handdator

Visa fullständig version : Tips på första plan för 3D/sport?



Redrobjem
2015-02-02, 18:41
Vilket plan bör jag köpa som plan nr 2 om jag vill ha ett sport/3D plan? Jag kör hårt i simulatorn och tror nog jag kommer greja ett 3D plan sen efter att kört mitt första litet grann.
I simulatorn kör jag allt som finns och landar allt bra utom Jetplanen som jag landar bra 30% dom får sämre landningar i 55% och pajar 10% och kraschar i 5% av fallen. Jag förstår att det inte är samma i verkligheten men bara för att ge en hint om min nivå idag. 3D planen i simulatorn leker jag för fult med.

INK
2015-02-02, 19:35
Jag började med ett sånt här som 3D/lekplan och är stennöjd med det.
http://www.autopartner.se/m/flygplan/depron-epp/ap-sbach-depron-850mm

Jorgen
2015-02-02, 20:37
Jag tycker mer och mer om Multiplex Acromaster, det roliga var att jag inte var särskilt imponerad när jag flög den som mest. Den var iofs lite undermotoriserad. Men nu när jag flyger en Extreme Flight laser 48" modell istället så saknar jag hur Acromastern inte vippade och hade sig i byig vind.

Att man sedan kunde göra bort sig rejält utan att behöva laga var också imponerande. Den enda lagningen jag behövt göra på min berodde på ett skadat lager i motorn, det skapade en svår resonans och hela nosen på planet slets bort av resonansen under tiden som jag felsökte.

McRegor
2015-02-02, 21:20
Men om man nu inte måste flyga i byig vind så borde Extreme Flights 48"-kärror, liksom deras motsvarande 60"-kärror, vara synnerligen bra val. De jag sett på fältet har i alla fall övertygat. Men det finns ju 13 bra kärror på dussinet så det vore nog bra med lite mera "kött på benen" från trådskaparen vad det är han skulle vilja ha - storlek, motortyp, byggmaterial, ARF/PNF, prisklass - för att nämna några egenskaper som man kan ha krav på...
Multiplex kärror har ju vissa svagheter varav motorfästet tycks vara genomgående på många modeller. Nu var det länge sen Acromaster var på tapeten men var det inte strul med landställsinfästningen också eller minns jag fel i det fallet ?
Och vill man ha hyfsade kärror och dessutom billiga (PNF) så brukar det finnas en hel del att välja på hos Hobbykings EU-lager. Fast då är det ju mestadels "skumvåfflor" som den gode Henke brukar kalla den typen av kärror...:)
Fast nog skulle jag personligen föredra en EF-kärra om jag själv skulle välja även om balsakärror är känsligare om man t ex har lite svårt för landningar...:)
Roger

darkling76
2015-02-02, 21:28
Parkzone visionare alla dar i veckan!
Flyger helt fantastiskt bra och utvecklad för nybörjare på 3d/aerobatic.
Flugit acromastern också men visionare är så mycket bättre på alla vis.
Sök på tuben så får du se:)

//Pierre

Redrobjem
2015-02-02, 21:36
McRegor- 1500-2000 kr gärna ett tåligt material så ej balsa. storlek runt 1400mm inte för stor men gärna att man ser den på lite håll, motor vet ej.

jocke1963
2015-02-02, 21:42
Inte riktigt 3D, men kul ändå:
Multiplex Funcub

McRegor
2015-02-02, 22:07
Är man inne på Funcub-spåret så rekommenderar jag istället Hobbyking Bushmaster. Det finns ett par sådana i klubben och det är väldigt mycket trevlig buskärra för pengarna - och stadigare byggd bl a vid motorfästet jämfört med förlagan Funcub.
Varken Funcub eller Bushmaster är ju nåt för seriös 3D-flygning - fast å andra sidan varför måste det vara 3D ? Hovrar gör man bättre med en helikopter - om man säger så...
En Bushmaster kostar ca: 1400 kr inkl frakt från EU-lagret och det man sen behöver är en mottagare och ett par ackar - förslagsvis 4S3000 eller nåt sånt så blir det bra sprutt i kärran.
Och då har man en kul busflygkärra..:)
Roger

Redrobjem
2015-02-02, 22:24
McRegor vad är skillnaden mellan 3D och aerobatic? Jag vill helt enkelt kunna busa lite mer öva lite svårare saker flyg upp och ner kombinera loopar och rollar på kul sätt kontrollerad stall och sånt.

Jorgen
2015-02-02, 22:34
Jag har hört talas om problem med motorfästet på MPX men jag har inte sett något fel på motorfästet på någon av mina MPX kärror, men på acromastern så är det lite tunnt material runt fästet så det blir lätt problem om man kör en obalanserad propeller eller en kass motor. Jag skulle förstärkt lite med glasfiber på insidan om jag byggde en ny Acromaster.

Fästet för landstället har jag svårt att tro att kan krångla, landstället i sig är gjort av ståltråd så det överför inga krafter till fästet ;) Att öva landningar på gräs ger inte så mycket om det inte är en golfgreen. Hjulen greppar i gräset och du slår över, det är lika bra att bara stalla ner planet.

Jag kör Spektrum så jag skulle gärna ha en Visionaire, men priset avskräcker. Man är på god väg mot en Extreme flight 48" modell för det priset. Om man inte kör Spektrum så slänger man mycket pengar i sjön då planet är byggt för att köras med gyrot som bara fungerar med Spektrum. Hur flyger det utan AS3X gyrot?

En fun cub är alltid rolig även om den är enormt mycket svårare att göra avancerade manövrar med.

Har någon provat en sådan här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32384__Sbach_342_Orange_EPO_1400mm_PNF_EU_wareho use_.html
Jag tycker att den ser oroveckande prisvärd ut.

darkling76
2015-02-02, 23:23
Visionaire n ligger på 2000:- som bnf med ar 635 :an och flyger kalas med denna mottagare dock flyger den helt suveränt utan as3x också alltså med en vanlig mottagare enligt div forumtrådar ...
Testade inte själv med annan mottagare när jag hade min visionaire men i min sukhoi su 29 bytte jag ut min 636 mot vanlig mottagare och herregud så mycket bättre den flög utan as3x och panic mode och allt vad där var förprogrammerat..
Har du inte spektrum kan du ju alltid byta mottagare och sälja ar 635 :an.
Då har kärran helt plötsligt inte kostat dig mer än 1500 :- kanske :)

Rekommenderas varmt i alla fall om du vill lära dig flyga avancerad flygning.
Som en simulator..

Redrobjem
2015-02-03, 06:02
Jag har hört talas om problem med motorfästet på MPX men jag har inte sett något fel på motorfästet på någon av mina MPX kärror, men på acromastern så är det lite tunnt material runt fästet så det blir lätt problem om man kör en obalanserad propeller eller en kass motor. Jag skulle förstärkt lite med glasfiber på insidan om jag byggde en ny Acromaster.

Fästet för landstället har jag svårt att tro att kan krångla, landstället i sig är gjort av ståltråd så det överför inga krafter till fästet ;) Att öva landningar på gräs ger inte så mycket om det inte är en golfgreen. Hjulen greppar i gräset och du slår över, det är lika bra att bara stalla ner planet.

Jag kör Spektrum så jag skulle gärna ha en Visionaire, men priset avskräcker. Man är på god väg mot en Extreme flight 48" modell för det priset. Om man inte kör Spektrum så slänger man mycket pengar i sjön då planet är byggt för att köras med gyrot som bara fungerar med Spektrum. Hur flyger det utan AS3X gyrot?

En fun cub är alltid rolig även om den är enormt mycket svårare att göra avancerade manövrar med.

Har någon provat en sådan här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32384__Sbach_342_Orange_EPO_1400mm_PNF_EU_wareho use_.html
Jag tycker att den ser oroveckande prisvärd ut.
Innan jag skapa tråden beställde jag nästan den du länka till på HK. Den har ett pris man vågar testa lite saker med :).

McRegor
2015-02-03, 07:13
I Sverige så kostar i alla fall Visionairen en aning mera - och det till extrapris dessutom - http://www.mft.nu/?ProdID=353849
Men det är möjligt att det går att handla den billigare från nån av handlarna i Tyskland eller Österrike.
Roger

McRegor
2015-02-03, 07:18
McRegor vad är skillnaden mellan 3D och aerobatic? Jag vill helt enkelt kunna busa lite mer öva lite svårare saker flyg upp och ner kombinera loopar och rollar på kul sätt kontrollerad stall och sånt.
Hej,
Ja - vanlig "aerobatic" flygs normalt med god fart i manövrerna medan mycket av den s k 3D-flygningen flygs väldigt långsamt eller t o m helt stillastående - typ att man hovrar med flygmaskinen. Du får nog söka på nätet så kan du se lite exempel som förklarar detta bättre än några få ord från min sida. Sen kan man ju flyga aerobatic även med 3D-kärror men då är det ofta bra att minska roderutslagen för en 3D-kärra har mycket stora roder och dessutom mycket stora roderutslag - för att det skall fungera i låg fart. Och med stora roder och stora utslag så blir gärna kärran nervös när man ökar farten.
Roger

Redrobjem
2015-02-03, 07:35
Hej,
Ja - vanlig "aerobatic" flygs normalt med god fart i manövrerna medan mycket av den s k 3D-flygningen flygs väldigt långsamt eller t o m helt stillastående - typ att man hovrar med flygmaskinen. Du får nog söka på nätet så kan du se lite exempel som förklarar detta bättre än några få ord från min sida. Sen kan man ju flyga aerobatic även med 3D-kärror men då är det ofta bra att minska roderutslagen för en 3D-kärra har mycket stora roder och dessutom mycket stora roderutslag - för att det skall fungera i låg fart. Och med stora roder och stora utslag så blir gärna kärran nervös när man ökar farten.
Roger
Ok då fattar jag skillnaden jag har sett massor på nätet och övar i simulatorn men hovra med planet är svårt annat än ett par sekunder fast inget som är för lätt är ju kul i längden.

