker. Vi har kanske till och med lägre kortslutningsström med ett batteri som håller på att krokna än vid normal drift på full gas med ett friskt batteri.

Det blir alltså svårt att få det att fungera om man bara bryter vid överström, skillnaderna är för små. Det går inte heller att bryta vid överström om efter några sekunders överström då motorerna verkar gå upp i rök på betydligt kortare tid än en sekund.

Att låta en MCU jämföra motorernas ström är ett sätt att gå men jag tror det är överarbetat. Det kommer förhoppningsvis komma tillförlitliga reglage så småningom.

Då reglagen blir strömlösa om det här löser ut så är det ganska viktigt att man kan ställa in det så att det aldrig fulutlöser, om det skulle fulutlösa så kommer det att vara när man accar fullt uppåt eller skall ta upp efter en dykning.

Jorgen
2015-03-20, 12:56
Med strömmätning per motor så ser det ut att få plats på ett ensidigt 36X36 kort men det blir lite trångt. Fördelen är att kortet är lätt att fräsa. Det kommer att behövas en handfull bygligar på ett ensidigt kort.

Det är nog bättre att bygga tvåsidigt, endast mätmotstånden kommer på fel sida, det behövs bara några få genomföringar på kortet och lödningen av alla reglagen blir lättare på det sättet.

Om någon är sugen på att fräsa ett kort och bygga en prototyp så kan jag rita klart ett kort.

eAk
2015-03-20, 14:09
Med strömmätning per motor så ser det ut att få plats på ett ensidigt 36X36 kort men det blir lite trångt. Fördelen är att kortet är lätt att fräsa. Det kommer att behövas en handfull bygligar på ett ensidigt kort.

Det är nog bättre att bygga tvåsidigt, endast mätmotstånden kommer på fel sida, det behövs bara några få genomföringar på kortet och lödningen av alla reglagen blir lättare på det sättet.

Om någon är sugen på att fräsa ett kort och bygga en prototyp så kan jag rita klart ett kort.

Min fräs kan göra kretskort. Inte testat än.

Copterdude
2015-03-20, 16:27
Är själv inte tillräckligt lärd för att förstå hur kretsen funkar men låter som en cool idé.
KISS har regenerativ bromsning så det skickas tillbaka ström, är det något som kan påverka kretsen ?

Ser iaf fram emot 30A versionen av KISS och hoppas dom är hållbarare. 220mm quad 2000kv 5x4.5 bullnose och 6S vore nått att testa :) Kanske batterierna klarar det bättre än 6"..

Nån som sitter inne med nån info när KISS 30A kommer släppas ?

eAk
2015-03-20, 16:32
Är själv inte tillräckligt lärd för att förstå hur kretsen funkar men låter som en cool idé.
KISS har regenerativ bromsning så det skickas tillbaka ström, är det något som kan påverka kretsen ?

Ser iaf fram emot 30A versionen av KISS och hoppas dom är hållbarare. 220mm quad 2000kv 5x4.5 bullnose och 6S vore nått att testa :) Kanske batterierna klarar det bättre än 6"..

Nån som sitter inne med nån info när KISS 30A kommer släppas ?

Det blir nog till att byta lager ofta med 6s!

Copterdude
2015-03-20, 16:43
Det blir nog till att byta lager ofta med 6s!

Jo det kan nog bli lite väl många RPM men vissa saker måste man bara testa för att det går hehe. :D

eAk
2015-03-21, 01:02
Jo det kan nog bli lite väl många RPM men vissa saker måste man bara testa för att det går hehe. :D
Självklart.
Dock finns en risk att magneterna lossar och proppar exploderar!
Men flyger man därefter och långt ifrån människor som k an komma till skada så lär det vara gör skojj.

Jorgen
2015-03-21, 18:35
Regenerative braking i sig kommer inte att ställa till något men sedan så kan det givetvis ge obehagliga transienter som kan ställa till massor av elände med mätningen. Om jag inte missat något så är det bara om man får mer än 0.3V baklänges över mätresistorerna som ett gränsvärde för en halvledare överskrids, det sker vid 300A så vi kan nog bortse från det. Jag har för övrigt mycket svårt att tro att de här små motorerna lyckas få tillbaka någon mätbar ström till batteriet.

Tyvärr så märker jag att kortet blir svårt att tillverka hemma, det måste nog bli ett tvålagers kort med soldermask. Om man fräser ett kort så behöver man ta i ordentligt med avstånden mellan kretskortsbanorna för att kunna löda komponenterna.

Ett större kort skulle också kunna lösa problemet om vi skulle vilja prova kretsen innan tillverkning på ett mindre kort, det underlättar också med kylningen. Vid högre strömmar så kommer det här inte att sitta bra i en sandwich med flight controllern. Det handlar om 10-11W värmeutveckling vid 100A även om man väljer de superkomponenter som är tillgängliga idag, det måste alltså ha rejält med kylluft. Lyckligtvis går värmeutvecklingen ner drastiskt med strömmen.

Om vi tar ett exempel med en av de moderna supertransistorerna med 0.001ohm i seriemotstånd så säger ohms lag: 100A*0.001ohm=0.1V
100A*0.1V=10W

Eller som man brukar räkna:
100A*100A*0.001ohm=10W
50A*50A*0.001=2.5W
25A*25A*0.001=0.625W

Om jag inte råkat använda en dålig webkalkylator för att beräkna kylförmågan hos en 36X36mm stor kopparyta så kan den kyla bort ungefär 1.5W utan luftdrag och kanske fem gånger det om det sitter i luftdraget på en 250 quad.

Den tänkta funktionen på kortet är:

Mät strömmen över en mätresistor till varje fartreglage.
Jämför strömmen med ett värde inställt med en potentiometer (eller kanske varbart med jumpers för att slippa potentiometern.)
Bryt strömmen till alla fartreglage om strömmen på ett av dem går för högt.
Om den skall få slå på strömmen igen eller om den skall behöva återställas manuellt har jag inte tagit ställning till ännu.

Det börjar mer och mer kännas som något som hör hemma på en PDB integrerad i ramen på en quad, ett så stort kort som 36X36mm som man inte kan stapla med flight controllern känns lite oanvändbart.

Copterdude
2015-03-21, 18:52
Man brukar nästan aldrig ligga på fullgas mer än några sekunder så är nog lugnt med värmeutvecklingen men man får väl ha utrymme emellan så det blir bra luftdrag.

Kvällens projekt.
Bytte ut min ZTW20A SimonK mot ett par Rotorgeeks 30A med Bromsning och Oneshot aktiverat på min RD270.
Om dom känns i närheten så bra som KISS kanske det är värt att köra dessa istället. Dom går inte kaputt lika lätt iaf. Bautastora på en miniquad dock !

