handdator

Visa fullständig version : Någon som vet någon billigare ram än blackout 330/360 där gp4 är skyddad



eAk
2015-01-27, 09:28
Japp. Då jag dunkade min 250 i asfalten igår och batteriet flög loss från topplattan och knäckte gopro fästet.

Så tänker jag att man hellre vill ha en ram där kameran sitter skyddad lite bättre iallafall.
för krach. som man kan köra 8" proppar på.

Men jag tycker att 330är tokigt dyr för några skivor kolfiber och ett par skruvar.
1000kr känner jag hade varit ett okej pris.
men 2500 plus frakt plus skatt känner jag är lite överdrivet.

Utmanaren2002
2015-01-27, 10:01
Kolla in den här på Autopartner http://www.autopartner.se/helikopter/ramar/megakopter-kiss400-ram-med-armar
Den flyger fint med last. Min väger 609 gram inkl FPV kamera exkl acc
Flyger den med 8/4,5 proppar och immersiontx 600 och Mobius.
Göran

eAk
2015-01-27, 10:03
Dock såg den inte ut att hålla för något :/
Måste hålla när jag flyger in i träd stup i kvarten.

Denhär kanske men det finns ju inga bra bilder och det finns ju inga armar
http://www.autopartner.se/helikopter/ramar/megakopter-ultralite-x4-ram-med-aluminiumarma


Kolla in den här på Autopartner http://www.autopartner.se/helikopter/ramar/megakopter-kiss400-ram-med-armar
Den flyger fint med last. Min väger 609 gram inkl FPV kamera exkl acc
Göran

Jorgen
2015-01-27, 10:45
I den storleken så kan man kanske tänka sig att flyga med det vattentäta huset på kameran, det väger 82 gram.

Xermalk
2015-01-27, 10:53
Kollat up Armattans fpv ram? dock krävs någon form av extraskydd för kameran.
Du kommer inte knäcka ramen i fösta taget iallafall.

UndCon
2015-01-27, 11:06
Jag tror det är bättre att du bygger en egen ram - då kan du bygga ramen runt din Gopro istället för att försöka passa in kameran på en ram som kanske är byggd för Mobius

Jag håller på att ritar på en ram som kommer skydda min GoPro mellan de 2 övre plattorna.

eAk
2015-01-27, 11:11
82gram det tar typ död på minuter i flygtid och respons :/
När jag kollar på blackout ser det svårt ut att placera batteriet på den också då den är byggd för 2200mah 4s
Önskar jag hadde en CNC fräs. Bara att rita upp vad man vill ha och fräsa ut glas eller kolfiber skivor. 3dprinjtade grejjer går lätt sönder i krach. så man vill undvika sådana delar när det kommer till att ta upp stötar.


I den storleken så kan man kanske tänka sig att flyga med det vattentäta huset på kameran, det väger 82 gram.

eAk
2015-01-27, 11:23
Har du länk?

Kollat up Armattans fpv ram? dock krävs någon form av extraskydd för kameran.
Du kommer inte knäcka ramen i fösta taget iallafall.

eAk
2015-01-27, 11:27
Jo jag hade gärna ritat en ny. Men problemet är alltid att kapa upp dom.
Gjort många egna tidigare men det är så sjukt svårt att få till hålen att passa i led. Borr maskiner slinter innan dom börjar ta och allt möjligt. Sedan ska man orka rita upp ett pdb och grejjer.


Jag tror det är bättre att du bygger en egen ram - då kan du bygga ramen runt din Gopro istället för att försöka passa in kameran på en ram som kanske är byggd för Mobius

Jag håller på att ritar på en ram som kommer skydda min GoPro mellan de 2 övre plattorna.

Thelonnquist
2015-01-27, 11:35
Kolla på stratus productions progo 280

eAk
2015-01-27, 12:02
Den såg vettig ut dock välldigt dåligt med utrymme för att vinkla kameran.

Kolla på stratus productions progo 280

Xermalk
2015-01-27, 12:03
Har du länk?
Första träffen på google, så trodde inte det behövdes.

http://www.armattanquads.com/armattan-fpv/

Har dock för mig att han håller på att lansera en v2, så du får kontakta bobpine (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=365066)på rcgroups.

Edit: oh, han är på semster till feb 11'e. och har stängt ner pm, samt kollar inte mailen.
http://www.armattanquads.com/blog/

eAk
2015-01-27, 12:07
Jag sökte på det någon annan gång och fick fram fel eller vad det nu var.

Första träffen på google, så trodde inte det behövdes.

http://www.armattanquads.com/armattan-fpv/

Har dock för mig att han håller på att lansera en v2, så du får kontakta bobpine (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=365066)på rcgroups.

