handdator

Visa fullständig version : Ålänningens FPV-250-quad!



Ålänning
2015-01-22, 18:29
Jag har ingen! Och det är just det som är problemet. ;-)

Jag har inte tid läsa 116-sidor 250-quad-tråd med en massa vinklingar
och idéer som bara gör mig snurrig. Jag är inne på två alternativ:

1 - Bygga utgående från det jag har
Dvs Futaba 10C 2.4GHz, Futaba R617FS-RC-mottagare, GoPro Hero 1, FatShark Base-goggles, Videolänk 1.3GHz 600mW / 5.8GHz 250mW, 30C 2200 (har 2S, 3S och 4S), FatShark FPV-kamera, 7" bildskärm. Vad gäller FC så finns det lite olika... KK2, Naza, APM, ZeroTech. GPS lär man inte behöva.

2 - Skaffa rätt grejer och göra allt rätt från början
Vad ska jag ha? Skulle vara smidigt om allt fanns i Sverige också. =) Men det kanske är för mycket begärt.
Vilken ram ska jag ha?
Vilka motorer?
Vilka ESCs?
Vilken FC?
Vilka propellrar?
Vilka ackar?
Vilken videolänk/frekvens/sändarstyrka/antenner?
RC 2.4GHz?
Mer?

Olssob
2015-01-22, 19:53
Antar att du kan få hundra olika förslag men jag var i valet och kvalet i höstas efter att flugit TBS 450 vill jag prova nått mindre och det skulle vara "allt inkluderat". Köpte Autopartners "Xbird 250 Carbon Quad supercombo". Skruvade ihop den och gjorde grundläggande inställningar av CC3D med bland annat kalibrering av sändare. Sedan var det bara att flyga. Inget strul bara kul. Kör med 3S, 1300mAh 40C/80C, 5.8GHz/600mW.
50083

eAk
2015-01-22, 21:20
Har du pengarna så är väl blackout en fin tålig ram.
Annars är det väl zmr250 glasfiber eller emax kolfiber.
Esc jag är kluven mellan kiss 18A eller inte har ju eldat 6 st kiss 12 a men mina 18A har hållit ett tag nu. Men man kan rota fram någon blheli Esc som stödjer det damped mode eller vad det heter. Känns som man behöver breaking på mini quad om man ska få upp hög p. Motorer jag är stört nöjd med Quanum Mt 2206 2000kv nöjdare än med Tmotor 2206 2000kv mindre glapp i axeln efter längre flygning. Bättre balanserade från fabrik. Men man vet ju inte HobbyKing är ökända för varierande qc jag kanske hade tur och fick extra fina exemplar eller så håller dom den kvalitén igenom.
Har obefintlig jello med direktmonterad Gopro 4 och dom motorerna. Alltså inte ens något inland ramen och kameran. Du kan se min hemma printadekvat top platta i min tråd.

Ålänning
2015-01-22, 21:58
Vill man ha kolfiber? Det håller bättre, men hur är det med störning/avskärmning och andra fördelar/nackdelar jämtemot glasfiber?

Jag såg att Autopartner hade två varianter:
1. ZMR glasfiber-ram + iPower 1806 motorer + ZTW Spider 12A ESCs + glasfiber 5x3 props + 3A BEC + CC3D
2. Xbird kolfiber-ram + iPower 1806 motorer + iPeaka Sk10A ESCs + plast 5x3 + CC3D

Vet inte om jag ska använda GoPro. Är en Mobius bra alternativ?
Var finner man Blackout och Emax?
Damped mode?
Varför behöver man breaking på en multi?
HobbyKing är helt uteslutna.

McRegor
2015-01-22, 22:40
Emax (och lite annat) - http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=e-max+pro+250+quad&_from=R40%7CR40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xemax+pro+ 250+quad&_nkw=emax+pro+250+quad&_sacat=0
Roger

eAk
2015-01-22, 22:44
Bromsning på motorerna.
blackout vet jag inte om någon i sverige säljer
150dollar eller något kostar deras 250 quad ram.
Emax är qav250 kopian och zmr är blackout kopian.
Men zmr i kolfiber får du typ alltid fake kolfiber som inte tål något. Därav rekommenderar jag glasfiber på den. Kostar samma och du får bra glasfiber.


Vill man ha kolfiber? Det håller bättre, men hur är det med störning/avskärmning och andra fördelar/nackdelar jämtemot glasfiber?

Jag såg att Autopartner hade två varianter:
1. ZMR glasfiber-ram + iPower 1806 motorer + ZTW Spider 12A ESCs + glasfiber 5x3 props + 3A BEC + CC3D
2. Xbird kolfiber-ram + iPower 1806 motorer + iPeaka Sk10A ESCs + plast 5x3 + CC3D

Vet inte om jag ska använda GoPro. Är en Mobius bra alternativ?
Var finner man Blackout och Emax?
Damped mode?
Varför behöver man breaking på en multi?
HobbyKing är helt uteslutna.

streber76
2015-01-23, 08:10
Ta emax riktig carbon, snyggare o mer plats. Undvik fpv genom mobius, gopro o effio kamerorna så slipper du fördröjning. Skaffa nån enkel boardcam med wide dynamic range. Mobius är bra att spela in med eftersom den är billig o lätt.

Tänk stora motorer, starka o lätta accar o billiga proppar. När du krashar vill du väga lite o sätter ihop grejerna med velcro, zipties o tejp så att du lätt kan laga när du är ute. Måla eller tejpa dyra komponenter i nån skrikig färg så du lätt hittar dom o sätt på nån lost model alarm så du vet vilket träd du ska klättra upp i:)

okelelle
2015-01-23, 13:36
Flitetest kör ju Fpv genom gopro och det verkar funka fint. Eller är det stor skillnad beroende på modell?

streber76
2015-01-23, 13:56
Alla laggar men såklart olika, flitetest flyger på 30m typ o svänger sakta så deras filmer inte ser ryckiga ut så det går inte riktigt att jämföra, när man börjar slänga runt sin quad börjar det bli intressant med lag på kameror. Men även kostnad är en aspekt för flygning i 50 blås en halvmeter ovan mark o mellan buskar o träd är riskfylld o gopros är dyra.

MrRhames
2015-01-23, 14:38
Tjo.

Ska försöka bidra lite, detta skulle jag kunna rekommendera. Om du skulle kunna tänka dig att beställa ifrån utlandet.

Vilken ram ska jag ha? QAV250 G10. eller BEE245 (kolfiber)
Vilka motorer? DYS BE1806 2300KV
Vilka ESCs? Afro 12A med bec alt ZTW Spider 12A opto
Vilken FC? CC3D alt Naz32
Vilka propellrar? 5x3 alt 5x4.5 Gemfan eller HQprops
Vilka ackar? Valfritt 1300mAh
Vilken videolänk/frekvens/sändarstyrka/antenner? ImmersionRC 5.8GHz 600w / IBcrazy antenner

Jag och en kollega köpte och byggde oss en varsin QAV250 G10. Den tål sjukt mycket stryk har krockat med tallar, lyktstolpar och dragit dom i asfalten.

Med vänlig hälsning Benjamin

Ålänning
2015-01-23, 19:16
FPV-kamera: En liten FatShark-kamera, de har funkat bra för mig. Jag har flugit mycket FPV genom GoPro Hero 1, har funkat bra, men det är dålig bild genom den. Så det "en-enda-kamera-alternativet" går bort, blir två.

Film-kamera: Ingen GoPro utan verkar som Mobius får bli det som gäller. Effio har jag missat?

Ram: En av er säger att ZMR är kopia på Blackout, men i denna länk står det både ZMR och QAV?
http://www.ebay.com/itm/ZMR250-ARF-Kit-Carbon-Fiber-USA-QAV250-Emax-Mini-FPV-Quad-Ships-within-24hrs-/321637370767?pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item4ae314cb8f
Finns det någon orsak till att ha glasfiber framför kolfiber? Kolfiber må va lätt och stryktåligt, men har väl sina nackdelar?

Säljer nån QAV i Sverige?

UndCon
2015-01-23, 19:22
En Mobius + FPV kamera + LC filter väger mindre än en GoPro Black som jag kör med.

Om jag matar GoPro'n med 5V från en separat UBEC så blir det mindre vikt eftersom jag då kan köra utan batteriet i den, men det vill jag inte...

En fördel för GoPron är dock bättre videofilm, nackdelen är såklart vikten och kanske sämre videobild - en avvägning som man bör fundera på innnan.

En sak till då är att GoPron kan vara svår att montera på ett bra sätt på en liten ram.

eAk
2015-01-23, 19:25
Jag fick Fatshark 600tvl eller vad den heter med mina predator v2 den blev inte långlivad. Kör effio-v 800tvl
Fördröjningen är ca 80 ms i glasögonen och 160ms på min monitor. Såpass långt bör man planera sin flygning ett par sekunder framåt i tiden så man klarar sig med det om man vill ha dubbelt så bra dynamic range än den andra äldre Sony kameran.

Ålänning
2015-01-25, 14:08
Nån som kan reda ut begreppen QAV, ZMR, Blackout, Emax och XBird åt mig vad gäller tillverkare, äkta, kopior och kolfiber/glasfiber? Har fått lite dubbla budskap.... =)

eAk
2015-01-25, 16:09
Qav250 och blackout är organen. I äkta material. ZMR och Emax är kina kopior på dessa två. Xbird vet jag ej

Ålänning
2015-01-25, 17:08
Xbird http://www.autopartner.se/helikopter/multicopter-arf/xbird-250-carbon-quad-supercombo <---- denna är ju kolfiber. Liknar den kopia på nån?

ZMR http://www.autopartner.se/helikopter/multicopter-arf/zmr-250-quad-g10-combo

Finns QAV i Sverige?

eAk
2015-01-25, 17:20
xbird är en zmr250 som det såg ut på bilden. orkade nte vänta att hela skulle laddas. räckte jag såg lite på top plattan.


Xbird http://www.autopartner.se/helikopter/multicopter-arf/xbird-250-carbon-quad-supercombo <---- denna är ju kolfiber. Liknar den kopia på nån?

ZMR http://www.autopartner.se/helikopter/multicopter-arf/zmr-250-quad-g10-combo

Finns QAV i Sverige?

Ålänning
2015-01-25, 19:19
Fasen, ingen va på lager hur som helst. Måste ju börja titta på det också... lagerstatus. =) Vem säljer 250 i Sverige?

Xermalk
2015-01-25, 19:58
ML Hobby har säljer zmr 250 (http://mlhobby.com/multirotor/quadrocopter/zmr-250-fpv-sport-quad-i-kolfiber/)ramen, samt lite allt annat möjligt till 250 quads. Dock 10-12 dagar innan de får nya dualsky 2206 motorer i lager igen.
Gott om drag i de motorerna med 6x4.5 på 4s.

http://youtu.be/K2Q5apC0A1o

Skutte
2015-01-25, 21:37
Qav250 säljs inte i Sverige, enklast köp genom getfpv.com
Sjukt snabb leverans.
Löjligt enkel att bygga och underbar kvalitet.
Har en i G10 och funderar på en till i kolfiber.