Verkligen reglage för den som inte orkar mecka. Färdiga programmeringskablar, bara plugga in och uppgradera till blheli 13.1. Gick fort och smidigt.
15cm signalkablar, 3 med bara signalkabel och en med bec. Smidigt värre :)

51351

Lite test, motorerna stannar snabbt iaf. Dessvärre inte flygväder imorgon. Snöslask och starka vindar :(


https://www.youtube.com/watch?v=aqT1zB9b_F0&feature=youtu.be

Steflo112
2015-03-22, 23:32
Varken mina KISS 18A eller motorer blir ens ljumna när jag är ute och flyger. Då tycker jag själv att jag trycker på hyffsat med gas. Det som däremot gör att både motorer och esc blir jätteheta är när man har för höga PID-värden så att quadden oscillerar. Om den gör det, stanna omedelbart och sänk värdena så sparar ni både motorer och esc. JM2C
Liten flygning från söndagen. Det blåste för mycket vid havet så vi åkte till Slottskogen och hittade en glänta.

http://youtu.be/OzWCUFCYN-8

Copterdude
2015-03-23, 07:21
Går undan den där :)
Du gillar dom där neråtrollarna hehe. Ska prova dom nån gång.
Ska nog sänka mina PIDs ett snäpp även om inget blev varmt. Better safe than sorry.

Tänkte själv att jag kör KISS på "säkra ställen" och Rotorgeeks på ställen där en krash skulle vara illa typ över vatten , skogar osv. Fortfarande lite nojjig att dom ska gå upp i rök hehe.

kajakmannen
2015-03-23, 09:08
Riktigt nice intrimmad quad steflo112. Vad har du för setup på den samt vad kör du för pidar?

Steflo112
2015-03-23, 15:02
Tackar
Setupen står i beskrivning på YT.
Pidarna får jag återkomma med när jag kopplar upp den mot en dator nästa gång.
Är grymt nöjd med hela paketet men man förstår inte hur i he-te charpu, BorisB och MetallDanny får den farten domk flyger i. Jämför man sig med dom så är det en trött Volvo 343 man ratter runt med.

kajakmannen
2015-03-23, 16:12
Vet inte om du redan gjort det men en sak som hjälper till att öka farten är att luta kamerorna minst 35-45 grader så skall du se att det blir åka av ;) 51391

kronblom
2015-03-23, 18:41
Efter att ha sett Steflos quad "live" så kan jag tala om att de lutar max. :) Fick hem en massa godsaker samtidigt idag för min del så det är dags att bygga om Blackouten med KISS 18A. Jag har en fundering kring strömtillförseln av Naze-kortet. Jag har tänkt köra med en 5 volt step-down, men var skall jag plugga in + och - från den? Valfri motor pin?

Copterdude
2015-03-23, 19:31
Jupp bara plugga in på vilken som. Jag köpte denna nedan samtidigt som reglagen. Den funkar fint.
http://flyduino.net/bilder/produkte/gross/3A-mini-UBEC.jpg

http://flyduino.net/3A-mini-UBEC

Xermalk
2015-03-23, 19:53
Är grymt nöjd med hela paketet men man förstår inte hur i he-te charpu, BorisB och MetallDanny får den farten domk flyger i. Jämför man sig med dom så är det en trött Volvo 343 man ratter runt med.

Trötta ackar kanske? Jag vet att charpu nämde 65c ackar i sin video med flite test.

Steflo112
2015-03-23, 20:05
Vet inte om du redan gjort det men en sak som hjälper till att öka farten är att luta kamerorna minst 35-45 grader så skall du se att det blir åka av ;) 51391
Fpv-kameran har Max lutning. I överkant så ser jag topplattan. Så mer kan jag inte luta den utan att börja karva i ramen.
Ackarna är helt nya NanoTech med 35-70C så det känns oxå maxat. Nästa steg blir väl att gå upp på 4S. Den hovrar redan idag på 35-40% så det svåraste med min quad är faktiskt att landa. Jag ser inte marken när den ligger plant och eftersom den hovrar med så lite gas så vill den lilla aldrig komma ner. Kanske därför alla dessa nedåtrollar, då kan jag iallafall se marken :)

Steflo112
2015-03-23, 20:06
Jag har oxå märkt att accarna är grymt viktiga. Är det dålig tryck i dom så blir quadden helt kass att flyga.

Steflo112
2015-03-23, 21:00
Så här ser min BO ut. Ser oxå att den behöver lite vapenvård. Det blev väldigt tydligt efter fotoblixten.
51401
Bilden blev jättekonstig. Fotat med iPhonen och laddad med iPadden. Vet inte varför?

kajakmannen
2015-03-24, 07:42
Jag kör 4s på alla mina quadar utom min gamla trotjänare qav250 G10 edition. Det gör rätt mycket på farten.

Johan Nörd Andersson
2015-03-25, 09:22
Jag har problem med att kalibrera reglagen!
Jag använder samma Rotorgeeks 30A med blheli 13.1 och Cleanflight. Jag använder frsky D4R-II som skickar CPPM-signal genom en sladd till Naze32.

Bör jag göra det med oneshot aktiverat/avaktiverat och genom Cleanflight CLI eller genom GUI eller sätta värden direkt i blheli GUI?

Något fartreglage misstämmer hela tiden, det hörs när man kopplar batteriet att reglagen inte startar exakt samtidigt. Dom piper i otakt. Throttle ppm max/min misstämmer alltid lite mellan något reglage.

Jag kan få reglagen att få samma värden och pipa samtidigt om jag kalibrerar i cleanflight GUI - Motor Tabben med Oneshot avaktiverat. Men då uppträder ett annat problem. Motor #3 spinner alltid 20-30% snabbare än alla andra motorer, trots att den står plant eller om man lutar den åt något håll.

im lost ... :(

Copterdude
2015-03-25, 13:01
Märkte också detta.
Läste att man inte ska kalibrera inifrån cleanflight utan i blhelisuite när man har Oneshot aktiverat då kalibreringen inte blir bra annars. Ska testa detta sen. Antar man ska sätta den på 1000-2000 då. Ska kika på detta senare i eftermiddag.

Copterdude
2015-03-25, 17:55
Okej så ställde in alla reglage på 1024-2000us. Det gick inte att ha 1000us som minsta för då starta motorerna inte alls.
Har detta detta att göra med att mincommand är = 1000 kanske..
Minthrottle i Naze är 1028 där motorerna startar.

Har nu testat att flyga lite och något är fel. Jag måste ha typ 15% mer gas får att flyga samma hastighet som innan. Detta märks även på batterivarnarn som aldrig går igång Setupen drar så mycket mindre effekt att battrispänningen knappt droppar ??