Edit: oh, han är på semster till feb 11'e. och har stängt ner pm, samt kollar inte mailen.
http://www.armattanquads.com/blog/

Jorgen
2015-01-27, 12:24
Progon ser trevlig ut men blir det inte problem med yello, man orkar väl inte balansera när propparna går sönder hela tiden.

eAk
2015-01-27, 12:31
Inte jag iallafall. Det är rätt segt att behöva dra igång smält limmet varända gång eller sitta med detdär kicker som känns som man ska trilla ihop och dö varje gång man använder för att härda CA limet. För man måste ju balansera upp centrumet på nästan varända HQ prop hålen är aldrig perfekt i mitten på dom. Synd tmotor propp är så dyra. DCet skulle funnits någon CF propp som kostar lika mycket som en hq eller billigare i tmotor utförande med perfekta hål. Dom väger ju så lite att man skulle kunna komma undan utan att balansera dom bara hålet var perfekt centrerat.

Progon ser trevlig ut men blir det inte problem med yello, man orkar väl inte balansera när propparna går sönder hela tiden.

Copterdude
2015-01-27, 15:58
Vore inte fel med en billig lekram i den storleken faktiskt. Det är väl där klonerna kommer in. Massproducera en populär design för låg kostnad. Skulle inte ha något emot att äga en klon att ha som lekram utöver orginalet.
Vi får väl se när kineserna börja kopiera Blackout 330n som dom gjort med dom mindre 250 modellerna hehe.

eAk
2015-01-29, 10:13
Efter att ha funderat mer så har jag kommit fram till att jag kan ju printa mall med 3d printern för mina borr hål så kommer dom ju bli så nära perfekt jag kan komma.
Jag har ju en multi slip (dremel fast annat märke)
Så kan skära ut kolfiber skivorna med den. Få en ca 290 storlek för 7" proppar (bör ge mig den prestandan jag vill ha på 4s med sådana där 2208 1800kv motorer. Eller vad tror ni?)
Jag behöver bara få den till att gå lika bra som den gör utan gopro kamera med 6x3 proppar. Sedan kan man ju faktiskt enkelt bara kapa ut längre armar om man vill köra 8" men ju längre armar destu större flex och det vill man inte ha(ger jello och problem att få bra PID).

Nu är frågan bara vart köper man dom bästa kolfiber skivorna till bäst pris?
Innan har jag handlat av kullager grossisten. Varit nöjd med deras skivor. Men det finns ju garanterat fler säljare och någon kanske har bättre pris. Jag såg 12k kolfiber på ett klipp verkade vara mycket styvare än 3k

McRegor
2015-01-29, 11:21
Akta dig för kolfiberdammet bara om du skall skära med en Dremel. Fast det kanske du redan har utrustning för att undvika.
Roger

Steflo112
2015-01-29, 13:43
Vet inte om denna har kommit upp som förslag.
Havoc 340. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2316341
Här har Du en cool, lite annorlunda ram i 340-size som skyddar din GoPro.
Blev sugen själv men hur många kvaddar kan man egentligen ha i sitt stall?

kristoferahlqvist
2015-01-29, 13:53
Jag har ritat en ram i g10 med f330 armar. De är inte direkt tåliga men de kostar bara någon dollar st så de är billiga att byta.

50232

eAk
2015-01-29, 14:10
Frågan är då vem säljer G10 i sverige/tyskland?



Jag har ritat en ram i g10 med f330 armar. De är inte direkt tåliga men de kostar bara någon dollar st så de är billiga att byta.

50232


Akta dig för kolfiberdammet bara om du skall skära med en Dremel. Fast det kanske du redan har utrustning för att undvika.
Roger

Jag har en ggasmask som jag brukar använda när jag målar lexan karosser. Men kolfiber brukar jag annars stå utomhus och kapa. Så har aldrig använt något speciellt skydd då. Men det kan ju vara smart att börja då mina lungor precis börjar må bättre efter ett halvårs asfalts fräsande.

kristoferahlqvist
2015-01-29, 19:05
Autopartner och hab

eAk
2015-01-29, 21:03
Om jag då köper
12K 3mm till armar och understa platan.
http://www.junocomposites.com/carbon-fibre-sheet-shop/economy-3-mm-carbon-fibre-sheet-a4-297-x-210-mm/
och
http://www.autopartner.se/flygplan/byggmaterial/kolfiber-g10/g10-platta-20x610x1010mm
en sådan eller den mindre plattan som dom dock ej har på lager men hab har men tar 100kr mer för :/

Så har jag ju en riktigt styv dirty del.
Sedan behöver ju inte clean delen vara så styv. Man kanske kommer undan med 1.5mm G10?
men det skiljer bara några kronor mellan dom och jag vet inte vad skillnaden i vikt är.

eAk
2015-01-30, 11:54
50250 50251
Har börjat rita på den iallafall. Ser ut att bli 350 storlek på den om man ska ha 7" Vill ju ändå ha 1cm tillgodo mellan ramen och propparna tänker jag.