PinDuke
2015-02-03, 07:49
Ta en titt på denna.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=49596

Fluf
2015-02-03, 08:17
Ta en titt på denna.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=49596

Landningsstället på den behöver förstärkas, är lite klent men annars är den skitrolig att flyga. Väger ingenting, kan hovra, knivegga och ha en helt sinnessjuk rollrate... Börja med väldigt små utslag med den, inga problem att göra kullerbyttor på plats.

Rekommenderar 1300mAh 3s LiPo med OK C-rating till den, bra LiPo att ha till många modeller.

Riktigt kul busplan, lite vindkänslig bara.


Ett annat plan, som är lite mer styrktåligt, avsevärt mer vindtåligt, kan hovra men är mer åt aerobatic hållet -> WOT4. Helt perfekt 2a plan. Finns i några olika utföranden, metanol eller el och balsa eller foam. Det är el-foam som jag snackar om då. Körs med 2200mAh 3s som nästan alla andra plan i den storleken.

Här är när jag flyger den på RCHotel på Corfu Grekland

https://www.youtube.com/watch?v=lqVtmKY8TMA
(ful som stryk men flyger fantastiskt)

Med små utslag (dualrate) så flyger den som en snäll trainer, med stora ustlag blir den rätt mycket mer busig. Av alla plan på RCHotel är WOT4 den mest flugna och uppskattade.

Jorgen
2015-02-03, 08:35
Visionaire n ligger på 2000:- som bnf med ar 635 :an

För det priset så köper jag gärna en Visionaire, vem säljer för det priset?

McRegor
2015-02-03, 08:41
Gillar man dubbeldäckare och vill ha en aerobatic-kärra (inte alls 3D) så är denna kärra mycket välflygande - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=54595
Men det är som sagt en utpräglad aerobatic-kärra men ovanligt välflygande speciellt för att vara en dubbeldäckare. Och utförande och finish är ovanligt bra för att vara en EPO-kärra. Vi är ett par i klubben som har denna och båda har fungerat bra och utan behov av extra förstärkningar eller modifieringar. Kräver som de flesta kärror att man använder alla roder vid flygningen om det skall bli bra.
Roger

Redrobjem
2015-02-03, 16:47
Nu har jag beställt Hobby Kings Sbach 342 1400mm. Det är också Sbach 342 jag gillar mest i simulatorn.

När jag ska landa i simulatorn blir det bästa landningarna när jag drar av gasen helt rätt långt innan men det känns inte som så enkelt i verkligheten eller vad säger ni?

McRegor
2015-02-03, 17:48
För det priset så köper jag gärna en Visionaire, vem säljer för det priset?
Tror det blir svårt men för 2500--2600 kr inkl frakt så kan den nog bli din.
Roger

freddan_6
2015-02-03, 17:57
Nu har jag beställt Hobby Kings Sbach 342 1400mm. Det är också Sbach 342 jag gillar mest i simulatorn.

När jag ska landa i simulatorn blir det bästa landningarna när jag drar av gasen helt rätt långt innan men det känns inte som så enkelt i verkligheten eller vad säger ni?

Det beror på planet. Plan med bred vingprofil stallar senare än plan med smal profil. Man provar på 3 misstags höjd att dra ner farten. Stallar man så hinner man gasa på och räta ut. Det går inte att svänga i lika låg fart som det går att flyga rakt framåt. En Poison från hobbyträ går att flyga i gåfart. Men många tyngre plan går inte att flyga så långsamt.

henke2
2015-02-03, 18:41
Tror det blir svårt men för 2500--2600 kr inkl frakt så kan den nog bli din.
Roger

Sen får man värdera det man får efter tycke och smak. Om man dissar en Visonare för något som kostar hälften men inte flyger så är det i mina ögon ett lustigt val. Men alla är fria att välja det dem vill givetvis, men ofta görs valen på för lösa grunder. Man antar att en DK-modell är lika bra, men ofta har dem sämre allt och den flyger betydligt sämre även om den också håller sig i luften.

Jag själv hade inte råd med vettiga glödstiftsmotorer när jag var yngre vilket gjorde att jag fick avsmak för allt vad glödstift hette under mer än ett decennium.

henke2
2015-02-03, 18:51
När jag ska landa i simulatorn blir det bästa landningarna när jag drar av gasen helt rätt långt innan men det känns inte som så enkelt i verkligheten eller vad säger ni?

Det kallas bedömningslandning och kan väl jämföras med att du kommer på motorvägen i 110km/h vrider av motorn på exakt rätt ställe så du rullar genom två rondeller och in på ICAs parkering in i P-rutan utan att använda bromsen. Det absolut svåraste sättet att göra det på :-)

McRegor
2015-02-03, 19:10
Henke - vem har dissat en Visionaire ? Det JAG konstaterade var vad den kostar och det har inget med nån "dissning" att göra !
Roger

henke2
2015-02-03, 20:19
Läs tråden från början till slut som jag gjorde innan jag postade så får man intrycket av att billigare aspiranter från Dk flyger lika bra. Jag har inte sagt vem som sagt vad, jag försvarar bara kvalitet.

McRegor
2015-02-03, 20:30
Jo - men du citerade ett inlägg som jag gjort där jag svarade en annan skribent som undrade var man kunde få tag i Visionaire för 2000 kr -och jag hade inte funnit nån shop som sålde den såpass billigt. Ingen har nog överhuvudtaget jämfört Visionaires flygegenskaper med nån annan kärra - möjligen nån EF-kärra i så fall.
Roger

darkling76
2015-02-04, 08:32
Tror det blir svårt men för 2500--2600 kr inkl frakt så kan den nog bli din.
Roger

Jag köpte min från lindinger och gav 2000:- för den exkl frakt på 60:-...
De hade prissänkt den då men såg nu att de höjt priset nån hundring igen tyvärr...
Men å andra sidan så hade jag definitivt skrapat ihop nån hundring extra men men :stupido2:

Redrobjem
2015-02-04, 13:51
Jag vill testa att ha mina skevroder som kombinerade luftbromsar. Går det och i så fall hur brukar man lösa det?

Fluf
2015-02-04, 15:32
På min stora FPV-kärra har jag satt delar av skeven som flaperons. Har en switch som är programmerad för att fälla dem 0, 20 eller 45grader nedåt utöver det utslag som de får från skevroderspaken (använder en Taranis).

Det är beroende på vad för radio du använder. Skevrodrena behöver vara på separata kanaler, så du behöver 5 kanaler totalt (motor, höjd, sida, skev1, skev2).

Det är inte alla radios som man kan göra det på, du behöver kunna göra någon form av mixning, tänk dig att skevrodrena fungerar som roderytorna på en flygande vinge, det är en liknande mix du vill ha där.


För att de skall fungera som en ren luftbroms (dvs inte flapps som ger extra lyft också) så behöver du två roderytor på varje vinge, en som går uppåt och en som går nedåt när du aktiverar luftbromsen. Såkallad crow-mixning som är vanligt på större segelplan.

Redrobjem
2015-02-04, 15:39
På min stora FPV-kärra har jag satt delar av skeven som flaperons. Har en switch som är programmerad för att fälla dem 0, 20 eller 45grader nedåt utöver det utslag som de får från skevroderspaken (använder en Taranis).

Det är beroende på vad för radio du använder. Skevrodrena behöver vara på separata kanaler, så du behöver 5 kanaler totalt (motor, höjd, sida, skev1, skev2).

Det är inte alla radios som man kan göra det på, du behöver kunna göra någon form av mixning, tänk dig att skevrodrena fungerar som roderytorna på en flygande vinge, det är en liknande mix du vill ha där.


För att de skall fungera som en ren luftbroms (dvs inte flapps som ger extra lyft också) så behöver du två roderytor på varje vinge, en som går uppåt och en som går nedåt när du aktiverar luftbromsen. Såkallad crow-mixning som är vanligt på större segelplan.
Trodde luftbroms bara var svenska för flaps men det är flaps jag mena. Jag vill kunna göra som du beskrev först X antal grader ner utöver input. Jag har mix funktion i radion Hitec Flash 7 men är osäker på hur det funkar. Tror det räcker med en virtuell kanal på min radio, som beskrivs på sida 49 här http://hitecrcd.com/files/Flash7Manual_Final.pdf.