Vad är nu detta. Det enda jag möjligtvis skulle kunna tänka mig är att lödningarna mellan esc och motor inte är optimala.
Råkade korta kablarna för mycket så inte så mycket omlott. Men alla kablar och PDB är iskalla efter flygning.

PIDarna och inställningarna är direkt kopierade från min andra quad så kan jue vara något som blev knas när jag bara kopierade allt från ena kortet till det andra.

Det bra är att bortsett från piddarna så känns bromsningen najs och mer direkt i styrningen förmodligen pga. oneshot.
Dock inte i närheten av KISS ännu men har inte petat på piddarna. Yawen dansar runt av nån anledning när jag dyker och rollar.. :/

Bara för det blev jag lite putt och ska nu köra följande uppgraderingschema tills jag blir nöjd.
Nuvarande setup = Cobra 2208 2000Kv 4S HQ6x4.5 som känns som 3s...
Uppgradering = Cobra 2208 2300Kv 4S HQ6x4.5 Bullnose (har redan motorerna sen innan)
Om jag mot förmodan inte skulle bli nöjd är nästa steg 6S. Det verkar dock som 6S på hög Kv motorer drar så sjukt mycket effekt att man får väldigt kort flygtid. Kanske att man tappar mycket effektivitet när propparna snurrar galet fort.

Videon. Gjorde iaf ett lite kul intro genom.

https://www.youtube.com/watch?v=Y135xKCp-Y0&feature=youtu.be

Xermalk
2015-03-25, 18:55
Se upp med 6s på miniquads. De flyger fort, men ....
Du sväller minst ett batteri per flygtillfälle, så räkna med att det blir dyrt i längden.

6s 2208 2000kv skall vist dra lite över 30A per motor i luften. Att hitta 6s batteri som klarar att leverera 120A utan att ta stryk kan bli svårt.

Copterdude
2015-03-25, 21:05
Mm, har sett endel 6S på youtube men verkar svårt att få en balanserad setup. Som du skrev, sjukt mycket fart men batterierna pallar inte. Man kan jue alltid gå upp i Kv istället och stanna på 4S. Sen blir väl flygtiden lidande men ibland är fart roligare än flygtid :D

Copterdude
2015-03-28, 12:22
Noterade en intressant sak med Rotorgeeks 30A BLHELI 13.1 Dampened light och Oneshot.
Med Cobra 2208 2000Kv så är bromseffekten väldigt tydlig. Drar man av gasen stannar motorerna direkt (utan proppar)
Byter jag till Cobra 2208 2300Kv är bromseffekten svagare (testat utan proppar), känns även i luften att den inte är lika snabb när den varvar upp och ner.

Kanske nån som kan elektronik kan förklara varför det blir så ? :)

Tänkte om timingen hade något med detta att göra men det blev ingen skillnad mer än att mediumlåg timing känns som den har något lägre varv än med mediumhög. Boris B tyckte dock att mediumlåg kändes bäst med det var med Cobra 2204 1960Kv och Afro 12A (BLHELI 13.1).

Skillnaderna är dock så små med olika timing att det kan inbillning från min sida hehe.

Blir nog att byta tillbaka till 2000Kv då bromsnignen gör mer nytta än lite högre rpm..
Så om ni står i valet mellan 2000Kv och 2300Kv kan det vara värt att tänka på.

Xermalk
2015-03-28, 13:17
Du har mer vridmoment med 2000kv lindningen än 2300kv. Vilket ger bättre acceleration & inbromsning.
Medans 2300kv såklart ger högra varvtal, men det tar lite längre tid att nå det.

the_storm
2015-03-28, 15:36
Vet inte om detta är off topic, men det verkar som att senaste simonK-versionen stödjer oneshot, lika så senaste open pilot. Perfekt för en som mig som flyger cc3d och afro12a :)

Copterdude
2015-03-28, 15:45
Du har mer vridmoment med 2000kv lindningen än 2300kv. Vilket ger bättre acceleration & inbromsning.
Medans 2300kv såklart ger högra varvtal, men det tar lite längre tid att nå det.

Ok tack. :)

simonarvestrand
2015-03-28, 17:24
Kiss escarna är nu utkastade och afro escar istoppade , och nu flyger den hur bra som helst!
kan helt klart rekommendera afro och deras lilla programmerare , mycket snabb och smidig övergång till oneshot

Steflo112
2015-03-28, 18:58
Kiss escarna är nu utkastade och afro escar istoppade , och nu flyger den hur bra som helst!
kan helt klart rekommendera afro och deras lilla programmerare , mycket snabb och smidig övergång till oneshot
Du kan kasta KISS escarna i min riktning så slipper Du ha dom liggandes hemma och samla damm.

simonarvestrand
2015-03-28, 19:22
dom får vara till bänkexprement. skitprylar är vad det är iallafall

Copterdude
2015-04-01, 18:33
Fick hem nya HQ6x4.5 Bullnose. Klart roliga men kräver nästan bromsing på reglagen då dom är lite tyngre och större yta så flyter mer.

Min rigg vill fortfarande inte ge riktigt det tryck den borde ha med denna setup, lyckas inte göra acken mer än ljummet fast jag gasar på som sjutton. Nån skrev att det kan vara demag i nyaste blheli som håller tillbaka kraften och man kan prova stänga av den. Återkommer efter jag testat demag off nån dag.

Klipp från första test med Rotorgeek 30A och HQ6x4.5 Bullnose. Samma bana/ställe som innan sorry :P
Gillar nog Bullnosen mer än vanliga men måste flyga mer.
Postar här då det är Rotorgeeks med Oneshot/Bromsning.


https://www.youtube.com/watch?v=KYRHY5IbWTw&feature=youtu.be

Steflo112
2015-04-01, 21:15
Se där ja. Verkar flyga riktigt skönt. Kan vi inte få se en climb shootout så vi får se vad den går för?

Copterdude
2015-04-01, 21:56
Se där ja. Verkar flyga riktigt skönt. Kan vi inte få se en climb shootout så vi får se vad den går för?

Det är det som är problemet med min rigg just nu eller reglagen. :S

Topp rpmen saknas.Blir lite bättre med bullnosen då det är mer lyft men fortfarande kasst jämfört med mina gamla ztw20a reglage. Ska försöka hitta problemet. Blir inge bra drag verikalt oavsett propp.

Annars är den skön att flyga helt klart :)

kronblom
2015-04-02, 21:54
Fick tid idag och byggde ihop min Blackout igen. Den har varit i bitar ett bra tag nu. Hursomhelst så är "nybygget" uppgraderat.