Ålänning
2015-01-26, 18:16
Tackar! Ska kolla runt lite. =)

Men åter till det där med skillnaden på hel-kolfiber, kolfiberlaminerad glasfiber och glasfiber...
Finns det nån orsak att INTE välja kolfiber? Leder ström? Någonting ur störningssynpunkt? Priset?

Och vilka frekvenser bör man flyga med? RC och videolänk. Samt effekter, antenner?
Jag gillar det där med skog... =) Inte öppna åkrar.

Xermalk
2015-01-26, 18:35
Riktig kolfiber är betydligt starkare än glasfiber. Men leder ström och blockerar radio signaler.
Dock så har man så mycket kablar och annat på en 250 att den inte gör någon större skillnad på signal räckvidd.

Förutom att det är vackert med kolfiber, och marginellt lättare. Så är där inget enorm skillnad i praktiken på ren kolfiber och bra glasfiber.

Copterdude
2015-01-26, 19:05
Beror lite på vad det är för skog. Är det glest mellan träden funkar 5.8Ghz rätt bra men är det tätt och buskigt så får man gå ner i frekvens i både videolänk och kontroll. Annars är 2.4Ghz och 5.8Ghz supersmidigt.

Såhär kan det se ut med 5.8Ghz i glesare skog. Vill du mindre störningar får du går ner i frekvensen :)
Lånad video.

https://www.youtube.com/watch?v=5zPGXdkCRTs






Tackar! Ska kolla runt lite. =)

Men åter till det där med skillnaden på hel-kolfiber, kolfiberlaminerad glasfiber och glasfiber...
Finns det nån orsak att INTE välja kolfiber? Leder ström? Någonting ur störningssynpunkt? Priset?

Och vilka frekvenser bör man flyga med? RC och videolänk. Samt effekter, antenner?
Jag gillar det där med skog... =) Inte öppna åkrar.

High Five
2015-01-26, 20:02
Angående lag/fördröjning i kameror så mätte jag en Mobius samt den väldigt populära Sony 600 TVL PZ0420. (Genom Boscam TX och RX samt en noname 7" skärm från Ebay). Mobius fördröjning ca 130 ms (inklusive VTX, RX och skärm), Sony ca 40 ms. Eller som markusb snyggt räknade om (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40920-FPV250-och-LKTR250-busmaskiner-Byggtr%C3%A5d?p=354986&viewfull=1#post354986) det. Mobiusens fördröjning gör att kameran är 1,80 m längre fram medan Sony:n är 0,55 m längre fram än jag ser om hastigheten är 50km/h.

För FPV racing/skogsrally där man snabbt behöver ändra kurs för att undvika kollision är det mycket möjligt att det antagligen är en markant skillnad. För flygfilmande med quad eller flygplan i lugnare tempo så är det antagligen en ganska oväsentlig skillnad. Men det verkar vara individuellt om man tycker det är för stor skillnad.

Ålänning
2015-01-27, 22:06
Gah, finns ju inget i lager nånstans. Bara glasfiber. Men AutoPartner har en Xbird 250 i helkolfiber. Får väl bli en sån... hittar inte sidor med 250. GetFPV hade inte heller nåt hemma, bara en glasfiber QAV250.

Zallisen
2015-01-27, 23:09
ser att skånehobby har en i lager :P http://www.skanehobby.se/chassi/3225-mini-250-fpv-quadcopter-frame.html

Ålänning
2015-01-28, 19:32
Tackar! =)

Ålänning
2015-01-29, 22:04
Hur ska jag bestämma mig om jag ska använda Naze eller CC3D? Jag vet ju inte vad jag ska ha! Är det beroende på flygstil?

Och vad är det för skillnad på dessa två:
CC3D OPENPILOT COPTERCONTROL B: http://www.skanehobby.se/1265-cc3d-openpilot-coptercontrol-b.html
IFLIGHT CC3D STYRKORT: http://www.skanehobby.se/3407-iflight-cc3d-styrkort.html

eAk
2015-01-29, 22:39
Jag gillar inte kontakterna som cc3d använder känns inte säkert.
Jag har inte haft något naze kort men jag tycker det känns lite sådär lika dummt som cc3d att kablarna går ut på sidan.

Så jag har flip32 istället. Det är en naze clon av witespy. Funkar finfint med mig och cleanflight firmware på.
Vet inte hur det är med open pilot revo korten kommeri nte ihåg om dom har samma kontakter som cc3d


Hur ska jag bestämma mig om jag ska använda Naze eller CC3D? Jag vet ju inte vad jag ska ha! Är det beroende på flygstil?

Och vad är det för skillnad på dessa två:
CC3D OPENPILOT COPTERCONTROL B: http://www.skanehobby.se/1265-cc3d-openpilot-coptercontrol-b.html
IFLIGHT CC3D STYRKORT: http://www.skanehobby.se/3407-iflight-cc3d-styrkort.html

Ålänning
2015-02-01, 17:18
Om jag tänkte använda Tiger Motors MN1806 2300KV.... så maxar den kontinuerligt 14A.
Då borde ju detta Tiger Motors 18A fartreglage va nåt?
http://www.goodluckbuy.com/t-motor-18a-esc-400hz-for-quadcopter-hexacopter-multicopters.html
Finns i Sverige.
Förslag på annat fartreglage? Damped mode står det inget om... vad nu det var för nåt. Att den bromsar mjukt när man drar av gasen?

Jag kommer köra FPV genom egen kamera, blir nog säkert en Mobius också.

Men styrkort blir jag inte klok på... ni är så förträffligt bra på att förvirra mig. =)

Xermalk
2015-02-01, 17:49
Köp hellre dessa än tmotors reglage.

http://www.readytoflyquads.com/rtf-hug-bearhugesc-18amp

Ålänning
2015-02-01, 18:40
Köp hellre dessa än tmotors reglage.

http://www.readytoflyquads.com/rtf-hug-bearhugesc-18amp
Är de jag länkade till opassliga eller dåliga på nåt sätt? Tänkte på skillnaden. Vad gör de i din länk bättre? =) Bara nyfiken, ej kritisk. Tyckte 19 g/st för Tigers va lite tungt. Hade hellre köpt från nåt ställe man ändå beställer ifrån... men det verkar ej finnas i Sverige?

Xermalk
2015-02-01, 21:15
De stöder motorbroms och oneshot125 protokollet.
Motorbroms gör att multirotorn hanterar turbulens betydligt bättre, samt låter propellrarna sannare nå "rätt" varvhastighet. Detta gör under för hur pass inlåst den käns är man flyger.
Oneshot låter kontrollern skicka varvuppdateringat mycket snabbare till fartreglagen. Med vanliga cppm så hinner den inte skicka vartalet fort nog, utan den har redan räknat ut nästa innan förra skickats.



Bearhungs är väldigt nya, och har inte testats mycket.

Själv använder jag Kiss 18A esc, och älskar dess prestandard.
Men de är också väldigt dyra.
Har för mig att kajakmannen testat några andra reglage som också stöder motorbroms och oneshot.

eAk
2015-02-01, 21:25
Jag har haft jätte mycket problem medm ina kiss 12A reglage men mina kiss18a har jag inte haft något problem med alls än.
Då har jag hunnit flyga runt 15-20 accar med dom nu inte en ända brand sålänge krachat flera gånger med dom.
Bearhug är witespys svar på kiss dom ser intressanta ut nu när blheli också har oneshot125.

Ålänning
2015-02-01, 22:03
OK, Im lost... Kiss 12A = skräp. Det har jag förstått nu. Kiss 18A är OK (var finns de?)
Whitespy Bearhug är nya och ... är dom bra? Vet nån det redan?
Är det skillnad på vad jag har för styrkort?
Vad är väldigt dyrt?
Är dom lätta?
BEC?

Xermalk
2015-02-01, 22:43
Kiss 18A, 19 euro styck + frakt.
http://flyduino.net/KISS-ESC-2-4S-18A-v11

Kan inte säga mycket om bearhug då de är väldigt nya, skall finnas en tråd någonstans på rcgroups. Men de verkar väga ungefär lika mycket som kiss reglagen.


https://www.youtube.com/watch?v=D8ZgDsHPY8k

https://www.youtube.com/watch?v=BDP28sOkSe0

Kolla med kajakmannen, han hade lyckats köra motorbroms och oneshot med senaste blheli mjukvaran till fartregage.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/44907-Kiss-oneshot-och-andra-varianter-p%C3%A5-h%C3%B6gfarts-escar?p=372741#post372741

Ålänning
2015-02-02, 18:32
Tyska.. uhm...
Nu snackar vi alltså om att dessa Kiss och Bearhug är bäst (kanske inte Bearhug än iofs).
Kiss 18A är bäst? Är de "bolt on" eller måste dom tweakas? Annan bra sida de finns på?
Det handlar om min första 250-quad (har nog flugit multis några, så flygvana finns nog).
Men ändå... fler förslag? =)

Jättemycket problem med Kiss 12A.... låter lite sopigt förstås.

simonarvestrand
2015-02-02, 18:47
av 5 kiss 12A så har jag två som inte funkar. 1st doa 1st fick för sig att ge fullgas innan jag ens hunnit armera maskinen när jag stoppade i acc nr 2.
Har två nya nu men har inte vågar stoppa i dom än.

Kiss kräver också en del lödkunskaper då dom kommer helt utan kablar, rekommenderar dom inte till nån som inte gjort lödningar på kretskortsnivå innan

Ålänning
2015-02-02, 19:54
Löda är inget problem. Men Kiss verkar inte ha den kvalitet på grejer jag är ute efter... ? Inte van med att behöva köpa en bunt när man kan köpa rätt antal direkt. ;-) De är säkert bra, när de funkar. Men om vi sänker oss från vansinnesflygares krav till en som vill flyga helt okej och prova på 250-quad-fpv-"racing-cruising"? Finns det någon helt OK ESC för detta bruk? Tiger-motorerna jag hittat till och med i Sverige så drar 14A max i kontinuerlig last.

eAk
2015-02-02, 20:17
Finns ju hobbywing Xrotor reglagen också.

Ålänning
2015-02-02, 22:05
Intressant detta. =)

Finns det fler tillverkare att kika på än Blackout, Lumenier QAV, Emax Nighthawk, ZMR, Bee och XBird?

Och en till fråga... vilka propellermärken ska man ha? 5x3 antar jag är det vanligaste som behövs?

Märken på ackar som är bra? Är det 3S 1300mAh som gäller? Hur många C?

Och hur är det med videolänk... 5.8GHz eller annat? Styrka?
Jag har pysslat med FatShark och ImmersionRC mest.

Behövs LC-filter? Hur funkar de? Sätts de mellan antenn och videosändare?

Fortfarande inte valt kolfiber, kolfiberdragerad glasfiber eller glasfiber...

eAk
2015-02-02, 22:18
Jag hittade en ram som såg bra ut för ett tag sedan tror ready made rc sållde den.
den fanns i flera varianter. hopvikbar, kolfiber, glasfiber, blandning. tror den hette minion eller något. armarna är par så inte som qav där hela botten plattan är en bit utan att du har en bit för varje par armar som du skruvar i botten plattan.