Copterdude
2015-01-30, 16:46
Trevligt med eget bygge. En grej jag kan tipsa om ifall du inte redan har gjort det är att rita in synfältet för gopron och se ifall propparna kommer i bilden. Vet inte hur många graders FOV Hero4 har men borde stå nånstans.

eAk
2015-01-30, 16:49
Trevligt med eget bygge. En grej jag kan tipsa om ifall du inte redan har gjort det är att rita in synfältet för gopron och se ifall propparna kommer i bilden. Vet inte hur många graders FOV Hero4 har men borde stå nånstans.
Jag har suttit och funderar över vart det ligger faktiskt. Men den lär vara fri sikt på medium nu iallafall med tanke på de andra multi jag kört Gopro på innan. Men jag ska ta och kolla upp det. Ifall man råkar göra flera rader, ar och vill lämna flera monterings alternativ.

eAk
2015-01-30, 18:22
Finns det någon som har sin gopro på Wide?
Jag väljer alltid medium själv.

Edit: eh just det ja tror inte man kan välja medium i 4k
Så jag får rätta till det. Men inte så sugen på att flytta motorerna längre bak då den redan är mycket kortare mellan motorerna i den ledden.

50254
Jag har ritat ut FOV för gopro 4 den ligger på 100grader och gopro 3+ ligger på 104grader.
gopro 4 15mm fullframe equvalent i wide läge och 22mm fullframe equvalent i medium läge.
gopro 3+ 14mm respektive 21mm

Copterdude
2015-01-31, 08:46
Går det att förlänga kroppen så gopron hamnar längre fram så även wideläget går in ?
Blackouten har rätt lång kropp. Men om du bara ska använda medium spelar det iof ingen roll. Det som är bra när man bygger eget man kan designa efter eget behov :)

eAk
2015-01-31, 12:56
Jo det går. Vill helst inte då den blir extra skyddad av armarna desto längre in imellan den sitter. Fast det handlar ju om mm som det är nu så man kan väl leva med att förlänga 5 mm eller vad som krävs. Men jag tänkte ifall jag köper en figursåg för 2000kr så kan jag likagärna göra så att den funkar med alla lägen om man lägger upp en säljes på rc groups eller något. Om man har tur kan man ju få igen pengarna på sågen. Har funderat på figursåg eller CNC i många år nu. Detta är ju ett bra projekt att införskaffa en figursåg till.

eAk
2015-02-06, 18:27
Japp då vart en StepCraft 600 CNC fräs beställd.

https://www.youtube.com/watch?v=erljC1-v18M

https://www.youtube.com/watch?v=J102b4-cifs

Så då är det bara att vänta på att grejjerna kommer hem och fräsa ut min ram :D
Då fräsen kostade 14tusen ink frakt så kommer jag nog behöva hitta folk som vill ha saker utfrästa.

Witalis
2015-02-06, 22:15
Då jag är sugen på en i den storleken. Större än 250 och mera portabel än min Discovery.
Så kan jag nog vara intresserad av en likadan du ritar på [emoji2]

eAk
2015-02-10, 19:14
Gött det :)

Nu har jag lite smått börjat fundera på om man ska ha armarna raka istället. det kommer ju orsaka att botten plattan flexxar mer men armarna kommer bli kortare och då kommer dom flexxa mindre. Som det är nu i designen är den redan ritad med en förstärknings bit som skruvas med 3 skruvar imallan de två skivorna som håller ihop botten plattan för att göra den styvare imellan armarna.

50409

eAk
2015-02-10, 19:46
Såhär ser det ut nu med en inritad gopro 3/4 dummy
50418
Funderar om man ska ha en 3d printad bur soim man sätter i distanserna mellan plattorna att hålla gopro eller om man skulle göra någon enklare konstruktion med plattor liknande hurm an monterar ccd kameran på en 250.

Alltså några spår så kan man sedan klämma fast gorpo med gummi snoddar.