1960 Kv Cobra motorer
18A KISS ESC
Längre armar för 6x4.5 proppar.

Vikt utan batteri hamnar runt 435g. Får duga jag är alldeles för lat för att minimera bygget. :) Jag tog chansen och vinklade FPV-kameran samt mobiusen. Får se ifall det är tillräckligt.

Jag var lite skraj att KISS skulle brinna upp, men än så länge verkar de funka bra. Jag har bara kalibrerat ESCna och testat att motorerna varvar upp.

Oneshot bör vara igång, men hur är det med bromsningen? Är det på automatiskt?

Efter att ha skruvat ihop allting insåg jag att jag inte hade "bundit" mottagaren. Den är inte direkt lättåtkomlig utan att ta isär en del. Frågan är ifall jag behöver binda om den. Det är samma mottagare som tidigare. Den enda skillnaden är att jag kör Baseflight istället för Cleanflight, men det bör väl inte påverka mottagaren? Jag får testa imorgon. :)

Copterdude
2015-04-02, 22:10
Mottagaren behöver bara bindas en gång så behöver inte gör om. Bromsen är automagisk.
Lycka till du blir nöjd utan tvekan skulle jag säga. Sjuk skillnad i respons :)

Xermalk
2015-04-02, 22:32
Det enda skulle vara om du vill ändra på failsafe värdena i mottagaren, annars behöver du inte komma åt den.

kronblom
2015-04-03, 08:12
Sådär ja, nu har jag hovrat lite grann i trädgården. Känns riktigt nice. :) Märker redan av skillnaden i kraft gentemot min gamla setup med Tiger 1806 2300kv 5030 proppar.
Jag tog Boris B piddar rätt upp och ned, får se hur det funkar. Snabb fråga bara. Ifall jag vill öka "flip" hastigheten så är det RC Rate som skall upp va?

Steflo112
2015-04-03, 08:29
Kronblom. Helt rätt, upp med rates ordentligt.
Var någonstans skall vi hårdtesta den?

kronblom
2015-04-03, 11:09
Suck. Tog med mig dottern ut till Arendal en kort sväng. Vi skulle premiärflyga hennes FT scout. Hon är bara 6 år så hon fick ta hand om gasen. Maxade spaken vid första försöket. Den lyfte snabbt om inte annat. :) flög rätt ok och kom hem oskadad. Jag tänkte testa blackouten lite kort med fpv. Var lite ovant med lutad kamera och pidsen. Hann köra några cirklar innan jag började pilla på flightmode switchen. :( Tappade kontrollen och gick i backen. Två propeller sönder vilket är ok, men batteriet kastades av och slet med sig pluspolen på PDBn. Går det att fixa eller är det ny PDB som gäller? Typiskt när jag precis hade byggt ihop allt igår kväll. :(

Xermalk
2015-04-03, 12:03
Bara att lödda batterikontakten till en annan positiv punkt på pdbn.
Det blir inte lika snyggt, men kommer fungera fint.

Låter för övrigt som att du behöver spänna fast batteriet bättre.

Jag kör kardborreband mellan batteri och ramen, och sedan ett ordentligt spännband ovanpå.

kronblom
2015-04-03, 13:46
Japp kom på att jag kan mata in via närmaste plus punkt. Behöver jag flytta minus sidan till samma "par"? Alltså köra både minus och plus via vtx padsen på blackout PDBn.

Boopidoo
2015-04-05, 10:14
Jag försöker alltid att ordna dragavlastning till allt som kan tänkas slitas bort vid en krasch. På så vis behöver man inte oroa sig för att exempelvis PDB eller FC får onödiga skador. Ex batterianslutningen har jag säkrat med buntband i ramen några cm innanför XT60-kontakten. EEn fördel är att jag bara behöver dra ut batteriet utan att behöva hålla fast i den andra kontakten, det gör ju dragavlastningen. :)

51590

kronblom
2015-04-05, 14:23
Jag fick igenom några turer idag med KISS esc och har en fråga. Jag tyckte att de pep av och till medan jag flög. Det kan inte ha varit lipo-buzzern då jag testade med helt fräscha batterier. Samtidigt kan jag inte svära på att det var ESCna. Finns det något läge under flygning när KISS esc kan pipa?

Sen en fråga om OneShot. Jag lödde på rätt ställe på KISS och aktiverade det i cleanflight. Finns det något som talar om när jag pluggar i batteriet att Oneshot är aktiverat?

Xermalk
2015-04-05, 16:25
Jag fick igenom några turer idag med KISS esc och har en fråga. Jag tyckte att de pep av och till medan jag flög. Det kan inte ha varit lipo-buzzern då jag testade med helt fräscha batterier. Samtidigt kan jag inte svära på att det var ESCna. Finns det något läge under flygning när KISS esc kan pipa?

Nej, kiss escs piper enbart när de inte får signal/felaktig signal vid upstart.
Med 95% chans så är det ditt lipo larm. 1960kv cobras + 6x4.5 + motorbroms = strömspikar på 60+a.
Är det hk bateri så skall du Minst halvera c värdet på ackarna, för att få de faktsikta c värdet.






Sen en fråga om OneShot. Jag lödde på rätt ställe på KISS och aktiverade det i cleanflight. Finns det något som talar om när jag pluggar i batteriet att Oneshot är aktiverat?
Det faktum att den faktiskt flyger betyder att Oneshot fungerar när du har det aktiverat i cleanflight :).
Annars hade fartreglagen bara varnat för felaktig signal då Oneshot och vanlig pwm väldigt olika.

eAk
2015-04-05, 17:42
Jag varnar för att ha oneshot aktiverat på reglage men inte fc. Mina motorer började slumpartat varva upp ibland när jag tryckte i acken innan jag ställt in min cleanflight att använda oneshot på min nya naze32.

kronblom
2015-04-05, 17:56
60 A spikar? Oj. Även på 3S som jag kör?

Jag hade alltför få 6x4,5 proppar så efter senaste kraschen testade jag med 6x3. Kändes klen helt plötsligt. :) Har redan beställt nya 6x4,5.

Jag är van vid Gemfan 5030/2300kv propeller så jag tyckte ljudet från propellerna lät väldigt "grovt". Svårt att förklara, men jag får se ifall jag kan lägga upp ett kort klipp från idag. Kanske skall låta högre.

Copterdude
2015-04-05, 18:24
Oftast lägre rpm med 6" så blir dovare ljud sen blir det nog annat ljud beroende på hur stor ytan är. 5030 brukar låta mer som en svärm arga bin :D

Steflo112
2015-04-05, 19:47
Nej, kiss escs piper enbart när de inte får signal/felaktig signal vid upstart.
Med 95% chans så är det ditt lipo larm. 1960kv cobras + 6x4.5 + motorbroms = strömspikar på 60+aJag får hålla med även denna gången. Garanterat lipolarmet från FCn som ljuder. Min kan börja ljuda efter första maxstigningen och sluta när man drar ner gasen för att sedan vara tyst tills det verkligen är dax att landa. Inget ovanligt vid rejält gaspådrag alltså. Flygning imorgon?

kronblom
2015-04-05, 22:03
Hm...måste skaffa bättre batterier. De pep av och till hela flygningen kändes det som. Tror tyvärr inte jag hinner imorgon, får se. Håller på att ladda upp en film från idag. En del jello, så jag har fått tänka om lite hur kameraplattan satt fast.