Jag sitter och pratar med något företag nu om att köpa en CNC fräs. Den klarar kolfiber glasfiber och kretskort(det är ju så veligt att hålla på med massa kemikalier hemma när man ska göra dom varför inte skaffa en fräs som kan fräsa bort kopparn istället :) ). Då kanske det blir en eAk built att köpa också.

Ålänning
2015-02-03, 17:47
Finns en fräsare här också... som klarar glasfiber, alu osv. Kanske får prova det sen. =)

Det börjar mer o mer luta mot att jag köper nåt, så man får flyga. Det finns många olika ramar, motorer och ESCs att välja mellan så man blir snurrig.

Vet ju inte ens om jag vill ha glasfiber-, kolfiberdragerad- eller kolfiber-ram.
Vill ju inte beställa grejer från lika många ställen som man ska ha delar.

streber76
2015-02-03, 17:48
På säljes äre annons på sunnysky 2207 o cc3d o en på afro 30a esc.... det blir typ 1700 watt med obönhörligt vrid. Frågan är om du kan hantera så mycket kraft:) flyges på 2200mah o 6045 kolfiber armerade proppar

Ålänning
2015-02-03, 19:41
Näe, den är lite overkill. =)

Flyger ni på 2S, 3S eller 4S? 1300-2200?
Jag ska ju inte ha en GoPro utan en Mobius.
Dessutom hellre mindre och lättare än fetsmackad, så det lutar mot 1806 2300KV och lämpliga ESC, 5x3 samt CC3D/Naze32 på nån jädra ram.

streber76
2015-02-04, 07:36
Jag flyger på 3s 1300mah o 530g flygvikt med mobius o fpv kamera o sändare på sunnysky 2204 motorer o ztw esc.

Tror 2s är för lite om man kånkar runt kameror. Min är 4s klar o då brukar man gå upp lite i batteri så de verkligen klarar att leverera strömmen. Tex 1300mah på 30c klarar leverera 39A vilket är för lite för en quad med stora motorer o proppar. Ett 2200 på 30c klarar 66A vilket ser bättre ut. Bara följa motor chartsen o 80% regeln.

eAk
2015-02-04, 09:44
4s 2000kv 6x3
blir hyffsat lagom kraft med om man kör mobius.

känns inte som att det händer något när man kör med mindre än 3s 6x3 proppar.

streber76
2015-02-04, 10:07
Haha - sant det, efter ett tag tycker man det går segt. Det lite roliga är att det är kameran som ställer till det, fisheye effekten på en 2.8mm lins får det att se långsamt ut men folk som tittar på utifrån tycker det ser snabbt ut.

Man märker det går rätt fort när man försöker svänga väldigt tvärt undan nått hinder o fysikens lagar vägrar samarbeta.

Landin81
2015-02-20, 02:31
Jämför vikten mellan 1.3 och 5.8ghz prylarna och välj det som väger minst, antar att det blir 5.8. Jaga vikt är det roligaste :)
De flesta av dessa ramar, tex zmr250 inkluderar en platta så att man kan montera en boardcam, typ sony 700tvl kameran vilket funkar sjukt bra som fpv kamera, sen en mobius för att spela in. Flyg inte genom kameran du ska spela in på due to lag.

Själv kör jag emax motorer och escs 12a, har bränt en redan dock. 5x3 props och 1500mah 3s. Just nu sitter det ett kk2 mini monterat men tänkte trycka i mitt naze32 igen när jag får tid, började med att montera ett naze men skiten funkade inte så fick bli kk så länge :)

Nästa mini jag köper blir lumenier, delvis för att ramen är myyyyycket mer tåligare än zmr samt att det finns ett PDB som ser riktigt bra ut till den med lute leds inbyggt.

Ålänning
2015-02-20, 17:59
Jag har ett FatShark 5.8 250mW till övers samt FatShark 600TVL-kamera. Har omnidirectional-antenner nu och tänkte skaffa spironet (är det bara att köpa FatSharks 5.8GHz spironets och de passar? ImmersionRC sammalika?).

Lumenier... det va väl QAV det? Har fastnat mest för den. Men den finns väl inte i Sverige...

Mobius HD lutar det mot. Wide är väl lämpligast för FPV?

Lute LEDs?

Blev lite haltande detta projekt... hade ju en TBS Discovery som jag glömt bygga ihop. Snart klar. =)

Landin81
2015-02-21, 05:39
Spironet är en bra idé att köpa, kolla noggrant innan du beställer, polarn fick helt fel anslutningar på sina fatsharksantenner som han skulle använda till sina fatsharkbrillor.

Ja det är QAV, beställ hem den från USA, lär vara värt.

Wide är lämpligt för FPV, men du flyger ju genom din fatshark kamera. När man ska flyga snabbt vill man inte flyga genom kameran man spelar in på då det uppstår ett lagg, därför kör man med dubbla kameror.

"lite" Leds skulle det stå =)

Lumenier har olika PDB´s, det finns clean och sen finns det även med TBS core, där PDB funkar som på TBS Discovery.

Ålänning
2015-02-21, 09:38
Döh, jag var nog trött när jag skrev om det där med Mobius och Wide. Ja, ja det är 600TVL-FPV-kameran jag ska flyga genom, Mobiusen är bara extravikt med bonus att den spelar in film. =)

Ålänning
2015-03-01, 11:27
Hur väljer ni när ni väljer mellan kolfiber, glasfiber och kolfiber"överdragen" glasfiber?
Håller glasfiber mycket sämre så det är värt att ha kolfiber-ram?
Finns det olika typer?
Vad är det som skiljer en billig kolfiber-ram från en dyr?
Olika hål? Felborrningar? Fransar? Hållbarhet?

KaptenMagnus
2015-03-01, 12:33
Jag har lite erfarenhet av komposit och jag skulle vilja påstå att om det laminatet består helt av kolfiber eller delvis av kolfiber inte gör någon större skillnad så länge du har kolfiber ytterst. Kolfiber om den ligger utanpå en glasfiber kärna gör att laninaten blir mycket styv och vridstark. Så när jag bara är ute efter styvheten och att hålla kostnaden nere bygger jag med glasfiber kärna. Vikt mässigt är det ingen större skillnad på glas och kolfiber. Självklart är det alltid noga att ha en epoxi som passar ändamålet.

Jag är helt grön på flygtyg men kommer så småningom bygga mig en quad. Jag tittar mest på ramar med en glasfiber kärna med kolfiber på båda sidor då jag tycker det bör ge dom bästa förutsättningar att tåla mycket stryk och ändå vara styvt.

Ålänning
2015-03-01, 19:43
Man ska alltså i alla fall strunta i glasfiber om man ska flyga i saker och ting? =)

KaptenMagnus
2015-03-01, 20:14
Nja glasfiber är mer "flexibelt" det tål mer rörelse än ett kolfiber laminat. Så teoretiskt skall glasfiber vara mer krasch tåligt. Kanske skulle ta en glasfiber ram själv :-)

Jorgen
2015-03-01, 21:34
Är du sugen på att flyga skitfort, flippa, flyga in i saker i hög fart och allt det där?

Jag har inte fått smak för det och är nöjd med min lilla lätta Gekko http://www.lizard-rc.se/sv/chassi/8-gekko.html. 308g AUW med 600mW Immersion, Fatshark kamera och med 2S1000 batteri. Utan FPV så var det inga problem att flyga i tio minuter.

Den tål inte så hårda crasher, min bröt en arm när den ramlade ner från några meter för femte gångern eller så. Det känns som om det är bra fart i den tills man jämför med en tung 3 eller 4s 250.

Men jag märkte till min förvåning att jag fick en liten kick av att se en flippande och fladdrande rapp 250 quad. Jag började leta runt efter prylar men det var så mycket prylar att välja på att jag tog fram min Trex 450 istället, det gav också en kick.

Ålänning
2015-03-01, 22:07
Målet är nog flyga snabbt mellan träd. Men före man är där så lär man väl ha brutit av 250n i nåt annat.
Det är litenheten som lockar och FPV-upplevelesen. Samt att lättare grejer oftast inte går lika mycket sönder.
Flippa eller rolla när man FPV-flyger har jag inte begripit, så nopp på den. :-)
Vill ha nån vanlig ram så det finns delar, inte nåt special.
ZMR kolfiberöverdragen eller nåt?

ulwur
2015-03-01, 23:50
För den som är inne på en zmr250 kan jag verkligen rekommendera overcrafts PDB som ersätter den övre av de två botten plattorna.
Installationen blir sjukt enkel och prydlig, priset är 7 eur...

Jag tror det finns chans att beställa från batch 4 direkt från mr overcraft via rcgroups ännu.

cade.se
2015-03-02, 06:44
Preorder är över för Overcrafts PDB batch 4 och lär dröja ett tag innan Team Legit och Multirotormania får in dem. Finns ju även Nucleus pdb som alternativ till Overcrafts som även den kommer att säljas via team legit och multirotormania. Blir dock aningen dyrare att köpa dessa än direkt via Overcraft. Har två stycken Overcraft batch 3 PDB hemma så börjar snart bli dags för att bygga =)

Landin81
2015-03-27, 13:38
Finns en jätte bra film där de jämför QAV250 och ZMR250 ramens hållbarhet, QAV vinner överlägset i hållbarhet, ruskigt stryktålig, den är ju självklart lite dyrare men man får ju lite vad man betalar för.

Jag har fått uppfattningen om att kolfiber överdraget över en glasfiberkärna inte är speciellt bra då man belastar två helt olika materier för samma kraft och kolfiber är starkare, vad händer ena materian ger vika, tex glasfibern? Det syns troligtvis inte och att köra omkring med en spricka inne i sin ram som nöts ut efter flera krascher känns dumt?

Boopidoo
2015-03-28, 08:41
Något jag skarpt gillar med QAV250n är det genomtänkta konceptet med väskan och alla tillbehör. Även om det är kul att modda så "måste" jag inte det för att få det att fungera riktigt bra.

Ålänning
2015-03-28, 09:26
Det är alltså BlackOut 250 kolfiber som är på topp.... sen QAV250 kolfiber... sen då?

Xermalk
2015-03-28, 10:48
Glöm inte Armattan mini. Dock så är där lite platsbrist om man vill flyga den som en quad.
Den är mer tänkt som vtail eller tri. http://www.armattanminis.ca/frame-kits/

Boopidoo
2015-03-30, 13:23
Jag har precis byggt ihop min QAV250 och med samma installation som i min LKTR så vcäger den ganska precis 100g mer (dvs strax under 600g). Det är ganska mycket, nu har jag problem att hitta bra motorer på 3S för mina DYS och Sunnysky känns lite klena.

Ålänning
2015-08-31, 20:16
Jag tog en paus i habegäret av en 250-quad... kändes som jag hade tillräckligt med RC-grejer, men tillika... det är ju så fasligt kul FPV-flyga med Discon men att det tillika skulle vara roligare med nåt snabbare och smidigare. Så nu börjar det nog luta mot att det blir en 250-ish trots allt. Men kravet är att allt ska få rum i en väska: Sändare + quad + LiPos + goggles + videolänk osv vad som nu behövs. Och jag kommer inte satsa storpängarna på att köpa dåliga kopior utan vill ha vettiga grejer så man slipper göra om göra rätt senare. Återkommer i september. =) Ett problem dock... det är så trist flyga ensam. Hur får jag fler av de lokala RC-flygarna att fatta hur mycket roligare det är om man är fler än en? Har ni nåt knep?