Fluf
2015-02-04, 16:32
Kan inte den radion alls men tror du skall väja Acro 2Aileron till att börja med som grundkonfig, hur man sedan mixar en en switch i dem vet jag inte. Men i teorin (vet inte hur det översätter till din radio)

Kanal1: 100% input från Rudder
Kanal2: 100% input från Elevator
Kanal3: 100% input från Throttle
Kanal4: 100% input från Aileron +30% från Switch1
Kanal5: 100% input från Aileron -30% från Switch1

Eller något i den stilen, hoppas du är med på vad jag menar?

McRegor
2015-02-04, 16:34
Strula inte till flygegenskaperna utan flyg den som den skall vara till en början i alla fall. När du väl behärskar den så visst kan du testa men min egen erfarenhet av liknande lösningar på denna typ av kärror säger att de sällan gör nån större nytta utan tvärtom kan ställa till det - i vart fall om man inte är en erfaren flygare. KISS är en bra princip som är tillämpbar även på RC-kärror.
Roger

henke2
2015-02-04, 16:40
Jag vill testa att ha mina skevroder som kombinerade luftbromsar. Går det och i så fall hur brukar man lösa det?

Ska du dra skeven åt något håll så är det upp! Det fungerar utmärkt. Fäller du ner så klipper kärran på direkten(slår runt och störtar)

Kolla här på Peters flygmaskin, den har ett rätt stort fartregister och landas på någon meter mitt framför fötterna med hjälp av uppfällda skevar. Nu är Peter ganska duktig pilot, men principen funkar lika för alla.


http://www.youtube.com/watch?v=5Fgx39Vq2lE

Redrobjem
2015-02-04, 17:43
Ska du dra skeven åt något håll så är det upp! Det fungerar utmärkt. Fäller du ner så klipper kärran på direkten(slår runt och störtar)

Kolla här på Peters flygmaskin, den har ett rätt stort fartregister och landas på någon meter mitt framför fötterna med hjälp av uppfällda skevar. Nu är Peter ganska duktig pilot, men principen funkar lika för alla.


http://www.youtube.com/watch?v=5Fgx39Vq2lE
Vad var det där, det var som ett övernaturligt väsen måste se fler videos på sådana, vad söker jag på. Är helt fascinerad över den där tingesten.

McRegor- Nu är det mest för att lära mig radion och all potential jag skall endast testa i simulatorn nu är det tänkt. Har just lärt mig ställa in high och low rate visste inte ens om att det fanns den möjligheten i morse. Ska nog snälla till kärran lite första gångerna jag flyger med min Sbach 342.

Redrobjem
2015-02-05, 09:27
Vad bör C-ratingen på batteriet vara (4S 3300 mAh) till ovanstående kärra tror ni? Och har ni tips på vart jag köper batterier? Var som helst i världen går bra, bara dom skeppar till Sverige.

McRegor
2015-02-05, 09:43
Hej,
Det är väldigt vanskligt att rekommendera ackar för frånsett själva tillverkningskvaliteten så har vi ju själva också olika förväntningar och krav. Sen är det dessutom så att olika storlekar inom ett specifikt märke kan ha olika kvalitet och även olika "belastbarhets-serier" inom samma fabrikat kan fungera olika bra.
Av de ackar som man kan köpa idag har jag själv bäst erfarenhet av GensAce men jag har inte kört den storlek du vill ha.
Annars är en gammal favorit Kokam men dom tror jag inte tillverkar "hobby-ackar" längre - hursomhelst så är det inte ofta man ser dom i annonser.
Men ibland är ju priset viktigare än kvaliteten och då är det väl bara att välja nåt billigt. Generellt har jag väl inga lysande erfarenheter av ackar från Hobbyking frånsett små inomhusackar - typ 2S300 med den hösta belastnings-ratingen.
Men det finns säkert rimligt bra större ackar också hos HK - det gäller bara att hitta dom och ha lite tur och kanske inte räkna med att dom fungerar bra längre än en säsong. Och se allt annat som en bonus...:)
C-ratingen ? Tja - det beror åter på vilket fabrikat man köper och speciellt för billiga ackar så är den ofta väldigt optimistisk. T ex kan mycket väl en 25C-ack från GensAce motsvara en HK-ack på 40C eller mera...
I de flesta fall när man flyger vanliga flygplan (ej EDF dock) så brukar en rimligt "sann" 25C-rating räcka - utom för ackar till elseglare där man ofta kör lägre kapacitet och därmed behöver högre C-rating för att få en relativt hög inmatad effekt men under kortare tid.
Roger

darkling76
2015-02-05, 09:47
Giantpower.
Bra pris... Bra kvalité

Skånehobby har dessa.

Fluf
2015-02-05, 10:13
Det är stor skillnad på LiPo och LiPo som sagt och vad det är för kvalitetskrav hos tillverkarna samt glädjesiffror i specifikationen.

Men i teorin. Säg att du har ett LiPo på 4000mAh och du kommer att dra kontinuerligt 30A vid flygning.

4Ah (samma som 4000mAh)/30A = 0,13h (eller 8 minuter flygtid)

Kapacitet (Ah) x C-rating = Maximalt ampereuttag
eller
Maximalt Ampereuttag / Kapacitet = C-rating

Så om du har ett 4Ah (4000mAh) LiPo som skall leverera 30A som mest
30A / 4Ah = 7,5C så där behöver du inte mycket.

I ditt fall, om du kommer dra 100A som mest på 3,3Ah LiPo
100A / 3,3Ah = 30C - då krävs det lite mer.


Sedan degraderar LiPo med tiden, billiga degraderar snabbare. Sedan är det aldrig fel att ha överspecat LiPo så att den kan hantera mycket hårdare urladdning än vad den gör.

henke2
2015-02-05, 13:55
Vad bör C-ratingen på batteriet vara (4S 3300 mAh) till ovanstående kärra tror ni? Och har ni tips på vart jag köper batterier? Var som helst i världen går bra, bara dom skeppar till Sverige.

Även här har jag bra svar :-) Minns jag ratt så är mina ackar specade 7.5C här. Det är egentligen i överkant också. Flygtid på 20min är ganska rimligt att sikta på, det blir ju bara 3C i snitt.



https://www.youtube.com/watch?v=chl6B_wBvRw

Fluf
2015-02-06, 07:39
Även här har jag bra svar :-) Minns jag ratt så är mina ackar specade 7.5C här. Det är egentligen i överkant också. Flygtid på 20min är ganska rimligt att sikta på, det blir ju bara 3C i snitt.



https://www.youtube.com/watch?v=chl6B_wBvRw

Ojsan härlig flygning och vacker kärra. Lite annorlunda flygstil för 10år sedan, att 2004 kan kännas retro ^^

McRegor
2015-02-06, 08:33
Fluf - måste få fråga vad är det som får dig att känna att Henkes "flygstil" känns retro ? Tycker den påminner rätt mycket om det man ser på fälten även idag. Hade det däremot varit en snabb F3A-kärra så hade det nog varit lite annorlunda jämfört med den mängd av 3D-kärror som surrar över fälten idag.
F ö flög Henke rätt många uppvisningar med den kärran och det var nog kanske den kärra som fick många i Sverige att vakna inför möjligheterna med eldrift och relativt stora och kraftfulla kärror. Även Jocke Göransson var ju igång med stora elkärror under samma tid och han flög också mycket uppvisningsflyg på den tiden. Två duktiga flygare helt klart som absolut påverkat utvecklingen och acceptansen för elflyget i vårt land.
Roger

henke2
2015-02-09, 14:54
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=9703102&language=en

€229... det är väl i det närmaste 2000kr?! + frakt då. Som hittat.


http://www.youtube.com/watch?v=kN6cGBheV84

Redrobjem
2015-02-09, 15:56
Kan jag använda ett 3s batteri på när den helst vill ha 4s bara för att testa att allt funkar innan jag fått hem 4s batteriet?

McRegor
2015-02-09, 17:01
Kan jag använda ett 3s batteri på när den helst vill ha 4s bara för att testa att allt funkar innan jag fått hem 4s batteriet?
Inga problem - du kan antagligen flyga med ett 3S också om du inte förväntar dig att kärran skall gå rakt upp hur länge som helst...:)
Roger

Jorgen
2015-02-09, 18:41
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=9703102&language=en

€229... det är väl i det närmaste 2000kr?! + frakt då. Som hittat.



Jag tycker absolut att man kan sträcka sig till att betala det priset för en så välflygande modell, men det var 269euro när jag kollade för några dagar sedan och jag tycker att det bär emot en del att betala över 2500kr för en frigolitmodell. För att inte tala om de 3300kr som de kostade när jag såg dem första gången här i Sverige.