Xermalk
2015-04-05, 22:15
60 A spikar? Oj. Även på 3S som jag kör?


16.5A per motor, och då uppmätt utan motorbroms.


http://rotorgeeks.com/image/data/motors/thrust%20charts/thrust-Cobra-2204-1960.png

eAk
2015-04-05, 22:17
Hm...måste skaffa bättre batterier. De pep av och till hela flygningen kändes det som. Tror tyvärr inte jag hinner imorgon, får se. Håller på att ladda upp en film från idag. En del jello, så jag har fått tänka om lite hur kameraplattan satt fast.
Det hade varit kul att få ihop en flygning med flera från Göteborgs trakterna.
Jag har dock 5 timmars jobb med at byta pdb och mottagare på min quad. Inga mer plast skruvar för mig.

Johan Nörd Andersson
2015-04-08, 11:08
Är det någon som har upplevt syncproblem med Rotorgeeks 30(13.1) och Cobra 2208?

Vad har ni för timing och demag-setting?

Copterdude
2015-04-08, 13:09
Har inte sett fler än oss som kör dom på forumet. Skumt att du får synkproblem då
jag kör exakt samma kombo och jag har provat följande inställningar på 4S / Oneshot / Dampened Light.

Timing medium med demag off och low = OK
Timing mediumhigh med demag low = OK
Timing high = Synkproblem


Är det någon som har upplevt syncproblem med Rotorgeeks 30(13.1) och Cobra 2208?

Vad har ni för timing och demag-setting?

Johan Nörd Andersson
2015-04-08, 13:27
Vad har du för Naze max pwm kontra esc-pwm ?

Copterdude
2015-04-08, 14:29
Reglagen är 1024-2000us och Naze 10xx-2000us. Kommer inte ihåg exakt på Nazen men det är när motorerna går igång.
1024-2000us på reglaget var bara för att det inte funka att starta med 1000us som minsta så ökade lite.

Johan Nörd Andersson
2015-04-09, 15:11
Naze ger 1020-2000, reglagen är satta till 1020-2000, jag får syncproblem vid 80% gas.

@Copterdude, vad använder du för looptime?


efter en krasch så är det är testat utan proppar och då rycker det hysteriskt...

lassebetong
2015-04-10, 06:54
Tog mig i kragen och bytte mina esc mot Afro 12A som uppdaterats med Blheli 13.1.
Kör med 3cell och mina RCX motorer som jag köpte för länge sedan.
Simon berättade att hans har blivit mycket stabilare efter bytet och så rätt han hade, min quad ligger still som en pankaka på marken vid full gas........
Någon som har en fundering på vad jag har gjort för fel?
Den flög första gången ca 14m innan den föll mot moder jord för att förbli där, trodde accen var slut men icke.

Data Dan
2015-04-10, 08:06
13.1 vad är skillnaden mot 12

Johan Nörd Andersson
2015-04-10, 09:28
Tog mig i kragen och bytte mina esc mot Afro 12A som uppdaterats med Blheli 13.1.
Kör med 3cell och mina RCX motorer som jag köpte för länge sedan.
Simon berättade att hans har blivit mycket stabilare efter bytet och så rätt han hade, min quad ligger still som en pankaka på marken vid full gas........
Någon som har en fundering på vad jag har gjort för fel?
Den flög första gången ca 14m innan den föll mot moder jord för att förbli där, trodde accen var slut men icke.

Menar du att motorerna inte rör sig? Hur ser det ut under receivertabben i cleanflight, skickar RX signalen till Fc? kan du snurra motorerna under motortabben genom att dra i reglaget?

Kimp
2015-04-10, 09:53
Eller propparna vända åt fel håll? =P

lassebetong
2015-04-10, 10:58
Hehe ja det skulle man ju kunna tro att propparna var på fel håll.:)
Men tyvärr är så inte fallet, den spinner upp till ett varvtal där den nästan lyfter.
Har provat Oneshot i och urbockad, har testat Base och Cleanflight.
Den flög som sagt en liten bit när jag först testade den, men uselt drag i motorerna.
Esc:erna är kalibrerade med cleanflight och testade med "motor fliken"

Steflo112
2015-04-10, 14:07
Tog mig i kragen och bytte mina esc mot Afro 12A som uppdaterats med Blheli 13.1.
Kör med 3cell och mina RCX motorer som jag köpte för länge sedan.
Simon berättade att hans har blivit mycket stabilare efter bytet och så rätt han hade, min quad ligger still som en pankaka på marken vid full gas........
Någon som har en fundering på vad jag har gjort för fel?
Den flög första gången ca 14m innan den föll mot moder jord för att förbli där, trodde accen var slut men icke.
Använder du minustråden till Afron?

Copterdude
2015-04-10, 15:08
13.1 vad är skillnaden mot 12

Har inte koll på exakta versioner men det som är nytt är "Oneshot125" som ger snabbare kommunikation mellan styrkortet och reglage. Detta kan alla reglage med blheli utnyttja vad jag förstått. Det "ska" ge snabbare respons och göra att man kan få lite bättre tuning (vad jag förstått).

Det finns också något som heter "Dampened Light" som fungerar på endel reglage och är regenerativ bromsning. På vanliga 5x3 gemfans märker man nog inte nån direkt skillnad men på större och tyngre proppar så blir responsen bättre då motorn kan skifta snabbare i rpm då den tyngre/större proppen kan saktas ner betydligt snabbare än utan bromsning.

Nån för gärna rätta om jag skrivit något knasigt. :P

lassebetong
2015-04-10, 16:37
Bara på 1:an de andra tre bara signal.

Xermalk
2015-04-10, 18:10
. På vanliga 5x3 gemfans märker man nog inte nån direkt skillnad men på större och tyngre proppar så blir responsen bättre då motorn kan skifta snabbare i rpm då den tyngre/större proppen kan saktas ner betydligt snabbare än utan bromsning.

Nån för gärna rätta om jag skrivit något knasigt. :P

*cough* ju mindre proppen väger, desto bättre fungerar dampen light/motorbroms. Då det går ännu snabbare att byta varvtal ;). Dock märker man störst skillnad när man kör lite tyngre proppar. *mycket* lättare att kontrollera höjden med motorbroms när man kör 6x4.5 på 4s.
Förbättrar även yaw samt vindtåligheten.