Ålänning
2015-09-12, 18:26
Nä nu får det va nog. Nu ska jag ha en 250-quad för FPV-ändamål.
Jag har tänkt ta detta i två steg. Först skaffar jag en "nybörjarmodell"
och sen en riktigt rejäl puncher.

Första version, en lite lugnare, inte svindyr
- Glasfiberram ZMR G10, Emax G10 som är billiga eller kanske till och med QAV G10 (var man nu hittar ZMR/Emax)
- Motorer 1806 2300KV (vet ej märke än)
- ESC som passar motorerna (vet ej märke än)
- 5x3" nåt bra prisvärt som inte exploderar
- UBEC / PDB / BEC
- 3S 1300mAh (inte HK-LiPo's...)
- FatShark 600TVL
- Mobius
- Naze32
- ImmersionRC 5.8GHz 250mW
- Spironet
- Futaba R617FS

Andra version
- Kolfiber-ram
- BlackOut / QAV250 (5")
- Motorer 220x 2300KV
- ESC nåt bra
- 6x3 / 6x4.5" nåt bra
- UBEC / PDB
- 4S 1300mAh
- Effio 800TVL
- GoPro 4
- Naze32
- ImmersionRC 5.8GHz 600mW
- Spironet
- LRS?
- LC-filter

Vad tror ni om det?

Ted_B
2015-09-12, 23:36
Jag tycker du ska köra den här kombon:http://www.autopartner.se/helikopter/multicopter-arf/zmr-250-quad-g10-combo
Sedan kör du den här tuningen, så flyger den riktigt bra och du behöver bara göra sista finliret själv:

https://forums.openpilot.org/topic/39941-tuning-guide-for-noobs-and-new-builds-optune/

Edit: Du vill nog inte köra 5x3 någon längre stund så börja med 5x4 istället.

Ålänning
2015-09-13, 10:48
Låter som ett bra alternativ, men satsar nog på Naze32 istället för CC3D.
ZMR 250... slut i lager. Men en sån skulle jag klara mig bra med.
Propparna kan man köpa några olika och testa sig fram.
Skånehobby har hemma, men är en av få firmor som inte kan skicka post till Åland.

Ålänning
2015-09-22, 22:02
Blev en ZMR250 (kolfiber, antar överdragen) + HQ-proppar... från ett ställe.
Knappt använd beg Afro Naze32 Acro på väg... från ett annat.
Och med lite tur är även T-motors MN1806 2300KV 14A 150W + Emax 20A SimonK ESCs + LED-boards och vad det nu var på väg från ytterligare två ställen...

Och sen kommer en fråga... ackar!!! 5x3" ska dra ca 38A på fullgas (och 14,4A vid 50% och då en lyftkraft 780 gram på halvgas, oops, det kanske är lite mer än hela quaden väger flygklar sen!?) men motorerna ska kunna dra hela 56A.
3S 1300 45C (58,5A) skulle jag tro ska funka. Eller hävare. Säljer nån sånt i Sverige? Eller klarar jag mig med 3S 1300 30C (39A)?

Ålänning
2015-09-23, 19:53
Vad kör ni med för 3S ca1300mAh-ackar? GensAce? ThunderPower? Gravity? Såna ackar använder jag sedan tidigare och är nöjd.

Mr. Rosso
2015-09-23, 23:21
Jag har testat nano-tech 45c och gravity 30c på 1300mAh 3s, generellt nöjd med med båda och fann dem likvärdiga i prestanda. Gravity går ju att få tag på i Sverige på till exempel rcflight.

Ålänning
2015-09-24, 17:18
Jo jag var sugen på Gravity från RCFlight, men de behagade ha slutsålt på dem just nu när jag snart vill ha. =) Nåja... får vänta en månad bara. Jag bara funderade på om 30C räcker.

Ålänning
2015-10-03, 13:02
Hur gör ni allt fukttåligt? Tex hålen i ESCarna, där har jag UHU Por som säkert funkar, men Naze32'an mm? Skulle vara nåt tunt genomskinligt som man kan pensla över med liten pensel. Måste ju tänka på kylning också så man inte isolerar sånt som blir varmt.

Boopidoo
2015-10-03, 23:05
Plasti-dip fungerar jättebra.

Ålänning
2015-10-04, 11:07
Finns det bara som spray? Finns det inte små burkar man kan pensla med?

Boopidoo
2015-10-04, 19:52
Jo, det finns som brukar också. Jag köpte nyss på mekonomen men då hade de bara plasti-dip liquid electrical tape på burk. Den är bättre på att isolera än vanlig plasti-dip.

Ålänning
2015-10-31, 13:40
Vilket är bättre enligt era misstag/erfarenheter:

1. 1300mAh 3S inne i ramen bakom styrkortet ... mottagare och videosändare ovanpå (kräver mindre LiPo)
2. 2200mAh 3S ovanpå ramen ... mottagare och videosändare inne i ramen bakom styrkortet (blir väl lite "topheavy")

Mr. Rosso
2015-10-31, 22:08
Du har definitivt roligare med 1300mAh batterier oavsett hur du bygger. Jag tyckte 2200 var för tungt för en 250 ram.

Ted_B
2015-10-31, 22:19
Håller med om det.

Ålänning
2015-11-01, 10:26
Ja det var också en syn på saken... vikten ska man tänka på. Det hade jag helt glömt bort. ;-) 1300 it is.
Sen handlar det lite om vad man vill skydda och inte.

Därför tänkte jag att vikt ska vara centrerat.... dvs inte acken ovanpå. Men det kanske inte går, får se.

Ålänning
2016-03-12, 19:55
Tar sin tid, men det blir så med en massa projekt. =) Försöker avsluta de jag påbörjat istället för skaffa nya nu i alla fall. Premiärflög min ZMR-250 FPV Sport idag, utan FPV. Hur roligt som helst! Vilken vild jevvel! Jämfört med en stor hexa jag också flög... Nu ska FPV in och justeras lite så man får flyga på riktigt.

Filmen är inte mycket att se, men bevis iaf, haha. Konstaterade en massa, irrade runt, landade, slutade filma. Justerade, flög några ggr, flög mycket bättre. Nu är den halvt slaktad för att byta ut PDB mot en core som ger ut +5 och +12 samt filter och FatShark videolänk + immersionRC-spironet. Och så ska långa stora röda LED-rampen bakpå.


http://www.youtube.com/watch?v=NPbaA8f1ybA

Ålänning
2016-07-25, 21:44
Provade 5x4.5" idag istället för 5x3". Största skillnaden var att hela fanskapet vibrerade och var "erratic" vid hovring. !? WTH! Jag ändrade alla PID-värden enormt, men ingen skillnad. Begriper inte varför. Går ej flyga. Bilden är hemsk. Förslag? Är en Naze32 Afroflight Rev 5. Balansera propparna var inte det lättaste, de var perfekta från början, eller så är dom för lätta... Vibrationerna var inte som yello-effekt, utan mer som att den kämpade för att hålla quaden rak.

Killenheladagen
2016-07-26, 17:30
Provade 5x4.5" idag istället för 5x3". Största skillnaden var att hela fanskapet vibrerade och var "erratic" vid hovring. !? WTH! Jag ändrade alla PID-värden enormt, men ingen skillnad. Begriper inte varför. Går ej flyga. Bilden är hemsk. Förslag? Är en Naze32 Afroflight Rev 5. Balansera propparna var inte det lättaste, de var perfekta från början, eller så är dom för lätta... Vibrationerna var inte som yello-effekt, utan mer som att den kämpade för att hålla quaden rak.
Är det nya proppar eller har du använt dom förut? Jag blir också knäpp när jag ska balansera proppar som av någon anledning redan är perfekta, ser hellre att de är obalanserade och jag måste fixa der, då tvivlar jag mindre haha.

Med nazen har du ju Gtune? Det fungerade mkt bra på min bortflugna zmr250 med naze32 full rev5, har du provat köra en Gtune, du kan göra den LOS så att den oscillerar spelar ingen roll då.
Någon källa skriver ang gtune att man skall flyga så still som möjligt och att den ställer pids då, min erfarenhet är att göra så "jobbiga" saker som möjligt för FCn under gtunen; fullpunchouts och kvickt genom proppwashen, 180graders svängar genom proppwash och om möjligt en flipp eller tre, du kommer märka att den flyger bättre för varje sekund om allt går som det är menat!

Vad är dina pids nu? Spontant låter det som för mycket P, kan du posta en flygvideo eller är den oflygbar FPV? Isåfall en LOS-flygning med monterad kamera UTAN vibbdämp så man kan se alla småsaker skulle göra det lättare att svara, prova dock gtune först!!


Laserbalansering av proppar:
Med dessa lätta svårbalanserade proppar (speciellt 3 och 4blads)kan det vara bra att köra en motor och sätta en spegelbit nära motorn, skjut en laser mot spegeln och iaktta dotten som studsar av spegeln, vrid upp trottel så högt du kan säkert och se om lasern studsar, tejpa, gör om tills laserpunkten knappt ändrar form och ej rör sig, man kan även balansera själva motorn på detta vis, det har jag ej behövt prova ännu.

Lycka till mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Ålänning
2016-07-26, 19:27
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med denna. Jag är insnöad i APM och Pixhawks. Naze32 har en himla massa inställningar den med och det är lite hög tröskel just nu att komma igång. =) Dessutom tycker jag quaden är för tung, men den ska nog flyga bra ändå men segare.

Setup:
Ram - ZMR 250 FPV Sport
Motorer - Tiger Motors MN1806 2300KV 3S 14A 150W
ESCs - EMax Simon Series 20A 3S, vet ej vad de klarar för frekvens
UBEC&PDB - Dual med 12 och 5V
Konding - 3300uF
Ack - Gravity 3S 1300 30-40C
FPV-kamera - FatShark 600TVL
FullHD-kamera - Mobius Wide Lens C Full HD
RC-mottagare - Futaba R617FS 2.4GHz FASST
Videosändare - FatShark 5.8GHz 250mW med svart spironet-antenn
LEDs - Jojjemensan! :-)

Proppar
Har flugit med HQProp 2-bladiga 5x3B förut och då va det lite skakigt när man drog på ibland.
Nu Bullnose 2-bladiga 5x4.5"
Sen tänkte jag testa 3-bladiga DalProp T5x4.5BN
6" rekommenderas inte i en annan tråd här på forumet jag inte hittar igen.

Styrkort - AfroFlight Naze32 Acro AbuseMark FunFly med Buzzer som bara piper hela tiden (går väl ställa in). Har även GPS men den har jag ej använt än. Styrkortet har ej barometer (om jag minns rätt) eller kompass.

Körde in en firmware som ansågs vara stabil och bra att börja med:
CleanFlight 1.9.0 NAZE 2015-6-3 0:41 Stable

Ställde in tre Flight Modes: Rate, Angle och Horizon

Film från senast... nja: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/51282-Problem-med-filmerna-fr%C3%A5n-Mobius-efter-h%C3%A5rd-landning

Film från tidigare: https://www.youtube.com/watch?v=XzpQC-Orhao

Har bara flugit 2 tillfällen om jag minns rätt.