Funderar också på att rita en gimbal. Har en micro gimbal kontroll liggandesj ag köpte för skojj skull i höstas. Dock vet jagi nte hur man kopplar in den för det är samma kontakter över allt på den och det står ej om det är gyro eller motor.

eAk
2015-02-10, 21:09
Hum flite test pratar om böjda armar. Dom säger att det gör att multin självstabiliserar.
Kanske den gör. Jag trodde enda anledningen till att ha det var för att minska luftdraget över sin gimbal på en större hellikopter för att den ska kunna arbeta bättre.

Finns det någon källa som säger att det dom säger är rätt eller inte? Jag har alldrig fått dew problemen dom pratar om när man svänger skarpt. Men jag kanske aldrig har svängt såpas extremt.


https://www.youtube.com/watch?v=l1GWtlRk45Q

Witalis
2015-02-11, 08:28
Såg också det med böjda armar. Som han beskriver det så låter det ju logiskt.
Men jag har ingen aning egentligen.

Tror att ju enklare men monterar gopron desto bättre blir det. Både Xhover och Blackout fäster ju sina GoPro med velcro bara. Så några spår för det eller gummiband som Discovery har funkar nog bra.

Som du har ritat nu så blir den ju ändå lite som in en bur [emoji2]

eAk
2015-02-11, 16:14
Som jag tänker borde det vara ställa till med problem, för kontrollen att hålla multin stabil. framför allt yaw.

Witalis
2015-02-14, 16:54
Även en svagare länk där brott blir när man parkerar den i marken.
Sett en del TBS Gemeni där armarna gått av precis i vinkeln på motor fästet.

eAk
2015-02-17, 16:01
Sådär Arbetsbänken rensad. Bara att montera ihop CNC maskinen sedan får jag beställa hem G10 plattor och skära ut en prototyp i Glasfiber. Funkar den bra kör jag på det tycker jag den flexxar förmycket går jag över till kolfiber i armarna.

Kolfiber stoppar ju ändå radio signalerna från 5.8ghz

Witalis
2015-02-17, 17:37
Ska bli kul att se hur det går för dig. Vad tjock G10 hade du tänkt dig?

Copterdude
2015-02-17, 18:15
Den här ramen var rätt najs med bur för gopron som Blackout 330 fast i 280 form.
Tänkte kanske inspiration till en egen 280 ram eller nått då du ville ha bur till gopron :)

http://shop.hovership.com/zuul-superbeast-edition/

Witalis
2015-02-17, 19:05
Sprang nyss på denna på RcGroups
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2341432

Verkade som den va publicerad av en svensk. Någon här på forumet kanske?

eAk
2015-02-17, 19:34
Menar ni att jag ska slänga in en massa extra snirklar i ramen så den ska se finare ut. Hålen har jag inte ritat än. Funderar på hur man ska göra. med batteriet. Rita en extra hylla så man kan ha det ovan fc eller bara hoppas det balanserar ut bra med Gopro kameran.

Copterdude
2015-02-17, 20:35
Sprang nyss på denna på RcGroups
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2341432

Verkade som den va publicerad av en svensk. Någon här på forumet kanske?

Intressant, konstigt att han är såpass okänd. Jag har iaf inte läst något om dom där ramarna innan eller sett nån reklam om dem.


Menar ni att jag ska slänga in en massa extra snirklar i ramen så den ska se finare ut. Hålen har jag inte ritat än. Funderar på hur man ska göra. med batteriet. Rita en extra hylla så man kan ha det ovan fc eller bara hoppas det balanserar ut bra med Gopro kameran.

Krumelurer klarar man sig nog utan men tänkte det kan vara intressant att se vad andra har för designlösningar :)

eAk
2015-02-17, 21:52
He he. Tja ska man slänga upp en annons på rc groups för den sedan kan det vara bra kanske.
Men kan fortfarande inte bestämma om det är en bra idé med en mitten platta flr batteri över fc.

Tänkte rita pdb med stöd att löda dom små pollulu regulatorerna och filter.
Så tänkte jag man skulle hitta någon bra billig plast man kanske kan fräsa ut vinklade klossar ur flr att montera Gopro i olika vinkel.
He he jag har kollat på massa ramar och funderar över den bästa kombinationen av alla andras idéer plus mina egna.

Intressant, konstigt att han är såpass okänd. Jag har iaf inte läst något om dom där ramarna innan eller sett nån reklam om dem.



Krumelurer klarar man sig nog utan men tänkte det kan vara intressant att se vad andra har för designlösningar :)

eAk
2015-02-25, 06:16
50813
Sådär nu har jag ritat dit en massa hål Tanken är att man ska kunna montera immersion rc video sändare med bunt band och förlängnings kabel till antennen. Så att den får lite kylning också. Men alla hålern går ju alltid att ändra på. Nu tar jag bara bort så mycket material ur top plattan jag vågar. Men någon kanske har någon ide om någon pryl man vill ska ha ett eget ställe att monteras i där uppe också. Tänkte lägga till en extra liten våning för ccd kameran ovanför gopro.