Oneshot125 låter fc'n prata med reglagen 8 ggr snabbare. Detta innebär att esc'n kan uppdateras innan nästa beräkning är klar. Utan motorbroms/dampen light så gör det ingen större skillnad dock, då escerna inte hinner ändra varvtalet tillräckligt snabbt ändå.

Copterdude
2015-04-10, 18:34
Aa haha. Skriver knasigt ibland som sagt. Menade såklart att bromsningen inte är lika nödvändig på 5x3 medans det gjorde väldigt stor skillnad på 6x4.5 och 4S :)
Speciellt på en lätt kopter.



*cough* ju mindre proppen väger, desto bättre fungerar dampen light/motorbroms. Då det går ännu snabbare att byta varvtal ;). Dock märker man störst skillnad när man kör lite tyngre proppar. *mycket* lättare att kontrollera höjden med motorbroms när man kör 6x4.5 på 4s.
Förbättrar även yaw samt vindtåligheten.

Oneshot125 låter fc'n prata med reglagen 8 ggr snabbare. Detta innebär att esc'n kan uppdateras innan nästa beräkning är klar. Utan motorbroms/dampen light så gör det ingen större skillnad dock, då escerna inte hinner ändra varvtalet tillräckligt snabbt ändå.

kronblom
2015-04-10, 18:53
Vad kör ni med för looptime med KISS? Jag plockade bara Boris B pids och andra värden och därför kör jag med 1600. Har inte riktigt koll på hur det påverkar. Men så länge den flyger kanske det inte gör något.

Xermalk
2015-04-10, 19:51
Precis börjat leka med pid2, men jag kör också med 1600.

Vad jag har förstått så har boris börjat köra med looptime=0 numer, vilket i princip stänger av och låter den köra så fort som den bara kan (varierar mellan 900 och 1400). Själv föredrar jag att den är mer konsistent.
Tveksam på att det gör någon skillnad dock.

Här är mina pids.

51721

Ntera att de är för 6x3 prop på 4s, och att den slirar ut när man flyger fort.
5x4 och 6x4.5 proppar "greppar" luften bättre, och där flyger den perfekt (med yaw p = 7).



Hade skoj i skogen idag, tills en av muttrarna valde att lossna när jag trimmade några tunna grenar.
Rätt surt då jag inte hade reserv med mig, och det var helt vindstilla. Var inte direkt lönt att försöka leta efter den heller.

Edit: man ser ju inget på bilden, efter rcflygs bildkomprimering :(
Nytt försök med extern bildhost.

http://s16.postimg.org/wxv3w7vr9/1496271_1800154040210248_4690470867743795629_o.jpg

kronblom
2015-04-10, 19:58
Oj det var låga pids. Men det beror på att du kör pid2 gissar jag. Jag kör med pid1. Vet inte riktigt hur alla värden påverkar så jag har inte experimenterat något.

Xermalk
2015-04-10, 20:08
I princip halvera p värdet när du går från pid1 till 2.
Rekommenderar starkt att du testar pid2 dock, känslan är ofantligt mycket bättre än i pid1.

Detta är vad pid2 klarar av när den är kalibrerad ordentligt. Yaw'n känns som det är en trikopter och inte en tråkig quad.


https://www.youtube.com/watch?v=so71zzguc-Y

kronblom
2015-04-10, 22:37
Jag får ta och testa. :) jag kör 1.7.2. Är 1.8.1 beta eller stabil release?

Steflo112
2015-04-11, 00:05
Bara på 1:an de andra tre bara signal.
Prova att koppla in samtliga till nollan.

Xermalk
2015-04-11, 01:01
1.8.1 blev stabil release igår :)
Enda nackdelen är att android appen inte kan ställa in den än. Såvida man inte har tillgång till beta versionen.

lassebetong
2015-04-11, 06:48
Prova att koppla in samtliga till nollan.

Det är ju så att jag fimpar servokontakterna, löder rätt i kortet och det har pga utrymmesskäl funkat bra ända tills nu.
Plockade isär quaden igår igen, lödde lite, startade Blhelisuite och gick igenom alla reglage igen.
Hade väl missat något viktigt som ändrades, lödde, skruvades och nu verkar det som om den beter sig som bör.
Laddar lite och skall testa om en stund.
Med facit i hand så får jag nog prioritera att bygga om så den funkar med servokontakter, om man skulle vilja byta/ändra något snabbt.

kronblom
2015-04-11, 10:13
Sådär ja, uppgraderat till 1.8.1 samt fått på 6x45 proppar igen. :) Visserligen bara 3S på den men jag tänkte testa med dina pids Xermalk. Hovrade lite kort och den känns bra. Får se ifall jag får det testat lite mer under dagen.

andWho
2015-04-11, 11:07
Oneshot125 låter fc'n prata med reglagen 8 ggr snabbare. Detta innebär att esc'n kan uppdateras innan nästa beräkning är klar. Utan motorbroms/dampen light så gör det ingen större skillnad dock, då escerna inte hinner ändra varvtalet tillräckligt snabbt ändå.
Märker stor skillnad på simpla Emax 12A med BlHeli 13.1 och Oneshot125, trots att dom inte har alla fancy features. Men det kanske delvis beror på att original FW inte är den vassaste.
/A

Xermalk
2015-04-11, 15:05
20 cm höga lågor, från en mild markstötning som inte ens resulterade i några hack i propparna.
Inte särskilt roligt då jag flög inne i en torr talldunge, och fick kuta till quaden och stampa ut elden på marken.
51744

51743

Motorn i sig verkar vara helt ok, om något svartare än normalt på utsidan. Eller ja, den känns precis som de andra motorerna när jag snurrar på den. Så ingen intern kortslutning, och lindningarna ser bra ut.

Bygger om till trikopter medans jag letar efter alternativa reglage. Kan inte riskera den typen av skogsbränder när jag flyger. Hade jag varit längre bort eller landat på ett värre ställe, så hade det kunnat bli riktigt otrevligt.

kronblom
2015-04-11, 17:56
Ouch. :(

Var precis ute själv en sväng och testade ett nytt område. "Cruisade" mest omkring. Flög bra med dina Pids. Jag skulle vilja kunna flippa lite snabbare bara vilket värde är det nu igen jag skall öka?

