handdator

Visa fullständig version : Tänkte designa egen quad/hexa - Frågor



FuriousRage
2015-01-23, 16:10
Hej, jag tänkte designa upp antingen en hexa eller quad i ett 3D-program.
Några grejer som jag kom och tänka på som jag kanske "bör veta" innan jag börjar..

1) Hur mycket kan man "dölja" propellrarna på ovansidan, och ändå få lyft? Går det t.ex att skapa en luftkanal istället för luftr direkt från ovan till undersidan för lyftet?

2) Finns det något ställe, i stockholms närhet(typ 10 mils radie) som kan forma/böja till kolfiber-plattor till önskad form, ifall jag bestämmer mig för att designa något sådant, och inte allt för dyrt för en privatperson. (typ ett par tusen som max för en kropp till quad/hexan)

3) Vad ska jag kolla och räkna på, för att få mest lyft/energi-enhet på batterien/batterierna, så jag kan få flyga "väldigt länge" (typ 20+ minuter), jag hade tänkt att använda färdiga kolfiberpropellrar om det går.

4) Andra tips och idéer jag BÖR kolla på, för att ha så bra chans att lyckas som möjligt? Jag ägen en Walkera QR350 Pro FPV som jag flugit en del med (om det kvittar eller hjälper?)



Jag tänkte t.ex. köpa kolfiberbalkar (eller kanske stavar) på dryga 10x10mm och 1000mm långa (en för varje arm), Jag tänkte antingen designa mitt bygge antingen i Catia eller Sketchup.
Jag har aldrig byggt en egen RC förut, men lekt(?) en del sedan min uppväxt.

eAk
2015-01-23, 18:18
Så tunna armar klarar du dig inte mycket mer än 300 mm per arm. Dom kommer flexa galet mycket annars.

McRegor
2015-01-23, 18:32
...och du lär inte kunna forma om uthärdat kolfiberlaminat heller.
Roger