De verkar för övrigt ha uppgraderat till AR636 på den nya versionen som kommer nu.

karstena
2015-02-09, 19:13
Jag tycker absolut att man kan sträcka sig till att betala det priset för en så välflygande modell, men det var 269euro när jag kollade för några dagar sedan och jag tycker att det bär emot en del att betala över 2500kr för en frigolitmodell. För att inte tala om de 3300kr som de kostade när jag såg dem första gången här i Sverige.

De verkar för övrigt ha uppgraderat till AR636 på den nya versionen som kommer nu.

Det ved jeg nu ikke rigtig om der er så galt at betale for en frigolit. De er lige så holdbare som de forskellige pindefly i den prisklasse og så er de væsentlig nemmere at reparere på.

darkling76
2015-02-09, 20:01
Kanondeal igen på visionairen från lindinger :-)
Där ser man...
Betalade 2000 :- för min och sålde till slut av den efter mycket flygande för att testa nya su -29 mm men nu blir man sugen på att köpa visionaire igen till samma låga pris :-)
Den enda nackdelen med denna kärra är servona som enligt mitt tycke inte riktigt håller måttet förövrigt en fantastisk kärra som faktiskt flyger bättre än nya su-29an...

Redrobjem
2015-02-21, 15:51
Vad betyder Expo 25%?

http://forumbilder.se/EAE13/fullsizerender.jpg (http://forumbilder.se/EAE13/fullsizerender)

Jorgen
2015-02-21, 15:56
Det är en inställning i radion som gör att spaken inte är så känslig runt mitten men ändå ger fullt utslag i ändlägena.

Jag rekommenderar att du använder dual rates i radion också, så att du kan välja om du vill ha ca 60% utslag eller 100% utslag. Det blir lite flaxigt med fulla utslag innan man är van :)

Redrobjem
2015-02-21, 16:16
Okey tack. Jo jag har planer på dual rates. Men att "bara" ha 25mm i utslag känns väldigt snällt på denna tycker jag. Såg en Parkzone Visionaire idag den hade betydligt mycket mer. Det är iofs ett helt annat plan men jag väntade mig aggressivare utslag på Sbach 342 1400 mm.

Jorgen
2015-02-21, 17:27
Planet är nog mer tänkt som ett sportplan än som ett 3d plan, då behövs inte så stora utslag.

Då jag börjar ge upp om att lära mig att flyga 3d så använder jag bara de stora utslaget för flatspins och sånt där som man kan göra riskfritt på hög höjd :)

darkling76
2015-02-21, 19:14
När du flugit ett tag med dessa små utslag så rekommenderar jag att maxa utslagen med travel adjust och sedan börja med 50-60% expo och utgå därifrån när du väl ska lära dig flyga avancerad 3d...
Så gjorde jag och jäklar vad mycket roligare det blir att flyga och att utveckla sin flygning.
Men testflyg med rekommenderade utslag och känn på det först.
Ser ut att vara väldigt små roderytor på denna kärra så den är säkert tänkt att flygas mer som en sportkärra än en riktig 3d kärra dock precis som Jorgen skrev här.
Men köper du dig en riktig 3d kärra nån gång framöver så kan du ju ha denna info i åtanke i alla fall.

Halcon
2015-02-21, 20:27
Under de 35+ år jag modellflugit med billigt och dyrt så är det helt klart Multiplex Parkmaster som jag haft roligast med.
Hållbart, enkelt, fantastiska flygegenskaper, går att flyga långsamt och snabbt etc etc .....

Har oxå haft en acromaster och den var inte lika vändbar och hade lite problem med att motorfästet/motorrummet inte höll så man fick förstärka det under bygget.

Redrobjem
2015-02-21, 20:29
Under de 35+ år jag modellflugit med billigt och dyrt så är det helt klart Multiplex Parkmaster som jag haft roligast med.
Hållbart, enkelt, fantastiska flygegenskaper, går att flyga långsamt och snabbt etc etc .....
Har kikat på den också kanske den är ett bättre alternativ?

Halcon
2015-02-21, 20:37
Går att flyga i en långsam cirkel på 7-8m dia runt sig själv och sedan (med rätt motor) dra rätt upp som en raket...
Jag körde AXI 2217 och SF 10 tum, finns säkert bättre motorer och proppar idag. Enda svaghet är landstället pga plank-kroppen men skippa det, handkasta och spara vikt oxå!

Den är faktiskt väldigt snäll och lättflugen.

Redrobjem
2015-02-21, 20:39
Går att flyga i en långsam cirkel på 7-8m dia runt sig själv och sedan (med rätt motor) dra rätt upp som en raket...
Jag körde AXI 2217 och SF 10 tum, finns säkert bättre motorer och proppar idag. Enda svaghet är landstället pga plank-kroppen men skippa det, handkasta och spara vikt oxå!

Den är faktiskt väldigt snäll och lättflugen.
är den lätt att buklanda?

darkling76
2015-02-21, 20:48
Superzoom från hacker är riktigt trevlig också.
Sanslöst lättflugen och extremt stryktålig.
Det är även kampanj på parkzone sukhoi su 29 mm bnf nu både på sweighofer och lindinger för 199:-euro.
Där får du en riktig 3d-kärra med safe technology och förprogrammerade flightmodes.
Perfekt för nybörjaren till ett kanonpris nu.

Halcon
2015-02-21, 21:38
är den lätt att buklanda?

Jag körde den rätt länge med landställ eftersom jag bara hade asfalt men när jag fick tillgång till gräs åkte stället av, inga problem att buklanda, handfånga vingen går oxå bra!

Fluf
2015-02-21, 22:53
Fluf - måste få fråga vad är det som får dig att känna att Henkes "flygstil" känns retro ? Tycker den påminner rätt mycket om det man ser på fälten även idag. Hade det däremot varit en snabb F3A-kärra så hade det nog varit lite annorlunda jämfört med den mängd av 3D-kärror som surrar över fälten idag.
F ö flög Henke rätt många uppvisningar med den kärran och det var nog kanske den kärra som fick många i Sverige att vakna inför möjligheterna med eldrift och relativt stora och kraftfulla kärror. Även Jocke Göransson var ju igång med stora elkärror under samma tid och han flög också mycket uppvisningsflyg på den tiden. Två duktiga flygare helt klart som absolut påverkat utvecklingen och acceptansen för elflyget i vårt land.
Roger

Underbar flygning inget emot det. Känslan jag fick var att den huvudsakligen flög som ett flygplan normalt gör plus hovring, pullouts, och lite post-stall flygning.

Idag tycker man ser mycket hårdare flygning och att planen gör en massa saker som de inte skall kunna göra där rolling harrier, waterfalls, flatspin etc. Framför allt mycket hårdare, kantigare och mer tekniskt avancerad flygning.

Detta är inte en diss mot Henkes härliga 2004 flygning, tycker bara jag ser en skillnad i stil på det och på 3D flygning idag.

Men jag kanske blandar disciplinerna om vad som kallas vad?

McRegor
2015-02-21, 23:54
Nu är ju smaken som baken men jag är inte överdrivet förtjust i EPP-kärror liknande Parkmaster och i den storleksklassen. Har inte ägt just en sån men däremot en liknande kärra i den storleken från RC Factory. Jag saknar främst det "driv" som lite större kärror har - denna typ och storlek av kärra är ju ur den synpunkten väldigt lika våra inomhuskärror i EPP med den skillnaden att 1-meterskärrorna är betydligt tyngre och därför kräver högre fart. Min enkla åsikt är att vill man ha denna typ av kärra så kan man lika gärna välja en bra inomhuskärra i EPP och kanske köra 3S-ack i st f 2S för att få lite mera "drag" utomhus. Annars tycker jag att man kan välja en mera normal kärra med normal vingprofil och vikt. Tror inte att 3D-kärror är det mest optimala om man är relativt ny flygare utan mera kärror av den konventionella "busflyg-typen". Jag har t ex haft mycket och långvarigt nöje av min lilla E-Flite Mini Ultra Stick som också är en 1-meterskärra men lite snabbare - och definitivt ingen 3D-kärra. Men det finns många fler - både konventionellt byggda i balsa och plastfilm alternativt EPO-kärror. Vill man ha nåt som ser ut som en riktig kärra och dessutom är en ovanligt bra flygmaskin så kan man t ex titta på Hobbykings Cub som har spännvidden 1400 mm. Mycket lättflugen för att vara en Cub (enligt min kompis Kristian) och ser också riktigt fin ut. Bilden nedan är sen tidigare idag ute på vårt fält...