Jag har en vibrationsmätare från superduperHobbyKing, men man kan ju testa sånt i configuratorn också.
Kan ju testa en motor i taget. Kan ju också vara så att en propeller är viktmässigt balanserad men aerodynamiskt galen.
För stumt monterad Naze kan bli känslig och få spunk. Tycker inte det är motorvibrationer som orsakar dessa ryck och skakningar, men kanske. Brukar vara finare vibrationer då?

Frågorna är... vad ska jag ha för mjukvara (configurator) och vad ska jag köra in för lämplig firmware och version?
Jag kommer aldrig flippa och rolla för jag blir bara yr i bollen av det.

Har läst om nån autotune, men inte testat desto mer, hittade inte i cleanflight...baseflight. Läste att man inte ska flyga rakt och stabilt.

PIDs... med 5x4.5"... om ett P-värde var 4 så har jag testat en massa mellan 2 och 12. Ingen skillnad. Men det gäller bara rate-läget förstod jag. Och alla andra värden har jag också ändrat rejält i samma manér. Inte så mycket att ställa utan kompass, barometer, gps. Bara PID för rate och sen lite annat för Angle och Horizon. Det stod MultiWii (Old) nånstans.

Med 5x3" hade jag (kommer inte ihåg benämningarna på allt):
R4 0,03 23 (har testat R2-R12 och 23 har jag ändrat från 10 till 30)
P4 0,03 23 (samma här)
Y8,5 0,045 0 (har även här testat Y2-Y12 och 0,045 till 0,015 mm)
L9 0 100 (provat L2-15 och 100 har jag ändrat från 20-120)

Huh! What to do?

1. Vilken Configurator?
2. Vilken firmware?
3. Vilka värden?

Vill ju flyga...

Funderar på skaffa en Lumenier QAV210 Charpu Edition och flytta över motorer, proppar, styrkort, ack och använda min nya OWL-kamera. Men, vill få denna att flyga först så man inte skaffar fler problem. :-D

Killenheladagen
2016-07-27, 11:20
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med denna. Jag är insnöad i APM och Pixhawks. Naze32 har en himla massa inställningar den med och det är lite hög tröskel just nu att komma igång. =) Dessutom tycker jag quaden är för tung, men den ska nog flyga bra ändå men segare.

Setup:
Ram - ZMR 250 FPV Sport
Motorer - Tiger Motors MN1806 2300KV 3S 14A 150W
ESCs - EMax Simon Series 20A 3S, vet ej vad de klarar för frekvens
UBEC&PDB - Dual med 12 och 5V
Konding - 3300uF
Ack - Gravity 3S 1300 30-40C
FPV-kamera - FatShark 600TVL
FullHD-kamera - Mobius Wide Lens C Full HD
RC-mottagare - Futaba R617FS 2.4GHz FASST
Videosändare - FatShark 5.8GHz 250mW med svart spironet-antenn
LEDs - Jojjemensan! :-)

Proppar
Har flugit med HQProp 2-bladiga 5x3B förut och då va det lite skakigt när man drog på ibland.
Nu Bullnose 2-bladiga 5x4.5"
Sen tänkte jag testa 3-bladiga DalProp T5x4.5BN
6" rekommenderas inte i en annan tråd här på forumet jag inte hittar igen.

Styrkort - AfroFlight Naze32 Acro AbuseMark FunFly med Buzzer som bara piper hela tiden (går väl ställa in). Har även GPS men den har jag ej använt än. Styrkortet har ej barometer (om jag minns rätt) eller kompass.

Körde in en firmware som ansågs vara stabil och bra att börja med:
CleanFlight 1.9.0 NAZE 2015-6-3 0:41 Stable

Ställde in tre Flight Modes: Rate, Angle och Horizon

Film från senast... nja: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/51282-Problem-med-filmerna-fr%C3%A5n-Mobius-efter-h%C3%A5rd-landning

Film från tidigare: https://www.youtube.com/watch?v=XzpQC-Orhao

Har bara flugit 2 tillfällen om jag minns rätt.

Jag har en vibrationsmätare från superduperHobbyKing, men man kan ju testa sånt i configuratorn också.
Kan ju testa en motor i taget. Kan ju också vara så att en propeller är viktmässigt balanserad men aerodynamiskt galen.
För stumt monterad Naze kan bli känslig och få spunk. Tycker inte det är motorvibrationer som orsakar dessa ryck och skakningar, men kanske. Brukar vara finare vibrationer då?

Frågorna är... vad ska jag ha för mjukvara (configurator) och vad ska jag köra in för lämplig firmware och version?
Jag kommer aldrig flippa och rolla för jag blir bara yr i bollen av det.

Har läst om nån autotune, men inte testat desto mer, hittade inte i cleanflight...baseflight. Läste att man inte ska flyga rakt och stabilt.

PIDs... med 5x4.5"... om ett P-värde var 4 så har jag testat en massa mellan 2 och 12. Ingen skillnad. Men det gäller bara rate-läget förstod jag. Och alla andra värden har jag också ändrat rejält i samma manér. Inte så mycket att ställa utan kompass, barometer, gps. Bara PID för rate och sen lite annat för Angle och Horizon. Det stod MultiWii (Old) nånstans.

Med 5x3" hade jag (kommer inte ihåg benämningarna på allt):
R4 0,03 23 (har testat R2-R12 och 23 har jag ändrat från 10 till 30)
P4 0,03 23 (samma här)
Y8,5 0,045 0 (har även här testat Y2-Y12 och 0,045 till 0,015 mm)
L9 0 100 (provat L2-15 och 100 har jag ändrat från 20-120)

Huh! What to do?

1. Vilken Configurator?
2. Vilken firmware?
3. Vilka värden?

Vill ju flyga...

Funderar på skaffa en Lumenier QAV210 Charpu Edition och flytta över motorer, proppar, styrkort, ack och använda min nya OWL-kamera. Men, vill få denna att flyga först så man inte skaffar fler problem. :-D
Hej, känns som att riggen är lite tung, lättare acc är nog inte ett alternativ, var du bantat den allt du kan, metallskruvar etc?

Jag tycker du skall prova DAL treblads 5045 som ej är bullnose, det är mkt bra proppar och de är bra att få en bra tune med, om 1806orna orkar dem men det misstänker jag, tror 5045BN blir lite jobbigt för dom docl och du ev inte får fullt rpm men det kan nån annan tycka till om:)

Om du kör cleanflight configurator 1.2.2 och Fw 1.13.0 2016-6-6(stable) så har du "gtune" som är lite annorlunda än autotune men gör samma sak, bara säkrare och bättre, gtune är nåt du ställer på separat switch i "modes".

När vi tune:ar Naze32 gör vi PiDs för rate först, när du är nöjd där kan du ställa de då lättare flightmodes:en

När du skriver multiWii OLD, vet ej vilken configurator du har men en äldre version hade luxfloat, luxfloat rewrite och en 3e profil, man kunde då endast ändra luxfloat rewrite.

Sätt default PID på konfiguratorn och FW jag länkade, lägg till gtune, flyg LOS vilt 4min, spara, färdigt.

Kolla också att allt sitter tajt och hårt på quadden, en acc som rör sig t ex rör till det ordentligt:)
Lycka till, skriv hur det går med gtune,
Mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Ålänning
2016-07-27, 14:29
650 gram med allt jo. =)
Bantat, nej. Men jag har inte lagt på extravikt utan alla lödda kablar är så korta de kan vara.
Den beter sig tung men när jag väl får upp farten med den så är den lite snabbare med 5x4.5 än 5x3".

Metallskruvar? Vilka tänker du på då? De som håller ihop ramen?
Det är två skruvar per motor nu och det är lite för lite, borde vara en till, motorerna kan vicka lite.

Borde inte 3-bladigt med samma diameter och stigning dra mer ström? Eller blir det mindre ström men mer lyftkraft pga ett till blad?

Motorerna kanske inte ork med 5x4.5, men de ork med 6x3" enligt manualen.

Jag laddar ner föreslagen CleanFlight och laddar in firmwaren du nämner. Ska testa GTune.

Rate först, jo det kan jag flyga LOS.

Något löst.. nej det ska det inte vara, allt är fast. Men tex Mobius-kameran är lite vobblig. Ska kolla över.

Tack för info, ska ta mig en dust med lillskiten nån dag.

Killenheladagen
2016-07-28, 08:32
650 gram med allt jo. =)
Bantat, nej. Men jag har inte lagt på extravikt utan alla lödda kablar är så korta de kan vara.
Den beter sig tung men när jag väl får upp farten med den så är den lite snabbare med 5x4.5 än 5x3".

Metallskruvar? Vilka tänker du på då? De som håller ihop ramen?
Det är två skruvar per motor nu och det är lite för lite, borde vara en till, motorerna kan vicka lite.

Borde inte 3-bladigt med samma diameter och stigning dra mer ström? Eller blir det mindre ström men mer lyftkraft pga ett till blad?

Motorerna kanske inte ork med 5x4.5, men de ork med 6x3" enligt manualen.

Jag laddar ner föreslagen CleanFlight och laddar in firmwaren du nämner. Ska testa GTune.

Rate först, jo det kan jag flyga LOS.

Något löst.. nej det ska det inte vara, allt är fast. Men tex Mobius-kameran är lite vobblig. Ska kolla över.

Tack för info, ska ta mig en dust med lillskiten nån dag.
Nej de som håller ihop botten av ramen behöver i mitt tycke och krascherfarenhet vara av metall, tänkte om du körde metallskruv på topplattan tex eller på andra ställen där nylon/plast skulle fungera? Vad tusan är så tungt då, är det dina esc:s som är tunga??

Sitter motorerna med 2skruv pga ramen eller vikten ? Skruva i den 3e speciellt om de kan vicka lite, det gör en tuning omöjlig att få rätt.
Likaså om mobiusen rör sig lite, det gör en stor skillnad och definitivt nåt FCn kommer märka, När du skall prova gtune, sätt då på ett spännband eller gummijand över mobiusen så den känns fast monterad, allt annat än det är för dåligt för tuning.

Du kan också t ex ha två PIDprofiler, en där du är tungt lastad och en lättviktskonfiguration?
Jag brukar köra 2st profiler för när vi byter proppstl så beter sig som du märker quaden helt annorlunda, i Nazen kan du på fältet dessutom med en spak-kombo ställa vilken PIDloop du vill använda!! Kolla manualen på naze32an.

Jag har ej haft 1806or, en 2204a som svingar en 5045 DAL V2 drar ca 17a på full sprätt, du bör kolla om treblads 5045 fungerar, annars finns det väl 4045?

Lycka till, hoppas gtune fungerar lika bra för dig som det gjorde för mig, det var underhållande att se Nazen bumpa upp P rejält, ändra sig lite, lade till mer I, ändrade D och förbättrade och förbättrade tills det där härliga motortjutandet som för mig skvallrar att en bra tune är gjord kom efter ca 3-4min intensiv LOS-flygning med jojo-punchouts lite tokiga manövrar
Lycka till! Cleanflight är rätt enkelt när vant sig lite, första gången jag använde det avskydde jag det, i hemlighet gör jag det fortfarande och längtar tillbaka till OP/Librepilot..


Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Ålänning
2016-08-02, 19:23
Nu har jag strippat quaden och gjort det mesta som sagts ovan. Testflygtur nästa, med GTune! ;-)

Ålänning
2016-08-03, 14:10
Har nyss testflugit med GTune.
Flög i Rate-läget.
Drog upp den i luften, slog om till GTune, flög lite hit och dit, högt upp, sjönk, åttor, osv.
Allt började bra och den verkade stabil, steg med fullgas och flög runt och allt var stabilt och fint.
Efter två minuter så flög jag från vänster till höger och steg upp på ca 10 m höjd och drog av gasen så den gled i väg som en sten i parabelbana. Efter det så vobblar den. Frekvensen är under 10 hz. Och den vobblar några cm åt varje håll (roll/pitch typ).
Hur gör man om GTune?

Killenheladagen
2016-08-04, 07:09
Har nyss testflugit med GTune.
Flög i Rate-läget.
Drog upp den i luften, slog om till GTune, flög lite hit och dit, högt upp, sjönk, åttor, osv.
Allt började bra och den verkade stabil, steg med fullgas och flög runt och allt var stabilt och fint.
Efter två minuter så flög jag från vänster till höger och steg upp på ca 10 m höjd och drog av gasen så den gled i väg som en sten i parabelbana. Efter det så vobblar den. Frekvensen är under 10 hz. Och den vobblar några cm åt varje håll (roll/pitch typ).
Hur gör man om GTune?
Vobblar eller oscillerar? Jag kanske tog det tidigare men allt är hårdmonterat på farkosten? Och du gjorde Gtune med den konfiguration du flyger i ?(samma proppar, accstl, spänning, balans i proppar samt inspelande kamera)

Noterade du hur den ställde om PIDsen i luften? Jag tycker det är lite cool att den flhger bättre och bättre för varje sekund i gtune!
Kopplade du upp cleanflight och såg vad PIDsen landade på?

Att göra om gtune är lika lätt som att göra den från början, om du inte är nöjd så försök flyg ännu "svårare" för FcN , hovra lågt i proppwashen,0, många punchouts och lite, våldsamma inbromsningar, dessutom om det blåser lite är det jättebra, jag hör mest när min tune blir bra, ett visst tjutande ljud i motorerna när man flyger mot vinden är en indikator för mig att nu vart Integral alldeles korrekt!

Annars så vobbel efter manöver kallas jänkarna "bounce-back" vilket förklarar bra(flipp, roll), det är ofta indikativt för ett lite lågt Derivative-värde.

Lycka till! Behäver du ytterligare hjälp så fortsätt men jag tror du kan ordna en bra tune nu, annars kan du revertera till nån gammal cleanflight och göra den tidigare "autotune" vilket alltid gav lite höga P-värden men annars bra, så man snittar av 5-10% av P så fick du en bra racing- och freestyletune

Nazen har spak-kombos för att välja pidprofil innan du lyfter, detta är ett bra sätt att testa olika konfigurationer under samma flygning om du ej gillar att manuellt ändra PIDs i luften användandes av aux-kanaler för det, provat och det går med ett värde i taget men är jobbigt att utföra rent praktiskt och kraschrisken är ....överhängande

Lycka till! Uppdatera -oss!!

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Ålänning
2016-08-04, 10:26
Allt stumt monterat. Den flög fint första minutrarna. När jag gav fullgas så sköt den upp i skyn med ett jämnt motorljud (flugit multicoptrar i tre år så man har lärt sig hur de ska låta). Flög runt rätt aktivt och allt var som det skulle. Det var efter motoravdraget under GTune den började vobbla/oscillera, kalla det vad du vill, det är samma sak. Men antar att du syftar på att orsaken är olika. Dvs är det så att den har för hårt inställda PIDs (endera av dem runt en eller flera axlar) så att den hamnar i en "oscillation" på eget bevåg. Eller är det så att den försöker reda ut en störning, som tex att något värde är för lågt och den reagerar för långsamt och sen blir det en ond cirkel och den står där och "vobblar" för att parera detta och fastnar där. Eller att den gör detta en kort stund vid förändring. Den flög bra från början, märkte inte så stor skillnad första minutrarna, så det såg ljust ut. Men sen blev det värre. Hade varit nöjd som det var, fattar inte varför det vart så mycket sämre för. Det vobbel den hade för sig var mycket värre än före GTune. Vid hovring stod den och "vobblade" i alla leder och nyckfullt reagerade den olika hela tiden för det blåste 4-6 m/s. Väldigt svårt avläsa vad som var fel. Kunde ha vart P-delen, I-delen, D-delen i roll, pitch, yaw eller flera av dem. GTune redde inte ut det. Men det var aldrig nära krasch. Vid gaspådrag så blev det bara mer vobbel samt/och oscillationer, men olika beroende åt vilket håll jag flög och hur mycket jag gasade eller svängde. Den gick jämnast när den stod på marken. ;-)

Ingen kamera monterad, allt i jämvikt. Allt fast.

Om jag byter ack och startar samt sedan slår igång GTune igen, då börjar den väl om?
Och när jag är nöjd, så landar jag, slår av GTune, och slår på GTune av och an snabbt för att spara, har jag förstått. Eller?
Har inte hittat nån snabbguide, bara manualer som tar upp allt på en gång. Och filmer som är olika beroende på syfte och versioner. Rätt tröttsamt. APM känns så mycket smidigare fast det är mer avancerat. =)

Antar att du vet hur P, I och D-delen fungerar i en PID-regulator och hur de ska ställas in samt justeras. Det vet jag. MEN, jag tycker det är väldigt svårt läsa ut VAD det är man ska justera när en 250 är så liten och det är så svårt avläsa vilken del som ska ändras. Om alla värden är perfekta och man ändrar tex roll-P så ser man rätt bra att det påverkar roll när man flyger eller står stilla. Men när man har en 250 som hovrar framför en och står och skakar/oscillerar/vobblar/vibrerar

Ålänning
2016-08-04, 10:32
Ska kolla PID-värdena och de andra senare.
När den vobblade så handlade det om att armarna flappade upp och ner i oordning ca 3-4 cm. Den flög som den skulle, men skakade på som bara den. Otroligt mycket sämre än när jag tog upp problemet från första början före GTune. =)
Jag tror jag testar att återställa allt till de värden det var före GTune och flyger så ett tag och ta reda på vad jag vill ändra för att nå min flygstil. Kan nog hända jag frågar här då om ändringarna är ologiska. Tycker att ändringar jag gjort med tex KK, ZeroTech, APM, Pixhawk och andra FCs varit logiska. Med Naze så känns det som att det inte riktigt följer samma regler. Kan nog ha att göra med att det handlar om en så liten quad och att detta påverkar. Vad vet jag. Det ändrade knappt när jag ändrade rejält då när jag försökte ändra manuellt.

Killenheladagen
2016-08-06, 05:31
Ska kolla PID-värdena och de andra senare.
När den vobblade så handlade det om att armarna flappade upp och ner i oordning ca 3-4 cm. Den flög som den skulle, men skakade på som bara den. Otroligt mycket sämre än när jag tog upp problemet från första början före GTune. =)
Jag tror jag testar att återställa allt till de värden det var före GTune och flyger så ett tag och ta reda på vad jag vill ändra för att nå min flygstil. Kan nog hända jag frågar här då om ändringarna är ologiska. Tycker att ändringar jag gjort med tex KK, ZeroTech, APM, Pixhawk och andra FCs varit logiska. Med Naze så känns det som att det inte riktigt följer samma regler. Kan nog ha att göra med att det handlar om en så liten quad och att detta påverkar. Vad vet jag. Det ändrade knappt när jag ändrade rejält då när jag försökte ändra manuellt.
Jag ska skriva ett utförligare svar och jag vet hur det känns, körde cc3d m openpilot förut och blev bra på att läsa PID-tuning men Cleanflight använde helt andra skalor och system och då blir ens kunskap halverad helt plötsligt!

Ja, din gtune skall sparas som du skrev, jobbigt med info som går i konflikt, hademockså trubbel att spara gtunen först.
Märkligt att den betedde sig så, den skall flyga bättre och bättre under gtuneprocessen, du är säker på att det inte var autotune el easytune eller vad det hette innan gtune? Bara frågar,,
Jag återkommer med längre svar men under tiden vad händer om du flashar om kortet och kör default PID? Har du accen ovan eller under propparna och hur långt i höjdplanet är det mellan proppar och accens centrum? Är proppar och motorer balanserade? Esc kalibrerade? Jag vet att du kan allt detta men även den bäste kan skjuta stolpe:)mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Ålänning
2016-08-06, 10:53
Allt ska nog vara balanserat. Är Tiger Motors Navigator-series och inte billiga onedollar-HK-motorer som måste balanseras.
DAL-propparna känns bättre än de andra jag har, balanserade så gott jag kunnat. Men såna vibrationer har jag inte alls.

När jag flög första minutrarna med nyflashade firmwaren så flög den riktigt bra.
Ljudet var jämnt och fint och när jag drog på fullgas så sköt den iväg mjukt och fint, både med ljud och jämnhet.

Vad som hände sen... ingen aning!
Ska prova göra om, men inte flyga fullt så vilt.

Jag kör CleanFlight Configurator 1.2.2 och firmwaren är Naze 1.13.0 2016-6-6 (stable).
Jag aktiverade dess GTune på en switch. Inget Autotune eller Easytune.
Utöver det har jag Arm på en switch och tre Flight Modes på en annan.
Jag körde Rate när jag flög GTune.

Har ej kollat PIDsen, än. Dom är nog helt åt helsike nu.

ESCarna är kalibrerade.

Accen ligger platt på mitten på min ZMR250, så de är över propparna, men det är nog rätt samma vikt under som ovan propparna när allt är på. CG i mitten (svårt balansera en sån liten knodd).

Ska återställa PIDs och flyga utan GTune nån ack. Sen testa GTune igen och flyga runt lite lugnare. Sen ser vi...

Som sagt, allt funka bra första minutrarna, kan ju inte vara annat än PIDs och dylikt som blev fel.

Och du har rätt... man kan ha missat något. :-D Speciellt eftersom jag håller på med så många andra RC-projekt parallellt.

Killenheladagen
2016-08-07, 07:59
Allt ska nog vara balanserat. Är Tiger Motors Navigator-series och inte billiga onedollar-HK-motorer som måste balanseras.
DAL-propparna känns bättre än de andra jag har, balanserade så gott jag kunnat. Men såna vibrationer har jag inte alls.

När jag flög första minutrarna med nyflashade firmwaren så flög den riktigt bra.
Ljudet var jämnt och fint och när jag drog på fullgas så sköt den iväg mjukt och fint, både med ljud och jämnhet.

Vad som hände sen... ingen aning!
Ska prova göra om, men inte flyga fullt så vilt.

Jag kör CleanFlight Configurator 1.2.2 och firmwaren är Naze 1.13.0 2016-6-6 (stable).
Jag aktiverade dess GTune på en switch. Inget Autotune eller Easytune.
Utöver det har jag Arm på en switch och tre Flight Modes på en annan.
Jag körde Rate när jag flög GTune.

