handdator

Visa fullständig version : Flight Controller - Välja vilken och varför?



sullix
2015-01-22, 13:16
Kanske finns någon annan tråd om just detta, men kunde inte hitta någon.

Jag har precis byggt min ZMR250 och köpte till en Openpilot CC3D som jag är jättenöjd med. Visst, en uppsjö av inställningar, men ger man det bara lite tid så kan man göra hur mycket som helst.

Har även en NAZA M V2 med GPS, RTH etc etc som är väldigt enkel och gör det den ska.

Nu är ju jag en jättenybörjare inom området och frågar då er vad finns det där ute, vad använder ni?
Tänker främst på 250 FPV.

Pros & Cons? Läst om APM, KK2.1, Openpilot, Naze. Vad har ni för erfarenheter?

//Jonas

streber76
2015-01-22, 19:07
Tror man pratar om 2st o det är openpilot cc3d o naze32 eller flip32 som clonen heter. Kk korten flyger illa med standard mjukvaran men tydligen helt ok med nån ny flash, men dom är ofta lite väl stora. Äldre 8 bitars datorer kan man få flyga ok men det blir aldrig fantastiskt. Kort som är stora eller där man betalar en massa för gps möjlighet är bara bortkastade pengar. Det e stora motorer, kraftiga batterier o billiga proppar som gäller.

Själv använder jag flip32 som jag flyger med cleanfligt o cc3d med senaste minime. Tycker bäst om cc3d då den har lättast programvara enl mig, o flygning blev så mycket bättre med senaste releasen sen gillar jag deras egna små kontakter o tunna kablar. Flip32 är bra den med men jag har lite svårt att komma överens med cleanflight, den erbjuder autotune som ställer in datorn om man vågar o kortet har inbyggd volt mätning samt larm vilket är trevligt. Har inte kunnat stressa kortet pga vädret dock men dom är klart populärast för dom har alltid flugit bra med minis, men cc3d börjar öka.

Det är inga dyra kort så testa båda o se vad du gillar, det e skönt att ha ett extra eftersom man krashar så ofta.

Bråket startar nu:)