50747

Men som sagt - det finns mängder av bra och roliga kärror numera - det är bara att bestämma vad för typ av kärra man är intresserad av.
Roger

Redrobjem
2015-02-22, 09:31
Nu är ju smaken som baken men jag är inte överdrivet förtjust i EPP-kärror liknande Parkmaster och i den storleksklassen. Har inte ägt just en sån men däremot en liknande kärra i den storleken från RC Factory. Jag saknar främst det "driv" som lite större kärror har - denna typ och storlek av kärra är ju ur den synpunkten väldigt lika våra inomhuskärror i EPP med den skillnaden att 1-meterskärrorna är betydligt tyngre och därför kräver högre fart. Min enkla åsikt är att vill man ha denna typ av kärra så kan man lika gärna välja en bra inomhuskärra i EPP och kanske köra 3S-ack i st f 2S för att få lite mera "drag" utomhus. Annars tycker jag att man kan välja en mera normal kärra med normal vingprofil och vikt. Tror inte att 3D-kärror är det mest optimala om man är relativt ny flygare utan mera kärror av den konventionella "busflyg-typen". Jag har t ex haft mycket och långvarigt nöje av min lilla E-Flite Mini Ultra Stick som också är en 1-meterskärra men lite snabbare - och definitivt ingen 3D-kärra. Men det finns många fler - både konventionellt byggda i balsa och plastfilm alternativt EPO-kärror. Vill man ha nåt som ser ut som en riktig kärra och dessutom är en ovanligt bra flygmaskin så kan man t ex titta på Hobbykings Cub som har spännvidden 1400 mm. Mycket lättflugen för att vara en Cub (enligt min kompis Kristian) och ser också riktigt fin ut. Bilden nedan är sen tidigare idag ute på vårt fält...

50747

Men som sagt - det finns mängder av bra och roliga kärror numera - det är bara att bestämma vad för typ av kärra man är intresserad av.
Roger
Jag gillar min Multiplex Hitec scout och har fått förtroende för Multiplex. Jag skulle även inte vara rädd för att köra min EPP kärra då dom är tåliga. Att jag som ny vågar mig på en AcroMaster är dels för dom kostar inte mer än mitt första plan, och dels så kan jag ha dual rates och testa på fulla utslag högt upp. I min simulator kör jag alla flygplan som finns utan större problem JET/Ducted fan/3D landar alla utan problem (nåja ibland gör jag fula landningar med jet men dom klarar sig). Så om jag köper en snällare kärra är jag rädd att jag om en månad bara vill ha en ny och den andra blir stående. Min Hitec scout är kul men jag kan ju inte göra så mycket med den. Vill flyga upp och ner knivegga öva hovring mm som jag gör i simulatorn. Jag sitter 1-3 timme i simulatorn varje dag men nu blir det mest helikopter då det är lite utmaning då flyg blivit väldigt enkelt. Visst kan jag bli mycket bättre på flyg men innan jag fått omsätta de jag kan i verkligheten så lockar inte flyg i simulatorn lika mycket som helikopter där jag fortfarande har en brant utvecklingskurva.

McRegor
2015-02-22, 10:02
Men nu var det inte Acromaster utan Parkmaster som jag uttalade mig om. Acromaster är mera "riktig flygmaskin" så frånsett kvalitetsbristerna (främst motorfästet) så är det ett bättre val i mina ögon. Men det finns som sagt många maskiner i den klassen som är minst lika bra fast har du redan en Acromaster så är ju problemet löst...:)
Sen kommer du nog att upptäcka att flyg inte riktigt är så enkelt som det kan verka vara i en simulator när du utöver det "på riktigt" - inte minst eftersom väder och vind påverkar och att det inte är lika enkelt att få kärran flygbar igen efter ett misstag...:)
Roger

Redrobjem
2015-02-22, 10:08
Men nu var det inte Acromaster utan Parkmaster som jag uttalade mig om. Acromaster är mera "riktig flygmaskin" så frånsett kvalitetsbristerna (främst motorfästet) så är det ett bättre val i mina ögon. Men det finns som sagt många maskiner i den klassen som är minst lika bra fast har du redan en Acromaster så är ju problemet löst...:)
Sen kommer du nog att upptäcka att flyg inte riktigt är så enkelt som det kan verka vara i en simulator när du utöver det "på riktigt" - inte minst eftersom väder och vind påverkar och att det inte är lika enkelt att få kärran flygbar igen efter ett misstag...:)
Roger
Jaha missuppfattade då visste inte vilka som föll unde "liknande kärror":). Jag vet att det inte är lika enkelt det är ju därför jag är sååå sugen på att lära mig flyga en riktig kärra i riktiga luften ;). Men tror du inte dual rates kan vara en riktigt bra polare om man vill slippa köpa massa plan innan man vågar sig på en fullt kapabel 3d kärra?

McRegor
2015-02-22, 10:16
Det hänger ju inte på dual rates utan på hur kunnig du själv är, hur passande aktuell kärra är för dina egna flygkunskaper och inte minst hur vältrimmad kärran är. En grundregel är att hellre ha lite för små roderutslag än lite för stora - speciellt om man är en ovan flygare då man lätt överkompenserar när det inte går riktigt som man tänkt. Sen givetvis att välja en välrenommerad kärra och i det fallet är det nog inga problem med Acromaster. Sen går det knappast att köpa bara ett plan som på nåt sätt skall vara ditt ultimata utan det blir nog att ta det stegvis där Acromaster kan vara ditt första steg vidare på utvecklingsbanan. Sen är det rätt trevligt att ha lite olika kärror - t ex en välflygande Cub (alla Cubbar är tyvärr inte det) att ha som avkoppling och glida runt med. Men vill man kan man ju flyga rätt avancerat även med en bra Cub - dock kräver det mera av flygaren.
Roger

karstena
2015-02-22, 11:00
nu ved jeg jo ikke hvilken sender du har, men fordi jeg er lidt klumsi selv og hurtig overreagere, så har jeg lagt in 3 flyvmeds på en knap. Det betyr at ved start og landing og lavtflyvning så har jeg meget små rorutslag. Så når jeg har fået den godt op i luften vibber jeg knappen over og jeg har da fuldt utslag og resikere ike at hamre den i bakken. Jeg har sepktrum dx9. Mods bygger jeg op ved hjælp at expo og dualrate.

Redrobjem
2015-02-22, 12:24
nu ved jeg jo ikke hvilken sender du har, men fordi jeg er lidt klumsi selv og hurtig overreagere, så har jeg lagt in 3 flyvmeds på en knap. Det betyr at ved start og landing og lavtflyvning så har jeg meget små rorutslag. Så når jeg har fået den godt op i luften vibber jeg knappen over og jeg har da fuldt utslag og resikere ike at hamre den i bakken. Jeg har sepktrum dx9. Mods bygger jeg op ved hjælp at expo og dualrate.

jag har Hitec Flash 7 som har en switch med tre lägen så det är möjligt att ha tre nivåer.

darkling76
2015-02-22, 14:15
Eller så bygger du dig en sådan här och nöter på:)
Är själv absolut ingen världsmästare på 3d/aerobatic snarare nybörjare men man tar små steg framåt för varje träningspass och det är så mycket enklare när man kommer ut på fältet och kastar runt de större kärrorna sen:)
info ang min setup hittar du i klippet.
Mitt träningspass för dagen:)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Q5I58VEwxW8

//Pierre

Redrobjem
2015-02-22, 15:43
Eller så bygger du dig en sådan här och nöter på:)
Är själv absolut ingen världsmästare på 3d/aerobatic snarare nybörjare men man tar små steg framåt för varje träningspass och det är så mycket enklare när man kommer ut på fältet och kastar runt de större kärrorna sen:)
info ang min setup hittar du i klippet.
Mitt träningspass för dagen:)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Q5I58VEwxW8

//Pierre
Har dåliga inomhusmöjligheter så jag vill nog ha en mer utomhusanpssad som tål lite vind. Men jag tycker nog du inte är nybörjare på 3D så blygsam behöver du inte vara.

McRegor
2015-02-22, 17:21
Det är inget annat än lite starkare vind som hindrar att flyga en inomhusmodell även utomhus - och konsekvenserna när man misslyckas är ju mer eller mindre obefintliga. Min åsikt är att dessa 80 cm-kärror inte är mycket mera vindkänsliga än 100 cm-kärror av samma typ men däremot flyger dom klart "lättare" så jag föredrar nog inomhuskärran utomhus framför lite större EPP-kärror (100 cm). Men ännu bättre är ju ytterligare lite större kärror och gärna konventionellt byggda a'la Extreme Flights 48"-kärror - typ denna - http://www.autopartner.se/flygplan/extreme-flight/extreme-flight-extra300-1220mm-blavitsvart
Fast har du en Acromaster så skall du absolut börja med den. Sen, när kunskaperna ökat, kan du byta upp dig till nåt bättre.
Sen skall man vara på det klara med att mot blåst så är det främst flyghastigheten som hjälper så långsamgående 3D-kärror är inte speciellt roliga att flyga under de omständigheterna även om dom är lite större/tyngre. Alltså ha ingen övertro på att några hekto extra betyder speciellt mycket mot blåsigare väder.
Roger

multipass
2015-02-22, 20:08
Vilket plan bör jag köpa som plan nr 2 om jag vill ha ett sport/3D plan?