Har ej kollat PIDsen, än. Dom är nog helt åt helsike nu.

ESCarna är kalibrerade.

Accen ligger platt på mitten på min ZMR250, så de är över propparna, men det är nog rätt samma vikt under som ovan propparna när allt är på. CG i mitten (svårt balansera en sån liten knodd).

Ska återställa PIDs och flyga utan GTune nån ack. Sen testa GTune igen och flyga runt lite lugnare. Sen ser vi...

Som sagt, allt funka bra första minutrarna, kan ju inte vara annat än PIDs och dylikt som blev fel.

Och du har rätt... man kan ha missat något. :-D Speciellt eftersom jag håller på med så många andra RC-projekt parallellt.
OK då tror jag inte du missat nånting, bara försöka och försöka igen, om gtunen inte fungerar får du väl ställa om kanalerna tillfälligt och göra inflight-tuning med PID-faktorerna på vred eller sliders så slipper du åtminstone det gamla springa in och ut för att ändra EN siffra..tog timmar....

Dessa proppar från dal (treblads spec) har jag väldigt svårt att hitta fel på balansen, har 6 proppar på hexakoptern som är helt utan minsta tejpbit, de är balanserade, rakt ur påsen, speciellt från DAL faktiskt är detta fenomen vanligt och då har jag byggt om min balanseringsmanick så den har närapå 0 friktion och är väldigt känslig, dubbelkollade med laser och det är allt bra!

OK då kör du senaste stabila FW så allt '"bör" fungera bra tycker man ju,,, jag hoppas det går bra, är i samma sits, har precis kopplat ihop en blackout spiderhex och nu har jag färdigställt allt utom tuning, ska ut lite senare om jag hinner och prova en Gtune på profile1 LOS , först kanske jag prövar fpvlänken och hur hexen beter sig med nuv. Profil, enda ångesten i det är kameratilten(32-40° tippar jag), nära 10°-15° mer än jag är bekväm att flyga en ny kopter med men det ger sig nog, dock blir det lite annorlunda att rolla, dyka och flippa med mer tilt...

Återkommer med resultat från gtune!

Lycka till till båda oss!
Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Ålänning
2016-08-07, 12:17
Kopplade upp och kollade värdena... har bara Gyro och Accel.

MultiWii (Rewrite)

Roll: 4,0 ... 0,030 ... 23
Pitch: 4,0 ... 0,030 ... 23
Yaw: 8,5 ... 0,045 ... 0

Level 2,0 ... 0,010 ... 100

Roll rate 0,00
Pitch rate 0,00

Yaw rate 0,00
TPA 0,00
TPA Breakpoint 1500

Allt ovan är ju original, så jag vet inte vart GTune-värdena tog vägen.
Nåja, får ladda en binge ackar och larva mig ut med laptoppen och testa lite mer.

Ålänning
2016-09-25, 14:56
Laddade in allt på nytt, provflög. Helt OK stabil tyckte jag. Men i det stora hela var den lite seg och ibland lite "oredig", tex roll kunde skaka till lite, även tilt.. och så kunde den få lite vobbel i "rotationsled", alltså inte yaw, utan som att den var ledad mitt under och lutade åt alla håll, men i roterande rörelse.
Här var värdena:
MultiWii (Rewrite)
Roll: 40 ... 30 ... 23
Pitch: 40 ... 30 ... 23
Yaw: 85 ... 45 ... 0
Level 20 ... 10 ... 100

Så... jag provade på GTune igen. Börjar stabilt och fint (läste hur man skulle göra) och det såg bra ut, efter en liten stund börjar den vobbla hela tiden i alla leder och även svagt rotera i yaw. Slutade aldrig. Slog av GTune och landade. Kollade i datorn. P-delen för Roll och Tilt hade höjts från 40 till 100. Helt värdelöst. Sänkte tillbaks till 40 och den flög okej igen. Men fortfarande inte bra.

Så jag antar att GTune är crap och att det är bättre resetta och sen läsa av vad som är fel och bota det. Jösses vilket problem det är med dessa Naze32. APM är så enkelt. Ladda in, flyg. Men APM stöder inte 250's så himla bra har jag förstått.

Antar att det är old school som gäller... nolla I- och D-delen. Justera upp P tills den börjar vibrera, minska tills den är lagom styv i korken. Höj I-delen tills det börjar vobbla, minska tills det blir bra. D-delen, samma där, men där ska man väl försöka hitta att slutresultaten är tillbaks på "noll" och inte fastnar lite före/efter. Enkelt med roll och tilt. Sen Yaw är lite testa och se... och sen de tre level-värdena (som inte gäller för Rate-mode) så ställer man tills de blir bra, ej fördjupat mig.

När jag ger fullgas så sticker den iväg mjukt rakt upp.

När jag sjunker för fort så beter den sig som den ska, propwash-vobbel.

Om jag ger full sula åt något håll så sticker den iväg rent och fint.

Men om jag står och hovrar framför mig och ger full roll höger och släpper så far den inte tillbaks jämnt ett dugg.

I det stora hela är den väldigt seg, vad göra man åt det? Alltså att jag ger fullt höger och då lutar den i sakta mak åt höger, långsam.

Ingen som har bra värden redan för en ZMR250 med Naze32 och CleanFlight? =)

Killenheladagen
2016-09-27, 17:18
Min zmr som flög bort körde jag gtune på faktiskt, tyvärr ej kvar siffrorna men jag fflög som en vilde under gtunen , hörde hur den ändrade P upp och ned igen, utsatte den för BRUTAL LOS med jojo i proppwash o allt jag kunde hitta på, även flips o rolls, detta blev en riktigt bra tune tyckte jah då, flasha betaflight3'?

Skickat från min ST26i via Tapatalk

Ålänning
2016-09-27, 19:36
Jag har gjort ca 12 flygningar med GTune och ingen har varit bra på något sätt. Jag har hittat några olika "howto gtune" och det har inte varit nån skillnad. Den som funkade längst (inte bäst) så var den som sa: Arm, GTune On, stig upp, rör ej spakarna, låt den stabilisera sig, gör några jumps, flyg sen runt lite, GTune off, landa, spara eller koppla till dator. Men... varenda gång har quaden börjar vobbla (P 100 på roll och pitch). Jag kunde inte flyga brutalt, den vobblar mer o mer då. Och det står ju att man ska använda GTune på egen risk. ;-)

Det är ju lite lättare ställa in PIDs på en 450 än en virrig liten 250.

Killenheladagen
2016-09-28, 06:28
Jag har gjort ca 12 flygningar med GTune och ingen har varit bra på något sätt. Jag har hittat några olika "howto gtune" och det har inte varit nån skillnad. Den som funkade längst (inte bäst) så var den som sa: Arm, GTune On, stig upp, rör ej spakarna, låt den stabilisera sig, gör några jumps, flyg sen runt lite, GTune off, landa, spara eller koppla till dator. Men... varenda gång har quaden börjar vobbla (P 100 på roll och pitch). Jag kunde inte flyga brutalt, den vobblar mer o mer då. Och det står ju att man ska använda GTune på egen risk. ;-)

Det är ju lite lättare ställa in PIDs på en 450 än en virrig liten 250.
Aha, märkligt, gtune körde jag från cleanflight tror jag när det fanns där (el finns kvar?) , gtunar du LOS? Kommer ihåg att jag.degraderade FW för att komma åt gtune från början, tyvärr kommer jag ej ihåg FWversion!

Konstigt att man får så olik upplevelse, blåser det mkt under dina gtunes? Mina var vindstilla, jag började m punchouts och sedan började kasta runt den i roll och pitch, även några yawspinns,

Du vill ej köra betaflight3? Gissar att din zmr flyger tillräckigt bra med legacy stockpids controller på f1 och bfcontroller på f3 i pidtabben i bf3! Få en bra bas iaf om du ej redan har det? Mvh G

Skickat från min ST26i via Tapatalk

Ålänning
2016-09-28, 19:50
LOS japp, går nog inte flyga FPV med dom där vobblingarna. ;-)

Jag använder den Cleanflight Configurator du nämnde (senaste) och körde in den firmware som du nämnde (senaste).

Det har blåst allt från 0 till 9 m/s vid de olika tillfällena när jag flugit med GTune.

Hur betedde sig din GTuning? Inget vobbel? Slutade det?

Jag har bara en tung ZMR250 som jag vill flyga "mjukare" proximity med.
Rollar och loopar med quads och FPV gillar jag inte ett dugg, så det är helt uteslutet.

Det finns så många olika programvaror och firmwares att välja mellan så jag har ingen koll.

Naze32 v5 är det och 3S-setup.

Killenheladagen
2016-09-28, 20:22
Ah ok... smooth och härlig flygning har sin charm också : jag gillar (efter all tuning) att få ett slags flöde i min flygning när jag flyger avslappnat.

Måste dock ha en annan åsikt af tuning för en stor maskin med stora proppar och motorer som är mer lågvarviga, att få en 450best att köra hård acro kräver nog mer av tunaren än en zmr250!

Om d är sättet du flyger på oftast så bör väl rollP 45 pitchP 50-67 och yawP på 8 nånstans med roll D20 och pitchP 22-25 och Igain roll 30 pitch 35 yaw default, det bör ge en flygbar tung på en 3s zmr m 2204or och batteriet ovanpå ramen m 5"proppar obs testa dessa siffror på egen risk; hittade en skärmdump från min zmr250 : körde dock den på 4s så siffrorna som är är för 4s m dal5045or trebladare och om du kör 3s lär du få rätt mjuk skön bas:tune att utgå från! Prova detta; spela gärna in så kan jag komma m förslag! Lycka tilll

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Killenheladagen
2016-09-28, 20:28
Min syma phantomkopia som skall få 5s och f3chip och blheliS och 2206or på 6 el 7" proppar; ett litet projekt jag pysslar med som MR steeles phantom KISS fast m syman då; ska bli kul att få ordentligt m fart på den, funderar på gps och rth på den så den faktiskt kan agera hängande kamera också! Den har borstade motorer original . Kör ett 2s2000 och har 365g thrust "över" (fiskvåg uppochned)

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Ålänning
2016-09-29, 17:57
Tack för tipsen! Ska ställa in och testflyga (filma om jag får nån som kan filma åt mig).

Ålänning
2017-01-25, 19:40
Har flugit lite med den tidigare, Gtune är helt värdelöst. Fick det aldrig att funka bättre hur jag än gjorde. Så jag justerar själv.

Hur som... jag har nu en FatShark 5.8GHz 250mW med FatShark Spironet-antenn. För stor, tycker jag. Vad rekommenderas för videosändare? FatShark och ImmersionRC har funkat bra för mig. Har kikat på lite andra alternativ men tittar man sen i forum så är det som vanligt "its half the size and price and it is not as good as my FS or IRC-stuff with the same power".

Vilka är kompatibla med FatShark/ImmersionRC så man slipper byta antenner?

200-250mW ska väl räcka till en 250?

SniffSwe
2017-01-25, 20:34
ImmersionRC 25mW eller 200mW RaceBand rekommenderas från min sida. Dom är lite mindre än FatShark 250mW men inte jättemycket mindre. Jag har dom i 210 quadar och dom får plats :)

Har du koll på vilken loop-time din FC går på och vilket protokoll(PWM, Oneshot etc.) du kör till dina ESC?