Copterdude
2015-04-11, 18:42
Tråkigt Xermalk :(
Det är helt klart en stor nackdel med brandrisken. Kommer bara flyga min på ställen där en brand inte kommer ställa till med nått. Man får olustiga känslor när man tänker på sommarn när det är knastertorrt. Skulle kunna bli katastrof :S

Steflo112
2015-04-11, 21:03
Ouch. :(

Var precis ute själv en sväng och testade ett nytt område. "Cruisade" mest omkring. Flög bra med dina Pids. Jag skulle vilja kunna flippa lite snabbare bara vilket värde är det nu igen jag skall öka?
Jag berättar vilket värde Du skall ändra om Du berättar om det nya flygstället. 👍

Xermalk
2015-04-11, 21:43
Brandsläckare kan nog vara bra standardutrustning. Skall dock kolla om det var vulkningstejpen som förstärkte branden.
Glömde faktiskt kolla om den är brännbar eller inte. Hoppas inte det, då den är ohygligt smidig att använda när man skall fästa escs på armarna.

Nåja, har nu beställt en IRC Vortex. Samt håller på att bygga om till trikopter och leta alternativa reglage.

Jorgen
2015-04-11, 21:54
Provkör motor, den bör ha förstörts direkt när reglaget kortslöts. Det är ju trist att upptäcka det när du har fått tag på nya reglage.

kronblom
2015-04-11, 23:16
Senaste flygningen från idag. Inget speciellt. Men jösses vad youtube sabbar kvalitén. Får kolla ifall Vimeo är bättre.
Jag såg inte hur sumpigt det var i området förrän jag tittade på videon hemma. Tur att jag inte krascha. :)


https://vimeo.com/124719465

Copterdude
2015-04-12, 10:21
Alltid trevligt med nya ställen. Har liknande miljö där jag flyger och det tar ett bra tag innan vattnet torkar bort :/
Ang kvaliten, om man orkar kan man prova skala upp till 4K innan man laddar till tuben.
Kräver nog endel datorkraft dock.
Youtube ska tydligen ge den lite mer bitrate då men har inte testat så vet inte om det funkar.
Vimeo är dessvärre inte så mycket bättre nuförtiden, iaf inte när jag prova sist. Det kan dock bero på hur källmaterialet ser ut.

eAk
2015-04-12, 10:29
Det stället ser bra ut. blandad terräng.

kronblom
2015-04-12, 13:15
Har åkt förbi detta ställe nästan dagligen, men inte haft tillfälle att stanna och kolla runt. Vanligtvis planterat här tror jag så jag vet inte hur tillgängligt det är framöver. Jag har uppdaterat min tidigare post med Vimeo klippet istället. Vet inte ifall det gör någon skillnad. Senast jag körde med vimeo så har jag för mig det var något om max antal klipp per månad som kunde läggas upp med bra kvalité.

Tänkte förresten testa att ta ned pidsen litegrann, kanske är svaga vibrationer som smyger med.

eAk
2015-04-12, 13:57
Har åkt förbi detta ställe nästan dagligen, men inte haft tillfälle att stanna och kolla runt. Vanligtvis planterat här tror jag så jag vet inte hur tillgängligt det är framöver. Jag har uppdaterat min tidigare post med Vimeo klippet istället. Vet inte ifall det gör någon skillnad. Senast jag körde med vimeo så har jag för mig det var något om max antal klipp per månad som kunde läggas upp med bra kvalité.

Tänkte förresten testa att ta ned pidsen litegrann, kanske är svaga vibrationer som smyger med.

Tror du har högt D blandannat.

kronblom
2015-04-12, 18:16
Jag har läst det så många ggr vid det här läget men det sätter sig ändå inte. :P Kommer aldrig ihåg vad som påverkas av P, I resp. D.

:)

eAk
2015-04-12, 19:52
Iockmed att den får sådana ryck lite då och då vill jag säga d. Men du har ju endel hastiga oscilationer när du gasar på. Kan man rätta till med tpa eller bara sänka allt tills man inte har det. Själv gillar jag att ställa in den så jag inte behöver tpa.


Jag har läst det så många ggr vid det här läget men det sätter sig ändå inte. :P Kommer aldrig ihåg vad som påverkas av P, I resp. D.

:)

eAk
2015-04-27, 17:50
Total härdsmälta på 1 motor och 1 kiss 18a. Brann stira lågor. Jag kutade allt jag hadde för att rycka batteri och släcka elden.

Copterdude
2015-04-27, 18:21
Tråkigt :(
Tycker DYS/RCTIMER SN20 är ett bra alternativ om du inte vill köra KISS mer.
Inte exakt lika bra men tillräckligt nära för att vara värt att slippa brand.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2377027 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2377027)

Xermalk
2015-04-27, 18:53
Håller själv på att gå över till rctimer sn20A. De sitter och trycker på Arlanda för tillfället. Får väll se vad som kommer först, reglagen eller min vortex.

eAk
2015-04-27, 19:27
Någon solm vet ifall mina hobbywing xrotor 20a kan köra BLheli med oneshot och bromsning?
Jag har nämligen 7st sådana liggandes.

eAk
2015-04-27, 19:30
Hittade detta i blheli pdf.
Detta betyder att jag får oneshoot och bromsning precis som kiss eller?

Hobbywing XRotor 20A:
The ESC supports 3S to 4S operation. It supports damped light mode.
Switching speed is somewhat fast.
The MCU runs at 50MHz.
Both low and high side fets are Nfets.

Copterdude
2015-04-27, 19:57
Jupp det ska funka. Vet inte om dom har bootloader så man kan flasha om från signalkabeln men borde stå nånstans.

Xermalk
2015-04-27, 20:16
Enklast är att fråga i oneshot tråden på rcgroups.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2305535

eAk
2015-04-28, 08:12
Beställde 6 sådana för flashade esc. Får hoppas att dom funkar bra sedan då. Så kör jag xrotor under tiden.

HangerS
2015-04-28, 08:51
Jag fick inte till timingen i blheli (HK BS escar) med mina motorer på 370n, så jag körde in sista simonK versionen och arkiverade comp_pwm. Funkar fin fint med oneshot aktiverat i cleanflight.

Xermalk
2015-04-28, 10:18
Verkligen? Boris B skall ha testat synkningen på 6s ock 2000kv motorer med blheli 13.2. Medans simonk inte fungerade på det.

HangerS
2015-04-28, 14:21
Verkligen? Boris B skall ha testat synkningen på 6s ock 2000kv motorer med blheli 13.2. Medans simonk inte fungerade på det.

Det verkar vara jäkligt random.. vissa combos funkar med blheli och andra med simonK. Just min combo (BS reglage och sunnysky 1400kv 4s) funkade fint med simonk men inte blheli.

Data Dan
2015-04-30, 05:10
Någon som testar inte shot på afro

Copterdude
2015-04-30, 05:38
Någon som testar inte shot på afro
Menar du oneshot ? Ja det funkar om du flashar nån av dom senaste versionerna av simonk eller blheli som stödjer oneshot. Den funktionen som bara funkar på vissa reglage är Dampening som bromsar motorn.