https://www.youtube.com/watch?v=v7DJlSskBvw
Finns inget hållbarare och mer lättfluget än den här EPPáren! Du flyger kontrollerat i 6-7 m/s utan hjälp av gyro. Har krashat säkert 15-20 ggr och skumplankan vill fortfarande upp i luften :)

henke2
2015-02-23, 14:31
Lära sig 3D i vind är väldigt svårt oavsett storlek på flygplan. Så fort flygplanet blir tyngre än säg 2.5hg så blir krasher väldigt omfattande och lagandet betydligt svårare eftersom ett större flygplan kräver att allt sitter ihop och fungerar BRA.

henke2
2015-02-23, 14:34
https://www.youtube.com/watch?v=v7DJlSskBvw
Finns inget hållbarare och mer lättfluget än den här EPPáren! Du flyger kontrollerat i 6-7 m/s utan hjälp av gyro. Har krashat säkert 15-20 ggr och f*nskapet vill fortfarande upp i luften :)

Michel, jämför den där med visionare-videon tidigare i tråden... två HELT olika klasser! Lättfluget kan betyda mycket, men visionare flyger ljusår bättre. :-)

Redrobjem
2015-03-06, 22:27
Nu är min Acro Master ihopsatt och klar. Jag är riktigt nöjd :), blev lite Blue Angel inspiration på den. Men i kittet med motor ESC och propeller fick jag två proppar. Ena var 10x5 och andra var 11x5,5. Vad är det för skillnad på dom? Alltså vad bli annorlunda med flygningen med respektive propp?

http://forumbilder.se/EAMAU/img-4714.JPG (http://forumbilder.se/EAMAU/img-4714)

henke2
2015-03-06, 22:43
Har du ställt in den med 100% upp 50% ner på skeven och 40%expo? Sen är det bara att ringa ur himmelen med blenders och show stopping rolling harriers. Mac Regor har ju sagt att det hänger bara på lite dual rates, så på att nu bara!! :-)

Redrobjem
2015-03-06, 22:56
jag har 40% expo och jag har trippel rate på 50%, 75% och 100%. Men skevroder har jag lika mycket upp som ner för enl instruktionen så har jag bara en siffra för normal och en för 3D. Ska det inte vara så? 3D utslagen kommer jag dock inte upp i, på höjdrodret så tar det stopp av flygplanskroppen innan de föreslagna 70 mm och på de andra vill jag inte utmana servona så pass att jag ställer upp utslagen över 100%.

henke2
2015-03-06, 23:10
Enkelt. Når man inte önskade utslag så får man bygga om.

McRegor
2015-03-07, 09:18
Mac Regor har ju sagt att det hänger bara på lite dual rates, så på att nu bara!! :-)
Nu var det väl faktiskt tvärtom mot vad du säger så skall du citera så gör det riktigt.
Redrobjem: Akta dig för alltför extrema utslag initialt utan flyg in dig på kärran med relativt små utslag för annars kan du uppleva den som nervös. Om kärran dessutom skulle ha egenheten att plötsligt vilja klippa (inte alls säkert på denna men det vet man sällan innan man testat) så brukar detta fenomen tillta om man har tillgång till stora roderutslag. Sen skall du kanske inte jämt ta Henkes inlägg riktigt på orden för även om han är en mycket duktig flygare så gillar han också att provocera. Beträffande mera skev upp än ner så är det för att undvika s k skevroderbroms men det kan du experimentera med senare när du trimmar in kärran optimalt för ditt behov. Tror inte att denna kärra hittar på speciellt mycket hyss även om du har likadana skevutslag upp och ner.
Lycka till hälsar
Roger

freddan_6
2015-03-07, 09:51
Jag flög Acromastern som andraplan och har egentligen bara två svagheter.
Tunn underdimensionerad nos, och klent landställ. Jag har bytt både ock.

bem
2015-03-07, 10:08
...i kittet med motor ESC och propeller fick jag två proppar. Ena var 10x5 och andra var 11x5,5. Vad är det för skillnad på dom? Alltså vad bli annorlunda med flygningen med respektive propp?


Större diameter på propellern ger större "diskyta" så att säga så propellern kan i teorin grabba ett större tjok av luft och skicka den bakåt så att rektionskraften kan bli större. Men å andra sidan ger större diameter större luftmotstånd så det är är väl inte så enkelt som man först kan tro.

Mer vridning av propellerbladen, stigningen, gör att propellern tar sig längre på ett varv ju mer stigning, men ett propellerblad är ju en sorts vinge och kan "stalla" vid för stora bladvinklar. Bladen har ju oftast en lite vridning från roten med mer anfallsvinkel där och mindre anfallsvinkel ut till spetsen och propellrarna har lite olika utformning beroende på till vilken typ av flygning de skall användas (segelplan, pylonkärra, konstflygning, "3D" osv).

Propellrar är en hel vetenskap egentligen och att hitta en optimal propeller för ett visst plan kan kräva att man provar olika propellrar och olika fabrikat och material (plats, trä, kolfiber). Men till ett plan som din Acro Master så funkar APC elektriska plastpropellrar utmärkt.

Vilken propeller (diameter x stigning) du bör välja i ditt fall, 10 x 5 eller 11 x 5,5 är inte ett självklart val och inte lätt att veta på förhand. Bäst resultat ger i regel trail and error i luften med några olika propellrar som i teorin bör funka bra.
Man kan räkna på det, eller åtminstone prova i ecalc vad olika propellrar ger för effekt med den motor, det fartreglage och batteri du avser använda. Om motorn och fartreglaget klarar det effektuttag som blir med 11 x 5,5 och batteriet kan leverera den ström som krävs med den propellern så bör den propellern ge snabbare plan i luften och orka dra modellen vertikalt uppåt bättre. Men den kommer dra mer ström och dra ur flygbatteriet snabbare.
Så här skulle jag göra:
1) Kolla hur många ampere fartreglaget klarar kontinuerligt enligt tillverkarens specifikation.
- Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på ditt fartreglage?
2) Kolla hur många watt motorn klarar kontinuerligt och momentant.
- Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på motorn?
3) Kolla vilket C värde som LiPo batteriet du skall använda har.
- Vad är det för fabrikat, modell och C värde på ditt LiPo batteri?

Vad väger modellen flygklar inkl LiPo batteri?

Prova dina värden i ecalc:
http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

Men man bör börja med den propeller som har minst stigning så börja med 10 x 5 propellern. Flyg ett tag med den och få in känslan med den, den bör ge lite lugnare flygning. Prova sen den andra propellern men var lite försiktig på högre varv då det finns risk den kan överbelasta fartreglage och motor samt ev dra ur för hög ström ur LiPo batteriet i förhållande till det C värde den har (max ström den kan leverera kontinuerligt). Exempel: ett LiPo batteri på 2000 mAh(2 Ah) märkt med 25C klarar 2x25=50 ampere kontinuerligt (om man nu kan lite på C värdet).
Propellern med 11 x 5,5 bör funka bättre för "3D" flygning (vilket säkert står i anvisningen till planet).

Sen är ett tips när man flyger med eldrivna plan att skaffa sig en tångamperemeter så du enkelt kan mäta strömmen på LiPo batteriets plus- eller minuskabeln vid drift redan på marken med olika propellrar. Då kan du se att du håller dig inom den ström som ditt fartreglage klarar, och batteriet klarar. Huruvida motorn klarar effektuttaget på fullgas kan du enkelt räkna ut: effekt (watt) = spänning (volt) x ström (amp). Exempel: du har ett 3 cell lipo (3,7 volt standard spänning/cell) ger 11.1 volt (fast fulladdat är det ca 4.2 volt/cell dvs totalt 12,6 volt) och låt säga att du mäter upp 40 amp ström med en tångampere meter på marken, då blir effekten ca 11, 1 x 40= 444 watt. Kolla specifikationen på motorn - klarar den så många watt kontinuerligt? Om inte så får du välja att hålla igen på gasen eller åtminstone inte sula omkring för länge på fullgas så du bränner motorn, eller så byter du till en propeller som inte ger så hög effekt (lägre stigning på propellern, eller både mindre diameter och lägre stigning).
Billig tångamperemeter finns t ex hos Biltema. Clas Olhson har också en röd (jag har en sån).
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/
http://www.clasohlson.com/se/Tångamperemeter-UT203/Pr364718000

Om det är så att motor, fartreglage, propellrar följde med modellen så är de väl anpassade för din modell och då är det bara köra på. Men det är aldrig fel att lära sig hur man tar reda på hur grejerna skall lira ihop så de inte hamnar utanför de specifikationer de är tillverkade att tåla.

/Bo

Redrobjem
2015-03-07, 12:11
Större diameter på propellern ger större "diskyta" så att säga så propellern kan i teorin grabba ett större tjok av luft och skicka den bakåt så att rektionskraften kan bli större. Men å andra sidan ger större diameter större luftmotstånd så det är är väl inte så enkelt som man först kan tro.