Ålänning
2017-01-25, 21:26
Kikade faktiskt på ImmersionRC 200mW från RCFlight men var osäker på räckvidden med ImmersionRC Spironet (har en uppsättning). Det är ju rätt öppet vid vårt fält så det ska ju inte vara nåt problem, brukar inte flyga mer än ca 200-300 m bort med 250-quaden.

Ingen aning vad du menar med loop-time (använder Naze32 v5 6DOF).

PWM japp, inte PPM. ?! Men PWM gällande ESCs?

ESCarna.. hm.. det minns jag inte, det sitter EMax 20A SimonK Series på den nu... jättestora. Men har fyra andra små nätta som jag måste kolla upp vad va för nåt. Tänkte flytta över vissa grejer till en QAV210 bara jag skulle få hem en nån gång.

SniffSwe
2017-01-25, 22:23
Om fältet är öppet så klarar du dig med 25mW också :) Jag har alla, ImmersionRC 25mW, 200mW och 600mW och det är i princip ingen skillnad om man flyger så nära som 200-300 meter. Alla tre brusar om man flyger bakom saker bara 25 meter bort och alla ger glasklar bild på 300 meter om det är fri sikt. Argumentet för att välja 25mW är att det är lagligt(jag har för mig att du räknas till Finland så vilka regler ni har vet jag inte :). Men jag brukar även säga att 200mW är dubbelt så stark som din RC-sändare vilket betyder att om du förlorar bild så kan(kan, inte säkert eftersom 2.4 är lite stadigare än 5.8) du förlora RC-länken också. Om du förlorar bilden med 25mW så har du alltid RC-länken kvar och kan dra på så du får höjd och återfår bilden. Jag har flugit ur RC räckvidd flera gånger med mina ImmersionRC 600mW så dom använder jag inte längre på quad, ställer mig hellre annorlunda så jag får bra bild med 25mW och vet att jag har solid RC-länk.
Det är bara mina erfarenheter :)

Aha, du kör PWM mellan mottagare och Flightcontroller. Men mellan FC och ESC har man också olika protokoll och om man har PWM där så är det lite långsamt så man kanske aldrig kan få bort vobblingar på en 250 quad. Jag höll på en hel dag och undrade varför det aldrig blev bra, insåg då att min FC var inställd på 50Hz PWM till ESC:erna, det gick inte att få den att flyga bra. Om du kan köra med Oneshot125 eller bättre så kan det göra skillnad.
Loop-time är hur lång beräkningstiden för FCn är, dvs hur ofta den räknar ut nya "gaspådrags-värden", ESC protokollet påverkar hur ofta dessa väden sänds till ESC:erna. Ofta följs dessa saker åt men inte alltid.
Loop time på 1000us (1000 microsekunder =1 millisekund) och Oneshot125 eller bättre så kan du vara ganska säker på att det inte är det som gör att det vobblar.

Ålänning
2017-01-26, 17:35
Man ska uppgradera hela tiden. =) Då löser sig det ena efter det andra. :-P

Min Futaba T10CP ska räcka 2 km LOS ... OM helt öppet och perfekt väder o allt.

Har läst om att det är 25mW max för 5.8GHz och 10mW max för 2.4GHz och bägge dessa är de enda frekvenserna för videoöverföring. Börjar snart gå att använda vettigt så verkligheten börjar komma ifatt lagarna.

De gånger jag förlorat RC-länken har det berott på självklara saker, eller som senast att videosändaren störde ut RC-mottagaren för att den var för nära. Stängde av videosändaren och flög utan problem.

Jo, jag kör inte SBus än. Måste man förresten ha en SBus-stödd sändare för det, eller räcker det med att mottagaren är det så sköter den protokollet själv?

Mellan FC och ESC kör man väl vanlig servo-signal? Eller finns det FCs som har speciell signal ut och ECSar som har lika speciell signal in?!

SimonK, BL Heli, OneShot... dom där termerna har jag aldrig greppat eller försökt förstå. Om något är bäst, varför finns de andra? Eller är det nyare versioner? Eller olika saker?

Går det att köpa ESCar som går att använda direkt eller måste man skaffa dongel och uppdatera samt ställa in frimwares?

Siktar alla småquadflygare på att ha vansinnes-setup eller klarar sig folk med snällare grejer?

SniffSwe
2017-01-26, 19:13
Det är 100mW max för 2.4 GHz :)

När jag tappat RC-länken har det varit med Futaba FASST och det har varit långt bort med tonvis av skog i mellan. Man får väldigt lite förvarning med 600mW VTX att man börjar hamna i ett dåligt läge :)

Jag har gjort räckviddstester med ImmersionRC 25mW och 600mW för att se om de påverkar FASST-systemets räckvidd, men VTX:erna försämrade inte räckvidden över huvutaget på FASST i alla fall. Jag trodde att man skulle kunna se en skillnad men det var precis samma räckvidd oavsett om man försökte störa mottagaren med en 600mW 5.8GHz VTX eller inte. Dock är ju det inget bevis på att det inte stör, bara att den fortfarande får tillräckligt med info för att funka och att räckvidden är samma.

Det där med om du kan köra SBUS även om du inte har en SBUS-stödd sändare, det var en intressant fråga faktiskt och jag vet inte svaret. Men jag skulle gissa att just SBUS sitter i mottagaren och inte i sändaren, jag tror inte att jag sett att någon sändare stödjer SBUS(annat än programmering), bara att mottagarna gör det. Därför tror jag att det är mottagaren som avgör :)

I princip ingen idag kör vanlig 50Hz servosignal idag utan det flesta har modernare och snabba protokoll. Det är bara utvecklingen som går fort och därför finns det så många olika protokoll, de flesta funkar likadant bara det att dom är olika snabba. Det senaste och bästa är Dshot som funkar annorlunda mot alla tidigare protokoll som varit analoga medan Dshot är digital.
Jag har quadar med både Oneshot125 och Dshot och skillnaden är faktiskt märkbar, med Dshot är det lite mer responsivt och exakt, det låter lite annorlunda också. Dshot har fördelen att ingen kalibrering av ESC:arna behövs utan det bara funkar som det ska. Min åsikt är att Oneshot125 är bra nog så har man det behöver man inte uppgradera men bygger man en ny quad så ska man bygga med Dshot för att det är enklare och bättre.

Köper du ESC:er idag som är avsedda för multirotor så bör dom funka som dom är. Hitta några som har BLheli_S (inte bara BLheli) och klarar Dshot så har dom senaste tekniken. Så gott som alla ESC:er idag ser själv vilket protokoll som sänds till den så man behöver inte ställa om protokollet i dom.

Jag klarar mig med ganska snäll setup, dom går ju fruktansvärt fort och det är ganska få piloter som nyttjar maximal prestanda. Den enda anledningen att uppgradera sin quad som jag ser det är ifall den inte uppför sig bra, dvs vobblar eller oscillerar och man inte lyckas få bort det genom tuning och balansering.

Jag har aldrig testar Raceflight men den senaste tekniken som dom använder gör att quaden uppför sig väldigt bra, även med stock tuning och böjda propellrar :)

https://youtu.be/wgzvClpSY7I

Ålänning
2017-01-26, 22:47
Max 10mW för video på 2.4GHz har jag läst. 100mW för RC-sändarna har sagts här.

ImmersionRC 200mW blir det till quaden.

Jag har aldrig använt SBus, men är det inte så att man ställer in vilken mottagare man har i sändaren? På min Futaba T10CP så väljer man mellan två olika (utgår från antalet kanaler, minns inte vad gränsen var).

Jag måste kika lite närmare på det där med protokoll så jag får något vettigt av min ZMR250. Jag har planer på skaffa en QAV210 för en sån skulle passa mina grejer lagom. Den får nog bli utan FullHD-kamera.

SniffSwe
2017-01-27, 07:00
Hmmm...ja det var inte lätt att läsa sig till vad som gäller. Det verkar finnas olika protokoll för 2.4Ghz med olika max effekt. Men du kan ha rätt att analog signal på en frekvens har typ max 10mW medan digital frekvenshoppande överföring har 100mW. Om någon har länk till bra sida med förklaringar så länka gärna :)

På mina sändare är det bara att länka mottagaren med sändaren, man behöver inte ställa in vilken mottagare man har men man kan välja protokoll som Faasttest 14, Fassttest 12, 7 ch, multi osv.

Om du kan bygga lite tajt så tycker jag att QAV-X är lite "hetare" än QAV210, men det är ju personlig åsikt förståss :)

Ålänning
2017-01-31, 19:53
Jag kollade vad jag hade för ESCar på min ZMR250-quad... EMax 20A ESC SimonK http://yinyanmodel.com/EMAX%20User%20Instruction%20for%20Simonk%20Series% 20ESC.pdf
Ingen aning vad de pallar för frekvens. Är ju multicopter-ESCar (stod det när jag köpte dem).
Kanske bara är 50Hz? Enda jag hittar i anvisningen om frekvens är att "Control Frequencey är 8kHz (eller 22).

SniffSwe
2017-01-31, 21:14
Aha, dom där är inte så himla bra faktiskt. Visst flyger den med dom men det är linjär BEC i dom vilket värmer upp dom i onödan och ja...även om det stod att dom var för multikopter så är dom i dags-läget väldigt gamla i både hårdvara och mjukvara. Control Frequancey är frekvensen som ESC:n sänder till motorn så det har inte så mycket med protokollet som sänds till ESC:n att göra. Och 8KHz är för mig typ outhärdligt att flyga med eftersom det låter så illa :) Jag hade exakt sådana ESC:er fast 12A på min första quad.

Jag skulle rekommendera att du byter. Jag skulle nog provat någon av dessa:
http://www.quadcopters.co.uk/littlebee-20a-blheli-s-esc-2774-p.asp
http://www.quadcopters.co.uk/emax-bullet-20a-d-shot-blhelis-esc-3152-p.asp
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=8233&p=dys-xsd20a-dshot-3-4s-blheli-s-solder-version

Ålänning
2017-02-01, 19:40
:-P Där ser man. När jag valde ESCar så stirrade jag mig blind på max Ampere de klarade och vad som fanns i lager. Det började med små nätta men slutade med stora 20A och när jag fick dem så var dom STORA. Det var i oktober 2015 jag skaffade dem. Får nog skaffa andra ESCar verkar det som. ;-) Tack för tipsen! Tror det blir när jag skaffat en mindre quad som passar de motorer jag har samt resten. Har varit inställd på att lägga av ZMR250 och skaffa en QAV210 eller liknande (borde passa min setup, med andra ESCs förstås). Men det tipsades om nåt annat i tråden också såg jag. 3S räcker för mig, än så länge.

Ålänning
2017-03-14, 18:40
Hittade fyra ESCar i en låda... pyttesmå FlyColor 20A 450Hz 2-4S 5V/0,5A BEC.
Dom måste ju vara bättre än mina nuvarande enorma EMax 20A ESC SimonK 50Hz-ESCar?
Funkar dessa FlyColor så behöver jag ju inte köpa nya bra som föreslogs i nåt inlägg ovan.
Vad tror eliten?