Har dock inte testat oneshot på SimonK så vet inte exakt hur det funkar där men på BLHELI är det automagiskt om flygkontrollern är inställd på oneshot.

Data Dan
2015-04-30, 08:04
Kör blheli 12.x är det någon ide att uppdatera

Copterdude
2015-04-30, 12:35
Kör blheli 12.x är det någon ide att uppdatera

Du måste ha version 13 för att få Oneshot. 13.2 Är nyaste och rekommenderas.
(all flashning är på egen risk dock) Bara så ingen klagar på mig om det skulle gå åt pipan hehe ;)

Data Dan
2015-05-02, 12:23
Ok uppdaterat och testat ok verkar vara lite skillnad vid tighta svängar

Xermalk
2015-05-02, 13:26
Data Dan se till att aktivera dampen light, när du nu ändån flashat 13.2 :)
Fast kolla först om dina escs klarar det.

Data Dan
2015-05-02, 19:14
Har gjort detta så då finkar det nog på afro med dampening light så imorgon skall det köras pids

Copterdude
2015-06-06, 16:10
Ingen som råkade få ner BLHELI beta 14 när den fanns tillgänglig? Hittar inga länkar som funkar till den längre. :/

Copterdude
2015-06-10, 06:29
Läste på rcgroups. Aja några dagar kan man vänta :)

"Guys and gals(?), I must ask you to be a bit patient with updated FW now. Please do not send more requests for rev14 beta. I will post a release candidate of the DYS SN20A FW here shortly, hopefully within a few days .And there will be more improvements in that FW .
Power step to full throttle will be basically gone, the only thing I'm not quite happy with now is a little bit vibration more or less exactly at 140000eRPM."

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=31850497&postcount=2314


Ingen som råkade få ner BLHELI beta 14 när den fanns tillgänglig? Hittar inga länkar som funkar till den längre. :/

Copterdude
2015-06-15, 19:37
La in BLHELI 14 RC1 på SN20 reglagen och Boris Cleanflight FW med gyro_lpf = 256 modden. Ställde in allt väldigt kvickt då jag ville hinna testflyga så blev bara lite random PIDs från tuben osv. så skakar endel. Vet inte ens om jag lyckades aktivera Boris funktioner men tror det. Ändrade till Boris timings på Cobra 2300Kv som är med-high.

Kan säga att genom att göra allt detta fick jag iaf ordning på ett av dom stora problemen jag haft på denna quad.
Innan kunde den inte hålla yaw bra med större batteri än 1300mah oavsett PIDs men nu funkar det mycket bättre.
Trodde jag skulle slippa myggen då det var hyffsat ljust vid kl19 men dom asen väntade tills jag hade goggles på. Sen vart man blodig på både händer och ansikte :P

Fail på visa acrogrejor haha men den känns iaf rolig att flyga nu när den inte har hyss för sig.


https://www.youtube.com/watch?v=cujy28GkAK0&feature=youtu.be

eAk
2015-06-15, 20:56
Jag hoppas det kommer final fort. För det är så jobbigt att löda om alla kablar för att flasha om mina reglage.

Copterdude
2015-06-16, 06:30
Ok ja då är det aningen omständigt att testa nya builds. Har mina kontakter rätt oåtkomliga så får montera ner endel vilket är rätt jobbigt om man ska testa olika inställningar på reglagen. Finns jue ett nytt värde som heter dither i nya versionen men har inte hunnit sätta mig in i hur den fungerar riktigt. För mycket nytt hela tiden, svårt att hänga med :P


Jag hoppas det kommer final fort. För det är så jobbigt att löda om alla kablar för att flasha om mina reglage.

eAk
2015-06-16, 10:49
Ok ja då är det aningen omständigt att testa nya builds. Har mina kontakter rätt oåtkomliga så får montera ner endel vilket är rätt jobbigt om man ska testa olika inställningar på reglagen. Finns jue ett nytt värde som heter dither i nya versionen men har inte hunnit sätta mig in i hur den fungerar riktigt. För mycket nytt hela tiden, svårt att hänga med :P
jag har läst mig till att dither inte gör något speciellt på dys sn20a reglagen då dom har långsamma mosfettar. så man kan väl sätta dom på något mellan värde och vara nöjd.

Copterdude
2015-06-16, 18:53
jag har läst mig till att dither inte gör något speciellt på dys sn20a reglagen då dom har långsamma mosfettar. så man kan väl sätta dom på något mellan värde och vara nöjd.

Ok, körde default som var 17 eller nått.

eAk
2015-06-19, 19:58
Jag uppgraderade. Då jag läste att rc1 var typ nästan 100% det enda som inte var klar var start proceduren som skulle fin justeras och motor backning när man kör 3d propp. Så inget jag använder som inte är färdigt. Slängde in ställde timing medium. Det är en ruskig skillnad. Motorerna går riktigt mjukt nu. Att den vobblingarna lite när man hovrar helt borta. Flög en ack och använde stugan som bana. Flög runt. Nu går den som jag minns att den gick med kiss18A. Utan att sakerna brinner. Fixxa de till en hemma gjord kontakt med stifts flr signal och jord kabel från reglagen så jag enkelt kan flasha in final 14.0 sedan.

eAk
2015-07-09, 13:14
Gött nu är version 14 klar och finns att laddas ner. Kvällens projekt blir det för mig :)


Rev14.0 of the BLHeli FW is now posted: https://github.com/bitdump/BLHeli

Major changes are:
- Improved running at high timing, for SiLabs
- Improved running at high RPMs and increased max RPM limit
- Avoid being locked in bootloader (implemented in Suite 13202)
- Improved reliability of 3D (bidirectional) mode and startup
- Smoother running and greatly reduced step to full power in damped light mode
- Removed low voltage limiting for MULTI
- Added pwm dither parameter
- Added setting for enable/disable of low RPM power protection
- Added setting for enable/disable of PWM input
- Better AFW and damping for some ESCs (that have a slow high side driver)
- Miscellaneous other changes

andWho
2015-07-09, 18:16
Du behöver "BlHeli Suite" 14 Beta också, om du vill pilla på dithering.
https://www.dropbox.com/s/oeya1r2xogy2kyb/BLHeliSuite14Beta.7z

Fast den riktiga releasen är väl inte så långt borta nu....
/A

eAk
2015-07-09, 20:51
Du behöver "BlHeli Suite" 14 Beta också, om du vill pilla på dithering.
https://www.dropbox.com/s/oeya1r2xogy2kyb/BLHeliSuite14Beta.7z

Fast den riktiga releasen är väl inte så långt borta nu....
/A
vilken minut som helst tydligen. dendär snubben som gör suite prata om att packa ihop paketet och fredag.