Mer vridning av propellerbladen, stigningen, gör att propellern tar sig längre på ett varv ju mer stigning, men ett propellerblad är ju en sorts vinge och kan "stalla" vid för stora bladvinklar. Bladen har ju oftast en lite vridning från roten med mer anfallsvinkel där och mindre anfallsvinkel ut till spetsen och propellrarna har lite olika utformning beroende på till vilken typ av flygning de skall användas (segelplan, pylonkärra, konstflygning, "3D" osv).

Propellrar är en hel vetenskap egentligen och att hitta en optimal propeller för ett visst plan kan kräva att man provar olika propellrar och olika fabrikat och material (plats, trä, kolfiber). Men till ett plan som din Acro Master så funkar APC elektriska plastpropellrar utmärkt.

Vilken propeller (diameter x stigning) du bör välja i ditt fall, 10 x 5 eller 11 x 5,5 är inte ett självklart val och inte lätt att veta på förhand. Bäst resultat ger i regel trail and error i luften med några olika propellrar som i teorin bör funka bra.
Man kan räkna på det, eller åtminstone prova i ecalc vad olika propellrar ger för effekt med den motor, det fartreglage och batteri du avser använda. Om motorn och fartreglaget klarar det effektuttag som blir med 11 x 5,5 och batteriet kan leverera den ström som krävs med den propellern så bör den propellern ge snabbare plan i luften och orka dra modellen vertikalt uppåt bättre. Men den kommer dra mer ström och dra ur flygbatteriet snabbare.
Så här skulle jag göra:
1) Kolla hur många ampere fartreglaget klarar kontinuerligt enligt tillverkarens specifikation.
- Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på ditt fartreglage?
2) Kolla hur många watt motorn klarar kontinuerligt och momentant.
- Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på motorn?
3) Kolla vilket C värde som LiPo batteriet du skall använda har.
- Vad är det för fabrikat, modell och C värde på ditt LiPo batteri?

Vad väger modellen flygklar inkl LiPo batteri?

Prova dina värden i ecalc:
http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

Men man bör börja med den propeller som har minst stigning så börja med 10 x 5 propellern. Flyg ett tag med den och få in känslan med den, den bör ge lite lugnare flygning. Prova sen den andra propellern men var lite försiktig på högre varv då det finns risk den kan överbelasta fartreglage och motor samt ev dra ur för hög ström ur LiPo batteriet i förhållande till det C värde den har (max ström den kan leverera kontinuerligt). Exempel: ett LiPo batteri på 2000 mAh(2 Ah) märkt med 25C klarar 2x25=50 ampere kontinuerligt (om man nu kan lite på C värdet).
Propellern med 11 x 5,5 bör funka bättre för "3D" flygning (vilket säkert står i anvisningen till planet).

Sen är ett tips när man flyger med eldrivna plan att skaffa sig en tångamperemeter så du enkelt kan mäta strömmen på LiPo batteriets plus- eller minuskabeln vid drift redan på marken med olika propellrar. Då kan du se att du håller dig inom den ström som ditt fartreglage klarar, och batteriet klarar. Huruvida motorn klarar effektuttaget på fullgas kan du enkelt räkna ut: effekt (watt) = spänning (volt) x ström (amp). Exempel: du har ett 3 cell lipo (3,7 volt standard spänning/cell) ger 11.1 volt (fast fulladdat är det ca 4.2 volt/cell dvs totalt 12,6 volt) och låt säga att du mäter upp 40 amp ström med en tångampere meter på marken, då blir effekten ca 11, 1 x 40= 444 watt. Kolla specifikationen på motorn - klarar den så många watt kontinuerligt? Om inte så får du välja att hålla igen på gasen eller åtminstone inte sula omkring för länge på fullgas så du bränner motorn, eller så byter du till en propeller som inte ger så hög effekt (lägre stigning på propellern, eller både mindre diameter och lägre stigning).
Billig tångamperemeter finns t ex hos Biltema. Clas Olhson har också en röd (jag har en sån).
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/
http://www.clasohlson.com/se/Tångamperemeter-UT203/Pr364718000

Om det är så att motor, fartreglage, propellrar följde med modellen så är de väl anpassade för din modell och då är det bara köra på. Men det är aldrig fel att lära sig hur man tar reda på hur grejerna skall lira ihop så de inte hamnar utanför de specifikationer de är tillverkade att tåla.

/Bo

Jätte bra information tack :). Jag köpte motor, propeller och fartreglage i ett paket som är till för just Acro Master http://www.autopartner.se/multiplex-powerset-acromastergemini. Så där är det nog grönt. Men jag vill lära mig från grunden så det är absolut aktuellt att göra som du beskrev. Men när jag mäter lipo vid drift kommer jag ju inte åt plus och minuskabeln hur gör jag då?


Jag flög Acromastern som andraplan och har egentligen bara två svagheter.
Tunn underdimensionerad nos, och klent landställ. Jag har bytt både ock.

Hur bytte du nos? Menar du bara noskonen? i så fall har jag inte ens monterat den jag tycker inte den är så viktigt då den bara är för syns skull. Till vilket landställ bytte du?

McRegor
2015-03-07, 13:32
Motorfästet är väl en annan känd svaghet på många av Multiplex maskiner.
Ibland skickar tillverkaren med 2 olika proppar för att man kan flyga kärran på t ex 3S eller 4S-ack och då använder man normalt den mindre proppen på 4S-acken för att inte riskera att överbelasta motorn. Nu tror jag dock inte att så är fallet med denna kärra så jag håller med Bo - börja med den mindre snurran och med mindre roderutslag så får du en snällare kärra. Sen håller jag absolut med om rådet att skaffa en tångamperemeter (skall klara likström) för det är oftast det enklaste verktyget att använda när man skall mäta ström.
Roger

bem
2015-03-07, 15:17
Redjobjem,

Du kan göra en förlängning av plus och minuskabeln från LiPo batteriet när du testar planet på marken om du ej kommer åt med tångamperemeter i planet (i EPO/frigolitmodleler kan det bli lite trångt). Du köper eller gör själv en förlängningskabel, borde räcka med 2-3 dm, så du kan få ut en ögla så att säga utanför planet att sätta tångamperemetern runt ena kabeln så du kan mäta likströmmen under drift på marken. Speciellt på fullgas är det du vill få reda på hur mycket ström det blir. Sen kan jag tipsa om att det finns strömmätare man kan montera i planet om man vill, om man har en radio med telemetri, t ex Multiplex, Futaba, Spektrum osv har detta. Jag har själv en strömmätare (en Futaba 150A strömmätare) i ett av mina F3A konstflygningsplan och jag kan då se i min Robbe/Futaba Telemetribox ström, volt och mAh under flygning och har larmnivåer inställda t ex när jag förbrukat en viss mängd mAh får jag larm (ljud och vibration) så då vet jag att det är ungefär si och så mycket mAh kvar i batteriet (och dags att börja tänka på landning).

/Bo

freddan_6
2015-03-07, 15:51
Hur bytte du nos? Menar du bara noskonen? i så fall har jag inte ens monterat den jag tycker inte den är så viktigt då den bara är för syns skull. Till vilket landställ bytte du?

Jag bytte inte nos, jag lade ett lager glasfiber+epoxi utanpå. Hade varit snyggare om det låg innanför i stället.
Stället jag har är ett kolfiber kinaställ, fastskruvat i en försänkt 3mm plywoodbit som sitter 1 cm ovanför där stället satt från början. Detta ställ är fastskruvat med plastskruvar som ska ge sig vid ojämnheter. Originalställets plast sprack vid vinterflygning.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4504__Carbon_Fiber_Landing_Gear_150mm.html

Redrobjem
2015-03-08, 10:04
Jag funderar på att ta ut min Acro Master på sin jungfru tur men är lite osäker på om vinden är lite för stark för en första gångs tur. Vinden här i STHLM är 7 (12) m/s. Vad tror ni?

High Five
2015-03-08, 10:40
Rätt byigt idag. Har du tränat med mycket och byig vind i simulatorn? Annars skulle jag vänta. Har fått ångra att jag flugit första gången i tveksamma förhållanden flera gånger då jag kraschat eller haft så svårt att flyga att det inte varit kul. Men det kan ju kännas väldigt lockande en sån här dag.

Redrobjem
2015-03-08, 10:42
I simulator har jag övat i olika förhållanden. Jag har kört med min Sky scout i sån här vind också. Men nu är det en oprövad kärra. Kanske ska vänta.

Jorgen
2015-03-08, 11:13
Försök göra maiden när det inte blåser, då får du mer känsla för planet.

Angående den lite ömtåliga nosen som nämnts så har jag inte haft några problem förrän motorn fick en extrem obalans mitt under en flygning. Det resulterade i att nosen slets av under tiden som jag letade efter felet. Jag lyckades vid ett senare tillfälle blanda ihop den med motorn på Funcubben och nosen trasades sönder omedelbart på cubben också. Motorfästet kan jag inte klaga på.