Då denna är lite större än en 250 så kan det ju vara en ide att lämna monterings hål för gps. Jag har ju drivor med olika gps som jagk öpt igenom åren de flesta har ju samma monterings hål.

eAk
2015-02-26, 06:18
En till bild på ritandet.
50853

Witalis
2015-02-27, 05:48
Något litet vinklat fäste att montera FPV kameran ovanför GoPron vore nog inte dumt.

eAk
2015-02-27, 08:53
Något litet vinklat fäste att montera FPV kameran ovanför GoPron vore nog inte dumt.

Det susta jag ritade var en platta ovanför gopro där jag tänkte att man gör spår i för att montera ccd kamera precis som på alla 250 varianter. Tänkte man kan ha flera spår så man kan fästa den i den i ex 0,5,10,15 grader. Insåg att jag inte hittar 50mm m3 nylon distanser så har ändrat för att använda 36mm och då behöver man en extra våning om onte gopro kameran sla sticka ut över top plattan. Har beställt hem g10 så snart är det dags att fräsa ut ett första exemplar så man kan se att allt funkar som man vill.

Witalis
2015-02-27, 16:15
Känns som att 36mm är mera lagom. 50mm känns rätt högt som en extra våning.

Jag flyger idag med en liten Fatshark 600TVL kamera som jag har fäst genom att montera den i ett hål som jag sedan fäster med lås ringen till linsen.
Har funderat på att byta men tycker det är bekvämt att mata den med 5V från immersion 600mw

Men har lite dåligt med idéer för att fästa kameran annars.

eAk
2015-02-27, 16:17
Känns som att 36mm är mera lagom. 50mm känns rätt högt som en extra våning.

Jag flyger idag med en liten Fatshark 600TVL kamera som jag har fäst genom att montera den i ett hål som jag sedan fäster med lås ringen till linsen.
Har funderat på att byta men tycker det är bekvämt att mata den med 5V från immersion 600mw

Men har lite dåligt med idéer för att fästa kameran annars.

Jag bytte ut min sådan direkt gick inte flyga med den. Så fort man flög mot solen blev marken svart.

Witalis
2015-02-27, 16:45
Vilken kamera kör de med nu då?

eAk
2015-02-27, 16:54
Den effio-v 800tvl eller vad den heter. Dyrare än den andra sony kameran men bättre bild. Lite större fördröjnimg på bilden men jag har inga problem med det. Man vänjer sig vid den fördröjning som finns.

Witalis
2015-02-27, 17:45
Kollade en sväng på den men blev inget köp.
Sett lite filmer på både de med och utan fördröjning.
Kanske skulle börja kolla igen då. Borde finnas någon av de bättre som nöjer sig med 5V så kan jag fortfarande mata den från vtx.en

eAk
2015-02-27, 18:38
Kollade en sväng på den men blev inget köp.
Sett lite filmer på både de med och utan fördröjning.
Kanske skulle börja kolla igen då. Borde finnas någon av de bättre som nöjer sig med 5V så kan jag fortfarande mata den från vtx.en

Effio-v flrdröjningen jag uppmätt är ca 80-100ms i mina fatshark. På min 7" skärm är det 160ms så fördröjningen är beroende av både kameran och dusplayen plus video sändare / mottagare.

Steflo112
2015-03-16, 22:20
Hur går det med ramen? När kan man beställa en?

streber76
2015-03-17, 08:08
Cool ram! Har du funderat på att göra någon typ av konvertering så att man monterar en vanlig board kamera där du tänkt gopro? Kanske på en tilt då det verkar finnas utrymme o mobius på toppen ... för oss fattiglappar som inte vågar flyga med gopros.

eAk
2015-03-17, 08:19
Det börjar närma sig. Är hemma så sällan nu. När jag är his tjejen hela tiden. Ska försöka smyga dit datorn snart. Så jag får mer tid att rita klart den. Glasfiber ska jag håmta ut pväg från jobbet iallafall.

eAk
2015-03-17, 08:19
Cool ram! Har du funderat på att göra någon typ av konvertering så att man monterar en vanlig board kamera där du tänkt gopro? Kanske på en tilt då det verkar finnas utrymme o mobius på toppen ... för oss fattiglappar som inte vågar flyga med gopros.

Det är lösbart. Alla ideer är välkommna.