handdator

Visa fullständig version : CW/CCW motorer - olika rotationsriktning?



cklinga
2015-01-28, 20:40
Hej!
Ska bygga ihop en miniquad med Sunnysky 2204 - 2300kv motorer. Jag har beställt 2st cw och 2st ccw som jag tänkte löda direkt på reglagen.

Nu undrar jag om det endast är gängan som är tvärtom eller är det så att rotationsriktning är ombytt också? Dvs ska jag fortfarande korsa två kablar på två av reglagen, eller ska jag löda alla rakt på och räkna med att rotationsriktningen också skiljer mellan cw och ccw?

Ted_B
2015-01-28, 21:04
Det är bara gängan som skiljer, åtminstone var det så på zmr-motorerna.

McRegor
2015-01-28, 21:24
Du skall nog kolla den faktiska rotationsriktningen så att det blir rätt innan du löder slutligt..det skulle i alla fall jag göra.
Roger

cklinga
2015-01-29, 00:06
Det är bara gängan som skiljer, åtminstone var det så på zmr-motorerna.

Okej, känner att detta är mest troligt också... Tack!


Du skall nog kolla den faktiska rotationsriktningen så att det blir rätt innan du löder slutligt..det skulle i alla fall jag göra.
Roger

Jo jag hade såklart tänkt göra det också, men tänkte mer om det var något allmänt känt som jag missat att det var på ena sättet. Men tack ändå, provar när jag fått hem grejerna!

andWho
2015-01-29, 10:04
När du kollar rotationsriktingen kan du ju också passa på att kolla att du fått CW/CCW på rätt ställe genom att bromsa den med tummen mot propp-muttern. Går motorn åt rätt håll så ska muttern dra åt sej. Skruvar muttern av sej så är det något galet.

Har sett att en del folk blandar ihop CW/CCW begreppen, lätt gjort. Det är proppens o motorns rotationsriktning sett framifrån man menar. En del pratar felaktigt om mutterns rotationsriktning... på en "normal" flygmotor ("CCW") är det en vanlig högergängad mutter ("CW"). Och vise versa.

/A

cklinga
2015-01-29, 14:14
När du kollar rotationsriktingen kan du ju också passa på att kolla att du fått CW/CCW på rätt ställe genom att bromsa den med tummen mot propp-muttern. Går motorn åt rätt håll så ska muttern dra åt sej. Skruvar muttern av sej så är det något galet.

Har sett att en del folk blandar ihop CW/CCW begreppen, lätt gjort. Det är proppens o motorns rotationsriktning sett framifrån man menar. En del pratar felaktigt om mutterns rotationsriktning... på en "normal" flygmotor ("CCW") är det en vanlig högergängad mutter ("CW"). Och vise versa.

/A

Bra information, tack för tipset! Ska vara noga med det också, annars kan det bli jobbigt som sagt.

Hittade även samma motor på http://www.himodel.com/electric/SUNNYSKY_X2204S_2300KV_Outrunner_Brushless_Motor_C CW.html
Där skriver de "This motor is CCW version. CW or CCW for motors is referred to the thread direction of the propeller output shaft , NOT the rotating direction of the motor.". Antar att det besvarar min ursprungliga fråga, men kollar det ändå för säkerhetens skull när jag får hem grejerna.

Tack för alla svar!

mkschreder
2015-02-01, 13:33
På större motorer som kräver en extra plupp för att fästa propellern så är det ingen skillnad mellan cw och ccw. För att få motorn att snurra åt motsatt håll så swappar du bara två av de tre kablar som går till motorn från escen.

cklinga
2015-02-24, 12:54
Om någon är intresserad så är i alla fall svaret att alla snurrar åt samma håll, dvs ENDAST gängorna skiljer mellan CW och CCW