McRegor
2015-03-08, 11:46
Provflygningen skall absolut ske när det inte blåser som det gör idag - speciellt eftersom detta också är din första kärra av denna typ. Och för att trimma in kärran riktigt så behövs också en lugn dag så även om det är frestande så skall du ändå avvakta lugnare väder. Det är liksom roligare med en hel kärra efter premiären än nåt som måste repareras.
Roger

Redrobjem
2015-03-08, 12:42
Provflygningen skall absolut ske när det inte blåser som det gör idag - speciellt eftersom detta också är din första kärra av denna typ. Och för att trimma in kärran riktigt så behövs också en lugn dag så även om det är frestande så skall du ändå avvakta lugnare väder. Det är liksom roligare med en hel kärra efter premiären än nåt som måste repareras.
Roger
Jag skippade Acro Mastern idag. Det var tur för det blåste riktigt mycket så pass att jag förlorade kontrollen på Sky Scouten och den gick i backen ca 700 meter bort. Lite kantstött men annars ok. Undrar lite om nått servo pajade då den plötsligt inte alls gick att kontrollera. Men det får jag kolla sen nu ska dottern på dans.

450 quaden gick fint att köra trots vinden.

Jorgen
2015-03-08, 13:25
Det är ett ganska vanligt problem med långsamma flygplan när det blåser mycket, man flyger för lånsamt i medvind och tappar kontrollen på grund av det. Som vanligt när det bär sig konstigt åt så brukar det säkraste sättet att öka farten.

Redrobjem
2015-03-08, 14:05
Det är ett ganska vanligt problem med långsamma flygplan när det blåser mycket, man flyger för lånsamt i medvind och tappar kontrollen på grund av det. Som vanligt när det bär sig konstigt åt så brukar det säkraste sättet att öka farten.
Jag hade full gas och försökte vända den men det hjälpte inte den loopade och hade sig. Kan ju iofs vart så att full gas inte hjälpte i den vinden och det planet. den stalla ner fick fart och gjorde en loop och sen direkt tappade fart igen. att vända var hopplöst med min lilla erfarenhet. Men nu är jag en erfarenhet rikare :).

High Five
2015-03-09, 10:16
Man lär sig vilka vindar man kan flyga i med tiden. Jag flyger nästan aldrig om det är över ca 5 m/s i byarna eftersom jag inte är så duktig ännu. Vill man vara mer vetenskaplig kan man skaffa en handhållen vindmätare, t.ex.
http://www.dx.com/p/1-5-lcd-digital-wind-speed-meter-anemometer-yellow-black-68320

Redrobjem
2015-03-09, 10:55
5 m/s i byvindarna då får man ju aldrig flyga. Som idag 5(9) är ju helt ok. I helgen spår dom 3(7) det känns ju som vindstilla. Men allt beror ju på plan och erfarenhet men jag trodde jag var största nybörjaren här ;).

McRegor
2015-03-09, 11:55
Hej - visst kan man flyga när det blåser rätt mycket men personligen tycker jag inte att det är speciellt kul. Men - provflygning skall du absolut reservera till en dag då det är lugnt och fint...:)
Roger

High Five
2015-03-09, 19:03
5 m/s i byvindarna då får man ju aldrig flyga. Som idag 5(9) är ju helt ok. I helgen spår dom 3(7) det känns ju som vindstilla. Men allt beror ju på plan och erfarenhet men jag trodde jag var största nybörjaren här ;).
Det är klart man får. Håll koll här t.ex. för de närmsta två dygnen
http://flytime.azurewebsites.net/?URL=http%3A%2F%2Fwww.yr.no%2Fplace%2FSweden%2FSto ckholm%2FStockholm%2F&windspeed=5.0&minTemp=-5&includeFog=true&includeFog=false

Personligen anser jag att prognoser längre bort än två dygn inte är värda särskilt mycket. Särskilt gällande vindar.

Redrobjem
2015-03-09, 19:52
Det är klart man får. Håll koll här t.ex. för de närmsta två dygnen
http://flytime.azurewebsites.net/?URL=http%3A%2F%2Fwww.yr.no%2Fplace%2FSweden%2FSto ckholm%2FStockholm%2F&windspeed=5.0&minTemp=-5&includeFog=true&includeFog=false

Personligen anser jag att prognoser längre bort än två dygn inte är värda särskilt mycket. Särskilt gällande vindar.

Tror till och med att det finns en undersökning som bekräftar det du skrev, två dygn kan man bedöma med stor sannolikhet sen sjunker sannolikheten fort.

multipass
2015-03-10, 06:42
Hej - visst kan man flyga när det blåser rätt mycket men personligen tycker jag inte att det är speciellt kul.
Roger
Har man fått in styrandet så finns ingen anledning att stanna inne när det blåser för det är roligt när man får parera planet i kastvindarna. Ska man vänta på vindstilla lär man aldrig komma ut..

McRegor
2015-03-10, 09:11
Har man fått in styrandet så finns ingen anledning att stanna inne när det blåser för det är roligt när man får parera planet i kastvindarna. Ska man vänta på vindstilla lär man aldrig komma ut..
OK - jag har RC-flugit under ca: 45 år så jag har redan upplevt "kastvindarna" mängder av gånger men numera vill jag gärna ha hyfsat väder för att tycka att det är kul att flyga. Sen kan ju "vindstilla" vara ett relativt flexibelt begrepp...:)
Roger

Redrobjem
2015-03-10, 09:15
OK - jag har RC-flugit under ca: 45 år så jag har redan upplevt "kastvindarna" mängder av gånger men numera vill jag gärna ha hyfsat väder för att tycka att det är kul att flyga. Sen kan ju "vindstilla" vara ett relativt flexibelt begrepp...:)
Roger
vi nybörjare är nog lite mer heta på gröten brukar ju vara så ;).

McRegor
2015-03-10, 10:13
vi nybörjare är nog lite mer heta på gröten brukar ju vara så ;).
Helt rätt - och så var man ju själv också för typ 45 år sedan..:)
Roger

bem
2015-03-11, 20:03
Redrobjem.
Det är bra att du är på hugget och vill ut och flyga - själva drivkraften som gör att man gillar att flyga skall man vårda. Men man behöver flygplan också... så man får ta det lite piano i början så man inte står där utan flygplan om stygga vinden tagit det ned i backen. Nu frampå vårkanten och sen sommaren brukar det ju i regel mojna frampå eftermiddagen/kvällskvisten så då kan det vara bra att prova sina vingar i början och sen gradvis när man blir mer och mer säker i sin flygning kan man ge sig ut i lite blåsigare väder. Sen när du lärt dig flyga obehindrat så kan du skaffa kärror som verkligen flyger bra även i lite hårdare vind. Jag flyger en del konstflyg (F3A) och jag har en 2 meters F3A kärra (Sebart MythoS Pro) och visst går den att flyga i 10-12 m/s (och säkert lite till) men inte ens den trivs i så pass hård vind även om det går att flyga då också. Visst tuggar den sig igenom vinden rätt bra men man får vindkompensera hela tiden för att flyga snyggt med precision, speciellt i sidvind om man skall hålla sig på flyglinjen. Landning i hård vind kan vara lite riskabelt också då det kan komma oväntade kastvindar när man är nära marken t ex nära sättningen som kan spela en ett spratt och det är inte säkert man har fart eller hinner parera för detta.
Men man blir definitivt en bättre pilot om man flyger en del även när det blåser för det är svårare att flyga då. I vindstilla ställs man inte inför lika mycket svårigheter i spakandets konst, i alla fall om man flyger konstflyg.

Lusten att flyga är viktigast, så ge dig ut och flyg men undvik de riktigt blåsiga dagarna i början. Du lär om inte annat upptäcka den hårda vägen om du tagit dig vatten över huvet och vädrets makter vunnit över din flygförmåga.
Happy flying!

/Bo

Jorgen
2015-03-11, 23:35
Original landningsstället på Acromastern flexar mycket då det är gjort av tunn ståltråd, det gör att hjulen gärna hakar tag även i kortklippt gräs hellre än att rulla vidare. Om jag inte hade grus eller liknande att landa på så brukade jag ploppa ner planet i högt gräs i så låg fart som möjligt. Det kändes onödigt att försöka göra en snygg landning på gräs när det ändå blev kullerbytta efter tre meters rullning... I hård vind så gjorde jag detsamma.

Redrobjem
2015-03-14, 11:39
Idag blev det en lyckad jungfrutur med AcroMastern riktigt kul. Flög upp och ner testa lite lätt på knivägga, rolla och loopa så klart. Två fina landningar och en där jag tippa lätt på nosen men ingen fara. Grabben 7 år fick köra vår nya Traxxas Stampede 4x4 vxl riktigt grym monster truck :).

Jorgen
2015-03-14, 15:30
Kul att höra att det gick bra, det låter som om du kunde slappna av och ha lite roligt också. Hur tyckte du att det kändes att flyga ett acro flygplan jämfört med Sky Scouten?

Redrobjem
2015-03-14, 16:52
Ja lite kunde jag roa mig men man är ju nervös oxå men det ska man vara :). Men all övning i simulatorn lönade sig.

Det var enorm skillnad på Sky scouten och Acro Mastern. Sky Scouten är ju väldigt begränsad i vad man kan göra.